Giftige slanger: Hva gjør du?

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

De fleste trenger ikke frykte giftige slanger når man er på ferie da man stort sett ferdes i områder hvor dette ikke er noe problem.

Er du på Phuket finner du informasjon om hva du kan gjøre hvis uhellet skulle være ute.

IMPORTANT Snake Anti-Venom Information Phuket

Her finner du oversikt over vanlige slanger, giftige eller ikke, og hvilke sykehus som eventuelt har rette motgift mot de ulike typene slanger.

Har ennå ikke funnet noen oversikt over andre deler av Thailand, men går ut fra det finnes. Hvis noen har informasjon om dette så tilføy gjerne under.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

Det er en viss fare for å forveksle Green Viper, som er ekstremt giftig, med den andre grønne, ufarlige slangen, Rough Green Snake, som jeg tror jeg har støtt på flere ganger.

Green Viper oppholder seg ofte i trær, 2-3 meter opp i treet. Akkurat der vi har snuta vår mao, eller i striking distance.
Jeg har flere ganger sett en grønn slange i den samme høyden i et tre i området Pattaya/Jomtien. Kanskje den samme slangen. Har gått ganske nærme for å ta et bilde, og alltid oppfattet den som ufarlig.

Helt til jeg leste om Green Viper her..

Itte vet je hvilken av disse den er. Men jeg antar at den er den ufarlige av dem.
Men neste gang holder jeg nok litt større avstand..
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#3

Etter mange turer til Thailand hvor det eneste jeg har sett av lumske vesener er noen gigantiske edderkopper, hadde jeg i dag ikke før kverka en Centerpide på badet, før en lang slange kryssa gangstien en meter foran meg. Skvatt ganske kraftig, gitt. Den var borte før jeg fikk tatt bilde.

Etterpå kverka jeg tre Centerpides til på badet. Ikke de store, men lilla og hissige, og giftige, i følge bilder jeg så og en thai jeg viste bildet til. Får muligens si fra i resepsjonen i morgen. Kanskje de kan spraye eller noe. Den første forsøkte febrilsk å komme opp av vasken, og var helt vill da jeg sprute vann på den for å få ham unna.

Så heldigvis ikke flere da jeg kom tilbake og sjekka badet nå.

Jeg googla slangen, og den ligner på treslangene og den ene kobratypen, men jeg tror den var for tynn til å være kobra. Mørk og grønnaktig, og 1 - 1.5 meter lang. Sannsynligvis harmløs.

Kult å endelig ha sett en slange.

4 Centipedes på badet i bungalowen plager meg mer. :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

En kort dokumentar om David the snake teenager eller snake boy, som har blitt en lokal helt i Hua Hin, fb, og Instagram.

Tysk og må ha vpn
https://www.prosieben.de/tv/galileo/vid ... iland-clip

Slange tang for å håndtere slanger, og som kan gi slangene en bedre håndtering om brukt riktig. Om man bruker verktøyene riktig unngår man skader på skjellettet som fører til en langsom død for de.
http://www.snaketong.com
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Instagram profilen til David
https://www.instagram.com/davidsfeed
🌞
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#6

Noen som er ganske vanlige kalles Rat Snake, er tynne og halvlange - mørke oppå og hvitaktige under. Giftige, men ikke dødelige.
Det sies - men vet ikke om det stemmer - at grønne treslanger ikke er farlige om de ikke har noe rødt på seg.
Denne grønne viperen ser jeg har noe rødt på enden.
Har sett og kommet over ganske mange slanger opp gjennom årene - både store og små. Men har blitt færre og færre å se i det siste, kanskje fordi urbaniseringen stadig har spredt seg. Nesten litt trist. Har i grunn vent meg til dem, og er ikke redd dem. Bare sett 2 hittil i år, og er toppen det jeg har sett de par siste årene.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Slangegrupper med sikker id ved posting av bilder på fb finner du oversikten av her sammen med gruppeinformasjonen!

🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#8

Tok et bilde av en grønn slange på en vandring opp noen vannfall i Erawan National Park , distrikt Kanchanaburi.
Dette var ca.12.år siden , bilde ble tatt med en Nokia , slik skyvetelefon.
Regner med at slangen ikke var noe farlig , men thaiene trakk seg unna.
Grønn slange.
Grønn slange.
kurre
Innlegg: 13
Registrert: 18 jun 2018, 06:26

#9

Alt som kommer inn hos meg drepes .
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

kurre skrev: 12 feb 2019, 13:25 Alt som kommer inn hos meg drepes .
Om du spiser det du dreper, så er det greit :D
🌞
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»