Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Arild Holtet
x 1212

25 nov 2018, 11:27

Arbeidene med å fylle opp steinjord gikk da fremover, men på vanlig måte som ellers her i landsbyen. Sakte, sakte og skikkelig sakte. To tre fulle spader på en time var nok for de åtte ni "spreke" gutta på 20 til 25 år, men de drakk thaiwhisky og spiste ganske raskt. Ting blir prioritert må vite.

Min blide runde fikk steinbedene rundt palmene ved vår sala ((hagehus med tak og uten vegger)) og var ganske fornøyd med tingene, hun lider da så vist ikke av stress med høyt tempo hun heller. Men vanning av blomster og busker er hun nøye med, for hun liker å gjøre det pent med masse blomster.

Helt ferdig ble ikke arbeidsgjengen, men det å dra ut steinjorda så det blir pent tar min blide og jeg oss av. I løpet av året.

Nå er det på planleggingsplan og kanskje det utføres også, det er å støpe en stor betongplate innover mot gjerdet på tomta. Samt å lage ett typisk thaikjøkken ute, for mat lages like mye over åpen flamme og kullgrill som på gasskomfyr. Det er litt av en matolje spruting, stekeos og røyk når den typiske thaimatlaginge er i gang, så ett kjøkken inne det fungerer ikke så bra. Jeg lærte av det etter hvert, så kjøkkenet i 2 etasje har blitt minstemann Owen sitt soverom. Det går fremover men ikke med stormskritt, da må det være med ekstra mild vindskritt.

Vel vel vel ting tar tid, men det blir ferdig mens ungene er under 75 år. Håper jeg. Samt at alt er i 100% pinlig, systematisk og ganske så nøye uorden med litt rot. Bare litt rot må vite, for vi ser bakken nesten over alt. Regner med vi er ferdige med alt vi har planlagt og vil gjøre, før det bor mennesker på Mars. Jeg har ett lite håp om at dette skal vi nok klare. Hvis vi lever så lenge da, det er jo ikke så langt til planeten mars. Men det er det nok ikke thaier i vår landsby som står bak turen til mars. De har mer enn nok med "turen" til i morgen de. Man stresser da ikke unødvendig her vi bor.

A.H.
Vedlegg
DSC07199.jpg
DSC07201.jpg
DSC07203.jpg
DSC07205.jpg
DSC07207.jpg
DSC07209.jpg
1 x
Arild Holtet
x 1212

25 nov 2018, 23:54

I dag er det opp til Petchabun by og Immigration Offise og be om nytt 1-års Visa. Skrive ut skjemaene gjør jeg hjemme i fred og ro, og da går det enklere og raskere på Immigration Office.

Oktober og november er to måneder med litt mer mas og flying. I oktober fikk jeg bekreftet inntekten på pensjonen i Norges Ambassade i Bangkok. Etter det var det ett nytt førerkort som skulle tas, og før det så ordnet jeg med en gul husbok på grunn av nye regler. Med husboka så står det svart på hvit hvor jeg bor, men dama jeg snakket med lurte på om det holdt, men sjefen sa at selvfølgelig er husboka det som sier hvor folk bor. Litt surr er det ofte.

I begynelsen av november var det å skrive ut skjema for 90 dagers rapporten. Den har jeg de siste 15 årene sendt med posten. I dag er det opp til Petchabun by og levere søknaden om ett nytt 1-års Visa. Skjemaet skriver jeg bestandig ut hjemme i fred og ro, og da går alt mye raskere på Immigration Office. Så er det ny betaling av klasse 1 forsikring på bilen, og visning av bilen som vi må hvert år. Når bilen kommer over en viss alder så må den vises enten på verksted eller biltilsynet hvert år. Men den kontrollen er neste bare å le av. De ser på utslippet fra eksosen og der er det gode marginer. Så tester de bremsene og kikker lett over bilen fra undersiden. Omtrent halvparten av bilene til thaiene som blir godkjent, de hadde blitt avskiltet på flekken i en norsk EU kontroll for biler.

