Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Ut fra hva jeg har lest skal trygdeavgiften beregnes av brutto inntekten (ikke kapitalinntekter) i Norge uten fradrag for hva som beskattes i Thailand. Mener du det er feil?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

RobertX skrev: 03 mai 2018, 08:45 Ut fra hva jeg har lest skal trygdeavgiften beregnes av brutto inntekten (ikke kapitalinntekter) i Norge uten fradrag for hva som beskattes i Thailand. Mener du det er feil?
Jeg blir trukket av brutto inntekt dvs. pensjon fra PTS + TPES forsikring fra DNB ( innbet. av arbeidsgiver.) På selvangivelsen står det spesifisert disse 5,1% men ikke disse 2,3% men er med i totale skatt.
Er utflyttet , skatter til Norge.
RobertX

Her ser du de forskjellige satsene;
https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema ... ygdeavgift

5,1% er ordinær trygdeavgift for pensjonister.

Om du bor i utlandet og vil ha dekning av folketrygden må du også ha frivillig medlemskap i folketrygden. Prisen på det står litt lenger ned og er 2,3% i tillegg. Er du i utlandet mer enn 6 måneder i året så må du være obs på at du kan få deg en smell om NAV oppdager det og du har behov for hjelp via folketrygden.

Om man er skattemessig utflyttet og ikke vil være med i folketrygden så kan få fjernet trekket og kun ha kildeskatt 15%. Men det må man søke om så vidt jeg vet.

Pass på at du ikke ramler i et hull i veien her og mister retten til folketrygd pga manglende frivillig medlemskap i FT og for langvarig opphold i utlandet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
sikry

RobertX skrev: 03 mai 2018, 13:04 Her ser du de forskjellige satsene;
https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema ... ygdeavgift

5,1% er ordinær trygdeavgift for pensjonister.

Om du bor i utlandet og vil ha dekning av folketrygden må du også ha frivillig medlemskap i folketrygden. Prisen på det står litt lenger ned og er 2,3% i tillegg. Er du i utlandet mer enn 6 måneder i året så må du være obs på at du kan få deg en smell om NAV oppdager det og du har behov for hjelp via folketrygden.

Om man er skattemessig utflyttet og ikke vil være med i folketrygden så kan få fjernet trekket og kun ha kildeskatt 15%. Men det må man søke om så vidt jeg vet.

Pass på at du ikke ramler i et hull i veien her og mister retten til folketrygd pga manglende frivillig medlemskap i FT og for langvarig opphold i utlandet.
Jeg har frivillig medlemskap i folketrygden , det jeg ville frem til er at de trekker også 2,3% av forsikringen.Jeg blir trukket 10600,00 NOK.
RobertX

Det stemmer ja. 2,3% av brutto "alminnelig" inntekt både NAV pensjon og privat TPES/IPA.
INKOGNITO

RobertX skrev: 03 mai 2018, 08:45 Ut fra hva jeg har lest skal trygdeavgiften beregnes av brutto inntekten (ikke kapitalinntekter) i Norge uten fradrag for hva som beskattes i Thailand. Mener du det er feil?
Hva som er riktig eller feil vet ikke jeg, ser bare hvordan de har beregnet på mitt skatteoppgjør og hvilket beløp den er beregnet i prosent av, og det samsvarer IKKE :o med det du sier det SKAL beregnes av.
Er bare å se på ditt så ser du vel også der beløpet de har beregnet trygdeavgiften din av?
Brukeravatar
sikry

INKOGNITO skrev: 03 mai 2018, 16:01 Hva som er riktig eller feil vet ikke jeg, ser bare hvordan de har beregnet på mitt skatteoppgjør og hvilket beløp den er beregnet i prosent av, og det samsvarer IKKE :o med det du sier det SKAL beregnes av.
Er bare å se på ditt så ser du vel også der beløpet de har beregnet trygdeavgiften din av?
Jeg reagerte og på dette.I skatteoppgjøret så er det et trekk på 5,1% av brutto inntekt og ikke 5,1 + 2,3 . Jeg ser og nedenfor at innbetalt skatt hos meg er 10600 Nok mindre enn det jeg har blitt trukket av pensjon + forsikring. Dette er det samme som beløpet for frivillig medlemskap.
Resultatet av skatt tilbake / restskatt blir det samme uansett .
RobertX

De 2,3% ekstra for frivillig medlemskap inngår vel ikke i skattetrekket, men trekkes som en avgift? Altså en ekstrakostnad man må betale som et trekk, men ikke skattetrekk.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Om jeg ikke var forvirret i utgangspunktet, så er jeg det nå. Jeg har ikke satt meg inn i skatt enda, men skal sende melding til skattekontoret nå.

Hvor mye skal jeg skatte når jeg er bostedsregistrert i Norge?
Jeg er frivillig medlem av folketrygden
Har utleie på bolig
Er ute av landet mer enn 180 dager i året.

Er det noen fradrag man får? Privat helseforsirking,
🌞
INKOGNITO

Er vel bare bare folk med trygd/pensjon som kan og har plikt skatte delt til Norge og Thailand etter minimum 180 dager i året i thailand?
Diverse faste fradrag er det, samt fradrag for diverse private forsikringer.
Men som i thailand ellers kan reglene være litt fleksible, avhenig av individuelle forhold og dine kontakter inn i skatteetaten, uten at jeg skal gå nærmere inn på disse spesialmulighetene. :D
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»