Thai Baht - hva skjer 2018?

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Sitter stadig og leser meg opp på ymse økonomiske tema. Og et aktuelt tema for oss som bruker mye tid/penger i Thailand er kursutviklingen for thai baht mot norsk krone.

Nå er det viktig å understreke at økonomisk utvikling i Norge og Thailand beveger seg uavhengig. Med det mener jeg at norsk økonomi kan utvikle seg negativt samtidig som thai økonomi forbedrer seg. Noe som feks gir en dobbel negativ trend på valutakursen mellom krone og baht. Og det er den trenden jeg tror vi har sett de siste årene.

Men hva skjer framover? Kan vi spå noe i kaffegruten?

Vel, denne artikkelen gir et interessant blikk på thai eksport økonomi med tanke på handelskrigen Trump nå fyrer i gang;

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -with-baht

Mitt tipps for 2018 er å holde på hatten og avvente større pengeoverføringer til vi ser litt klarere effekten av tariffene.

Men for den som har penger i thai baht kan det nå være god timing å føre ut midlene så man får mest mulig.

Spennende!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Men for den som har penger i thai baht kan det nå være god timing å føre ut midlene så man får mest mulig.

Spennende!
[/quote]

Ja si det, og utføre penger fra thailand

Lovlig kan ( jeg sier kan» )

For det er vist etpar « lovlige»

Veier ut!

Kjenner til en kar som hadde endel penger

På bok her ( ikkså reint lite heller)

Vel da han døde startet helsike!

Jeg vet også om en form for

Pengesnugling en annen kar utførte

Man bar en koffert med penger til

« rette vedkommede» vel vi snakker

Om china mafia ! Da pengene ble levert

Fikk han et spsielt chinabrev!

« verdipapir?!», ?

Vedkommede reiste til singapore

Og på oppgitt plass viste han « verdi papiret

« og fikk utbetalt pengene minus litt

provisjon!

Jeg vet vi har disktert dette tidligre

Men og gå inni en bank i thailand

Og utføre større pengebeløp kan

I noen tilfeller være ulovlig!

Mange kjøper heller gull og tar det ut,,

Hvordan restringsjonene er pr dato

Veit jeg ikke !

Men har hørt om ennu mere rafinerte

metoder,

Om det er salg av lelighet som hvor

Man på korrekt måte har inført

Penga , med et spsielt formular

Vel robertx du for snuse i dette

Og hvordan utenlanske konsern utfører

Overskudd
😏😏

Mye er nok forandret di siste årene

https://www.thaiembassy.sg/visa-matters ... f-thailand
https://www.thaivisa.com/forum/topic/19 ... -thailand/
,



https://www.expatbriefing.com/country/t ... iland.html




😂
Vedlegg
519A169E-B2B6-4C32-83F8-9588CDA43BDF.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#3

Som jeg skrev i Asaforum desember 2010, så har Norge sett toppen og Thailand er på vei oppover. Det som er på topp kommer ikke høyere, mens det som er langt nede vil komme oppover. Thailand hadde en voldsom økning i sin industri, ikke minst bilfabrikker og fabrikker som laget klesproduksjon og produksjon innen data og IT. Thailand gikk fra å være ett U-Land til ett I-Land, og samtidig så eksploderte omtrent turismen.

Jeg skrev da i 2010 at jeg ventet en kurs på ca. 4,5 baht kanskje en del under det også. Grunnen var at jeg ventet at Thailandske baht steg i takt med Thailand sin utvikling, og at Norge sine oljeinntekter ville falle. Amerika hadde startet sin skiferolje produksjon og Russland øket også sin oljeproduksjon. Det var forventet større oljeproduksjon og OPEC kunne ikke lenger bestemme oljeprisene som før. Nå ble det opp til oljeproduksjon kontra kjøp og forbruk. Men at olja skulle falle til under halve prisen, det hadde jeg ikke ventet meg, slik at krona kom under 4,00 baht. Jeg hadde ikke forventet at krona kom under 4,00 baht, men i snitt på ca. 4,25 baht.

På kort sikt vil muligens krona styrke seg mot baht. Men de fleste asiatiske og thailandsk vekst og valuta vil stige, og alle land i Asia er på full fart oppover. På litt lenger sikt så vil nok baht stige, mens krona holder seg på samme nivået. En fordel vil være at US dollar styrker seg, for vi får inntekten av oljesalg i US dollar.

Hva kan vi vente av kurs for krona mot baht??????? Jeg venter ikke en sterkere krone mot baht, men blir ikke forbauset hvis vi får 3,5 baht for krona. Men det er mine tanker og om det slår til er ikke sikkert, det kan skje innteksøkning i Norge også. Men jeg venter en svakere krone mot baht i årene som kommer, men ikke "over natta".

A.H.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Man må de de økonomiske forholdene i Norge og Thailand separat. Samtidig er begge ømfintlige til global økonomisk konjunktur.

