Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#81

Ja du betaler en god del mer skatt enn meg da, ca 20.000 baht tilsvarer vel omtrent 135.000 baht mer i grunnlag enn meg. Og du har nok mye mere fradrag på thai-skatten enn meg. Vil tippe at du beskatter rundt 1,2 million baht jeg :-D

Og da er det jo klart at din Alminnelige skatt nærmer seg null. Trygdeavgiften derimot blir vi ikke kvitt så lenge vi beholder medlemskapet i Folketrygden. For min del utgjør det et minimum i skatt på rett over 37000 kr.

I og med at du får etter-regnet for 5 år så er det jo klart det blir voksne summer av det :-D Er vel snakk om rundt 300.000 kr fra Norge, men selvsagt må man trekke fra skatten til Thailand for de årene for å få nettoen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#82

RobertX skrev: 24 jan 2019, 14:47 Ja du betaler en god del mer skatt enn meg da, ca 20.000 baht tilsvarer vel omtrent 135.000 baht mer i grunnlag enn meg. Og du har nok mye mere fradrag på thai-skatten enn meg. Vil tippe at du beskatter rundt 1,2 million baht jeg :-D

Og da er det jo klart at din Alminnelige skatt nærmer seg null. Trygdeavgiften derimot blir vi ikke kvitt så lenge vi beholder medlemskapet i Folketrygden. For min del utgjør det et minimum i skatt på rett over 37000 kr.

I og med at du får etter-regnet for 5 år så er det jo klart det blir voksne summer av det :-D Er vel snakk om rundt 300.000 kr fra Norge, men selvsagt må man trekke fra skatten til Thailand for de årene for å få nettoen.
vel,

det er en fordel og bruke proffe på skatten

både her og der! jeg tror nok st du klarer det

men thaiselvangivlse der er det nok

mange som driter på droget og ikke

bruker en som er dreven!

jeg skal ikke reklamere mere for

de jeg bruker!

men det sirky bruker er nok sikkert bra

mye mye fradrag i thailand!

selv briller kan trekkes fra !

og skattedirektoratet da jeg ser svare

derifra vitner det om mye fir det vetaket

refrer til mange regler og paragrafer!

ps jeg eier jo også bolig i norge!

viltro at det er dumt og tulle med dette

selv,,

for drt er snakk om mye penger

og da er ere vel i følge meg🙄😱

en firdel og bruke proffer!

veit om folk som har kjipa her og der

og holder på ennå med skattesaker,

🇳🇴🇹🇭

ps jeg kommer aldri til og la være og betale

folketrygd og frivillig til norge!

frivillig er så rå forsikring dan kommer oppi

åra!

og komma innigjen harn vert ute en stund

kan væra en « pittfall»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#83

Kostnaden for å bruke dyktige folk her i Thailand er meget liten i forhold til besparelsen ja. Jeg ville jo prøve selv første gangen jeg også, men det hadde kostet meg betydelig tid, penger og reising slik det utviklet seg :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#84

min ærfaring med landsmenn er at de spør

og spør!

får de et råd følger de det skejelden

mere stubburn folkeferd finnes ikke

og så mange landsmenn som her har blitt

lurt trill rundt finnedøs vel knapt tall

på folk har mista optill alt

( ps dette ekke stikk til deg robertx!

vi nordmenn er verdens nest naive

folkeferd,

og det lurer en rev bak vert et hjørne

det være seg en kvinne eller

noe annet,

kjenner få som vurdere og sjekker

mange løsninger!,

( veit da fåglan hvor mange norske bare

her som har gått dukken!

døm veit ikke noe hur ting funker

samme m kvinnfolk

mange forelsker seg bare et menneske sier

en ser ung ut og er hansom,

gode fåd er gratis,

og høre på folk m lang fartstid ,

vel mange veit mere om det thailandke

samfunn etter etpar ferieturer her!

hvorfor er vi nå over 25000 nordmenn

som har gifta seg her????,

til eldre jeg blir jo mere fortvila blir jeg av

den norske verdensmestren som

erså naiv at en kan leie de til vanns i en

vpt papir hyssing!

harde ord men detta mener jeg 110%

så mange « smartinger» som kommer

hit,,

🙄🙄🙄🙄🙄🙄😂🔥
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#85

Hehe! Jeg tror vi må lage en egen tråd om "Nordmannen" og våre problemer i møte med andre kulturer.

