Forslag om å fjerne forsørgertilleggene.

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#51

Geir Rasch skrev: 29 feb 2020, 12:50 Beklager, men jeg er ikke i stand til å se hvordan det du skriver har relevans i forhold til det innlegget du siterer fra.
lagt ut et regneark der en selv kan beregne om en er kvalifisert for slikt tillegg og i så fall hvor stort tillegg en kan regne med å få. Regnearket heter "Beregne tillegg for pensjonist og uføre 2019.xlsm

Hvis man er trygg på å bruke regnemodeller i excel eller programmer sådan, og man vet at utregningsgrunnlaget er oppdatert og dekker alle forhold som pensjon og uførhet har jeg ingen problemer med det....Disse modellene er nok mye mer korrekt enn utregninger for sparing i fond eller bank :lol:

Feks fra smartepenger. Slike modeller er bra, så sant man vet at alle tall og utregninger er korrekte. Uansett må man kvalitetssikre utregningene og tallene. Selv om de helt sikkert gjør det helt perfekt kan det være at de en dag slutter å oppdatere siden uten å være klar over det. Det sies at den er oppdatert 29. januar 2020, men det kan jo være slik at det finnes en innebygd program som automatisk oppdaterer uten at det blir gjort i realiteten. En rask gjennomgang så ser det bra ut, så sant du har jobbet i de siste årene for å få beregningsgrunnlaget..

https://www.smartepenger.no/kalkulatore ... kalkulator


En felle her mener jeg hvis jeg skal tro på det jeg har hørt så langt er; at man ofte går over til stønad under NAV og taper X% av opprinnelig inntekten i ett eller flere år..så hvis man plotter inn tall fra da du var i jobb 100% vil det ikke bli korrekt i NAV sin utregningsmodell ettersom du var under ulike vedtak perioden...korrekt meg her noen hvis dere vet mer om det..
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#52

Kolami skrev: 29 feb 2020, 19:40 lagt ut et regneark der en selv kan beregne om en er kvalifisert for slikt tillegg og i så fall hvor stort tillegg en kan regne med å få. Regnearket heter "Beregne tillegg for pensjonist og uføre 2019.xlsm

Hvis man er trygg på å bruke regnemodeller i excel eller programmer sådan, og man vet at utregningsgrunnlaget er oppdatert og dekker alle forhold som pensjon og uførhet har jeg ingen problemer med det....Disse modellene er nok mye mer korrekt enn utregninger for sparing i fond eller bank :lol:

Feks fra smartepenger. Slike modeller er bra, så sant man vet at alle tall og utregninger er korrekte. Uansett må man kvalitetssikre utregningene og tallene. Selv om de helt sikkert gjør det helt perfekt kan det være at de en dag slutter å oppdatere siden uten å være klar over det. Det sies at den er oppdatert 29. januar 2020, men det kan jo være slik at det finnes en innebygd program som automatisk oppdaterer uten at det blir gjort i realiteten. En rask gjennomgang så ser det bra ut, så sant du har jobbet i de siste årene for å få beregningsgrunnlaget..

https://www.smartepenger.no/kalkulatore ... kalkulator


En felle her mener jeg hvis jeg skal tro på det jeg har hørt så langt er; at man ofte går over til stønad under NAV og taper X% av opprinnelig inntekten i ett eller flere år..så hvis man plotter inn tall fra da du var i jobb 100% vil det ikke bli korrekt i NAV sin utregningsmodell ettersom du var under ulike vedtak perioden...korrekt meg her noen hvis dere vet mer om det..
Du har helt rett i at en forutsetning for meningsfull bruk av slike modeller er at grunnlagsdataene er korrekte. Ved beregning av barnetillegg for uføretrygdede er jeg usikker på hvilke data nav bruker når vedkommende i mellomtiden har gått over på stønad. Dette antar jeg nav kan svare på.
Selv har jeg sett på modeller til Smartepenger og fant en feil i deres modell. Regelen er slik at dersom du over 70 år har lønnet arbeid, så skal trygdeavgiften være det samme som for pensjonister (5,1%), og ikke som for øvrige lønnstakere (8,2%). Siden dette trolig gjelder så få har sikkert ikke Smartepenger brydd seg om å rette opp dette. Dog morsomt for meg at mine modeller er mer korrekte :).
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#53

Regjeringen vil skrote enkepensjonen som før skrevet, og Dagbladet hadde en lang artikkel om dette nå i deg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-vil ... n/72853772

A.H.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#54

Arild Holtet skrev: 18 sep 2020, 12:55 Regjeringen vil skrote enkepensjonen som før skrevet, og Dagbladet hadde en lang artikkel om dette nå i deg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-vil ... n/72853772

A.H.
Med en fortsatt Høyredominert regjering blir vel det neste kostnadsjustering av trygder og pensjoner til nordmenn bosatt utenfor EU/EØS.
Det vi kan lære av dette er å ikke basere våre liv på offentlige ordninger da de plutselig kan forsvinne. Her er det bare å hive seg i sparing for våre ektefellers liv etter at vi ikke lenger er der.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#55

