Det er denne kortsiktige tankegangen som er så farlig. Den gjenspeiler seg også i politikken.Arild Holtet skrev: ↑09 feb 2019, 09:49 Grønne det trenger de. Men thaiene gjør ikke noe som kan koste penger. Kullkraft er billig å produsere strøm med, og da velger Thailand det. Penger betyr tusen ganger mer enn miljø. De grønne som har samlet seg og protestert blir tatt av politiet for det er FORBUDT. Bøndene brenner som før, for tape penger vil de ikke. I dag var hele terrassen og trappa svart av avbrente sukkerrør blader.
A.H.
Det blir tøft når de som arbeider innen primærnæringene, og ikke kan noe annet, ikke lenger vil være istand til å livnære seg med jordbruk, eller i jordbrukrelaterte yrker.
De er allerede på vei dit.
Selv vi i vesten er helt avhengige av digital omskolering. Den omstillingen blir tøff, om ikke umulig, i mange underutviklede land, og Thailand er blant landene hvor vesentlige deler av befolkningen vil merke det.
Hva skjer når Bangkok ligger under vann? Er det ikke bare snakk om et par titalls år fram i tid før folkerike deler av byen vil merke det?
Det verste er at ting ser ut til å gå fortere enn vi trodde for bare 10 år siden.
Jeg er ikke alltid like fornøyd med deler av brødhuene vi velger inn på Stortinget i Norge, og nærmer meg muligens politikerforakt, men når jeg ser diskusjonene i Thailand, er det nesten surrealistisk å se hva det legges vekt på.
Men det er vel også derfor mange i ren eskapisme drømmer seg noen hundre år tilbake til tiden alt hang på greip, i såpeserier som ikke engang er i nærheten av å gjenspeile fattigdommen til de aller fleste thaier i epoken den populære serien Love Destiny omhandler.