Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Svar
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Geir Rasch skrev: 23 feb 2020, 09:06 Her er du nok feilinformert. Klart Norge kan nekte en norsk statsborger legehjelp utover det mest akutte som alle vil få. Rett til norske helsetjenester er IKKE knyttet til statsborgerskap, det er utelukkende knyttet til medlemskap i folketrygden. Bor du med lovlig opphold i Norge så er du automatisk medlem av folketrygden helt uavhengig av statsborgerskap. En nordmann som er flyttet utenfor EU/EØS og ikke er frivillig medlem av folketrygden har IKKE rett på gratis helsetjenester i Norge,

« MEN dersom vedkommende reiser til Norge for å søke helsetjenester og samtidig melder tilbakeflytting til Norge, så er vedkommende medlem av folketrygden fra dag 1 og har rett på gratis behandling. For å melde tilbakeflytting må en ha en norsk bostedsadresse. Det er mange som har gjort dette og noen har reist ut igjen straks etter behandlingen. Disse kan risikere å få en regning av nav i etterkant, ref. Gro Harlem Brundtland.«

akkurat og kalle nordmenn som har bodd ute for snyltere er i mine øyne « og ta i for hardt»
og blande gro oppi dette blir feil,
det var mere en politisk heksejakt !
derimot skatteregler , hvor en er bosatt og om man eier noe i norge begynner regnestykket og bli noe « litt vanskligre»
skattevesen, nav og folkeregister har IKKE
samkjørt regelverk!
er man vagabonden og reiser på» jordomseiling» hva skal addressa bli?
ikke lag dette vanskligre,
jeg vil bruke skatteadvokat
det har jeg gjort i 45 år ,,
og vi er mange « evneveike»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 23 feb 2020, 09:35
akkurat og kalle nordmenn som har bodd ute for snyltere er i mine øyne « og ta i for hardt»
og blande gro oppi dette blir feil,
det var mere en politisk heksejakt !
derimot skatteregler , hvor en er bosatt og om man eier noe i norge begynner regnestykket og bli noe « litt vanskligre»
skattevesen, nav og folkeregister har IKKE
samkjørt regelverk!
er man vagabonden og reiser på» jordomseiling» hva skal addressa bli?
ikke lag dette vanskligre,
jeg vil bruke skatteadvokat
det har jeg gjort i 45 år ,,
og vi er mange « evneveike»
Å tilsnike seg noe en ikke har rett på er snylting etter mitt syn. Vedkommendes nasjonalitet er i den sammenheng totalt uinteressant!
Det er helt korrekt at skattevesen, folkeregister og nav ikke er samkjørt. Det er jo nettopp det som blir presisert når det gjelder forskjellen på å melde folkeregistrert adresse og det og søke skattemessig utflytting.
Skattemessig utflytting kan du bare søke om dersom du ikke disponerer bolig i Norge. Så lenge du disponerer helårsbolig i Norge er du skattemessig knyttet til Norge, men skal i følge skatteavtalen med Thailand betale skatt til Thailand for den del av pensjonen du overfører til Thailand.
Når det gjelder folkeregistrert-registrert bosted, så har det ikke noe med hvor mange boliger du eventuelt disponerer i Norge. Det er utelukkende knyttet til hvor du faktisk bor, og det er pålagt alle nordmenn å melde korrekt bostedsadresse til folkeregisteret uansett om man bor i Norge eller i utlandet.
En vagabond på jordomseiling har selvsagt fortsatt sin adresse i Norge da det ikke finnes andre steder i verden hvor hen har fast bosted. Er ikke vanskeligere enn det.
Kan ellers ikke se at jeg gjør noe vanskelig ved å klargjøre ting ;).
Brukeravatar
riflefish

ser ut til viner enige,
bortsett fra at det bare er evneveike som ikke
orner med skattespørsmål ,
selv har jeg « om ikke av interesse»
eiendommer i norge!
( det hadde forøvrig gro også , det sto tom
på bygdøy»)
hun forsøkte ikke og «svindle,»
men dette ble politisk!,
og gikk ut av skaftet!
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

[mention]Geir Rasch[/mention] takker for grundige og etterrettelige bidrag i denne og andre tråder!

