Statsminister prayut vil fortsette

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#51

Nå er i alle fall valget utsatt, og det har gitt en del sterke reaksjoner.

https://www.aftenposten.no/verden/i/8wa ... -pa-nakken

Det murres blant folk, men de skjer vel ikke noe denne gangen. Hvis det ikke blir voldsomme demostrasjoner i Bangkok av studentene.

A.H.
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#52

Det er viktig for det militære regimet å være i posisjon når kongen krones, og dersom valget holdes 24. februar vil ny regjering rekke å være på plass før kroningen.

Militæret har rigget valgsystemet for seg selv, men 12 år etter Thaksin vekkes fortsatt landets eliter badende i svette og frykt for Pheu Thai. Nå viser målinger at Thaksins tidligere parti står sterkere enn først antatt, og tross alle forsøk på å ødelegge dem likevel kan komme til å stikke kjepper i hjulene for Prayuts statsministerambisjoner.

Konsekvensen av harmoni som følge av frykt, er at makthaverne til slutt tror på harmonien. Jeg tror Prayut undervurderer hvor upopulære han og Prawit er i brede lag av befolkningen, og enda flere utsettelser kan vise seg å bite dem i rumpa.

De som tjener mest på flere utsettelser er trolig ikke de juntavennlige koalisjonene.

Det er vanskelig å måle noe i et strengt sensurert regime, også på sosiale medier, men de siste ukene har thailandske tagger trendet som verdens mest brukte på Twitter, og videoen under er sett av 52 millioner mennesker. Avslutningen er med klare referanser til studentmassakren i 76.

https://m.youtube.com/watch?v=VZvzvLiGUtw

Tekstet på engelsk.

https://m.youtube.com/watch?v=IE-VODfQ7Ms
Sist redigert av hemalainen den 11 jan 2019, 09:56, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#53

hemalainen skrev: 08 jan 2019, 09:53 Artikkelen under ble forrige uke publisert i tidsskriftet The Economist. Den handler om det politiske kaoset Thailand står overfor og Maha Vajiralongkorns posisjoneringen i de to årene som nå har gått siden hans høyt aktede far gikk bort etter sytti år ved tronen.

https://www.economist.com/asia/2019/01/ ... more-power

I månedene fram mot kroningen vil det bli skrevet om Vajiralongkorn i aviser over hele verden. Få uhildede presentasjoner vil kunne publiseres i Thailand.

PS. Atter en gang vil trolig valget utsettes.
dette fir du selv stå for hva slags hensikter om kais i thailand virker lite edruligt!
firøvrig nermere din postering seg majestetsfornermelse,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#54

riflefish skrev: 11 jan 2019, 09:53 dette fir du selv stå for hva slags hensikter om kais i thailand virker lite edruligt!
firøvrig nermere din postering seg majestetsfornermelse,,
Hei,

Da vi befinner oss i en anonym gruppe på et norsk domene, slo det meg ikke at en link fra en renommert tidsskrift som The Economist skulle være problematisk.

Jeg vet at journalister i Myanmar fengsles for å skrive om militærets vold mot minoriteter. At det i Vietnam er strengt forbudt å kritisere kommunistregimet. En hel verden fikk nylig innblikk i hvordan kronprinsen i Saudi Arabia oppfører seg mot journalister som ikke etterkommer eneveldets ønsker om sensur.

Men forholder vi oss til lovverket regimene vil at vi skal etterkomme?

Vi er heldige. Vi lever i et land der det er ufarlig å skrive. Den friheten er årsaken til at jeg i mer enn tyve år har levd som skribent. I flere av landene jeg reiser til trues derimot mine kolleger med fengsel og vold for det jeg tar som en selvfølge. De som nekter å etterkomme seg noen av verdens mektigste menneskers behov for å styre sannheten lever i kontinuerlig fare.

Men jeg er gjest her, og dersom din kommentar representerer gruppas ønsker om intern justis, skal jeg styre unna politiske drøftinger i framtiden.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#55

Jeg tror at diktaturet er mer populært enn noen gang, og jeg skulle likt å ha sett uavhengige målinger. En skal ikke se bort ifra at de posisjonerer kongens rolle med å nå kreve valg, som har blitt gjenfortalt i Thai medier de siste dagene. Høyt spill, men kalkulert.

Uansett hva man vil tro og mene, så wr og blir Thailand verdens beste diktatur. Utopisk å sammenligne med norske eller nordiske tilstander. Inføre demokrati er og blir svært vanskelig.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#56

Phay skrev: 11 jan 2019, 11:35 Jeg tror at diktaturet er mer populært enn noen gang, og jeg skulle likt å ha sett uavhengige målinger. En skal ikke se bort ifra at de posisjonerer kongens rolle med å nå kreve valg, som har blitt gjenfortalt i Thai medier de siste dagene. Høyt spill, men kalkulert.

