Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#71

Arild Holtet skrev: 08 jan 2019, 04:39 Burde jo være greit dette. Men som før nevnt så TAPER en minstepensjonist på dette. Det er i Norge O skatt på en minstepensjon på samme som 2G som i dag er 16.148, kroner i måneden. Med dagens kurs 59.747,- baht i måneden og 716.964,- baht i året.

Man skal og huske at skatter man til Thailand, så må man betale 9,1% i frivillig folketrygdavtale. Skatter man til Norge, så betaler man 5,4% i frivillig trygdeavtale. Så skatte til Thailand av en minstepensjon og ha frivillig folketrygd av tale koster mye mer enn å skatte til Norge.

Men som vi alle vet: Det skal betales skatt til Thailand når vi bor i Thailand, av den summen vi OVERFØRER til Thailand. Far man ut pengene med Visa/Bank kort fra norsk bank, da er IKKE dette overføring og da kan man skatte til Norge. Det samme hvis man tar ut pensjon/trygd en gan i året i januar. Da kan man overføre dette uten å skatte til Thailand, for det er overføring av sparepenger fra året før. Sparepenger skattes det IKE av, for dette er jo også penger det ER skattet av.

Joda tre muligheter for å betale skatt til Norge kontra Thailand.

A.H.
En minstepensjonist som fortsatt skatter til Norge vil være mest tjent med å få ut penger i Thailand slik at de ikke er skattepliktige ja. Uttak i bank for så å sette de på konto er et godt eksempel.

Men for en utflyttet minstepensjonist med Kildeskatt 15% vil det nok stille seg annerledes.

Man bør se på hva man er mest tjent med i henhold til reglene. For de uføretrygdede som er avhengige av spesielle medisiner eller kostbar medisinsk oppfølging så er det nok lite lurt å ta utflytting og skatte til Thailand om man har lite skatt i Norge.

Angående innsending av orginale papirer til Skatteetaten. Jeg har hørt man må sende inn orginale papirer. Men mulig dette ikke var korrekt. Har også hørt at man kan laste opp kopier ved innsending. Den biten må sjekkes mer. Det er jo altid en viss risiko med å sende orginal dokumenter i posten.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#72

En ting jeg syntes var utrolig irriterende med dette å ta ut penger i bank var at de i Bangkok Bank krevde DEBIT kort. Jeg fikk ta ut 300.000 baht første gangen jeg prøvde og det gikk som smurt. Ikke noe problem. Men dagen etter når jeg skulle overføre restbeløpet (for motorsykkelen) så var det ei anna dame i skranken og hun blånektet på at jeg fikk gjør det samme igjen. Kortet mitt var et kredittkort og ikke et debitkort, dermed kunne de ikke gjøre det. Jeg viste til og med fram kvitteringen fra dagen før uten at det hjalp :-D Så jeg er litt usikker på hva som er korrekt framgangsmåte her.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#73

Da har knuten på tråden blitt løsnet. Jeg fikk kontakt med en meget hyggelig norsk pensjonist som bor mellom Hua Hin og Cha Am. Hans kone er skattekonsulent og hjelper nordmenn i området med skatten her. Prisen for assistansen er 7500 baht, med en engangssum i tillegg på 2500 baht første gang pga man må registrere seg som skattebetaler og få et skattenummer til Thailand. Jeg synes det er en helt akseptabel pris å betale for å slippe å styre selv. Hun kjenner de på skattekontoret og alt gikk kjapt og greit.

Hefter inn mitt oppsett for skatteåret 2018 slik det er blitt. Dette er faktiske tall.
Korrigert skatteberegning 2018.PNG
Faktisk betalt skatt til Thailand ble 54.831 baht.

Jeg bommet på fradragene og de skulle være 60.000 + 100.000 iflg skattekonsulenten. Så jeg kan belage meg på å beskatte mere neste år så jeg ligger akkurat i skjæringspunktet for neste trinn på skattesatsene.

Netto besparelsen ved flytting til Thailand når jeg hensyntar ekstra trygdeavgift for frivillig medlemskap i Folketrygden blir altså 25.928 kr. Da har jeg også hensyntatt det jeg betalte i skatt til Thailand. Altså i overkant av 2000 kr pr måned.

Så da blir det bare å glede seg til juni og å få tilbake skattepenger :D

Om noen er interessert i å bli satt i kontakt med skattekonsulenten her så bare ta kontakt med meg på PM.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#74

lurer litt på de talla du operer med
spesielt din beskatning til norge
mm
de har regnet tilbake på meg i 5 år
og tallene er nå godkjent fra skattedirektoratet.,
det er betydlig mere jeg får tilbake!
selvom min pensjon er noe annerledes
jeg bruker jo scandinavien law office
de har annsatt en thai skatteadvokat og revisor som tar thaidelen
og norsk som tok da norsk del
det tok 26 dager til jeg fikk vetaket fra norge
har bare sendt over skatteopgjør, selvangivlse og pass!
Sist redigert av riflefish den 24 jan 2019, 08:12, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#75

RobertX skrev: 24 jan 2019, 06:36 Da har knuten på tråden blitt løsnet. Jeg fikk kontakt med en meget hyggelig norsk pensjonist som bor mellom Hua Hin og Cha Am. Hans kone er skattekonsulent og hjelper nordmenn i området med skatten her. Prisen for assistansen er 7500 baht, med en engangssum i tillegg på 2500 baht første gang pga man må registrere seg som skattebetaler og få et skattenummer til Thailand. Jeg synes det er en helt akseptabel pris å betale for å slippe å styre selv. Hun kjenner de på skattekontoret og alt gikk kjapt og greit.