Vel neste uke er all flying og papirer ordnet, og da er det desember late dager og god julemat.
2 x
Arild Holtet
x 1212

27 nov 2018, 00:25

Da er 1-års Visa i orden igjen. Men du verden så mye papirer det ble dette året. Skjemaet eller søknaden skrev jeg ferdig hjemme, så det var 100% i orden som vanlig. Men jeg fikk 5 stk. nye ark som skulle skrives ut, og alt som det ble spurt om var på skjemaet jeg hadde skrevet. På det ene en idiotisk sak at vi måtte tegne ett kart over der vi bodde, og hvor mange kilometer det var til nærmeste tettsted og Amphur i alle rettninger på de to hovedveiene. Samt hvor mange kilometer det var fra huset til Immigration Office i Petchabun. Nå har jeg samme kone, samme adresse og samme telefonnummer fra mars 2001, og dette har de i papirform og på sine datamaskiner. Ett skritt bakover i utvikling i Thailand.

Ei skikkelig papirmølle og ekstra mye som skal tas vare på, og papir og s"søppel" hoper seg opp i store mengder. Mye rot og det er forskjellige rutiner i forskjellige områder her i Thailand.

Vel alt er i orden og ett år til neste gang.

A.H.
2 x
Arild Holtet
x 1212

27 nov 2018, 09:55

Nå har romsonden landet på planeten Mars, og er dette stedet det kan leve mennesker i framtia.

Den utrolige landingen og hva finner de på planeten Mars.  En video der vi får greie på mye som dreier seg om denne turen og hva folk har gjort.

https://www.vg.no/ny...-en-av-de-store

Mine tanker går til bake til Albert Einstein sine tanker om fremtiden og krig:

Fred kan ikke bevares med makt, den kan bare oppnås med forståelse.  Dessverre så har vi gått i motsatt vei til og forstå, og det er kriger i mange land.  Det er drept fler mennesker i "fredstiden" etter den andre verdenskrig, enn det ble drept mennesker under krigen.  Så forståelsen finnes dessverre ikke.

Albert Einsteins andre ord om krig var:  

Jeg vet ikke hvordan den 3  verdenskrig vil se ut, men jeg vet at den fjerde vil bli utkjempet med treklubber.

Nå lander romsonden på Mars og ser om det er mulig å finne liv der, og om mennesket kan leve på Mars.  Så mye arbeide av intelligente mennesker, og ALT blir bortkasta etter den 3 verdenskrig som jeg dessverre tror kommer.  Vi har fått mange tegn på det de siste årene.  Da blir menneskene sine egne "utryddere", og alt vi lærte om Mars skjønner ikke menneskene som må "starte på nytt" etter en forferdelig ny verdenskrig.  Jeg er glad jeg lever i nuet og ikke kjenner framtiden.

Mennesket klarer ikke forstå, men lage kriger og hate er vi dessverre “suverene” til.

Jeg er kanskje av de heldigste som lever mellom to verdenskriger.

Nå skal disse tanker skyves bort, og i enkelthet skal jeg trene.  Ta vare på min helse og LEVE livet blant glade og lykkelige mennesker.  Mennesker i ett land jeg ikke viste mye om som ung, og på kartene på skolen i 1952 så het landet Siam.  Helt på den andre siden av jorda, og med ett klima og kultur som var ukjent for meg.  I dag LEVER jeg i dette så annerledes landet enn det Norge er.

Glade er alle menneskene rundt meg, og dette smitter selvfølgelig over på meg også.  Som så mange ganger skrevet:  Det er ikke noen pinlig orden her jeg bor, men store plast contaiere har vi til plast, papir og alt som vi kan ta vare på og selge.  Her hos oss kastet KUN det som ikke har mulighet for gjenbruk, og det gir også noen penger som takk for det vi ikke kaster i naturen.

Vår nye gangvei i ett fast betongdekke gjorde at det ble litt bedre nedenfor huset, og min blide sine “grønne” hender plantet masse av blomster og planter.  Nå er steinjorda dratt ut flere steder på tomta, og kona er blid som sola og lager sine små felt med blomsterkrukker og annet.  Heldigvis så lever vi alle i nuet, og verdens problemer lar vi ikke ødelegge ett enkelt og godt liv blant glade mennesker.  To mennesker fra to forskjellige verdener har klart å “møtes på midten”. og skape ett litt kanskje annerledes liv og fått ett barn sammen.  Vi har og ett liv sammen der selve livet er det viktigste, og i livet er det en masse små hunder som løper lykkelige rundt oss.  Dette er nuet og dette er det viktigste noe thaiene har lært meg.  Kanskje noe av det viktigste jeg har lært i livet.  Litt "systematisk" uorden er det her, men alle lever vi i harmoni og glede sammen.  Livet der er nå og i dette sekund og i dagen i dag.  I dag lever vi, hva som kommer i morgen vet ingen.