Det Excel-dokumentet; er det noe vi kanskje kunne dele her på Asianet?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish

Geir Rasch skrev: 23 feb 2020, 08:59 Du gjør jo selvsagt hva du vil med dine penger, men hadde du sett hvor enkelt dette er så hadde du kanskje også sett hvor bortkastet denne pengebruken er.
ps.
Jeg er selv 70 år og har "tallknusing" som min store hobby :).
der tar du meg!
jeg er som sakt ikke en person som
skriver dette selv, selv med etpar firmaer og full jobb offshore brukte jeg regnskapsfører,
men har du et opplegg som samtlige forstår
vel da må du poste!
også referanser til thailandske dokumenter
og ( fordelingen) av skatt,
( det forstår jeg ikke) at man kan gjøre
skjema til myndigheter i norge,
hvordan en ter seg for og betale thai skatt
vi er mange mange eldre folk som vil slippe papir arbeide!
( ps sist jeg var hos emigration for ettårsvisa
ville de ha kopi av bankbok m stempel,
« samutprakarn emigration ville forlange dette»
jeg laget ennå en bankbok ,
for eventuelt om de ikke har forandret noe har ei bok som viser hva jeg har innført!
ingen andre har hørt om dette,
paradoksalt så blirjo flere avist da de ønsker
en thai bankkonto, dette er spesielt i banker har jeg forstått i hovedstaden!,
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

tdr skrev: 23 feb 2020, 11:45 @Geir Rasch takker for grundige og etterrettelige bidrag i denne og andre tråder!

Det Excel-dokumentet; er det noe vi kanskje kunne dele her på Asianet?
Hyggelig tilbakemelding det!
Vet ikke hvor mange av brukerne her som har tilgang til Excel. Virker og som en stor del av brukerne ikke er fastboende i Thailand, men mer turister eller korttidsbeboere. De som er interessert får tilgang til dette og andre regneark ved å melde seg inn i gruppen jeg nevnte tidligere.
Prøvde å legge ut her, men i den boksen jeg får opp er alle filer deaktivert. Hvordan får en da lastet opp filer?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Geir Rasch skrev: 24 feb 2020, 09:24 Hyggelig tilbakemelding det!
Vet ikke hvor mange av brukerne her som har tilgang til Excel. Virker og som en stor del av brukerne ikke er fastboende i Thailand, men mer turister eller korttidsbeboere. De som er interessert får tilgang til dette og andre regneark ved å melde seg inn i gruppen jeg nevnte tidligere.
Prøvde å legge ut her, men i den boksen jeg får opp er alle filer deaktivert. Hvordan får en da lastet opp filer?
Har meldt meg inn i gruppen. Var tidligere veldig glad i Excel som arbeidsverktøy.

Er jo mange som kanskje også tenker at å få synliggjort skatteberegning kan være et grunnlag som bestemmer om de tar steget ut og flytter på fulltid. For meg er det en faktor som tas med ved eventuell beslutning.

Har en ide om hvordan vi kan laste opp filen. Skal se litt nærmere på det!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
apekatt1

Er det sånn at om man bor mer enn halve året SKAL man betale skatt til Thailand av det beløpet man fører inn i Thailand, uavhengig om det er uføretrygd eller pensjon?

Jeg har inntrykk av at ikke alle betaler skatt til Thailand selv om de oppholder seg her over halve året.

Mvh
🐵
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

apekatt1 skrev: 28 feb 2020, 02:16 Er det sånn at om man bor mer enn halve året SKAL man betale skatt til Thailand av det beløpet man fører inn i Thailand, uavhengig om det er uføretrygd eller pensjon?

Jeg har inntrykk av at ikke alle betaler skatt til Thailand selv om de oppholder seg her over halve året.

Mvh
🐵

Er det forskjell om man overfører lønn/trygd/pensjon og eller sparepenger når det kommer til å betale skatt i Thailand?

Man kan vel strengt tatt ikke få fradrag for Beskattet beløp større enn hva man faktisk får inn?
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

apekatt1 skrev: 28 feb 2020, 02:16 Er det sånn at om man bor mer enn halve året SKAL man betale skatt til Thailand av det beløpet man fører inn i Thailand, uavhengig om det er uføretrygd eller pensjon?

Mvh
🐵
Du har skatteplikt til Thailand for pensjon/uføretrygd overført til Thailand om du har bodd i landet mer enn 180 dager pr år ja. Men som du sier er det mange som hverken vet de skal, eller vil, betale skatt til Thailand.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»