Hefter inn mitt oppsett for skatteåret 2018 slik det er blitt. Dette er faktiske tall.
Korrigert skatteberegning 2018.PNG

Faktisk betalt skatt til Thailand ble 54.831 baht.

Jeg bommet på fradragene og de skulle være 60.000 + 100.000 iflg skattekonsulenten. Så jeg kan belage meg på å beskatte mere neste år så jeg ligger akkurat i skjæringspunktet for neste trinn på skattesatsene.

Netto besparelsen ved flytting til Thailand når jeg hensyntar ekstra trygdeavgift for frivillig medlemskap i Folketrygden blir altså 25.928 kr. Da har jeg også hensyntatt det jeg betalte i skatt til Thailand. Altså i overkant av 2000 kr pr måned.

Så da blir det bare å glede seg til juni og å få tilbake skattepenger :D

Om noen er interessert i å bli satt i kontakt med skattekonsulenten her så bare ta kontakt med meg på PM.
åssen kan du få pensjon + pesjon i fra nav
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#76

På det lokale skattekontoret var det enkelt å få skattenummer , men derfra og til desk no.1 for å få hjelp til utfylling av skattemelding viste det seg å være svært vanskelig. Bestemte meg for å avslutte hele prosessen , skattenummer hadde jeg da fått så jeg var ikke helt tomhentes. :) Tok kontakt med dette kontoret.
[attachment=0]20190124_155338.jpg[/attachment

Dette skjema viser skatten av overførsel på noe over 1.mil.
Vedlegg
20190124_145718.jpg
20190124_155338.jpg
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#77

sikry skrev: 24 jan 2019, 10:13 På det lokale skattekontoret var det enkelt å få skattenummer , men derfra og til desk no.1 for å få hjelp til utfylling av skattemelding viste det seg å være svært vanskelig. Bestemte meg for å avslutte hele prosessen , skattenummer hadde jeg da fått så jeg var ikke helt tomhentes. :) Tok kontakt med dette kontoret.
[attachment=0]20190124_155338.jpg[/attachment

Dette skjema viser skatten av overførsel på noe over 1.mil.
Ja alle skattemeldingspapirene var på Thai så vidt jeg husker. Så da blir det litt vrient på egen hånd.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#78

chelsea skrev: 24 jan 2019, 07:59 åssen kan du få pensjon + pesjon i fra nav
Jeg har Ytelsespensjon Etter Skatteloven (Tjenestepensjon eller TEPES som det forkortes til) som det så fint het tidligere. Dette tegnes av arbeidsgivere for sine ansatte. Jeg jobbet jo i et forsikringsselskap og de hadde på den tiden som regel de beste avtalene for egne ansatte da det kunne brukes som et salgsargument mot kundene. Vi hadde en såkalt 70% ordning som litt kjapt forklart er 70% av brutto lønn minus beregnet alderspensjon etter Folketrygden.

Offentlige ansatte som feks lærere har lignende avtaler. Disse er i tillegg til beregnet ytelse fra Folketrygden og ingen avkortning pga det.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#79

riflefish skrev: 24 jan 2019, 07:42 lurer litt på de talla du operer med
spesielt din beskatning til norge
mm
de har regnet tilbake på meg i 5 år
og tallene er nå godkjent fra skattedirektoratet.,
det er betydlig mere jeg får tilbake!
selvom min pensjon er noe annerledes
jeg bruker jo scandinavien law office
de har annsatt en thai skatteadvokat og revisor som tar thaidelen
og norsk som tok da norsk del
det tok 26 dager til jeg fikk vetaket fra norge
har bare sendt over skatteopgjør, selvangivlse og pass!
Jeg har fortsatt full skatt til Norge. Om du bare har kildeskatt uten Folketrygd avgift så kan du redusere den skatten ned til null om du betaler til Thailand. Folketrygd avgiften beregnes av brutto inntekt og man får ikke fradrag for hva man har betalt skatt av i Thailand. Så selv om jeg har et fradrag på 212000 på beregningen av Alminnelig skatt så gis det null fradrag på beregning av trygdeavgift.

En annen ting er at jeg ikke har noe annet enn "basis" fradrag i Thailand. Om du har kone og forsørgeransvar for andre i familien så gies det ytterligere fradrag. Samme hvis du har sykeforsikringer/ulykkesforsikringer etc. Kan ha mye fradrag på thai skatten.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#80

hakje i tankene og gå på kildeskatt

ingen gjør vel det lenger!

jeg betaler nå full folketrygd i norga av

brutto + frivillig medlemskap,

føler vel jeg gjør det som nå er riktig og

i henhold til skatteavtalen

galskap i dag og hå for klldeskatt,

det slo tebake som en burang for flere ,

kan si såpass uten og røpe mine pensjoner

at jeg i tilleg betaler 75000 baht i skatt

til thailand,

ps det er endel amatører der ute som

kjiper!

sirki bruker også en bra advokat

men har hørt så mange historier nå

om folk som orner « detta» på

en ( rimlig» ) måte og døm må vente!

det erjo minst 5 metoder og bo her og

skatte her og der!

det som er riktigt i hhtil skatteavtalen

ernok og betale folketrygd til norge

både frivillig og den faste og skatte til

thailand,,

mener jeg i dag!

men knke for 4 mnd siden,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»