Forslag om å fjerne forsørgertilleggene.

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

RobertX skrev: 09 nov 2018, 08:29 Norske politikere har ihvertfall ikke forstått hva som er deres hovedoppgave. Å ivareta sitt folk og sitt land, på alle mulige måter, på best mulig måte. Også på bekostning av alle andre som måtte komme til Norge. Å hjelpe folk fra andre land er sekundært i forhold til å ivareta nordmenn. Så å starte med å ta fra nordmenn som i utgangspunktet har lite og ikke har mulighet å kompensere gjenom lønnet arbeide er pill råttent. Dette er småpenger for den norske stat. Men det viser hva Høyre (og FrP) står for. Jeg sier ikke at alternativene er så forbanna mye bedre. Er det rart at politikerforakten er økende?
Enig--


De blir vettaskremta for noen millioner til Thailand og Phillipinene..men når det blir sendt ut en halv millard uførekroner til ulike land i afrika fra antatt somaliere og antatt somaliere..så skjer det ingenting..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#12

Ser andre har kommentert at denne innsparingen er ca 35 millioner kroner. Det er et piss i havet i forhold til de utgiftene norske politikere har pådratt sitt folk og nasjon de siste årene for en gjeng hovedsakelig økonomiske migranter.

Nok et utspill fra Høyre/FrP som føyer seg inn i en rekke med særdeles lite trivelige innstramminger. Som da de fjernet det spesielle gjeldsfradraget for uføretrygdede. Du får ikke lov å bli syk og dårlig i Norge. Og IHVERTFALL ikke å reise utenlands for å få bedre helse. Nei du skal sitte i Norge og sutte på en stein mens du langsomt fryser ihjel i ensomhet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#13

RobertX skrev: 09 nov 2018, 09:28 Ser andre har kommentert at denne innsparingen er ca 35 millioner kroner. Det er et piss i havet i forhold til de utgiftene norske politikere har pådratt sitt folk og nasjon de siste årene for en gjeng hovedsakelig økonomiske migranter.

Nok et utspill fra Høyre/FrP som føyer seg inn i en rekke med særdeles lite trivelige innstramminger. Som da de fjernet det spesielle gjeldsfradraget for uføretrygdede. Du får ikke lov å bli syk og dårlig i Norge. Og IHVERTFALL ikke å reise utenlands for å få bedre helse. Nei du skal sitte i Norge og sutte på en stein mens du langsomt fryser ihjel i ensomhet.
Det er dette "varmere samfunnet" Hareide, AP., SV og andre sosialistene snakker så varmt om..tenker jeg?
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#14

Barnetrygd er en ytelse som gis til foreldre med barn under 18 år som oppholder seg i Norge.

Den moderne barnetrygden ble innført i 1946 under Einar Gerhardsens andre regjering. Før dette var en begrenset barnetrygdsordning for enkelte yrkesgrupper, betalt av arbeidsgiver, innført i desember 1944 av Vidkun Quislings andre regjering, (Lov om barnetilskott til visse arbeidstakere av 5.12.1944, som trådte i kraft fra 1.1.1945). Det var alt i 1937 lagt frem utkast til barnetrygdlov av Barnetrygdkomiteen som var nedsatt i 1934, men arbeidet med barnetrygd stanset opp på grunn av okkupasjonen.[1] 1944-loven bygget på barnetrygdkomiteens arbeid, men var begrenset til pliktige medlemmer av syketrygden.[1] Loven ble opphevet av Stortinget under samlingsregjeringen, men en allmenn, behovsprøvd barnetrygd innført januar 1946 av Einar Gerhardsens første regjering.

Fram til 1970 var det bare enslige forsørgere som fikk barnetrygd for førstefødte barn. Gifte fikk barnetrygd fra og med barn nummer to. Den øvre aldersgrensen for barnetrygd ble satt opp fra 16 til 18 år fra og med mai 2000.

Barnetrygdens størrelse er kr 970 pr mnd pr barn (2018)[2]. Det gis like mye ytelse pr barn, og ordningen er ikke behovsprøvd på noen måte. Hovedregelen er fortsatt at barnetrygden utbetales til barnets mor.

Utbetalingen skjer fra måneden etter at barnet er født og varer til måneden før barnet fyller 18 år. Iverksettingen skjer automatisk så snart barnet er tildelt et fødselsnummer i folkeregisteret. Enslige forsørgere får barnetrygd for ett barn mer enn det de faktisk forsørger, men må søke om dette og dokumentere sin status som enslig forsørger.

