Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Satuk
x 1

05 feb 2019, 14:20

Ødela termittene dette på en natt ?? Selv måte vi rive innervegger på 3 soverom samt laminatgulv for å ta knekken på f... skapet. Men de hadde nok mesket seg over lengre tid.
1 x
Arild Holtet
x 1553

07 feb 2019, 09:16

https://www.youtube.com/watch?v=cio-5xUoc1o

Nok en gang hører jeg denne triste tonen drive i vinden mot meg, og over over åkrene og landsbyen her vi bor. Ett menneske her vi bor er død, og skal snart sendes til det lille tempelet. En i nær familie til min kones mormor, sovnet stille inn for noen dager siden. Hun har levd ett godt liv sammen med sin familie, og som tradisjonen er her, så tar alle de yngre vare på de gamle i familien. Med en alder av 96 år så var det mange av hennes kjære, som på en mild og god måte tok vare på den gamle for hun ga så mange livet. Mange barn, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn har denne gode kvinnen, og ved huset var det tett med mennesker de tre dagene før hun sendes til tempelet. Alle nære venner og familie var med og laget mat, vasket opp og laget en fin ramme rundt den døde, som lå innerst i inngangs rommet eller stua i en vakker pyntet kiste oppe på ett lite oppbygget bord eller podie. Masse blomster og kranser var det i rommet, og folk takket den gamle som hadde gitt mye til så mange.

Snart går ett tog av mennesker gjennom de små soiene (veiene) her vi bor, og den nærmeste familien holder i kisten. De holder og i den hvite hellige tråden, det er tråden som symboliserer at menneskene skal holde sammen. Alle går sammen og bak kisten i lang og rolig rekke, og de går MOT sola i det lille krematoriet der hun skal brennes og røyken og hennes aske stiger til himmelen. Mange har små hustempel der de har en vakker krukke som asken av den døde legges i. Mens andre igjen får en plass i murens vegger rundt tempelet. De går MED sola når de skal lære om buddhismen, for da følger de sola videre inn i lyset og sola. Men når man dør går man MOT sola og inn i mørket.

Ett liv er over og ett menneske er borte. Min gode kone viser ikke en sorg. Men som så mange en slags glede, en glede over at den gamle nå får oppnå NIRVANA den evige hvile, indre ro, harmoni og at smertene er over.

Farvel og takk for alt du har gitt så mange.

A.H.
Vedlegg
DSC_2667.jpg
1 x
Arild Holtet
x 1553

10 feb 2019, 07:39

Av og til så blir jeg helt oppgitt over Thailand sine butikker og bruk av plast.

På 7-Eleven så blir alle drikker fylt i plastkrus med plast lokk og sugerør i plast, og en plastpose med håndtak så man har noe å holde i. Alle flasker ellers med sugerør pakket i plast og lagt i en plastikk bærepose. Yoghurt beger i plast med små plast skjeer i en plastpose, og alt lagt i en bærepose i plast. Sugerør og plasts skjeer sier jeg at jeg ikke vil ha, for vi har noe å drikke av og skjeer i huset.

90% av alle sko og sandaler er av plast, og kastet etter en måned eller så da de går i stykker. Blir mye avfall i plast av dette.

Men det værste var når en i familien kjøpte smertestillende tabletter til meg. Pleier å kjøpe 4 stk typer piller, som bla lagt i en stor plast pose, men selvfølgelig lagt i en plast bærepose. Nå gjør de det annerledes. Det er 4 stk. tabletter i 20 stk så poser i plast, som legges i den vanlige plastposen som alle tablettene ble lagt i før. Da blir 20 små plastposer lagt i en større plastpose, som igjen blir lagt i en plast bærepose.

Det er bare å gi opp, for bruken av plast bare øker og øker uten grunn. :-o :-o :-o

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2019-02-10 at 10.32.54.png
1 x
Arild Holtet
x 1553

16 feb 2019, 04:25

I den lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Petchabun, så går livet sin rolige gange for hele familien. Arbeide for konas søsken som er unge mennesker, men ikke det mest stressa livet.