Når det er sagt, Rifle, så er ikke dette noe unikt norsk fenomen. Jeg har sett og hørt andre skandinaver som har gått helt på felgen også. Lurt trill rundt. Jeg tror det er noe med vår skandinaviske kultur som er lett å utnytte for svindlere og røvere.

Problemet vårt er at vi har et hjerte som er større enn hjernen :-D

Men det er også et manns-problem på grunn av at menn ofrer for kvinnen de ønsker seg. Det er litt av biologien. Problemet der er jo å begrense seg og være litt fornuftig oppi det hele.

I forhold til skatt så er det jo mer praktisk orientert, men jeg vil jo anbefale de som skal få ordnet skatten sin her om å bruke firma/personer som får gode referanser fra andre. Det er fort gjort å bli lurt på skattebetaling her også, spesielt om de vil betale skatten for deg (noe som er unødvendig da du blir med på skattekontoret selv og betaler).
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#86

Synd at jeg ikke har sett denne tråden tidligere. Er enig med Inkognito som i post #46 skriver at skatt for pensjonister/trygdede er så enkelt at bare evneveike trenger hjelp fra andre. Vel, ikke akkurat slik han formulerte det, men innholdet er det samme.
Selvfølgelig, hvis en ikke gjør noe for å sette seg inn i ting så vil også de som ikke er evneveike trenge hjelp.

Jeg har i den tiden jeg har bodd i Thailand jobbet mye med skatteproblematikken og også utviklet regnearkmodeller for beregning av skatt fordelt mellom Norge og Thailand hvor en og får hjelp til fylle ut thai selvangivelse. Dette har jeg lagt ut på en egen gruppe på Facebook "For oss som bruker Excel". Har også lagt ut en forenklet framstilling av skatteavtalen mellom Norge og Thailand i gruppen "Skandinavisk Forum Khon Kaen".

I denne tråden er det blitt framsatt påstander som er sann og påstander som ikke er sann, dermed vil en usikker leser sitte rimelig forvirret tilbake.
Først dette om det er riktig eller ikke riktig å betale skatt til Thailand. Der er avtalen helt tydelig på at dersom du bor i Thailand i 183 dager eller mer i løpet av et kalenderår, så skal du betale skatt til Thailand for alle inntekter som er overført til Thailand i løpet av det året inntekten er opptjent. Måten overføringen er skjedd på spiller ingen rolle, men bankoverføringer er jo lettere å dokumentere enn atm-uttak.
Beskatningen er forskjelling for pensjoner/trygd og andre inntekter. Beskatningen av pensjoner/trygd i Norge skjer ved at beløpet som er oppgitt til beskatning i Thailand trekkes fra skattegrunnlaget i Norge. Av dette beløpet beregnes fellesskatten og trinnskatten. Hvis en ikke er medlem av folketrygden, så skal en ikke betale trygdeavgift til Norge. Er en derimot frivillig medlem av folketrygden, så skal en betale ordinær trygdeavgift til Norge (5,1% for pensjonister, 8,2% for trygdede) av brutto pensjon/trygd før overføring pluss tillegg på 2,3% av samme beløp. Dette tillegget på 2,3% framgår ikke på noe skatteoppgjør fra Norge da det er en avgift som trekkes av nav utenom ordinær beskatning. Betaler en kildeskatt til Norge, så trekkes 15% av brutto pensjon/trygd minus overført beløp. Er en frivillig medlem kommer et tillegg på 7,4% av brutto pensjon. Kjenner og til tilfeller der nav trekker 7,4% av pensjon som beskattes i Norge og 9,1% av det som beskattes i Thailand. Dette fordi satsen for frivillig medlemskatt for en som ikke betaler skatt til Norge er 9,1%. Jeg mener dette er feil, men et resultat av at folk av en eller annen grunn har oppgitt til nav hvor mye de har overført til Thailand. Dette mener jeg er noe nav ikke har noe med og i alle fall bør henvises til skattekontoret for slik informasjon dersom det er lovlig og ikke spørre den enkelte skatteyter.
Beskatning av lønnsinntekter i Norge skjer ved at skatten som er betalt i Thailand fratrekkes ilignet skatt i Norge. Følgelig blir skatten den samme uansett om alt er beskattet i Norge eller delt mellom Norge og Thailand.
Kildeskatt er noe som bare gjelder pensjoner/trygd. Betaler en kildeskatt så betaler en ikke skatt av andre inntekter enn pensjon/trygd.
Skatteavtalen sier at pensjoner/trygd skal beskattes i Thailand, mens andre inntekter som f.eks. renteinntekter kan beskattes i begge stater.
Det er også i tråden påstått at en minstepensjonist vil tape på beskatning til Thailand da han ellers ved beskatning til Norge kan oppnå null skatt, forutsatt at vedkommende ikke er frivillig medlem av folketrygden. Dette er selvsagt ikke korrekt. Er inntekten lav nok så blir det heller ingen skatt i Thailand. F.eks. vil en pensjonist med 360.000 i pensjon og beskatter 180.000 i Thailand oppnå null skatt i Norge og null skatt i Thailand (litt avhengig av kursen.Kurs 3,3 gir null skatt).