A.H.

Vedlegg
DSC07211.jpg
DSC07213.jpg
DSC07215.jpg
DSC07217.jpg
DSC07219.jpg
DSC07221.jpg
DSC07223.jpg
DSC07225.jpg
0 x
Arild Holtet
x 1212

30 nov 2018, 01:07

Vår "lille" gutt Owen og minstemann av de tre guttene i huset, han er blitt tenåring nå og må følges opp på skolen.

Den 16 november var det klassemøte, og den varte noen timer og var på dagtid så den dagen lærte ikke elevene så mye. Vel de lærer ikke imponeredde mye på skolene i Thailand.

Det viktigste var for læreren å fortelle at barna måtte ha ren nystrøket tøy hver dag, og at guttene ikke skulle ha langt hår. Samt at de skulle høre på læreren og ikke bruke mobiltelefon med i klasserommet. Det faglige fikk vi lite om, og det virket som læreren hadde lite kustus på sine elever. Hun klaget over at ungene særlig guttene pratet og lekte for mye i timene, men hun gjør ikke noe for å stoppe det. Ut på gangen som vi måtte, så hadde elevene lært og respektert og mer ro i klassen så undervisningen ble bedre.

Men lærerene er og borte fra timene 1/3 av av tiden, da alle møter mellom lærere og skolestyret er på den tiden de skulle undervise. Vel slik er det bare og ikke rart at Thailand har det dårligste resultatet av alle skolene i Asia.

A.H.
Vedlegg
DSC_8859.jpg
DSC_8861.jpg
DSC_8863.jpg
DSC07227.jpg
2 x
Arild Holtet
x 1212

01 des 2018, 07:55

Dyrking og arbeide med ris dag 1.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange risdyrkere i Thailand. Mange er småbønder med veldig lite land, og dette året ble ett tungt år for mange i flere distrikter i Thailand. Det var uår og store skader på risen, på grunn av smådyr som spiste ris aksen. Vi har som så mange andre KUN en risavling i året, og er helt avhengig av regntiden og nok vann.

Noen enormt stort risland har vi ikke, og 40 rai eller 64 mål land blir det ikke så mye ris av. Ei heller innrekt. Kona deler selvfølgelig landet med sin eldre bror Phanom og kona Van, samt sin yngre søster Thanoy og Nom hennes mann.

Vel året ble ett uår for veldig mange dette året. Det var skadedyr som spiste av aksene, og mange hadde under halvparten av vanlige avlinger. For oss så ble det ganske nøyaktig halve avlingen fra i fjor. I fjor fikk vi 220 store sekker ferdig tørket ris, men i år ble det kun 110 sekker. Men alle i familien har nok ris å spise ett helt år, samt nok ris til å så for ny avling til neste år. Så underskudd ble det ikke, selv om maskinen som høster inn koster penger. Men de vil helst ha så og så mye ris for jobben, og ikke penger for leie av maskin og folk.

Det ble to lange dager med innhøsting da vi leier en maskin som høster risen. De første bildene viser våre to landbiter med 20 rai i hver landbit. Veldig god beliggenhet inntil en hovedvei riktig nok uten fast dekke, og en liten privat jordvei mellom rislandene. De neste bildene er fra innhøstingen er fra i fjord, og jordas gull risen sto tett og fint. Men slik ble det dessverre ikke i år.

Hele familien hjalp til under tørking og å dra ut risen, og det gjorde vi nedenfor huset til lillesøster Thanoy og mannen Nom. Det er en del arbeide med tørking av risen men enklere i år da det var lite ris. Det er en varm jobb under en nådeløs sol, men de må kle seg godt, da risen avgir støv som klør noe aldeles forferdelig. Thanoy og mannen Nom har ett lager for ris og landbruksverktøy, så risen ligger trygt innelåst. For tyveri av ris har dessverre mange merket.

Så hele familien var i arbeide noen dager, og dette var første dagen da første del av risen var tørket. Etter tørking av risen ble den lagt i store striesekker, slik at risen får luft og ikke blir lagret i tette sekker. Slik så da fjorårets innhøsting og våre to landbiter ut, samt tørking og lagring i sekker i år.

