Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

apekatt1

RobertX skrev: 28 feb 2020, 06:34 Du har skatteplikt til Thailand for pensjon/uføretrygd overført til Thailand om du har bodd i landet mer enn 180 dager pr år ja. Men som du sier er det mange som hverken vet de skal, eller vil, betale skatt til Thailand.
Da kan man jo gå på en skikkelig skatte-smell om man har benyttet NAV "lønnsslipp" som dokumentasjon for visum. Da vil jo thai myndigheter se hva du evt skulle/kunne betalt skatt av og kreve dette+straffeskatt+bot. Det kan bli millioner av Bath før man får forlate Thailand.

Det var vel noen norske pensjonister bosatt i Sverige som gikk opp en tilsvarende smell.

Men datasystemene må jo først samordnes 🙈

Mvh
🐵
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Må stille spørsmålet igjen. Er det kun de som er på oppholdstillatelse som skal betale skatt, eller kan det tilbakeføres når man først får riktig visum? Altså man har oppholdt seg på turistvisum mer enn 180 dager i året, og så får retirement ol. ?
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

apekatt1 skrev: 29 feb 2020, 01:59 Da kan man jo gå på en skikkelig skatte-smell om man har benyttet NAV "lønnsslipp" som dokumentasjon for visum. Da vil jo thai myndigheter se hva du evt skulle/kunne betalt skatt av og kreve dette+straffeskatt+bot. Det kan bli millioner av Bath før man får forlate Thailand.

Det var vel noen norske pensjonister bosatt i Sverige som gikk opp en tilsvarende smell.

Men datasystemene må jo først samordnes 🙈

Mvh
🐵
ikke samkjørt!
skattemyndigheter har liten tilgang på bankkontoer generelt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

Phay skrev: 29 feb 2020, 03:00 Må stille spørsmålet igjen. Er det kun de som er på oppholdstillatelse som skal betale skatt, eller kan det tilbakeføres når man først får riktig visum? Altså man har oppholdt seg på turistvisum mer enn 180 dager i året, og så får retirement ol. ?
forstår jeg deg riktig,
vel om en jobber i norge så skal en bet skatt til norge : ref offshore folket,
for meg litt uklart hva du spør om Phay,?
apekatt1

riflefish skrev: 29 feb 2020, 04:47 ikke samkjørt!
skattemyndigheter har liten tilgang på bankkontoer generelt.
Jeg mente ikke samkjørt mot bankkontoer, men samkjøring mellom imigration database info og skattevesenets database i Thailand. Om det i imigration sin database er registrert med at man har årsvisum med opplysninger om 300 tusen kroner i året fra Nav og man er registrert med 0 bath i skatt i skattevesenets database. Da kan skjønnsligning bli aktuelt fra Thai skattevesen.

Bare et tenkt skrekksenario fra min side... :shock:

Mvh
apekatt1
Brukeravatar
riflefish

apekatt1 skrev: 29 feb 2020, 08:30 Jeg mente ikke samkjørt mot bankkontoer, men samkjøring mellom imigration database info og skattevesenets database i Thailand. Om det i imigration sin database er registrert med at man har årsvisum med opplysninger om 300 tusen kroner i året fra Nav og man er registrert med 0 bath i skatt i skattevesenets database. Da kan skjønnsligning bli aktuelt fra Thai skattevesen.

Bare et tenkt skrekksenario fra min side... :shock:

Mvh
apekatt1
betaler du selv skatt til begge land?
for min del bruker jeg advokat på hele pakka
har til dagsdato ikke signert et dokument
skatteadvokat orner alt!
han jeg bruker har også en thai advokat!
som har jobbet i revenue department
om man ikke er særdeles god så bruk da 25000 bath på advokat!
kjenner tilfeller nå der folk har
forsøkt og bomma både her og i norge
men noen klarer dette bevares!
thaiselvangivlsen er nok grei men større en den norske og der er mange fradragsposter
advokatkontor orner m betaling av skatt til thailand retter opp den norske « selvangivelsen» og sender da alt til norge med et norsk skjema!
jeg tror ingen bør være redd for sjønnsligning
i thailand!( nordmenn)
by the way mulig at nav oversettelsen ikke blir god nok for 2020!
jeg fikk klar beskjed ( emigration ringte kona da jeg sto der og sa at til 2020 vil de se
thai bankbok ( utskrift)
dette er lovbestemt og implementert i samutprakarn) mulig det kommer over alt
en veit aldri for det er så ulik praksis fra amputer. til ampur ( fylke)
også dette m bankbok som nermest er umulig og få i bangkok samutprakarn,
merklig i grunn!,
men vil « tro» dette m attestert bankutskrift
vil komme over alt!
( som sakt ingen liver er samkjørt)
og ingen registre er knyttet mot hverandre
nå.
( jeg « vi» tenkte m engang tenk på de som ikke for åpnet bankkonto?!🙄

( skattekontoret i thailand utesteder to dokumenter )
1 bekreftelse på innbetalt skatt i henhold
til 3 paragrafer i thai skattelov.
+ ditt unike skattenummer ( mao
et brev m stempler.
2 lager (sertifikat of residence) R.O.22
basert
på dette over et brev med stempler
apekatt1

riflefish skrev: 29 feb 2020, 10:21 betaler du selv skatt til begge land?
Jeg er kun vinter flyktning, 5 mnd i Thailand. Så for meg er dette ikke relevant.