Geir Rasch skrev: 21 sep 2020, 06:50 Med en fortsatt Høyredominert regjering blir vel det neste kostnadsjustering av trygder og pensjoner til nordmenn bosatt utenfor EU/EØS.
Det vi kan lære av dette er å ikke basere våre liv på offentlige ordninger da de plutselig kan forsvinne. Her er det bare å hive seg i sparing for våre ektefellers liv etter at vi ikke lenger er der.
Viktigst av alt, sørge for at man ikke står på bar bakke i gamlelandet, og at man har returmulighet med alle rettigheter fra første dag. Det tror jeg er det aller viktigste fremover for alle som begynte å ane en mulighet å forsvinne fra steinrøysa, og bosette seg i Asia. Jeg har ihvertfall hatt det i bakhodet fra dag en jeg begynte prosessen med å flytte ut eller delvis ut.
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#56

Phay skrev: 21 sep 2020, 07:09 Viktigst av alt, sørge for at man ikke står på bar bakke i gamlelandet, og at man har returmulighet med alle rettigheter fra første dag. Det tror jeg er det aller viktigste fremover for alle som begynte å ane en mulighet å forsvinne fra steinrøysa, og bosette seg i Asia. Jeg har ihvertfall hatt det i bakhodet fra dag en jeg begynte prosessen med å flytte ut eller delvis ut.
For de som har muligheten er jeg enig med deg. Selv hadde jeg en leilighet på Grønland i Oslo hvor jeg uansett aldri kunne tenke meg å bli gammel. Hadde jeg hatt et enkelt lite hus på landsbygda så ville saken vært en helt annen.
Uansett er det viktig å tenke seg om flere ganger før en som trygdet eller pensjonist setter nye barn til verden, spesielt om det skjer utenfor velferdsstatens dekningsområde. Er vel allerede noen som sitter hardt i det etter at barne- og ektefelletilleggene forsvant. Det blir ikke bedre for familiene om også etterlattepensjonen ryker.
Har man ikke oppsparte midler så er det kanskje trolig at en trygdet nordmann ikke lenger er så attraktiv når damene forstår at det ikke ligger en enkepensjon i potten?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#57

Geir Rasch skrev: 21 sep 2020, 07:35 For de som har muligheten er jeg enig med deg. Selv hadde jeg en leilighet på Grønland i Oslo hvor jeg uansett aldri kunne tenke meg å bli gammel. Hadde jeg hatt et enkelt lite hus på landsbygda så ville saken vært en helt annen.
Uansett er det viktig å tenke seg om flere ganger før en som trygdet eller pensjonist setter nye barn til verden, spesielt om det skjer utenfor velferdsstatens dekningsområde. Er vel allerede noen som sitter hardt i det etter at barne- og ektefelletilleggene forsvant. Det blir ikke bedre for familiene om også etterlattepensjonen ryker.
Har man ikke oppsparte midler så er det kanskje trolig at en trygdet nordmann ikke lenger er så attraktiv når damene forstår at det ikke ligger en enkepensjon i potten?
Er du over 60, klipp strengen ;-)

Nå tror jeg ikke de aller fleste thai damene tenker så langt frem, og for de aller fleste handler det om i dag og i morgen, det er nå ihvertfall mitt inntrykk. Men det kommer nok nye tider der også.
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#58

Formålet med endringene i endringene i etterlatte pensjonene synes jeg da har mye logikk.
Å oppfordre flest mulig arbeidsføre til å komme seg mest mulig ut i jobb som gir grunnlagg for å opparbeide egen pensjon, samt begrense mulighetene til å spekulere i at rettigheter fra en ektefelles pensjon skal kunne gi den etterlatte nok å leve av, uavhengig av om vedkommendes restarbeidsevne og alder, kan vel ikke være helt tullete? :?
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#59

Phay skrev: 21 sep 2020, 07:55 Er du over 60, klipp strengen ;-)

Nå tror jeg ikke de aller fleste thai damene tenker så langt frem, og for de aller fleste handler det om i dag og i morgen, det er nå ihvertfall mitt inntrykk. Men det kommer nok nye tider der også.

Enig med deg :-)
Barn fortjener 2 unge foreldre.
Det er en tid for alt :-)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#60

Phay skrev: 21 sep 2020, 07:55 Er du over 60, klipp strengen ;-)
Jeg vil si grensen bør gå ved 50. Det normale er at kvinner blir infertile en gang i løpet av 40-årene. Dette er naturens regulering. Dessverre har naturen ikke vært like framsynt når det gjelder mennene (i riktig gamle dager ble jo ikke mannen så gammel).
Jeg vil derfor oppfordre alle menn over 50 som fortsatt ønsker å ha et seksualliv om å kutte strengen.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»