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2018-12-01 at 12.57.14.png
Screen Shot 2018-12-01 at 12.59.53.png
Screen Shot 2018-12-01 at 13.00.12.png
Screen Shot 2018-12-01 at 13.00.25.png
DSC07228.jpg
DSC07230.jpg
DSC07232.jpg
DSC07234.jpg
DSC07236.jpg
DSC07238.jpg
DSC07240.jpg
DSC07243.jpg
3 x
Arild Holtet
x 1212

02 des 2018, 02:14

Dyrking og arbeide med ris dag 2.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange risdyrkere i Thailand. Mange er småbønder med veldig lite land, og dette året ble ett tungt år for mange i flere distrikter i Thailand. Det var uår og store skader på risen, på grunn av smådyr som spiste ris aksen. Vi har som så mange andre KUN en risavling i året, og er helt avhengig av regntiden og nok vann.

Første dags jobb var ferdig og de første sekkene med ris kom i hus. Min blide kone koste seg med lillesøster Thanoy sin siste sønn Mick, men søsteren Thanoy jobbet med å trekke ut mer ris for tørking. Rislageret er passe stort så vi får alle lagret ris og redskap for å dyrke ris, mais og sukkerrør. Det ble ikke mange sekkene den første dagen, men en ny tørking og legging i sekker ville nok fylle opp litt.

Vi har grei nok redskap til å dyrke forskjellige ting. Den første lille traktoren en Kubota 4X4 med tilhenger og redskap har fungert bra i mange år, men i år så ble det kjøpt inn en ny større traktor for arbeide med sukkerrør og mais. Den kom fra Australia og var nyoverhalt og helt som ny, og prisen på 455.000,- baht eller 119.750,- norske kroner var ikke så ille. Det fulgte med en del utstyr, så den har vi vært fornøyd med så langt. Da har familien to traktorer som kan arbeide uavhengig og til forskjellig bruk.

Den siste risen bla dratt ut og lagt til tørk, og den lille tomta holdt til så lite ris som skulle tørkes i år. Det ble da noen få sekker som ble lagret etter den første lille delen av risen var tørket. Men når den siste risen er tørket og lagt i sekker, da fylles det nok litt opp i lagerbygget.

A.H.

Vedlegg
DSC_8871.jpg
DSC_8873.jpg
DSC_8875.jpg
DSC_8878.jpg
DSC_8880.jpg
DSC_8882.jpg
DSC_8884.jpg
DSC_8886.jpg
2 x
Arild Holtet
x 1212

03 des 2018, 08:23

Dyrking og arbeide med ris dag 3.

Thailand er jo kjent for sin risdyrking, og det er utrolig mange bønder som dyrker ris i Thailand. Det er mange som ikke har de største ris teigene, så når det er ett dårlig år som i år, så har de mange småbøndene store økonomiske problemer. Da mest for dem som er avhengige av regntiden og har kun en avling i året. Det ble dessverre ett slik år dette året, og mange fikk under halve avlingen i forhold til i fjor. Heldigvis så får de ekstra støtte av staten, men året i år ble elendig for småbøndene som lever kun av risdyrking.

Den tredje dagen så var all ris i sekker, og det ble omtrent 9 tonn ris dette året som ble ett uår for oss og andre bønder. Heldigvis så har alle i familien vår annet arbeide som er hovedinntekten, så tap ble det men ikke noen økonomisk krise. Nå skal sukkerrørene høstes og lillesøster Thanoy og mannen Nom dyrker ganske stort land som tilhører Nom sine foreldre. Kona sin storebror Phanom og kona Van de er dyktige møbelsnekkere og innrednings snekkere, og har bra med arbeide, og de tjener bra da de går for å være de beste i distriktene her. Så ingen krise for noen i vår familie, men det er riktig ille for de mange småbøndene som har ris som hovedinntekt.

Men selv om det var lite ris dette året, så var det glede og masse mat når risen var i sekker og i lageret. Store baljer som vi blander mørtel i, er halt greie spisestue bord ute i hagen. Mat og glade mennesker hører sammen med verktøy for o bygg hus, tøyvask som henger til tørk, bildekk og diverse ting som er kastet. Lange hvite duker, sølvbestikk, porselen og krystall er det ikke i spisestua til lillesøster Thanoy men masse annet i ett 100% nøye kaos.

