Statsminister prayut vil fortsette

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#31

riflefish skrev: 19 des 2018, 06:04 man kan være enig eller urnig i militærbudsjetter
har vel ikkså mye og si!
nå er det bygget et kjempevsjukehus til
30 miliarder i samutprakarn bygget på rekord tid statsdrevet

vi for være enige om at demokrati i vår forstand har det aldri vert i thailand!

det som nå er viktig er og se hva som vil skje etter valget!

de røde har ingen politisk agenda ingen
bare nevan inni honning krukka for omtrent
samtlige regimer de siste 40’åra

turismen og export næringa går som hakka møkk!,

og ingen i næringslivet har noe negatift og si nå!
det er fornøyd m rammebetingelsene

hele folket er i arbeide

og stor import av rimlig arbeidskraft
fra andre asean land

bathen er sterk (!synd for oss)

men topp for eksport næringa men ikke turismen

alikavel turismen har økt jevnt og trutt
også under det sittende regime

det jeg forsøker og si:

jeg er ikke særlig optemistisk at
det kommer en ny folklig rejering til landet

det går en stund så begynner de store og krangle

så må militæret ta over !,

og de kan ivertfall slå i bordet og komandere

landet må modnes i laaaang laang tid

før det kan ble et folkestyre!

i mellomtiden går alt som før!🙄
Helt enig i at,det ikke er demokrati i,vår forstand.men det kjemper jo mange for å få.
Uroen før statskuppet inneholdt vel elementer av et mindretall som blokkerte for flertallet.
Når du sier de røde kun var inntreserte i å :ha hånda i honningkrukka: så er kanskje det ikke så differensiert fra dagens militærbudsjett.
Og selv om du mener det var deres eneste interesse så hadde de jo også på agendaen ,avskaffe sykepleiermangel i offentlig sektor.
Ble jo gjort,med stipendier,når det startet var det mangel på 40 000 sykepleiere,hvor mange som mangler i dag vet jeg ikke,men ser det spares ,mange slutter og avdelinger legges ned.
Det ble jo også startet med :tablet til alle i grunnskolen:generalen avskaffet jo også dette,utropte skolebarna til vinnere av sitt første statsbudsjett,med bgrunnelse de skulle få hver sin kladdebok istedenfor å ha et løsarksystem.
Så ikke bare hånda i honningkrukka, det er vel en grunn til at de hadde flertall av velgerne,og,vi skal ikke se bort i fra at mange Thaiere kanskje syntes de fikk for lite igjen av av at det gule mindretall styrte.
Nå kokte det jo bra i trykkokeren føre kuppet og mange ville jo ha forandring,også mere demokrati og frihet,at tiden etter kuppet har gitt de det motsatte har vel ikke nødvendigvis redusert disse ønsker.
Det har jo også vært en rivende utvikling på internetbruken siden den gang,husker armyen brukte gamelt samband og de som protesterte brukte facebook. Så det er jo også en gryende bevissthet blant mange om hvordan ting er utenfor Thailand.
Så det blir spennende å se hva som skjer i fremtiden.Men uten ettergivenhet om å utvikle mere demokrati og å skru kalenderen fotrsatt bakover i så henseende tviler jeg på vil lykkes på sikt.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#32

Hei og hå.

De som styrer og steller i dette landet som heter Thailand, de har satt opp en del nye skilter ved grensene til neste fylke.  Det er om å gjøre at både fastboende og turister får greie på at de er lykkelige.  Etter brua over elva som skiller Lopburi og Phetchabun står det nye skiltet, som forteller folk hvor lykkelige de er.
 
Som det står skrevet:  
 
Welcome to Phetchabun:  Land of Happiness for Residents and Visitors.  Direkte oversatt:  Velkommen til Phetchabun:  Land av Lykke for Innbyggere og Besøkende.
 
Det er viktig for Juntaen å fortelle så lykkelige alle er.  For til neste år er det valg, og generalen i hæren som er Junta leder, han vil jo stille til valg og bli statsminister.
 
