Ny mobil

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#31

Jeg fikk min nye Ulefone Power 5 på mandagen. Ladet den da opp til 99%. Har sett endelig video på kveldene og lagt inn nye apper etc. I skrivende stund er mobilen på 60% og ikke vært ladet siden mandag. Batteriet er helt sjukt.

Mobilen er litt tyngre enn Note 8, litt kortere men litt tjukkere. Helt overkommelig størrelse for min del.

Kvaliteten virker også helt innenfor. Bildene ser bra ut. Kanskje ikke på høyde med Note 8, men den er jo også 3 ganger så dyr.

Typisk kinesere så hadde de skrevet på en tussete verdi så jeg fikk ingen toll/mva. Så prisen ble ca 2700 kr.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#32

En ting som er litt spennende er om det kommer noen tablets med tilsvarende batterikapasitet snart! Ulefone Power 5 er overraskende tynn og liten for å ha en så formidabel batterikapasitet. Jeg synes det er litt irriterende med tablets som går tom for batteri på 1 dags reise så man må ha med seg en powerbank eller 2 som obligatorisk tilbehør.

Ut fra min testing så langt vil jeg absolutt anbefale Ulefone Power 5. Men jeg har ikke for vane å være "slomsete" med mobilen og miste den i gulvet, så jeg vet ikke hva den tåler om man er litt uheldig. Har hatt mange dyre mobiler gjenom årene og har fortsatt til gode å få noe brudd i glass/skjerm.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#33

[mention]RobertX[/mention] Gratulerer med ny mobil :)

Første norske test jeg har sett av Power 5 sto på tek.no denne uken. En grei test hvor som forventet kamera får trekk. Testerne av slike produkter er vante med å bruke toppmodeller hvor kamera er mer lagt vekt på.

Ofte kan det sitte sensorer til kamera som skulle tilsi bedre resultat på disse rimelige modellene, men programvaren til kamera fra disse leverandørene er gjerne en begrensning. Dyrere modeller har mye mer utvikling for å dra maksimalt ut av kameraet.
Det kan være en ide å søke alternativ programvare til kamera på billigere mobiler. Mange har fått bedre resultat.
Lær også gjerne å benytte manuelle innstillinger på kamera.

Testeren av denne gir karakter 8 av 10.

Vi trengte ikke lade før etter fem dager!
Det sitter fast en mobiltelefon i Ulefones digre batteri.

De siste årene har vi sett et stadig større jag mot å lage de tynneste, peneste og kraftigste mobilene man kan. Dette har flere konsekvenser, og på veien har man ofret både designmangfoldet, batteristørrelse og – ikke minst – den en gang så kjære hodetelefoninngangen.

To plater glass, metallramme og så mye minimalisme som overhodet mulig virker å være det nye paradigmet, rett og slett.

Dette vil ikke Ulefone være med på med dagens testmodell. Møt Ulefone Power 5, telefonen med det som etter alle solemerker er verdens største batteri!

Hvor stort, spør du? Vel, om ikke de 13 000 mAh-ene fra spesifikasjonslista til høyre/under sier deg noe, så kan vi melde om at det er mer enn du finner i for eksempel iPad Pro med 12,9 tommers skjerm (10 307 mAh) – og omtrent 5 ganger mer enn batteriet i en iPhone 8 Plus (2 691 mAh).
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#34

8 av 10 er jo en meget god score!

Skal sjekke litt programvare og se om det er noen forbedringer å hente.

Jeg er strålende fornøyd med den og bestemte meg i dag for å selge min Note 8 også. Solgte S6 modellen for et par uker siden. Lite vits å bruke så mye penger på en bruksgjenstand egentlig, og veldig spesielt at Ulefos Power 5 har et så sjukt bra batteri. Veldig imponert over den biten.

Søkte litt på nettet for å finne om det er noen lignende tablets/nettbrett på trappene, men så ikke noen. Det burde vel også være et markedspotensiale der. Synes batteritiden ofte er svak på de.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#35

Har tidligere snakket mye om mye for pengene for en del foreløpig ukjente merker og ikke minst at veldig mye interessant skjer blant kinesiske produsenter. Huawei er jo ikke helt ukjent men har allerede i løpet av relativt få år blitt 2. største leverandør av mobiltelefoner, kun slått av Samsung. Siste kvartal passerte de Apple.

Flere merker kommer nok sterkt etterhvert og noen av disse nye merkene har allerede blitt kjent blant de som følger litt med på hva som skjer i mobilverden. Et av de som har fått et navn allerede er Xiaomi som nå har lansert en skikkelig modell som skal konkurrere med langt dyrere mobiler. Poco F1 ser skikkelig spennende ut og har ytelser som man ellers aldri har funnet i prisklassen.

pocoF1_1.png

Dette ser skikkelig interessant ut og når man tenker på at kjente merker tar 3-4 ganger så mye for mobiler med samme teknikk så ser det ut som de virkelig har laget en mobil som skal være konkurransedyktig.

Det ligger også flere omtaler av Poco F1 på YouTube som ser lovende ut. Denne skal også komme til salgs i Norge.

Denne skal jeg følge mere med på.


DinSide: Du store kineser - sjekk den prisen!
Skikkelige flaggskip-spesifikasjoner til en særdeles god pris.
.
.
.

«Toppmodell» til 2500 kroner

Nå har selskapet annonsert nok en mobiltelefon som får folk til å sperre opp øynene på grunn av prissettingen.

pocoF1.jpg

På samme måte som Huawei har opprettet merkevaren Honor, har Xiaomi nå opprettet merkevaren Poco. Og første telefon ut er Poco F1, som er prissatt fra 20.999 indiske rupi, eller ganske nøyaktig 2.500 norske kroner.

