Thailands økonomi , og valuta svingninger

Svar
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#51

Artig graf..ser ut som mange bruker kredittkort til å finansiere bilen hehe..grafen om gjeld i husholdningen
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#52

Så en artikkel via ThaiVisa om at det nå er vanskeligere å få billån i Thailand. Hadde vist medført et fall i bilsalget på 30% i Mai.

All gjeld er i realiteten forbruk nå og mindre penger til forbruk i framtiden. Så jo mere gjeld i samfunnet (husholdningsgjeld) jo mindre forbruk i framtiden (forenklet). Lønnsvekst og gjeldsvekst vil selvsagt påvirke det.

Tror vi er i ferd med å nå Peak Debt på verdensbasis. Spørsmålet er bare når sentralbankene mister kontrollen over markedene.

Thailand tror jeg er i trøbbel nå allerede, og det kommer til å eskalere. Kommer mer og mer negativt om økonomien i nyhetene, så boblen kommer til å sprekke i Thailand også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#53

Flere i landsbyen som leverer tilbake bilene nå, og da mister de jo hele innskuddet og restverdien på bilen. Så tydelig at det skjer noe drastisk, men like herlig så kommer det både lastebiler med traktorer og biler hver eneste markedsdag for salg. Selvfølgelig null rente på kjøpet, men feks en bil til en verdi av 500 000,- ender opp på 750 000,- nedbetalt. Trekker man fra inflasjonen om man er heldig at den fortsetter, så kan det jo kanskje ikke se så gale ut, men folk sliter på landsbygda, og nå kommer billig land på rekke og rad for å nedbetale landbrukslån også.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#54

Phay skrev: 13 jul 2019, 11:07 Flere i landsbyen som leverer tilbake bilene nå, og da mister de jo hele innskuddet og restverdien på bilen. Så tydelig at det skjer noe drastisk, men like herlig så kommer det både lastebiler med traktorer og biler hver eneste markedsdag for salg. Selvfølgelig null rente på kjøpet, men feks en bil til en verdi av 500 000,- ender opp på 750 000,- nedbetalt. Trekker man fra inflasjonen om man er heldig at den fortsetter, så kan det jo kanskje ikke se så gale ut, men folk sliter på landsbygda, og nå kommer billig land på rekke og rad for å nedbetale landbrukslån også.
For thaier så er nok ikke herre og tjener samfunnet så langt unna..det lille landet mange har er knapt nok verdt noen ting..eller med andre ord..de skal ha "fantasi" pris, men når de trenger penger til mat så er det kjøpers marked...

ofte hører jeg..vi er "6" søskenflokken så vi må ha like mye deler for eiendommen :roll: like mye for alle 6 btw..lol

Landbruklån ja..jeg hørt om det..det er en felle for fattigfolk..
Sist redigert av Kolami den 13 jul 2019, 12:06, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#55

Kolami skrev: 13 jul 2019, 11:41

I det dypeste Thailand er jo prisene latterlig lave..men så fort de er nærme litt sivilasjon og kanskje det er kjøpesenter i nærheten..bigc eller no..da er jo prisene brått i mange mange millioners klassen..
Vi er ikke enige i det, for mange ting er billigere i byene enn det er på landsbygda, og i de fleste landsbyer, så er det ofte ikke omfattende utvalg av varer å velge mellom, men kun sesongrelaterte varer. Så mye basis matvarer er feks billigere i Hua Hin enn i landsbyen. Det samme gjelder byggevarer, som selges med god profitt i landsbyen, og vesentlig rimeligere av de store kjedebutikkene.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#56

Phay skrev: 13 jul 2019, 12:01 Vi er ikke enige i det, for mange ting er billigere i byene enn det er på landsbygda, og i de fleste landsbyer, så er det ofte ikke omfattende utvalg av varer å velge mellom, men kun sesongrelaterte varer. Så mye basis matvarer er feks billigere i Hua Hin enn i landsbyen. Det samme gjelder byggevarer, som selges med god profitt i landsbyen, og vesentlig rimeligere av de store kjedebutikkene.
Greit nok....feks Sukohthai som lager treprodukter selges jo til himmelske priser i Bangkok etc..Alle vet jo om Sukhothai fikk jeg lære..jeg vet ikke så mye generelt om priser..men jeg jeg prøver å sette meg inn i prisene på det å kjøpe land..

jeg tenker på det å kjøpe land..jeg leser om folk i Isaan kjøpe mange titalts Rai til latterlig billig penge..da tenker jeg..hvor langt er det til nærmeste bigc? :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#57