For min blide runde og meg, så er livet enkelt og harmonisk. Matbålene er som før og familien koser seg med mat og drikke. Min lille gode hund Lucky og jeg slapper ofte av sammen, og en snill myk hund trives på pappa sin arm. Slik går nå dagene, og i dag er det en grundig vanning av gressplenen og blomster og trær. Kanskje litt brenning av hageavfall for det trengs med jevne mellomrom

A.H.
Vedlegg
DSC_9034.jpg
DSC06546.jpg
DSC06552.jpg
1 x
Arild Holtet
x 1553

16 feb 2019, 05:18

Etter mange år på sykehus og nære døden, så har allikevel livet fart pent med meg. Tenker på dem som ikke klarte å komme over sykdom og vanskelig barndom. Tullingen var en av dem, må han få hvile i fred denne lille gutten som slet hele sitt korte liv.

En sang som heter Tulling. En sang om noe som hendte i Hedemarken, om en liten gutt som var lettere tilbakestående og levde fra 1878 til 1888. Han ble bare 10 år gammel, og den lille gutten opplevde mye vond i de 10 årene han levde. Slik er sangen og den kan nok røre mange litt i hjertet nå i disse tider.

https://www.youtube.com/watch?v=i9PsX_WoWFk

I Wikipedia står det at han var født den 17 juli 1883 og døde nesten 10 år senere den 7 mars 1898. Den lille gutten med “sår” i hjertet døde av difteri, og hans siste bønner var at hans skolekamerater ikke skulle få samme sykdommen. En from liten gutt som hadde ett kort og vondt liv. Det siste ordene han sa var: Så skal de ikke kalle meg Tullingen mer. Wikipedia har og med teksten i sangen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tullingen

Tenk på den som kanskje ikke er så flink på skolen og vellykket i livet. De kan ofte være de beste og snilleste menneskene.

A.H.
2 x
Arild Holtet
x 1553

23 feb 2019, 08:45

I uka som gikk så har min blide runde og jeg jobbet god sammen.

Først så renset jeg ett strekk i takrenne og malte den med noe liknende grå Arcanol. Tre renneskjøter var tettet og det lot jeg tørke i to døgn. :smile: :smile:

I dag så fikk jeg malt takrenna innvendig, og etter det så tok min blide og jeg å demonterte stillaset. Litt vinglete var jeg nok med ei hofte som skal opereres om ca. 2 uker, men alt går bare man ikke gir opp. ;-) ;-)

Det blir rart å se huset uten stillaset i hjørnet, det har liksom vært en del av huset det. Fin å støtte juletreet til var den også.

Men nå har jeg stablet inn alle stillas deler, og alt er på fast plass slik det skal være i garasjen. En dag med mye tung sjauing, men to glade mennesker jobba godt sammen også denne dagen. Bra å bli ferdig før neste hofteoperasjon.

Jø og fyse da. Ingen stillas å se noen steder på huset. Vel stadig noe nytt. :-o

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2019-02-23 at 14.42.47.png
Screen Shot 2019-02-23 at 14.42.30.png
2 x
Arild Holtet
x 1553

23 feb 2019, 08:47

Det skjer da ting her i den lille landsbyen Nong Bolung også.  Selv i vårt rolige liv blir det forandringer.  Min blide runde og jeg har en fin likestilling i hverdagen.  Min blide runde hugger trær, og jeg vanner busker, blomster og gressplenen. :D

Men stillaset det gikk vi sammen om å rive, da det var det sikreste så ikke uhell kom.  Det gikk greiet det.  Far i huset han satt alle stillas seksjoner på plass og systematisk i garasjen, for pinlig orden og system er ikke min blide runde sin væremåte.  Men glede og matlaging er hun suveren, og slett ingen dårlig tømmerhugger.  Begge så har vi våre arbeidsoppgaver, og krangel er det ikke her vi bor vi deler på oppgavene i hverdagene. :D