Og til den prisen er det ikke måte på hva Xiaomi har klart å dytte inn. For det første blir dette den rimeligste telefonen med Qualcomms topp-brikke innabords, Snapdragon 845, altså tilsvarende som sitter i mange produsenters toppmodeller til tre ganger så høy pris. På innsiden finnes det også et væskebasert kjølesystem for å holde temperaturen nede ved spilling og annen tung belastning.

Poco F1 har en 6,2 tommer stor LCD-skjerm i 18,7:9-format; typisk med tynne kanter og skjermleppe på toppen. Ved siden av fingeravtrykksleser på baksiden, kan man også bruke ansiktet for å låse opp telefonen, og her kan telefonen også skilte med IR, slik at dette også bør fungere fint i mørket. Faktisk oppgir selskapet at opplåsningen skal skje på bare 0,1 sekund, noe som er svært raskt.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#36

Det er vel i Kina det meste av mobiltelefoner produseres så de har jo et stort fortrinn i å "låne" all mulig teknologi til egen produksjon og utvikling. Ikke noen overraskelse at det kommer gode mobiler i god kvalitet til svært hyggelige priser. Det er jo litt sjukt å betale 8-12.000 kr for en mobiltelefon som mange bytter i løpet av et års tid.

For min egen del har jeg aldri hatt for vane å bytte mobiltelefon ofte, men desverre ble det så jeg byttet flere ganger de siste 3 årene. Men nå har jeg ingen planer om å gjøre flere mobiltelefon kjøp framover :lol:

Man blir litt bortskjemt med kvaliteten på de dyre iPhone og Samsung telefonene, men når kinserne nå produserer mobiler som begynner å nå opp mot de bedre modellene så vil de nok også kapre mer av de vestlige markedene.

Jeg ble mildt sagt litt sjokkert over prisen på den nye Samsung Note 9 512GB modellen i Norge som er ca 12.500 kr. Her i Thailand fikk jeg Note 9 128GB utgaven for 33.000 baht (rett over 8000 kr). Men den skal jeg ha så lenge den er brukandes. Nå er det slutt på flippflopping på mobiltelefon for meg. Min Ulefone Power 5 er utmerket som GPS redskap på MC og jeg har et eget thai sim kort til den. Det eneste som er litt iffy med det er at den ikke er IP68 sertifisert, så vi får se hva den tåler av regnvær.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#37

Ser det jukses med telefoner , nesten slik som det jukses med utslipp fra biler. :)

https://www.tek.no/artikler/huawei-tatt ... ter/445544
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#38

Ingen bombe det der nei :-) Også batterikapasitet jukses det på. Lønner seg derfor å lese seg godt opp og sjekke tester før man handler kinesiske mobiler. Ulefone Power 5 er som beskrevet, men det har vært et par andre modeller fra kina der de skryter av batterikapasitet som ikke stemmer med målinger. Husker ikke hvilke i farten men slikt finner man på YouTube (der jeg fant det når jeg sjekket Power 5).

Fordelen med kinesiske merker er jo prisen som regel. Men Huawei toppmodellene er jo i nesten samme prisklasse som Samsung og Apple, og da er det ikke holdbart at de jukser med testene.

For en ren brukstelefon som er "expendable" (til barn eller litt "risikobruk") så er kinesiske mobiler glimrende (Ulefone Armor modellene feks). Men for en solid kvalitet hovedtelefon så ramlet jeg tilbake på Samsung.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#39

jeg synes den iPhone se er praktisk. Får plass i alle lommer og er ikke så dyr.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#40

Litt mot det jeg hadde tenkt ble det for 2 uker siden kjøpt inn en toppmodell fra en av de etablerte leverandørene og jeg endte opp på en Samsung Galaxy S9 Plus med 256 GB lagring. Min gamle hverdagsmobil var kommet til det nivå at den rett og slett var ubrukelig med et utslitt batteri.
Hadde lyst å prøve noen helt nytt, men å vente på noen ny mobil som jeg skulle bestille langveis fra fant jeg ikke tid til denne gangen. At det i tillegg dukket opp et tilbud som gjorde det vanskelig å si nei på en mobil brukt i under en uke gjorde at jeg bestemte meg på minuttet.

Hva kan jeg så si om Galaxy S9 Plus;

Det meste er som forventet og jeg synes Samsung leverer godt. Batteri er faktisk over forventningene og til tross for dager med veldig mye bruk har jeg aldri vært i nærheten av å føle at nå må jeg finne en ladekabel.

Noen er veldig opptatt av siste versjonen av Android, men så lenge Android får sine sikkerhetsoppdateringer uansett og jeg ikke opplever at telefonen er full av unødvendig programvare så har jeg ikke noe problem med å leve med Samsung sin variant av Android 8. Samsung har innebygd en del funksjonalitet som er blant nyhetene i Android 9 og jeg liker også bedre Samsung sitt "skall" enn et rent Android oppsett. Gleder meg uansett til oppdatering til nyeste Android.

Regner med at jeg beholder denne mobilen noen år da utskiftingsfrekvensen har gått kraftig ned på slike ting i forhold til før, men jeg må fortsatt si at jeg synes mye av det mest spennende som skjer på mobilfronten kommer fra kinesiske produsenter og mange av disse har veldig konkurransedyktige priser. Får se om det holder til neste byttet. Huawei var jo også en leverandør med rimelige priser, men vi har jo sett hvordan spesielt toppmodeller nærmer seg de etablerte kraftig. Den nye Huawei Mate 20 Pro som nettopp er lansert har jo en pris nær kr 10000,-
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»