For Norge betyr det i hovedsak at en global resessjon svekker olje/gass prisene og Norges inntekter er fortsatt sterkt knyttet til olje/gass. Konkurranse fra USA er forbigående og kortsiktig pga utvinningsmengden av skiferolje er begrenset. Det eneste man har gjort er å utvinne den hurtigere. Når den illusjonen sprekker og Saudi Arabias reelle oljereserver kommer for dagen vil dette være positivt på oljeprisen. Norsk valuta vil følge oljeprisen på godt og vondt lenge enda.

For Thailand har de siste årene vært gode pga lave produksjonskostnader og gode handelsvilkår for eksport. USA advarte nylig Thailand om at de har et for stort handelsoverskudd mot USA og at de drev "valutamanipulasjon" ala hva USA anklaget Kina for tidligere.

I tillegg har Asia svømt i penger fra Kina de siste 10-15 årene. Når interne økonomiske forhold i Kina stopper pengekranene vil dette bli smertefullt også for Thailand. Desverre har ikke Thailand et modent internt marked med en sterk middelklasse, og er i tillegg tynget av privat gjeld.

Mulig jeg har feil briller på men jeg ser betydelig større økonomisk risiko for Thailand framfor Norge. Norge har også utenlands fondet som er en gigantisk økonomisk muskel. Så lenge man driver smart aktiv forvaltning kan fondet sikre større verdier for Norge ved en global nedgangskonjunktur. Dette vil bli sett på positivt for Norges del selv om de kortsiktige tapene kan bli enorme. Men alke kommer i så fall til å tape.

En sterk thai baht er negativt for eksporten og turismen på lang sikt og den thailandske sentralbanken sier også selv at dette ikke er ønskelig.

Min kaffegrut sier 4.5 til sommeren. Om vi får en ny storkrig i Midt Østen vil vi fort se 5.5 eller mer. Ig det er kun basert på oljepris. Om Trump's tariff-krig lager store bølger og eksport tap for Thailand kan det bli enda værre. I tillegg kommer den politiske situasjonen.

Norge har utrolig mye naturressurser å ta av med en lav befolkning. For Thailand er det omvendt. Folket er ressursen som lavkost-land for produksjon.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

Analysen din er fin den, Robert, men det er de siste årene knyttet mye usikkerhet til det å spå Thailands konjunktur, både valutamessig og ellers. Jeg tror man sjelden ser et land hvor såpass mange har bomma på skiva, som i Thailand.

Mye ligger til rette for at krona (og andre valutaer) styrkes kontra thailandsk bath av flere årsaker, men dette har mange ytret en god stund nå. Personer og analytikere med ballast og tyngde har klødd seg i huet, og måttet ta fram kalkulatorene igjen både en og tre ganger ;)

Skulle så gjerne sett bathen opp mot 4,50 jeg også, men noe utover det tror jeg neppe man får se i vår levetid. Og veien fram til 4,50 kan bli veldig lang, tror jeg. Litt mot fornuft egentlig, når man starter å analysere.. Men min spådom blir relativt vektløs, så her er det bare å spenne sikkerhetsbeltene og følge med.

Arild oppdaterer oss i hvertfall, så det ska itj stå på det sjø ;)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Kompleksiteten er jo nærmest uendelig i forhold til faktorer som veier positivt eller negativt på valuttaforholdene (og makro-økonomi generelt).

Det jeg ser på er historikk (økonomisk/politisk), tilgang på naturressurser og handelsmessig funksjon/tilknytning.

Thailands oppsving har ikke vært en langvarig samfunnsmessig trend basert på politisk og økonomisk stabilt fundament. Det har (etter min mening) vært et resultat hovedsakelig av eksterne årsaker. Dermed implisitt ligger en svakhet i Thailandsk økonomi for at dette forsvinner (kinesiske penger, lavkost produksjon som søker lavere kostnader osv).

Norsk økonomi har ikke de samme svakhetene. Men vi har også våre særegne svakheter. "Olje/gass økonomi", ekstremt konservativ forvaltning av naturressurser, et generøst økonomisk støttesystem ++.

Alt omkring makro-økonomi er kvalifisert synsing. Men økonomer bør aldri settes på pidestall eller framheves som genier. Man må altid se på begrunnelser og historikk.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#7

Thailand går fremover og opp som alle andre land i Asia. Jeg hører folk si at baht kan bli for sterk i forhold til andre land i Asia, og det kan gå utover deres eksport. Det er selvfølgelig riktig. Men foreløpig er det ingen fare for det kan det se ut som. Grafene kan se voldsomme ut, men tallene er ikke så ille. Men Thailand hadde en ENORM øknining de første 10 til 13 årene fra 2000, men de siste 4 årene så har andre land i Asia kommet og eter det er kursene jevnet ut og er my mer stabile. Det er foreløpig bare Filippinene som henger etter, men de er ikke av den største konkurenten for Thailand. Japan derimot hadde for høy kurs på sin valuta, så den måtte ned og det var turbulent en stund. Japan tok det igjen med å bygge fabrikker i andre asiatiske land, og tjente store penger på den innvesteringen i andre asiatiske land. Mot Syd Korea sin valuta har også baht falt de siste årene. Så foreløpig ingen fare for at baht er for sterk, Thailand har nok ett nøye forhold og øye til dette.