Det er og påstått at fordi man har bostedadresse i Norge ikke skal betale skatt til Thailand. Dette er feil! Det er hvor en faktisk bor som er avgjørende, ikke hva en eventuelt har oppgitt av adresse. Faktisk så plikter vi å melde flytting til Thailand når det er der vi faktisk bor. Vet at mange har unnlatt dette for å tilsnike seg rettigheter etter kommunehelseloven. Dette er ren snylting og ulovlig. Vi husker bråket etter at Gro Harlem Brundtland tilsnek seg ulovlige helsetjenester i Norge. Frivillig medlemskap i folketrygden gir bare rettigheter etter lov om folketrygd. Rehabilitering, hjelpemidler o.l. er ikke del av folketrygdloven, men kommunehelseloven. Man registrerer adresse i Thailand på folkeregisteret og dette har ingen ting med skattemessig utflytting å gjøre. Det er en helt annen sak og noe en søker skattemyndighetene om. Min anbefaling er at man ikke skal søke skattemessig utflytting og dermed kildeskatt.

Det ble hevdet at ved kildeskatt kan en oppnå null skatt til Norge. Dette er direkte feil. For å unngå skatt til Norge ved kildeskatt må en overføre 100% av pensjon/trygd til Thailand. Alt som ikke overføres beskattes med 15%, i motsetning til at ordinær beskatning går mot null når inntekten reduseres. Derfor fraråder jeg alle om ikke søke skattemessig utflytting. De som i dag betaler kildeskatt er stort sett de som flyttet ut før kildeskatten ble innført i 2010 og meldte skattemessig utflytting da det medførte null skatt.
Fradragene en får i Thailand er et minstefradrag på 50% av inntekten, Max 100.000 (Bath). Personfradrag på 60.000. En får og 60.000 fradrag dersom skatter felles med ektefelle som ikke har egen inntekt. Det gis fradrag på 30.000 for hvert barn en forsørger (++ flere detaljer). En får fradrag for egen livsforsikring, Max 100.000 og egen helseforsikring, Max 15.000. For ektefellens livsforsikring får en Max fradrag på 10.000, ingen fradrag for ektefellens helseforsikring, Det gis fradrag dersom en forsørger svigerforeldre (bare ett av svigerforeldres barn får slikt fradrag). Er du over 65 år får du et aldersfradrag på 190.000. Uføre gis også et fradrag på 190.000, men da må du søke ditt regionale revenue office om godkjenning for uføre. Kjenner en nordmann som har fått dette ut fra sin norske uføretrygd.
Vel, dette bare min umiddelbare kommentar. Jeg synes det er fullstendig bortkastet penger å betale denne advokaten i Pattaya penger for hjelp til selvangivelsen, derfor har jeg hjulpet flere gratis til selvhjelp for dette.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#87