Nå er innhøsting av sukkerrør startet, og da brenner de av bladene på sukkerrørene. Da ser helt jævlig ut i noen måneder, og tre ganger om dagen ser trappa ille ut og må feies. Grunnen er a blader tar plass på ett lass, og uten blader går det tre ganger så mye sukkerrør på hvert lass. Det er bedre betalt hvis de leverer med blader som det blir laget gjødsel av. Men den fortjenesten blir så liten, at flere transporter av samme mengde sukkerrør blir mye dyrere enn det de tjener ekstra med bladene på. Så her er det ikke snakk om miljø og forurensing, det er noe bøndene i Thailand ikke har noe forhold til. Så nå har vi noen måneder med enormt mye av brente blader fra sukkerrørene, og det kan til tider se helt forferdelig ut. Ozonlaget over Thailand har vel neppe godt av det. Men her er det penger som bestemmer, så miljø og forurensing har ingen verdi og ingen bryr seg om miljøet heller.

Vel vi har fått risen i hus, og når sukkerrørene er høstet skal vi kjøpe sukkerrør som skal plantes. Sukkerrør blir plantet på nyåret, og risen den blir plantet i juni/juli til neste år. I mellomtiden får vi leve med store “nedbørsmengder” av sort “sne”.

A.H.
Vedlegg
DSC07246.jpg
DSC07250.jpg
DSC07251.jpg
DSC07253.jpg
DSC07255.jpg
DSC07279.jpg
2 x
Arild Holtet
x 1212

04 des 2018, 00:08

Dagen starter klokka 05:00 her hos oss, og folk er borte på markedet og handler klokka 05:30 på morgenen.  Alle naboer er oppe lenge før sola står opp, og handler og lager mat til ungene som skal på skolen.

Våre gutter går på skolen i byen Chaibadan, og skolebussen går klokka 06:30.  Så opp å hoppe og ta ett bad på morgenen før skoleuniformene strykes, hvis de ikke gjorde det kvelden før-  Så er det mat og min blide runde hun har maten klar, men det er litt av ei røyksky hun er i når maten lages.  Ofte er matlagingen over kullgrillen som også fyres med greiner, for hageavfall er billigere enn gass og strøm.

Matlaging over åpen flamme jager mygg og er rimelig energi, men å se kona inne i røyken er ikke like lett.  Midt inne i røyken blir maten ferdig, og ikke en eneste mygg på lang avstand.  Så kan dagen begynne.

A.H.
Vedlegg
DSC07281.jpg
4 x
Arild Holtet
x 1212

12 des 2018, 05:28

En ung kvinne jeg kjenner som bor i Thailand, la ut denne videoen om livet slik haiene så ofte har.

En film fra dagen i dag som viser hvordan ei flink lita jente har det. Det er nok mange millioner familier som har det slik og bor slik som hennes familie. Men det er hyggelig å se gleden og livet til glade mennesker som ikke har ett rikt liv. Ikke rikt på penger, men rikt på gleder og samhold i familien. Det har kanskje mer verdi enn hvordan mennesker i Norge lever og tenker.
Forøvrig hyggelig å se, at denne jenta bare hadde topp karakterer på skolen. Nok en jente som kan bli godt utdannet, og som en selvfølge tar vare på sine gamle foreldre som kun får 600,- baht hver i månedspensjon. Selv om det er billig å leve i Thailand, så er ikke 158,- kroner i måneden noe man kan leve av som gammel.

Det ER en fremtid for thaiene, men jeg er forbauset over at de omtrent ikke vet noe om verden utenfor Thailand. Ingen på skolene vet noe om verdenshistorie, geografi og andre land sin kultur og levemåte. Det er ikke ett eneste menneske hverken av lærere eller elever som egentlig vet og kjenner til hva første og andre verdenskrig var og sto for. Litt rart da så mange andre land i Asia vet mer.

Vel i dag har omtrent alle voksne og barn smartmobil, datamaskin eller nettbrett. Med det ser de hvordan mennesker i andre land i verden har det, og ikke minst U.S.A. som de ser så opp ti, og landene i Europa. Mest er det games og tull de ser på, men også nyheter i Thailand. Vel nyheter som Juntaen godkjenner.

Men oppegående lærevillig ungdom fra fattige kår, de ser nok mer og forstår mer. Kanskje en gruppe studenter som i årene som kommer protesterer over hvordan den vanlige fattige thai har det og blir behandlet.

A.H.
0 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»