Hei

Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#11

Enig med forurensede strender. Kjenner det igjen fra Pattaya. Da er det bedre på litt roligere øyer som Ko Phangan; Ko Samui, og lignende etter min mening. Der var det ganske idyllisk. Men ville ikke reist til Ko Tao, eller murder Island som den er kjent for :(
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#12

Jeg var på Koh Tao første gang i 2001. Det var min andre tur til Thailand. Populariteten har holdt meg unna de siste 10 årene. Det er noe med å slippe å se hvordan de engang idylliske stedene endrer seg. Erfaringsmessig heller jeg mot at det er best å la det bli med de gode minnene. Nyhetene fra Koh Tao er triste, men i denne delen av Thailand er de ikke overraskende. Det er ikke et sted jeg vil anbefale min datter å reise til når hun snart blir gammel nok til å feriere uten meg.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

Thailand er ikke først og fremt så idyllisk mer etter snart 20 år, men det er lett å leve her slik det er pr dags dato. Selv har jeg funnet Hua Hin som en meget bra base, først og fremst pga det er det området med minst nedbør pr år, og kun 5 min fra byen, på ett høydedrag, så har man en liten kjølig god trekk både kveld som morgen. En finner det en ønsker å finne etter å ha vært der over en måneds tid, da det er gjerne da en trenger å få litt vestlig mat igjen.

Er man i tillegg mobil, så er det midt i smørøyet for å utforske mer både nord, sør og øst som vest. Men jeg hører jo at du har dine preferanser, og er godt kjent med Thailand, og mer ønsker kanskje å bidra på forumet enn å spørre om råd.

Likte meg også i Khao Lak, og og opp mot ranong, som øyene i området. Fortsatt noen skjulte perler, men for langtidsopphold så blir det nok i nærheten av Hua Hin fremover. Har vanskelig for å se noen andre alternativer i Thailand eller i Asia som kan konkurrere med den avgjørelsen opp mot mine preferanser. Det går på trivsel, klima og ikke minst ren luft. Beachen er det så som så med, og passer best til å mosjonere en tidlig morgen, og se trivlige faste fjes å si hei til.
🌞
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#14

Jeg backpacket gjennom deler av Sørøst-Asia på mine første turer til Asia. Da fikk jeg opplevelsene som den gang for meg som ung var nye og unike. Det var mine tidlige turer som la grunnlaget for at Thailand kom under huden min. I dag er jeg ikke opptatt av idyllen jeg først søkte. Vil jeg på strandferie ligger jeg like gjerne på Samui eller Phuket i to uker som på mer idylliske øyer. Utbyggingen de har gjennomgått har også sine fordeler, spesielt hvis man reiser med barn. Det jeg derimot ikke er så glad er store konsentrasjoner med expats, slik man gjerne ser i Jomptien og Cha Am/Hua Hin. Expatsmiljøene preger lokalmiljøene litt for mye i en retning jeg ikke er så glad i. Det er ellers vanskelig å forklare hva det er med Thailand, men jeg ser på det som mitt andre hjem.

I 2006/2007 tilbrakte jeg det meste av tiden i Thailand, og da hadde jeg utbytte av en dose nordmenn på asiaforum. Nå som jeg planlegger et nytt opphold som strekker seg over tid, denne gangen uten at det er kvinner involvert, forsøkte jeg forleden å logge inn for første gang på snart 10 år for å se om det sto til liv, men det gamle nicket mitt er jeg ikke kar om å huske, og jeg fikk ikke til å registrere nytt. Jeg ble sittende og bla i gamle tråder da jeg så en link til dette forumet. Jeg er medlem av grupper på facebook, men disse kan dessverre skremme tøffere menn enn meg fra forstanden.

I tilfelle jeg prøver ut dette forumet valgte jeg derfor å starte med en kort presentasjon.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#15

For å si det kort, jeg trodde ikke jeg skulle ende opp i Hua Hin første gangen jeg kom hit, men verre ting har skjedd enn det. Har jo også erfart enkelte som har snakket Pattaya ned i åresvis på forum, som plutselig tok seg en tur, og fant ut at det ikke var så ille allikevel når man først fikk erfare stedet selv.

Det beste med Hua Hin, er at det er en liten by, en stille by, og en har valgmuligheter der som gjør livet ganske så komfortabelt. En trenger ikke å menge seg med folk man ikke har noe fellesskap med, eller gå på steder man ikke liker.

En ting har jeg lært etter så mange år på farten, at bastante meninger og holdninger er ganske så flytende, og med tiden så forandrer også behovene seg for hva man ønsker, og Jo eldre en blir, jo mer ser man nytten av å ha forskjellige tilbud som dyktige leger, tannleger, fysioterpi også videre tilgjengelig. For min del så er det viktig å ha en internasjonal flyplass innenfor rekkevidde så jeg kan komme meg på jobb når jeg får kort utreisevarsel bla.

