Forslag om å fjerne forsørgertilleggene.

Svar
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#1

Det snakkes og skrives mye om at forsørgertillegget for barn og hustru kanskje blir fjernet. Regjeringen vil stramme inn og fjerner "utgifter" og penger som sendes ut av Norge.  Leser at folk i Thailand med uføretrygd og flere barn, er redde for å miste forsørgertillegget for sine barn.
Jeg tok bare med bildet av saken fra Thailand Tidene, da jeg ikke fikk lastet den ned nå.

Forsørgertillegget for uføre det ble fjernet fra 1 januar 20015, da uførepensjon ble gjort om til uføretrygd. Så det var det første steget.
 
Regjeringen strammer inn på mange punkter, og vil nok stramme inn mer.  Men de vil i alle fall hjelpe flyktninger, og ta i mot flere flyktninger enn de gjør nå.  Kanskje er de redde for de flytter fra Norge hvis de får uføretrygd, og mange av dem har mange barn. Det vil koste store summer.
 
Det blir mer og mer eldre og pensjonister, og i dag lever folk kanskje 10 år lenger og tar i mot alderspensjon i mange flere år enn det var for en generasjon siden.  Det er og en god del uføretrygdede, så andelen av folk som arbeider faller mer enn før.  
 
Det er vel bare å vente på en ny lov når det gjelder uføre, og at er at det blir forbudt å ta med seg uføretrygd ut av landet.
 
Vel det kommer nok mer fra de som bruker "sparekniven”.

A.H.
 
Vedlegg
eavis.jpg
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

Det ser jeg ikke noe galt i. Det eneste problemet jeg ser; er at nordmenn og utlendinger blir behandlet likt :? :roll:

Kanskje de kan øke uføretrygden isteden :)

Og, tro på myndighetene er som å tro på julenissen. Å tro at myndighetene vil deg vel når man er på uføretrygd er naivt! Å planlegge på uføretillegg er drøyt. Slikt kan forsvinne eller økes, avhengig av sittende regjering.
Sist redigert av Kolami den 02 sep 2018, 13:23, redigert 1 gang totalt.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#3

He he. Uføretrygden den følger nok det regelverket som er, så mer i uføretrygd enn det får nok ingen. :D

A.H.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#4

Igjen nyheter om kutting av ekstra tillegg i trygd og pensjon. Siste kom nå fra Anniken Haugli i Høyre, og nordmenn med uføretrygd og alderspensjon Thailand og Filipinnene er igjen i fokus. Ikke noen uventet i dette "budskapet, og forsørgertillegg for uføre er allerede fjernet. Kanskje litt uventet at forsørgertillegg for egne barn fjerenes.

Artikkelen fra Vg sier sitt

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X ... ce=vgfront
.
A.H.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Etter min mening ekstremt smålig av regjeringen;

Sitat fra artikkelen;
"Det dreier seg i dag om rundt 800 trygdede."

Og;
"Det vil ikke gjelde trygdede som oppholder seg i EØS-land og land som Norge har trygdeavtale med."

Så fremmedarbeiderne vil fortsatt ta med seg trygderettighetene tilbake til Polen etc.

Disse ytelsene er behovsprøvd i utgangspunktet så de som mottar de har ikke all verden til inntekt. Om disse folkene tar med seg sin familie tilbake til Norge vil det medføre en BETYDELIG større utgift for den norske stat enn det usle trygdetillegget de nå mottar. Så her skyter den norske stat seg i begge føttene slik jeg ser det. Det er billigere for den norske stat å la disse personene få bo i utlandet med disse tilleggene så lenge de er godt kontrollert/verifisert (altså at det er barn/kone de forsørger og ikke bare forfalskede fødsespapirer etc).

For min del er dette uansett ikke et tema pga jeg ligger godt over grensen for inntekt der man kan motta tilleggene.

Synes den norske stat kunne ryddet opp i en god del andre utgifter og overforbruk før man begynte å bruke kniven på støtteordninger for de som har minst og er vanskeligst stilt i samfunnet vårt. Men nå har de vel endel utgifter som må betales etter kollisjonene mellom fregatten og oljetankeren...