Men det som er på topp er ikke på topp for evig tid, og ingen ting går "opp i skyene". Landene som er er nede vil utvikle seg og gå oppover, og disse landenes valuta vil stige. Vi så det samme når Norge fikk olja og norsk valuta ble sterkere enn svensk valuta som før var mye sterkere enn Norsk valuta. Det kan virke som Norge har sett toppen, og i dag er svensk og norsk valuta omtrent lik, men dog en sterkere norsk valuta.

Nå er det Asia og landene i Asia som kommer for "fulle seil". Hvis noen tror at det bare er Thailand som går oppover mot Norge og norsk valuta, da tar de så feil som det går ann å tro. Det kinesiske "lokmotivet" drar oppover og de andre land i Asia følger med. Baht er ganske stabilt i forhold til andre asiatiske valutaer de siste 3 til 5 årene, så det er nok ingen fara for Thailand skal miste sin eksport.

En ting som kan senke baht er hvis det blir borgerkrig.

Som grafene viser så har asiatiske valutaer steget de siste årene mot norske kroner, og det har skjedd etter den enorme oljeprisen ble mer enn halvert. Asiatisk valuta har steget mot norsk krone,noe som er normalt nå da landene i Asia går oppover

Oljeprisen har blitt litt dyrere den siste tiden etter "krakket", men ikke så mye at krona har styrket seg. Verden har mer olje en de kjøper for tiden, og det er store oljelagre som holder oljeprisen nede. Samt at skiferoljeutvinningen øker kraftig, det samme gjør oljeproduksjon og salg fra Russland. Samtidig så ser vi trenden at dieselbiler snart nesten blir stoppet å produsere, og bensinbilene følger litt bare littvetter. Forurensningen i de store byene er enorm, og land i hele verden vil slutte å bruke dieselbiler. Med dette kan det totale oljeforbruk stå stille eller synke, og da vil nok oljeprisen holde seg lav.

Så jeg tviler sterkt på at krona vil styrke seg opp til 4,5 baht i år, hvis ikke noe spessielt skjer i Thailand. På lang sikt så tror jeg Thailand og andre land i Asia sine valutaer styrker seg mot norsk krone.

Vel tilbake til det denne tråden handler om. Jeg vil være fornøyd hvis vi får 4,2 til 4,3 baht for krona i år, det er jo det denne tråden handler om. Men Norges Bank vil nok heve styringsrenten alt i september, og da kan nok krona styrke seg noe. Men selger folk seg ut av krona og kjøper annen valuta, vel da kan vi stå på stedet hvil. Men tror nok det værste er over på det punktet.
Vedlegg
Screen Shot 2018-03-16 at 09.36.34.png
Screen Shot 2018-03-16 at 09.37.17.png
Screen Shot 2018-03-16 at 09.39.12.png
Screen Shot 2018-03-16 at 09.40.28.png
Screen Shot 2018-03-16 at 09.41.50.png
Screen Shot 2018-03-16 at 12.36.06.png
Screen Shot 2018-03-16 at 12.37.32.png
Screen Shot 2018-03-16 at 12.38.50.png
Screen Shot 2018-03-16 at 12.46.10.png
Screen Shot 2018-03-16 at 12.49.08.png
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#8

jeg ser det:er:nevnt at hva som går opp selvfølgelig ikke kan fortsette evig,så også med Thaibath og selvfølgelig det samme med Kinas økonmi.Nå har jeg ikke undersøkt troverdigheten til vedkomende som legger ut videoer på You Tube.(China uncesored).
Men om det medfører riktighet så er det da så sannelig mørke skyer i horisonten der også.
Skal vel også bygges ny høyhastighetslinje til tog i Thailand også.

https://youtu.be/X1TMKKzedd0

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... mj2EgmeP2i


Men tiden vil vel vise hvordan det går
Ønsker ellers alle en fortsatt god helg.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Kina er kommet for å bli som økonomisk supermakt. Men det har vært en ekstremt ekspansiv periode med mye penger som har søkt investeringsområder i nabolandene ("hot money"). Denne kommer høyst sansynlig til å skape et stort vakum når nedkjølingen virkelig slår inn. Dette vil få store konsekvenser også for Thailand.

USA's handelskrig kan fort legge en stor demper på eksporten til Thailand også.

Og om det er korrekt at Thailands naboland har hatt en svært dårlig periode for ris (jordbruk) og denne konkurransen kommer tilbake vil det også være negativt.

Jeg ser i det hele tatt mange potensielle skjær i sjøen for Thailand framover. Om ikke noe dramatisk skjer som at de finner store olje/gass reserver på vest-kysten så tror jeg Thai økonomi vil kjøles ned betydelig framover.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»