Geir Rasch skrev: 23 feb 2020, 08:10 Synd at jeg ikke har sett denne tråden tidligere. Er enig med Inkognito som i post #46 skriver at skatt for pensjonister/trygdede er så enkelt at bare evneveike trenger hjelp fra andre. Vel, ikke akkurat slik han formulerte det, men innholdet er det samme.
Selvfølgelig, hvis en ikke gjør noe for å sette seg inn i ting så vil også de som ikke er evneveike trenge
«
Jeg synes det er fullstendig bortkastet penger å betale denne advokaten i Pattaya penger for hjelp til selvangivelsen, derfor har jeg hjulpet flere gratis til selvhjelp for dette.
siste setningen,
vel det et helt frivillig og bruke en av skatteadvokater på jomtien
desverre er ikke alle mennesker kyndige i
styret med innom revenue dep og fulle it thai selvangivelse skrive ny norsk,
legge fram dokumentasjon at en skatter til thailand, betale skatten
for min del har den ene advokaten vert til meget god hjelp ,🙏👌
jeg orker ikke og drive med slikt!
er vel ingen tallknuser som 70 åring heller!,
jeg,
betaler så gjærne 25000 bath for jobben
det har gått innmari greit,er evig takknemlig
for alt han har ordnet!,
evneveike hmmm🙄 var da voldsomt da

ja pr din definisjon er jeg evneveik!!
i den verdensomspennende byråkratiske
jungel!
Sist redigert av riflefish den 23 feb 2020, 09:03, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#88

geir rach!

Vet at mange har unnlatt dette for å tilsnike seg rettigheter etter kommunehelseloven. Dette er ren snylting og ulovlig. Vi husker bråket etter at Gro Harlem Brundtland tilsnek seg ulovlige helsetjenester i Norge?

forstår ikke poenget ditt!
er man nordmann og er syk og bodd ute
får man da legehjelp når man passerer grensa inn til norge!
( noen regler for og komme innigjen for de som har vert ute i over 10 år)
men norge kan ikke nekte en norsk statsborger legehjelp!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#89

riflefish skrev: 23 feb 2020, 08:47 siste setningen,
vel det et helt frivillig og bruke en av skatteadvokater på jomtien
desverre er ikke alle mennesker kyndige i
styret med innom revenue dep og fulle it thai selvangivelse skrive ny norsk,
legge fram dokumentasjon at en skatter til thailand, betale skatten
for min del har den ene advokaten vert til meget god hjelp ,🙏👌
jeg orker ikke og drive med slikt!
er vel ingen tallknuser som 70 åring heller!,
jeg,
betaler så gjærne 25000 bath for jobben
det har gått innmari greit,er evig takknemlig
for alt han har ordnet!,
evneveike hmmm🙄 var da voldsomt da
Du gjør jo selvsagt hva du vil med dine penger, men hadde du sett hvor enkelt dette er så hadde du kanskje også sett hvor bortkastet denne pengebruken er.
ps.
Jeg er selv 70 år og har "tallknusing" som min store hobby :).
Sist redigert av Geir Rasch den 23 feb 2020, 09:09, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#90

riflefish skrev: 23 feb 2020, 08:57 geir rach!

Vet at mange har unnlatt dette for å tilsnike seg rettigheter etter kommunehelseloven. Dette er ren snylting og ulovlig. Vi husker bråket etter at Gro Harlem Brundtland tilsnek seg ulovlige helsetjenester i Norge?

forstår ikke poenget ditt!
er man nordmann og er syk og bodd ute
får man da legehjelp når man passerer grensa inn til norge!
( noen regler for og komme innigjen for de som har vert ute i over 10 år)
men norge kan ikke nekte en norsk statsborger legehjelp!
Her er du nok feilinformert. Klart Norge kan nekte en norsk statsborger legehjelp utover det mest akutte som alle vil få. Rett til norske helsetjenester er IKKE knyttet til statsborgerskap, det er utelukkende knyttet til medlemskap i folketrygden. Bor du med lovlig opphold i Norge så er du automatisk medlem av folketrygden helt uavhengig av statsborgerskap. En nordmann som er flyttet utenfor EU/EØS og ikke er frivillig medlem av folketrygden har IKKE rett på gratis helsetjenester i Norge, MEN dersom vedkommende reiser til Norge for å søke helsetjenester og samtidig melder tilbakeflytting til Norge, så er vedkommende medlem av folketrygden fra dag 1 og har rett på gratis behandling. For å melde tilbakeflytting må en ha en norsk bostedsadresse. Det er mange som har gjort dette og noen har reist ut igjen straks etter behandlingen. Disse kan risikere å få en regning av nav i etterkant, ref. Gro Harlem Brundtland.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»