Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Brukeravatar
RobertX
Sted: Trondheim
x 1032

12 sep 2018, 07:19

Fordi noen som vil kjøpe får da pakken innbakt i lånesummen sin (eller 85% ihvertfall). Bedre for folk enn å pusse opp på kredittkort/forbrukslån.

En leilighet med pent bad og kjøkken solgte 500.000 kr over min prisantydning for ca 2 måneder siden.

Men jeg skal ta en prat med megler om dette og hva som er lov.
1 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
x 357

12 sep 2018, 12:48

RobertX skrev:
11 sep 2018, 10:00
Hehe ja det er ikke måte på når det bøtter ned her. Skybrudd er et mildt uttrykk. Er litt som om Gud tømte svømmebassenget ved å åpne luka i bunnen.

Jeg har med meg en tynn uforet Helly Hansen regnjakke som er gull å ha her. Superlett og enkel å pakke i sekken når man vet været blir litt ustadig. Paraply er også greit å ha ja, men vanskelig å bruke når man skal suse rundt på scooter :lol: Men ser jo de med paraply på scooter også :lol: :lol: :lol:

Ellers er formen nå på rett kjøl. Vekta stabiliserte seg igjen og det har absolutt vært en effektiv slankeprosess å ha full utblåsning av mage/tarm. Men får håpe det blir en laaaaang stund til neste gang.

I dag var jeg innom favorittfrisøren min på Bluport. Det er jo en nesten-seksuell opplevelse det der. Vask og hodebunn-massasje både før og etter klipp. Meget grundig og god klipp. Koster 500 baht og jeg tipser både hun som klipper og hun som masserer/vasker 100 baht hver i tillegg. Superfornøyd denne gangen også. 700 baht tilsammen altså. Og i Norge bruker de å kreve 350 kr for samme klipp uten noen vask eller hodebunnmassasje.
har du link til den regnjakken fra HH..jeg har sett etter slike ultralette vanntette jakker..men jeg trodde ikke de fantes..
2 x
Brukeravatar
sikry
x 335

12 sep 2018, 14:18

Kolami skrev:
har du link til den regnjakken fra HH..jeg har sett etter slike ultralette vanntette jakker..men jeg trodde ikke de fantes..
HH er ut Bergans er inn , de fører også ullundertøy. :D

https://www.bergans.com/catalog/clothin ... ett-Jacket
3 x
Brukeravatar
RobertX
x 1032

12 sep 2018, 14:33

Kolami skrev:
Mener jeg kjøpte den på XXL. Har krage med hette i lomme (glidlås).

Og ullklær tror jeg ikke jeg trenger her i Hua Hin :lol: :lol: :lol: I Chiang Rai eller nordområdene kan det nok derimot være veldig kjekt :D
3 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
sikry
x 335

12 sep 2018, 14:57

RobertX skrev:
12 sep 2018, 14:33
Mener jeg kjøpte den på XXL. Har krage med hette i lomme (glidlås).

Og ullklær tror jeg ikke jeg trenger her i Hua Hin :lol: :lol: :lol: I Chiang Rai eller nordområdene kan det nok derimot være veldig kjekt :D
Har faktisk ulltøy liggende klar i skapet i huset vårt oppe i Phaya Mengrai , i fjor jul/nyttår var tempen nede på +3 grader. Ingen heating innendørs når en ser bort i fra konemor , da er det behagelig med ulltøy.
Men her i Pattaya/Jomtien trengst ikke ulltøy , det hender en sjelden gang jeg har hatt bruk for min vanntette/ultralette ADIDAS allversjakke kjøpt på Central Pattaya :)
4 x
Brukeravatar
RobertX
x 1032

14 sep 2018, 12:27

Hadde en særdeles lite kul opplevelse i går kveld. Skulle legge meg og hadde en flaske vann med en slant igjen som jeg tømte rett etter tannpuss. Gikk 1 time og helvete var løs nede i magesystemet. Fløy på do igjen 5 ganger på 1 time og i ren desperasjon så heiv jeg innpå 5 av de kulene som Torkild anbefalte. Og du verden som det hjalp! Tok kanskje 30 minutter og så var det bare velstand igjen.

Tror jeg dreit meg ut (bokstavelig talt) pga den vannflasken hadde stått siden forrige runde magasjau. Så det var kanskje litt basselusker som hadde fått formere seg litt der. Nå er det tvert slutt på å ha noen vannslanter stående rundt om.

Og "medisinen" Torkild anbefalte er rene vidunderperlene! Men fy faen som de lukter! Æsj! :lol: :lol: :lol: Om de har fæle bivirkninger og gir meg leverkreft om noen år det vet jeg jo ikke. Men de funket på magasjau, det er sikkert.