Vel verden vil bedras, men innbyggrene her er IKKE enige da alt blir dyrere og lønningene står stille. Det murres kraftig blant den fattige thai for tiden, for fornøyde er de nok ikke. Men de murrer og snakker ikke så øvrigheta hører det. Hvem har vel kyst på 25 år i fengsel.
 
A.H. 
Vedlegg
Screen Shot 2018-12-23 at 13.57.02.png
Screen Shot 2018-12-23 at 13.57.18.png
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#33

Utpåtur skrev: 23 des 2018, 11:10 Er det noen som vet hva de snakker om her inne er det vel Arild. Folk som holder seg rundt turiststedene lever i en egen boble - men har man øya åpne er det nok mulig å se hva som foregår.
føler at jeg er temmlig oppdatert med mitt syn og inntrykk, har jeg vel en magefølese
og treffer jo thaier ver dag ikke turister
folk flest vil ikke prate om politikk
vanlige folk har aldri vert fornøyd, det er harde kår og de rike som rår!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#34

helt rolig ingen politiske bølger!
hvor er oppisisjon!?

https://asia.nikkei.com/Politics/Thai-a ... of-arrests
Vedlegg
D5FD4383-49F4-41A4-8990-530443281755.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#35

riflefish skrev:helt rolig ingen politiske bølger!
hvor er oppisisjon!?

https://asia.nikkei.com/Politics/Thai-a ... of-arrests
Kan du ikke lese artikler som du selv legger ut?

Sent from my E5823 using Tapatalk

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#36

Utpåtur skrev: 23 des 2018, 11:10 Er det noen som vet hva de snakker om her inne er det vel Arild. Folk som holder seg rundt turiststedene lever i en egen boble - men har man øya åpne er det nok mulig å se hva som foregår.
Tror en må akseptere at det er delte meninger rundt om i Thailand, også sett fra hver og en enkelt boble, enten man er på reine landsbygda eller i turiststrøk. Landsbygda jeg hentydet til over, var blodrød før, men så kom det noen subsidier, og gjett hva som skjedde? Alt kan løses med litt penger i Thailand, og det er deres svakhet, som viser seg gang på gang. Thaksin familien var ikke helt borte når det kom til å kjøpe seg stemmer heller, så det er nevnt.

Så tilbake til bobla mi, så har man begynt å få litt erfaring med landet, og er det noe som er skinner igjennom på landsbygda, så er det å vente til risen er klar for å høstes. Det jobbes, men i vestlig målestokk, så går det så som så, og de fleste klager nok mer om sin egen situasjon der de kunne ha gjort så uendelig mer for seg selv, og sin familie, enn det er vilje til.

Det må nok nye drivkrefter til, men enn så lenge så vil nok makteliten sørge for at folket holdes på plass en stund til.
🌞
Thaivenlig
Innlegg: 33
Registrert: 24 okt 2017, 12:02

#37

Jeg synes at det er merkelig at det kun er nordmenn som ikke fatter og begriper hva som foregår i Thailand. Da riktignok med hederlige unntak som Arild og noen til.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#38

riflefish skrev: 25 des 2018, 10:49 helt rolig ingen politiske bølger!
hvor er oppisisjon!?

https://asia.nikkei.com/Politics/Thai-a ... of-arrests
Jeg lurer på når sist gang en junta brydde seg om hva verdenssamfunnet mener?
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#39

Thaivenlig skrev: 27 des 2018, 18:55 Jeg synes at det er merkelig at det kun er nordmenn som ikke fatter og begriper hva som foregår i Thailand. Da riktignok med hederlige unntak som Arild og noen til.
Har du aldri opplevd at noe er så vanskelig å forstå, selv om det er enkelt når man først forstår, men allikevel at det er ikke mulig? ;)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#40

anmeno skrev: 25 des 2018, 13:06 Kan du ikke lese artikler som du selv legger ut?

Sent from my E5823 using Tapatalk
det skulle være et snev av sarkasme, og det skulle stått. med hermetegn "......... "
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»