Men jammen meg er det rart å se huset uten stillas langs veggene.  Vel nå skal jeg snart ta den neste hofteoperasjonen, og da kan det bli noen mer rolige dager eller uker.  Med en god kone som både lager mat og steller rundt meg, så vet jeg at det blir rolige og gode dager etter vi kommer hjem fra sykehuset. :D

A.H.
Vedlegg
DSC07553.jpg
DSC07591.jpg
DSC07595.jpg
1 x
Arild Holtet
x 1553

25 feb 2019, 03:13

Det skjer da noe langs de største veiene her i distriktene. De bygger ut alle veiene noe som trengs. Det blir to kjørebaner i hver retning, pluss ett bredere felt mot veiskulderen som er beregnet for motorsykler. Samt midtrabatt som det legges på jord og skal beplantes, samt stolper med lys hele veien.

Men du verden og det tar tid. Det er riktig nok 4 stk. små bruer som må utvides, men de er bare 10 meter lange og det er bare for at vannet skal renne vekk. Det er ikke elver og ikke særlig dype broer. En veibane på hver side, har de brukt 3 måneder på hver. Hele veien er kun 5 kilometer lang, og det har tatt 3,5 år og er enda ikke ferdig. :D

Når det sto på med masse folk og fylling av jord og sand i den nye veibanen på to sider, så var det ofte 20 folk i arbeide. Men hele tiden så arbeidet ca. 7 personer, og 13 personer satt til en hver tid i skyggen og slappet av. Folk måtte passe på å ha arbeide lenge slik at de fikk lønn, for de som jobbet fikk arbeide per prosjekt og arbeider på hver strekning og bro. Jeg synes komunale veiarbeidere i Norge var slappe, men det var ett drepende tempo i forhold tikl her i Thailand. En langt høyere kvalitet også. :D

Men vi får en mer enn dobbelt så bred vei med trygge U svinger med store avkjøring felter, så vi setter stor pris på det selv om det vil ta 4 år og 1250 meter i året. :D

Nå har de begynt på neste veistrekning og en stor bro over hovedelva, så det skjer forbedringer og trafikken den øker i Thailand og utover i distriktene. Men tempoet er ikke så høyt at det stresser hverken arbeidsfolk eller administrasjonen her i distriktene vi bor. :D

A.H.
Vedlegg
DSC07559.jpg
DSC07561.jpg
DSC07562.jpg
DSC07564.jpg
DSC07566.jpg
DSC07571.jpg
DSC07574.jpg
DSC07576.jpg
DSC07577.jpg
DSC07579.jpg
DSC07580.jpg
2 x
Arild Holtet
x 1553

25 feb 2019, 10:49

Min blide glade kone og jeg, vi ble ferdig med å pusse opp det store rommet i tilbygget, og nå er trimrommet ryddet og klart for å kjøpe og legge gym matter på gulvet samt den store styrke trenings maskinen. Men gulvmatter og treningsmaskin lar vi vente litt. Nå som det ble konstantert nyresvikt som kanskje krever ett par dager på sykehuset og ny hofteoperasjon, så lar vi alle andre utgifter vente.

Men trimrommet det er ryddet ferdig, og det store tunge heltre bordet og stolene står ved vinduet det samme med ett spisebord. Så den kroken av vinkelrommet på 60 kvadrat er møblert, og hantelhylla med alle hantlene er flyttet. Så alt er ryddet og klart i trimrommet.

