Skatteoppgjør for de som leverer ligning etter skatteavtale - Når?

ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#31

RobertX skrev: 15 okt 2020, 10:30 Jeg venter fortsatt på mitt oppgjør. Men fristen er vel fram mot slutten an november så man må bare være tålmodig.
Det er nok noe senere en vanlig fikk jeg akkurat med meg fra sidene til skatteetaten og siste oppgjør skulle kommer i slutten av November.

ha96
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#32

ha96 skrev: 16 okt 2020, 16:13 Det er nok noe senere en vanlig fikk jeg akkurat med meg fra sidene til skatteetaten og siste oppgjør skulle kommer i slutten av November.

ha96
https://finanssans.no/når-kommer-skattepengene
Vedlegg
7C0B321C-A594-4D5D-A368-FE2700B6AE6B.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#33

Geir Rasch skrev: 15 okt 2020, 18:09 Alle årene jeg har skattet til både Norge og Thailand har jeg fått oppgjøret i månedskiftet september/oktober. I år er det visstnok utsatt pga pandemien. Har så langt ikke fått noe oppgjør for 2019, men det løper jo 1,9% rente fra juli 2019, og det er jo bedre enn hva banken betaler. Har ikke noe hastverk :).
Dette er dessverre ikke korrekt. Jeg skrev at renten var 1,9%. Har sjekket på nytt og i følge Finansans er rente bare 1,17%. Men det er korrekt at den regnes fra og med 1. juli 2019.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#34

Siste frist for oppgjør er satt til slutten av November (husker ikke eksakt men 23-26 November). Og jeg venter fortsatt :D Men ikkeno stress for min del. De pengene skal syltes ned.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#35

Siste dag for oppgjør var 26. november, og for min del ble det oppgjørsdagen. Gikk rett på sparekontoen så det ble lite party :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#36

Da er det nytt år og skatt til Thailand for 2021 skal betales innen 31.03.2022.
Som tidligere år har jeg lagt ut regneark på min excel-side på FB. De som bruker dette regnearket kan fylle inn alle nødvendige data og skrive ut ferdig utfylt selvangivelse som en tar med seg til det skattekontoret der en betaler skatt og levere videre til regionkontoret for skatt.
Noen uker senere får en tilsent skjemaene RO21 og RO22 som en vedlegger på Alt Inn når en retter opp selvangivelsen fra Norge.

Tidligere år fikk jeg ikke tilbakebetalt skatt før i september/oktober, ja i 2020 ikke før november, men det skyltes pandemien. I fjor fikk jeg pengene i juni.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#37

Geir Rasch skrev: 17 jan 2022, 06:40 Da er det nytt år og skatt til Thailand for 2021 skal betales innen 31.03.2022.
Som tidligere år har jeg lagt ut regneark på min excel-side på FB. De som bruker dette regnearket kan fylle inn alle nødvendige data og skrive ut ferdig utfylt selvangivelse som en tar med seg til det skattekontoret der en betaler skatt og levere videre til regionkontoret for skatt.
Noen uker senere får en tilsent skjemaene RO21 og RO22 som en vedlegger på Alt Inn når en retter opp selvangivelsen fra Norge.

Tidligere år fikk jeg ikke tilbakebetalt skatt før i september/oktober, ja i 2020 ikke før november, men det skyltes pandemien. I fjor fikk jeg pengene i juni.
jeg fikk i april jeg ;)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#38

chelsea skrev: 19 jan 2022, 03:12 jeg fikk i april jeg ;)
Ja, det kan skje, så du har vært av de heldige. Det normale er at utbetaling av tilgodehavende starter rundt 25. juni og varer fram til slutten september/start oktober.
Normalt spiller det liten rolle for meg når jeg får pengene, men hvis jeg planlegger Norgestur er det jo kjekt å få pengene innen reisen starter. :)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#39

Minner om fristen for å betale skatt til Thailand for 2021 er 31. mars. I år har de klart å komme tidlig ut med engelsk versjon av selvangivelsen:
Thai selvangivelse på engelsk

De som bruker mitt regneark kan følge denne lenken. I regnearket finnes både ภ.ง.ด.91 og ร.อ.01 (R.O.01).
Geir's regneark for betaling av skatt til Thailand

Der du betaler skatt leveres ภ.ง.ด.91. Etter at du har betalt får du en kopi med påstemplet kvittering for betalt skatt. RO.01 er et skjema som skal følge selvangivelse til det regionale skattekontoret. RO.01 er skjemaet der en søker om å få utstedt RO.21 og RO.22, som er dokumentene som skal sendes til norske skattemyndigheter. Du kan be om å få RO.01 der du betaler skatt. Bruker du mitt regneark kan du skrive ut ferdig utfylt skjema (er både engelsk og thai versjon).
Skatt kan betales på et hvilket som helst skattekontor uavhengig av din adresse. Kvitteringen for betalt skatt, kopi av ภ.ง.ด.91 samt RO.01 skal leveres til det regionale skattekontoret for den regionen du tilhører sammen med øvrig dokumentasjon (hvis du ikke bruker Mustad, han sender visstnok alt til regionkontoret i Chonburi).
Dersom du ikke bor i samme by som regionkontoret, så undersøk om det lokalt finnes et kontor som daglig sender papirene til regionkontoret slik at du selv slipper å reise dit. Anbefaler ikke at du ber et vanlig lokalt skattekontor om å sende inn papirene for deg. Dette er de ikke vant til og følgelig går det som regel galt. Jeg har prøvd det og det ble rotet til. Heldigvis har jeg god kontakt med regionkontoret, så de oppdaget feilen og fikk ryddet opp.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»