Dårlig utvikling etter min mening.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

RobertX skrev: 09 nov 2018, 05:21 Etter min mening ekstremt smålig av regjeringen;

Sitat fra artikkelen;
"Det dreier seg i dag om rundt 800 trygdede."

Og;
"Det vil ikke gjelde trygdede som oppholder seg i EØS-land og land som Norge har trygdeavtale med."

Så fremmedarbeiderne vil fortsatt ta med seg trygderettighetene tilbake til Polen etc.

Disse ytelsene er behovsprøvd i utgangspunktet så de som mottar de har ikke all verden til inntekt. Om disse folkene tar med seg sin familie tilbake til Norge vil det medføre en BETYDELIG større utgift for den norske stat enn det usle trygdetillegget de nå mottar. Så her skyter den norske stat seg i begge føttene slik jeg ser det. Det er billigere for den norske stat å la disse personene få bo i utlandet med disse tilleggene så lenge de er godt kontrollert/verifisert (altså at det er barn/kone de forsørger og ikke bare forfalskede fødsespapirer etc).

For min del er dette uansett ikke et tema pga jeg ligger godt over grensen for inntekt der man kan motta tilleggene.

Synes den norske stat kunne ryddet opp i en god del andre utgifter og overforbruk før man begynte å bruke kniven på støtteordninger for de som har minst og er vanskeligst stilt i samfunnet vårt. Men nå har de vel endel utgifter som må betales etter kollisjonene mellom fregatten og oljetankeren...

Dårlig utvikling etter min mening.
Også viser det seg at somaliere sender ut en halv milliard i året...dette er den eneste flokken i hele Norge som storkoser seg på tydgeytelser i den norske storstuen...og ingen liker dem og ingen vil ha de i Norge..blant flere....norske politikere samt byråkrati hater norske hvite menn noe så i inn i helvete :lol:

Det er noe galt når nordmenn snart ikke føler seg velkommen i sitt eget land..så sant man ikke er AP eller venstrevridd og eller jobber i NGOer pluss annet..og helst kvinne..hvite nordmenn som er mann er "spytte ut" pjot pjøy..de er noe tess lenger..og jeg lurer på hvorfor?

Det hele startet på 1980 tallet..skrekk og gru..men Gro Harlem..datidens Merkel..en annen historie, en trist sådan..
Sist redigert av Kolami den 09 nov 2018, 08:22, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

DN må væra klar oberst det sitter en mengde kvinnelige byråkrater
Som ikke m blide øyne ser på manne « griser» deres sjanger
Som reiser til thailand, philipinene
De gjør hva de kan for og gjøra en form for hevn på oss norske mannebein
Som har slått seg tei ASia!
Det dr bare slik i kvinnefachismens
Tankegang i nor!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

I Norge så mener man det er bedre å bli kolonisert enn å kolonisere..trist at mange norske politikere knapt har vært utenfor eøs grensa, og knapt nok det en gang..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Norske politikere har ihvertfall ikke forstått hva som er deres hovedoppgave. Å ivareta sitt folk og sitt land, på alle mulige måter, på best mulig måte. Også på bekostning av alle andre som måtte komme til Norge. Å hjelpe folk fra andre land er sekundært i forhold til å ivareta nordmenn. Så å starte med å ta fra nordmenn som i utgangspunktet har lite og ikke har mulighet å kompensere gjenom lønnet arbeide er pill råttent. Dette er småpenger for den norske stat. Men det viser hva Høyre (og FrP) står for. Jeg sier ikke at alternativene er så forbanna mye bedre. Er det rart at politikerforakten er økende?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

riflefish skrev: 09 nov 2018, 08:08 DN må væra klar oberst det sitter en mengde kvinnelige byråkrater
Som ikke m blide øyne ser på manne « griser» deres sjanger
Som reiser til thailand, philipinene
De gjør hva de kan for og gjøra en form for hevn på oss norske mannebein
Som har slått seg tei ASia!
Det dr bare slik i kvinnefachismens
Tankegang i nor!
Er mitt inntrykk at det er endel hatefulle kvinner som sitter rundt om og skal "ta" mannfolkene ja. Har aldri opplevd en mann oppføre seg på samme måte som jeg har sett og hørt enkelte rødstrømper slenge ut av seg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»