Regntung dag i dag, mye som i går. Har bøtta ned her til tider.

Har nå også investert i et GoPro Hero6 kamera med litt duppeditter og prøver å få til en god montering på hjelmen. Prisene her er litt hyggeligere enn hjemme i Norge. Betalte 14500 baht for kameraet + Shorty stikken + 1 ekstra batteri. Men blir endel annet ekstrautstyr også som må kjøpes inn, samt en Line mic å ha i hjelmen når jeg er på tur. Hadde et bra 256GB minnekort som fungerer helt fint i kameraet. Så nå skal jeg prøve meg på litt videoblogging etterhvert.
4 x
Brukeravatar
RobertX
x 1032

30 sep 2018, 05:46

Tilbake med en liten oppdatering igjen :D

Livet her i Hua Hin er bare deilig, men dagene ja de flyr unna som skremte høns!

Har nå endelig fått solgt leiligheten i Norge. Tikket inn en SMS helt ute av det blå på fredagskvelden uten noe forvarsel. Var vist en kar som bare kontaktet megleren for å få se leiligheten og så i løpet av en times tid bestemte seg for å legge inn bud. Helt strålende for min del. Alternativet var å la kontrakten med megler løpe ut og engasjere ny megler tidlig november. Da hadde det fort blitt desember før den ble lagt ut for salg igjen. Budet var rett under prisantydningen så det var ikke noe å tenke på, så det ble akseptert på 5 minutter. Overtagelsen blir i midten av oktober. Godt å ha det unna veien og slippe å betale husleie + strøm for en tom leiligheten.

Så nå blir det å få kjøpt Honda X-ADV 750cc motorsykkelen så snart pengene er på plass. Skal til Vietnam neste uke så det blir nok en gang etter det vil jeg tro. Skal til Phuket mot slutten av oktober i et bryllupp men ser ikke for meg å kjøre en såpass lang tur så tidlig i "motorsykkel karrieren". Det er nok greit å få litt kjøre-erfaring under beltet til å begynne med.

Kikket også på noen biler på www.one2car.com som var interessante. Spesielt en Mazda CX5 som jeg tror må være noe spesielt. Jeg kan ikke lese dette på Thai selv enda, men til en slik pris antar jeg at den er heftet med et lån?
https://www.one2car.com/en/for-sale/maz ... -3/5158709

En slik ny koster jo rundt 1,6-1,7 mill baht. Og 800.000 er jo halv pris. Litt vel stor prisreduksjon for en 1 år gammel bil synes nå jeg. Prøvde meg på en google translate, og første linja sier downpayment 9000 pr mnd, men sier jo ikke noe om helheten.

Hadde jeg fått en CX5 eller en Honda CR-V til rund 800.000-900.000 så ville jeg absolutt vurdert det. Greit med en robust bil for langturer og shoppingrunder. Men skal bli MC i første omgang og så ser jeg det an.

Skolen går fint og artig å møte nye folk. Mange forskjellige folk som kommer til Hua Hin for å bo en stund. De fleste er trivelige, og de mindre trivelige har en tendens å droppe ut av skolen heldigvis :-D

Har enda ikke klart å få skikk på kostholdet enda, så det blir en prosess framover. Jeg må utforske thai-menyen skikkelig og finne flere retter å spise. Jeg foretrekker jo kylling/svinekjøtt så det er litt mer begrenset enn full Thai cuisine. Men dette finner jeg ut av etterhvert :-) Inntil videre så lever jeg av litt forskjellig mat med Phad Kra Pao Moo Kai Dao Song Pet Nitnoy innimellom hehe.. Men skulle hatt noen "go-to" nuddleretter og supper også.

Brødmaten her fungerer bedre enn hjemme, og jeg tror det må ha med melet å gjøre. Virker ikke som de bruker noe tilsatt hvetegluten her. Noe som er veldig bra. Men samtidig blir jo brødet ganske hardt ganske kjapt, så jeg går bort fra å kjøpe brød til rundstykker/baguetter. Blir bare dumt å kjøpe et brød og så kaste halvparten pga det smaker litt så som så og er blitt hardt.

Yoghurt er tilbake i kostholdet, og det fungerer greit. Også med noe melk i kaffen. Jeg tenkte egentlig å kutte det ut igjen, men magen tolerer det bra her. Melk i Norge fungerte dårlig for meg. Men en ting jeg måtte kutte ut her var appelsin-juice. Det er for godt og for mye sukker. Bedre med noe frukt. Vektnåla hoppet oppover til 106 og har å heldigvis gått litt ned igjen. Så det er lurt å følge med på vekta og justere når den går helt feil vei.

