Trope sykdommer etc

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

starter en tråd om dette emnet!

så skal jeg bidra med mine ærfaringer

det er garantert mange som har pådratt

seg både det ene og andre!

nemner smitte og betennlser

forgiftning! insektbitt mm

mye kan ungås om man gjør noe

på forhand!

hva en bør ha av førstehjelps utstyr

etc etc!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

hva en bør ha i førstehjelps skrinet

nb nye multiresistente bakterier

et rift kan lett bli alvorlig

ha en sår salve

vaselin kan ha på rift v bading


slike vanntette plaster en kan dusje med

det koster litt

men faller ikke av scoth 3m

magesjæu medisiner

jeg bruker fishing pill

betedin renseveske

alkaselters ol

paraset ( kan hjelpe ved mistanke

om slag) ol!

termometer

søk hospital ved feber over 39 over en

dag!

ps husk medisin lapp fra apotek!

man kan ha ned medisiner for eget bruk i

3mnd


ps talkum !
Vedlegg
FD9ACC64-918D-4F77-81AD-0E7ECCC11057.jpeg
8A4BBC07-0065-4EE9-91EB-42BC18F1AC05.jpeg
2B13CDB8-6F8C-43A9-9A2E-AB9CECF4FA06.jpeg
BDAF7E64-46B4-4B74-9310-22BFD1AE0AC8.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#3

Ikke no hyggelig med bilder av døde dyr, men denne har besøkt oss og prøvd å komme seg inn i huset flere kvelder. Skal være veldig gigtig iflg svigermor. Med tre små unger er det bekymringsværdig. Håper den ikke har for mange søsken.
IMG_1609.JPG
IMG_1608.JPG
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Cambodian Kukri Ufarlig
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#5

Phay skrev: 11 jan 2019, 04:24 Cambodian Kukri Ufarlig
For å gi supplerende opl., 25 cm lang, bitte lite hode, ganske treg. Vi bor i Surin ikke langt fra Oshmak(Chong-chom) . Svigermor sier den er meget giftig.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#6

Googlet litt jeg også og ser at du har utvilsomt rett. Veldig sikkert identifiserbar pga mønsteret under. Tennene er vistnok skarpe som Kukri-kniver og det kan hende at den skiller ut et antikoagulerende stoff fra en kjertel som alle slangene i den familien har. Den spiser egg, derfor de sparpe tennene. Og det stemmer bra med miljøet her. Svigermor har en hønsefarm på 50 dyr tett intil huset og har i perioder funnet egg som er tappet for innhold. Takk for hjelp til identifisering.
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#7

For ca. 10 år siden ble jeg bitt i leggen av en Ahaetulla prasina. Bittet var ikke mer smertefull enn at jeg først trodde det var en veps, men da jeg skulle vifte bort det bevingede vesenet, la jeg merke til slangen på vei over foten min. Min handlingskraftige thailandske kjæreste freaket ut og slo den umiddelbart ihjel. Hele veien til sykehuset var hun overbevist om at jeg ville dø. Det var nære på, men det var kun fordi han som kjørte også trodde det sto om livet, og kjørte dertil. På vei inn på sykehuset ble vi stoppet av en lattermild politimann som så slangen jeg bar på. Han forsto at en av oss var bitt, og fortalte at den var harmløs for voksne menn. Sammen med en hysterisk thai, min syv og gamle vettskremte datter og hennes nervøse mor, fungerte det beroligende smilet til politimannen som motgift. Det er rart hvordan man kjenner symptomer man ikke engang har bare man tror sterkt nok på dem, men de forsvant like raskt som de dukket opp i møte med en mann innen et yrke som gjør at han trolig bør vite noe om de vanligste slangene.

Da en lege noen minutter senere sjekket bittet, kunne han konstatere at tennene ikke engang hadde penetrert huden ordentlig. Som medisin anbefalte han er klekkelig drink for å få ned pulsen.

Etter min første nærkontakt med slanger, har jeg lest om slanger i Thailand, og jeg er ikke lenger redd for dem. Kunnskap hjelper mot det meste. Men jeg har begynt å se meg godt for når jeg går i gress. Den nydelige orientalske vinslangen som måtte bøte med livet fordi jeg kom for nære, lå på en kortklipt gressplen på hotellområdet i Khao Lak. Det er nesten umulig å se de mindre slangene hvis man ikke vet hva man skal se etter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ahaetulla_prasina
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

Alkoholrens kan også være lurt da det tørker fortere enn antiseptic. Spesielt hvis man har sting etc som lett kan bli bløtt og tørker sakte. Og i Thailand så er ikke det så bra siden man kan pådra seg betennelse og/eller infeksjon i og/eller såret pga værforholdet med høy luftfuktighet

Feks hvis man har ett mindre sår..tar på antiseptic..og det er ikke helt tørt og tar på ett lite plaster så blir plastre vått og da er det igang..fort gjort i Thailand..

jeg følger alltid med på alle små sår jeg får..tar ingen sjanser for min del..i Norge hadde jeg vel ikke en gang tenkt over det..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

Kolami skrev: 11 jan 2019, 17:15 Alkoholrens kan også være lurt da det tørker fortere enn antiseptic. Spesielt hvis man har sting etc som lett kan bli bløtt og tørker sakte. Og i Thailand så er ikke det så bra siden man kan pådra seg betennelse og/eller infeksjon i og/eller såret pga værforholdet med høy luftfuktighet

Feks hvis man har ett mindre sår..tar på antiseptic..og det er ikke helt tørt og tar på ett lite plaster så blir plastre vått og da er det igang..fort gjort i Thailand..

jeg følger alltid med på alle små sår jeg får..tar ingen sjanser for min del..i Norge hadde jeg vel ikke en gang tenkt over det..
bra!

alle sår må renses godt

og ha ei flaske batadine i toalettbaggen

er lurt!

jeg har også noen vanntette plaster

de sitter veldi godt og en kan dusje

med det

oops har vist postet dette tidligre😉🌹
https://youtu.be/eNTO3bDHliw
Vedlegg
07A1F23B-CF7B-4656-AF77-4C6102167CFF.jpeg
AB490A90-16A0-4945-838D-E9F284D2CB9D.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#10

Malaria Nord østre deler av Thailand.Har jo vært tidligere også , men nå med multiresistente bakterier.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... -northeast
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»