Kolami skrev: 13 jul 2019, 12:10 Greit nok....feks Sukohthai som lager treprodukter selges jo til himmelske priser i Bangkok etc..Alle vet jo om Sukhothai fikk jeg lære..jeg vet ikke så mye generelt om priser..men jeg jeg prøver å sette meg inn i prisene på det å kjøpe land..

jeg tenker på det å kjøpe land..jeg leser om folk i Isaan kjøpe mange titalts Rai til latterlig billig penge..da tenker jeg..hvor langt er det til nærmeste bigc? :)
Priser på land varierer jo utifra beliggenhet i forhold til infrastruktur, som vei, vann, elektrisitet også videre. En Rai i landsbyen varierer stort ifra sentrum til utkant, og så har jo title deed mest å si også. Påvirkning utenifra om noen fra BKK begynner å hamstre land ett sted, så setter det også fart på markedet.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#58

RobertX skrev: 13 jul 2019, 10:15 Så en artikkel via ThaiVisa om at det nå er vanskeligere å få billån i Thailand. Hadde vist medført et fall i bilsalget på 30% i Mai.

All gjeld er i realiteten forbruk nå og mindre penger til forbruk i framtiden. Så jo mere gjeld i samfunnet (husholdningsgjeld) jo mindre forbruk i framtiden (forenklet). Lønnsvekst og gjeldsvekst vil selvsagt påvirke det.

Tror vi er i ferd med å nå Peak Debt på verdensbasis. Spørsmålet er bare når sentralbankene mister kontrollen over markedene.

Thailand tror jeg er i trøbbel nå allerede, og det kommer til å eskalere. Kommer mer og mer negativt om økonomien i nyhetene, så boblen kommer til å sprekke i Thailand også.
Ja det blir spennende å se hvem vei det går, slik jeg forsto det så skulle jo økt forbruk være noe av virkemidlene videre for de nyvalgte,
Nå ser det at forventet eksport av ris også faller stødig dette år, nå har jo betydningen av ris falt bra i prosent på gpd, men sysselsetningsmessig har den jo en relativt større plass på statistikkene.
Vet ikke om tiltakene til Prauth fra 2016 føres videre, og ser igrunn ikke den store forskjellen heller på dette og det utskjelte risprogrammet til forhenverende statsminister, annet enn at nå tar bonden selv ansvaret for lagring av ris.


https://af.reuters.com/article/commodit ... FL4N24B1Z3


https://www.bangkokpost.com/business/11 ... subsidised

Og mange av de europeiske turistene ser vist mot andre reisemål også i år ser det ut til, om dette kun har med Bath å gjøre ene og alene er jeg litt usikker på.Thailand er jo tross alt billig ferieland til tross for høy kurs på Thb

https://www.bangkokpost.com/business/17 ... aya-travel
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#59

nå har dem funnet ut at dem i fra india er svaret på at lite folk i pattaya dem er jo rene atm :mrgreen: 1 vann 5 sugerør å ei dame, men det er vel noen som er hasppy for dem kommer til pattayay det må jo være kartoyene :mrgreen:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#60

Økt forbruk får man jo kun ved at folk har mer penger mellom hendene. Gjeldsvekst er en kortsiktig "løsning" som bare kommer til å ende i snørr og tårer. Alternativet er lønnsvekst, men da må jo lønnsomheten øke og eksporten øke. Og det er umulig med en stigende valutakurs.

Leste på TV i dag at Toyota skal bygge stor bilfabrikk i Indonesia som skal ta en god del av produksjonen fra Thailand. Også planer om en fabrikk Kambodia.

Alle de store produsentene ser på bunnlinjen og velger lokasjon ut fra kostnader.

Har filosofert endel på hvorfor THB øker og grunnlegende skyldes det jo at noen kjøper mye THB som medfører økning i "prisen". Så at det er rike familier i Thailand som flytter penger UT av Thailand tviler jeg på. Det ville medført fall i THB (ihvertfall med en flytende markedskurs). Det som er mer spesielt er at det tydeligvis kontinuerlig i og med at kursen stiger. Nyhetene om svakere eksport tall, fallende forbruk og økende husholdningsgjeld (ca 13 trillioner THB nå, fra 12 i fjor og 2 i 2007. En ekstrem stigning) burde gitt en betydelig svekkelse i THB. Men det har ikke skjedd.

Tror det foregår ting med valutakursen som ikke tåler dagslys for å si det slik. Det politiske landskapet er jo heller ikke noen positiv faktor for THB.

Tipper det er en av storbankene som er inne og rådgir Thailand til dette. Goldman Sachs er en typisk kjeltring i slike saker.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»