Hua Hin og Cha Am er jo først og fremst Thaienes feriebyer, så nærmere thai kultur kommer man jo egentlig ikke ;)

Kanskje du møter kvinnen i ditt liv? I så vil jeg tro at du også forandrer deg, og dine behov og ønsker blir litt anderledes enn du i utgangspunktet hadde trodd ville være.

Uansett lykke til med både roman, liv og helse, livet er for kort til å ikke nyte det så godt man kan her og nå.
🌞
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#16

En skal aldri si aldri. Jeg trodde heller ikke jeg skulle tilbringe store deler av et år i Surin. Med mer permanente planer enn et år ville også utgifter spilt en større rolle. Prisnivået ville mest sannsynlig gjort Bangkok til en kostbar by å bo i permanent. Det er heller ikke det at jeg misliker stedene som ikke er blant mine favoritter. Det er bare steder jeg liker mye bedre.

Det som gjør meg betenkt er praktiseringen av visumreglene. For 10 år siden siden tok jeg en storbyhelg i et naboland og det var gjort. I dag tror jeg ikke det går. Jeg mangler 3 år på femti, ikke er jeg gift og inntekten vil være variabel det året jeg ser for meg i Asia. Jeg begynner derfor å lene mot at det enkleste er 2-3 måneder i Thailand, 2 måneder i Vietnam eller Malaysia. Og repeter. Men det blir tidligst fra høsten. Mye kan skje før den tid.

Takk for lykkeønskinger.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

hemalainen skrev: 03 jan 2019, 09:55 En skal aldri si aldri. Jeg trodde heller ikke jeg skulle tilbringe store deler av et år i Surin. Med mer permanente planer enn et år ville også utgifter spilt en større rolle. Prisnivået ville mest sannsynlig gjort Bangkok til en kostbar by å bo i permanent. Det er heller ikke det at jeg misliker stedene som ikke er blant mine favoritter. Det er bare steder jeg liker mye bedre.

Det som gjør meg betenkt er praktiseringen av visumreglene. For 10 år siden siden tok jeg en storbyhelg i et naboland og det var gjort. I dag tror jeg ikke det går. Jeg mangler 3 år på femti, ikke er jeg gift og inntekten vil være variabel det året jeg ser for meg i Asia. Jeg begynner derfor å lene mot at det enkleste er 2-3 måneder i Thailand, 2 måneder i Vietnam eller Malaysia. Og repeter. Men det blir tidligst fra høsten. Mye kan skje før den tid.

Takk for lykkeønskinger.
Det er fortsatt mulig å sjonglere med turistvisum, forlengelse av turistvisum, 2 grensepasseringer i året over land, og så mange du vil til aktuelle storbyer for å søke nye turistvisumer. En må huske på å være nogenlunde kledd, og ha penger med seg der 20 000,- er den nøyaktige sum de krever for å vise til livsopphold, når de må sjekke deg. Selv så har jeg ungått slike prov av midler, men har hørt noen har blitt singlet ut den siste tiden, og blitt nektet innreise.

Som nordmann tror jeg du vil greie deg bra.

Eksempelvis du ankommer på turistvisum 60 dager, forlenger det med 30 dager på imigrasjonen, så en landpassering, du får nye 30 dager, som du forlenger med 30 dager på imigrasjonen igjen. Da har du allerede vært her i 150 dager, og så gjentar du med turistvisum i din favorittby. Tar deg maks 2 virkedager, og så gjentar du prosessen og har tilsammen 300 dager med kun en tur til utlandet med fly. Så kan du starte på nytt igjen. Dette er den foreløpige metoden jeg har brukt, men jeg har reist på kortere oppdrag til Norge, så jeg har ikke hatt behov for å gjøre så mange grenspasseringer til lands, eller turistvisumer på ambassadene.

Er man fleksibel så løser det meste seg, om man i tillegg vil oppholde seg i andre land. Det eneste jeg har erfart, er at man finner seg en bopel en ikke vil miste, og så begynner man å tilerve seg ting også videre, som gjør at man blir mer og mer knyttet til en plass,.
🌞
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#18

Jeg er sikker på at de aller fleste - uansett hva man på forhånd planlegger eller hvilke fordommer man har - før eller siden ender opp i Pattaya og omegn, enten permanent eller i hvert fall bruker byen som et pusterom og et avbrekk fra det kjedeligere livet andre steder.

Vi reiser ikke noe annet sted når vi skal til Thailand, mangfoldet i shopping, restauranter og natteliv er vanskelig for ikke si umulig å finne maken til. Her finner man alt fra dårlige kopier til dyre merkevarer, fra den tynneste rekesuppa til den saftigste biffen, byen lever hele døgnet. I tillegg har vi nærheten til flyplassen og havet, det kan neppe bli bedre.

Ikke noe galt om de som holder ut på bygda, men det må i mine øyne bli for stusselig i lengden, dog jeg vet om flere som er fornøyde med det så lenge de får ei og annen uke alene i Pattaya i løpet av året.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»