Det er også et treningssenter borti veien her jeg tenkte å sjekke ut. Koster ikke all verden og hadde vært fint å få til noe lett trening også. Kroppen fungerer bedre enn i Norge, men jeg merker at den ene fingeren fortsatt er vond og stiv i leddet. Men den er merkbart bedre enn i Norge. Og de andre ledene i fingrene verker ikke mer heldigvis. I Norge var det så ille at jeg våknet av verk i fingrene på natta noen ganger. Så at jeg kaller meg "klimaflyktning" er ikke uten grunn :-D

Jeg har et prosjekt på gang med å sette opp en videoblogg med både litt prat/monolog samt kjørevideoer. Kommer til å legge til det via Asianet etterhvert. At jeg blir en gjenkjennelig person og navnet mitt kommer fram er helt ok. Jeg har operert under anonymt nick mest fordi jeg ville skjerme kona. Så det blir nok en liten "Face/Off" i nærmeste framtid.

Jeg var også så heldig å kjøpe GoPro Hero 6 kameraet 2 uker før lanseringen av Hero 7...hehe.. hadde jeg visst at det om ville jeg nok ventet. Men Hero 6 fungerer veldig bra utenom mikrofonen som er udugelig. Har vært et styr å finne et mikrofon adapter til den, ingen butikker som har her i Hua Hin og ingen som kunne bestille. Til slutt bestilte jeg via Lazada. Får bare håpe det kommer før jeg stikker til Vietnam. Blir litt modifisering av kamera-boks og borrelåsfester så ting passer på hjelmen. Må også fikse litt på kamerafestet på hjelmen så det er midt på hjelmen med powerbank i en liten vanntett pose bak på hjelmen. Blir litt testing så det ikke blir for tungt for hodet. Er jo lette saker i utgangspunktet, men nakkemusklene reagerer jo på endret vekt på hodet. Og da er det nok lurt med litt midt-stilt utstyr. Så slipper jeg alvorlig kink i nakken :-D

Har fortsatt til gode å rote med noen damer her. Har vært her i rett over en måned nå og føler egentlig ikke noe stress med det. Jeg tar det med ro og skal lære meg språket såpass at jeg kan kommunisere litt. Føler jeg har trampet rundt i nok feller nå egentlig, og da er det lurt å ta det med ro....cha-cha! Men du verden det er mange nydelige damer her med smilende øyne og munn. Så her har jeg det som plommen i egget.
6 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1028

30 sep 2018, 10:01

En slik ny koster jo rundt 1,6-1,7 mill baht. Og 800.000 er jo halv pris. Litt vel stor prisreduksjon for en 1 år gammel bil synes nå jeg. Prøvde meg på en google translate, og første linja sier downpayment 9000 pr mnd, men sier jo ikke noe om helheten

....

Viltro det er en som vil ha 800000 kontant

Oh at du over tar kontrakta m

90000/mnd?!,,,

Vær varsom,,

Ad mc robert!

Håper du er en dreven mc fører!

750 erjo temmlig en kraftmasin!

Tryggere m bil på langtur om

Du ikke er en dreven fører

Så mye galskap i trafikken,

Men opp til deg😂

Selv var jeg en dreven mc førrri min ungdum

mener jeg

Drev m stiltral mm!

Naa er jeg for gammel ...,😢😂

MC = vel en dårlig livsforsikring

Kansje det farligste en gjør i thailand ??
4 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
Brukeravatar
RobertX
x 1032

30 sep 2018, 10:46

Å kjøre to-hjuling i Thailand er vel det farligste man kan gjøre i verden når det gjelder trafikk av alle typer.

Men forholdsreglene er spikret i stein;
- Altid hjelm (og en bra en med festet hakestropp)
- Aldri kjøre når det er mørkt eller veldig tidlig
- Aldri kjøre i fylla (her er det vel 0,5 promille)
- Aldri kjøre fortere enn nødvendig
- Ingen ukontrollert akselerasjon

Sykkelen har ca 50 hk og er relativt lang. Så skal nok en del til å dra bakhjul. Noe jeg uansett ikke har planer om. Bilder kommer etterhvert.

Ang bilen så mistenker jeg at man overtar et lån der ja, og det er uaktuelt.
0 x
Anurak
x 75

30 sep 2018, 11:07

Hjelm er vel og bra, men plutselig finner man seg selv glidende bortover asfalten eller betongen, og har man bare shorts og tskjorte da ligger huden din relativt dårlig an. Og vil forestille meg at fullt kjøretøy kan bli hett i thailand. Bare en tanke :)
3 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»