Uansett hva man vil tro og mene, så wr og blir Thailand verdens beste diktatur. Utopisk å sammenligne med norske eller nordiske tilstander. Inføre demokrati er og blir svært vanskelig.
der traff du ortlig!

bedre kan det ikke skrives!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#57

Norge er ingen model for Thailand. Sør Korea er derimot en modell for Thailand. Det var Sør Korea Thailand ble sammenlignet med da de for under to tiår år siden var spådd en framtid som lyspunktet i en autoritær verdensdel, men elitene ville det annerledes.

Etter at Thailand innførte demokratiet som styreform, har alle forsøk på demokratisering blitt stoppet av militæret. Derfor har Thailand aldri fått muligheten til å utvikle seg som demokrati. Militære intervensjoner skyldes menneskene militæret tjener, og så lenge disse ikke er tjent med demokrati, lar demokrati seg vanskelig innføre.

Thaksin kan sammenlignes med kreftene som skapte Trump og Brexit. Med populisme appellerte han til mennesker som aldri tidligere har blitt lyttet til. Han ble farlig for establissementet, og kunne enkelt fjernes, men som Trump og Brexit symboliserer han misnøyen i brede lag av befolkningen. De som føler seg, og i Thailands tilfelle er, urettferdig behandlet. Når stemmen som er gitt disse først er ute av skapet, lar den seg vanskelig sette inn igjen.

Utfordringene for etablissementet i Thailand er at landets arbeidere, bønder og fattige, er uendelig mange flere enn dem, og de vil ha utdannelse, håp og muligheter for seg og familiene sine de også.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#58

hemalainen skrev: 11 jan 2019, 13:30 Norge er ingen model for Thailand. Sør Korea er derimot en modell for Thailand. Det var Sør Korea Thailand ble sammenlignet med da de for under to tiår år siden var spådd en framtid som lyspunktet i en autoritær verdensdel, men elitene ville det annerledes.

Etter at Thailand innførte demokratiet som styreform, har alle forsøk på demokratisering blitt stoppet av militæret. Derfor har Thailand aldri fått muligheten til å utvikle seg som demokrati. Militære intervensjoner skyldes menneskene militæret tjener, og så lenge disse ikke er tjent med demokrati, lar demokrati seg vanskelig innføre.

Thaksin kan sammenlignes med kreftene som skapte Trump og Brexit. Med populisme appellerte han til mennesker som aldri tidligere har blitt lyttet til. Han ble farlig for establissementet, og kunne enkelt fjernes, men som Trump og Brexit symboliserer han misnøyen i brede lag av befolkningen. De som føler seg, og i Thailands tilfelle er, urettferdig behandlet. Når stemmen som er gitt disse først er ute av skapet, lar den seg vanskelig sette inn igjen.

Utfordringene for etablissementet i Thailand er at landets arbeidere, bønder og fattige, er uendelig mange flere enn dem, og de vil ha utdannelse, håp og muligheter for seg og familiene sine de også.
velkommen tilbake !😉
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#59

Takk, men jeg mente ikke at jeg ikke skal skrive i politiske tråder. Dersom jeg får beskjed om at linker som den fra Economist ikke er ønskelige, skal jeg derimot respektere det.

Du må også gjerne kommentere innlegget jeg skrev til deg på forrige side, men det er ikke sikkert jeg får svart deg før tidligst mandag.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#60

hemalainen skrev: 11 jan 2019, 13:30 Norge er ingen model for Thailand. Sør Korea er derimot en modell for Thailand. Det var Sør Korea Thailand ble sammenlignet med da de for under to tiår år siden var spådd en framtid som lyspunktet i en autoritær verdensdel, men elitene ville det annerledes.

Etter at Thailand innførte demokratiet som styreform, har alle forsøk på demokratisering blitt stoppet av militæret. Derfor har Thailand aldri fått muligheten til å utvikle seg som demokrati. Militære intervensjoner skyldes menneskene militæret tjener, og så lenge disse ikke er tjent med demokrati, lar demokrati seg vanskelig innføre.

Thaksin kan sammenlignes med kreftene som skapte Trump og Brexit. Med populisme appellerte han til mennesker som aldri tidligere har blitt lyttet til. Han ble farlig for establissementet, og kunne enkelt fjernes, men som Trump og Brexit symboliserer han misnøyen i brede lag av befolkningen. De som føler seg, og i Thailands tilfelle er, urettferdig behandlet. Når stemmen som er gitt disse først er ute av skapet, lar den seg vanskelig sette inn igjen.

Utfordringene for etablissementet i Thailand er at landets arbeidere, bønder og fattige, er uendelig mange flere enn dem, og de vil ha utdannelse, håp og muligheter for seg og familiene sine de også.
Det er umulig å snakke om Thailand hvis man ikke drar monarkiet inn. Da er jo faren for at man begår les majestet og da er man like langt..
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»