Enda...

Mvh
🐵
Kolami

RobertX skrev: 28 feb 2020, 06:34 Du har skatteplikt til Thailand for pensjon/uføretrygd overført til Thailand om du har bodd i landet mer enn 180 dager pr år ja. Men som du sier er det mange som hverken vet de skal, eller vil, betale skatt til Thailand.
Det gjelder vel de som har meldt adresse til thailand. Det gjelder også enhver inntekt som går direkte fra Norge til Thailand.

Meg inkludert og andre har fortsatt adresse i Norge.

Her må man følge nøye med. Uansett vedtakk for pensjon, vil adressen til Thailand bli automatisk den gjeldende adresse som er oppgitt.

Det som må gjøres her, hvis man fortsatt ønsker postadressen i Norge, er du må kontakte NAV Utland for å forandre prioriteringsadresse, det gjelder også posten hvis jeg ikke husker feil. Phay vet mer om det, jeg har glemt hva jeg skrev den gangen ;)

Rett meg hvis jeg er feil på noen punkter 8-)
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

apekatt1 skrev: 28 feb 2020, 02:16 Er det sånn at om man bor mer enn halve året SKAL man betale skatt til Thailand av det beløpet man fører inn i Thailand, uavhengig om det er uføretrygd eller pensjon?

Jeg har inntrykk av at ikke alle betaler skatt til Thailand selv om de oppholder seg her over halve året.

Mvh
🐵
Skatteavtalen levner ingen tvil, men siden Revenue Department ikke synes å være spesielt opptatt av dette, er det nærmest blitt opp til den enkelte skatteyter.
Har inntrykk av at antallet nordmenn som skatter til Thailand er økende. Kanskje kan det ha en sammenheng med hva immigrasjonsmyndighetene vil gjøre i framtida. Den dagen revenue department skjønner sin besøkelsestid kan kanskje immigrasjonen kreve dokumentasjon på betalt skatt til Thailand før de innvilger oppholdstillatelse.
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 29 feb 2020, 10:21 betaler du selv skatt til begge land?
for min del bruker jeg advokat på hele pakka
har til dagsdato ikke signert et dokument
skatteadvokat orner alt!
han jeg bruker har også en thai advokat!
som har jobbet i revenue department
om man ikke er særdeles god så bruk da 25000 bath på advokat!
kjenner tilfeller nå der folk har
forsøkt og bomma både her og i norge
men noen klarer dette bevares!
thaiselvangivlsen er nok grei men større en den norske og der er mange fradragsposter
advokatkontor orner m betaling av skatt til thailand retter opp den norske « selvangivelsen» og sender da alt til norge med et norsk skjema!
jeg tror ingen bør være redd for sjønnsligning
i thailand!( nordmenn)
by the way mulig at nav oversettelsen ikke blir god nok for 2020!
jeg fikk klar beskjed ( emigration ringte kona da jeg sto der og sa at til 2020 vil de se
thai bankbok ( utskrift)
dette er lovbestemt og implementert i samutprakarn) mulig det kommer over alt
en veit aldri for det er så ulik praksis fra amputer. til ampur ( fylke)
også dette m bankbok som nermest er umulig og få i bangkok samutprakarn,
merklig i grunn!,
men vil « tro» dette m attestert bankutskrift
vil komme over alt!
( som sakt ingen liver er samkjørt)
og ingen registre er knyttet mot hverandre
nå.
( jeg « vi» tenkte m engang tenk på de som ikke for åpnet bankkonto?!🙄

( skattekontoret i thailand utesteder to dokumenter )
1 bekreftelse på innbetalt skatt i henhold
til 3 paragrafer i thai skattelov.
+ ditt unike skattenummer ( mao
et brev m stempler.
2 lager (sertifikat of residence) R.O.22
basert
på dette over et brev med stempler
Du sier jo selv at du ikke kan noe om skatt. Da synes jeg det ville vært ryddig av deg å avstå fra å legge ut informasjon som i beste fall bare vil forvirre.
Du har skrevet at du bruker advokat på selvangivelse og synes det er greit å betale 25.000 bath for dette. Det er vel alt du trenger å legge ut om dette emnet. Øvrig info vil bare forvirre. Ok?
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»