Så nå er det først nye undersøkelser av nyrene og når de er under kontroll blir det den andre hofteoperasjonen. Med god hjelp av en glad kone så er alt ferdig, og trimrommet er klart for de siste treningsmaskiner. :smile: :smile: :smile:

A.H.
Vedlegg
DSC07601.jpg
DSC07603.jpg
DSC07604.jpg
DSC07606.jpg
DSC07608.jpg
3 x
Arild Holtet
x 1553

26 feb 2019, 04:27

Vi mennesker er ikke like og vi prioriterer og liker ikke det samme, så når vi har flyttet til Thailand så har vi ett ganske så forskjellig liv.  Det eneste er at vi skal respektere at thaiene har en annen kultur, og liker ikke bestandig det samme som oss nordmenn, dette skal vi respektere og ikke pøse på med at det skal være slik og sånn for slik er det i Norge.  Vi er ikke i Norge når vi har flyttet til Thailand, og vil folk ha ett harmonisk liv uten krangel og diskusjoner med kona og familie……..  La thaiene få være thaier i dette landet som heter Thailand.  Det er thaienes land og dette er noe vi må respektere.

Ingen er like og svært få liker det samme.  Mange vil ha ett litt likt liv som de hadde i Norge.  Det så jeg og hørte jeg de første årene jeg bodde i Thailand.  Da tok vi turer til sjøen og ofte til Jomtien som er strake veien ned fra oss, og så på livet også i Pattaya.  Jeg møtte mange nordmenn som vanket på barene der, og likte dette livet med øl, sprit og glade mennesker rundt seg.  Slik hadde de det mange av de folk fra Oslo jeg møtte, og i Pattaya hadde de en mye bedre økonomi enn i Oslo som er en meget dyr by og bo i.  At de ofte drakk opp sine penger gjorde de i Oslo, så mye av det samme livet hadde de i Pattaya.  Men som de sa:  Menneskene er så mye blidere og glade her, og mat og sted å bo koster under 20% av i Oslo så her har vi det godt.

Mange vil ha flotte hus med hager og svømmebasseng, og liker å ha det strøkent rundt seg.  En vakker bolig får og har de da også, og til en brøkdel av hva det koster i Norge.

Selv likte jeg selve livet og det å leve i Norge.  For meg var hunder noe jeg hadde og elsket i livet.  Trening og kanoturer i Nordmarka og i norske nasjonalparker var livet.  Samt Amcar og venner i bilmiljø.

Alt dette kan jeg ikke få i Thailand da klimaet er så helt annerledes.  Men livet, gledene og venner det har jeg her som i Norge.  En gammal skrott har det og bedre i varme Thailand.  Min blide runde kone er det mykeste, vennligste og gladeste menneske jeg har møtt.  To kulturer har smeltet sammen, og begge har vi tilpasset oss hverandre.  Noen pinlig nøye petimeter er ikke min kone, og det er heller ingen i hele landsbyen her vi bor.  Jeg har lært meg å ikke irritere meg over ting som ikke er perfekt, for da slipper jeg blodtrykket over den røde streken og alle i familien er glade og har det godt.  At ting ikke er pinlig nøye og perfekt ødelegger ikke livet til noen av oss, og jeg er slett ikke perfekt selv heller…….  Men jeg har det godt og og har glade harmoniske familie og thailanske venner rundt meg, og da har jeg funnet det jeg lette når jeg forlot Norge.

Her i vårt hjem så elsker alle i familien selve livet, det som lever og våre kjære seks små glade hunder.  Min blide kone hun sitter omtrent på bakken 0g lager til mat og dyrker sine blomster og grønnsaker.  Hun er lykkelig og det gladeste menneske jeg har møtt i hele mitt liv.  Å sovne med en liten hund eller to i armkroken, det er noe både hundene og vi mennesker i familien liker.  Her svinser hundene lykkelige rundt med glade viftende haler, og min kjære lille hund Lucky hun er bestandig i nærheten av meg.  DA er livet godt for meg, lille Lucky, min kone med barn, alle hundene og resten av familien.  

Livet er i mine øyne enkelt å leve.  Her i familien bryr vi oss ikke om at andre vil, for ingen ønsker det samme i livet.  Her hos oss så er alt i det 100% perfekt med litt systematisk kaos av og til.  Blant glade mennesker og hunder så er livet enkelt å leve.

A.H.
Vedlegg
DSC07610.jpg
DSC07612.jpg
DSC07614.jpg
DSC07616.jpg
4 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»