Ordningen administreres av NAV. Det ble i 2004 utbetalt tilsammen 14,2 milliarder kroner for tilsammen 1 075 000 barn.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#15

Barnetrygd blir ikke betalt til de som bor i Thailand. Dette blir derimot betalt til fremmedarbeidere som har familie i EU/EØS land.

Det som er foreslått er å fjerne tilleggene til alderspensjon og uførepensjon for de som forsørger barn (og/eller kone) og som bor utenfor EU/EØS land (samt noen andre ubegripelige unntak som feks Israel).
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

RobertX skrev: 10 nov 2018, 04:22 Barnetrygd blir ikke betalt til de som bor i Thailand. Dette blir derimot betalt til fremmedarbeidere som har familie i EU/EØS land.

Det som er foreslått er å fjerne tilleggene til alderspensjon og uførepensjon for de som forsørger barn (og/eller kone) og som bor utenfor EU/EØS land (samt noen andre ubegripelige unntak som feks Israel).
hva med pakistan og somalia? untatt av forbudet? Jeg kan forstå hvem det rammer..men det er sjeldent jeg får hvite hvem som er unntatt da nordmenn ikke er pakistanere eller somaliere i representive land..eller hva med Tyrkia?
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#17

RobertX skrev: 10 nov 2018, 04:22 Barnetrygd blir ikke betalt til de som bor i Thailand. Dette blir derimot betalt til fremmedarbeidere som har familie i EU/EØS land.

Det som er foreslått er å fjerne tilleggene til alderspensjon og uførepensjon for de som forsørger barn (og/eller kone) og som bor utenfor EU/EØS land (samt noen andre ubegripelige unntak som feks Israel).
Feks som ung uførtillegget som man ikke kan ta meg seg utenfor EØS..jeg ser nordmenn nyter godt av disse ordningene..kanskje de skal finne seg en ung kone som kan jobbe hvis de ikke har "god" nok økonomi..jeg synes det er merkelig at nordmenn skal klage over slike tiltak..men de burde heller fått høyere trygd i bunn og grunn..trygden er latterlig lav for mange..selv i utlandet der man må betale "alt" selv..det virker som nordmenn tror at at man feks har frie goder akkurat som i Norge feks i Thailand :lol:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#18

Kolami skrev: 11 nov 2018, 05:08 Feks som ung uførtillegget som man ikke kan ta meg seg utenfor EØS..jeg ser nordmenn nyter godt av disse ordningene..kanskje de skal finne seg en ung kone som kan jobbe hvis de ikke har "god" nok økonomi..jeg synes det er merkelig at nordmenn skal klage over slike tiltak..men de burde heller fått høyere trygd i bunn og grunn..trygden er latterlig lav for mange..selv i utlandet der man må betale "alt" selv..det virker som nordmenn tror at at man feks har frie goder akkurat som i Norge feks i Thailand :lol:
Vel, det er vel åpenbart for de fleste at det er prosentvis flere uføretrygdede i Norge i dag enn tidligere da en større del av befolkningen var henvist til kroppsarbeid. Hvis ikke dette skyldes at trygd anses som et akseptabelt alternativ til lønnsinntekt, så vet ikke jeg.
Det er jo dette som er utfordringen for velferdsstaten: Sørge for de som faller utenfor, men samtidig sørge for at trygd er vesentlig mindre attraktiv enn lønnet arbeid. Slik er det åpenbart ikke i dag!
Nei, jeg er ikke ute etter trygdede, jeg er opptatt av å bevare velferdsstaten. Så kan en slenge fra seg alt om bruk av penger på andre enn nordmenn. De fleste utsagn om dette er så usaklige at de ikke fortjener kommentarer. Faktum er at Norge er en del av verden og har som sådan et felles ansvar sammen med resten av verden, og når det gjelder EU/EØS så er ikke Norge herre i eget hus. De hadde helt klart stanset all trygdeeksport til EU/EØS om det bare var opp til Norge.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#19

over 40 % av uføre har blitt trygda pga
psykiske lidelser
( meget stor andel),

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/st ... es2015.pdf
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#20

riflefish skrev: 23 feb 2020, 11:02 over 40 % av uføre har blitt trygda pga
psykiske lidelser
( meget stor andel),

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/st ... es2015.pdf
Fikk ikke lastet ned vedlegget.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»