Thailands økonomi , og valuta svingninger

Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#251

Kolami skrev: 25 jan 2021, 06:49 Idag hadde Bangkok Post en spennende artikkel om relasjonen Thailand, Kina og Usa. Dessverre finnes den ikke på deres nettside.

Så kort kort en handelskrig hvor Thailand må velge mellom Kina og Usa....Thailand er sådan veldig proteksjonistiskt hva det angår deres indre marked..

..Usa har øvet press for at Thailand skal åpne opp for griseskjøtt fra Usa samt eksport av dekk til kjøretøy til det kinesiske markedet som angår ulike typer sanksjoner, gummi.

..Dette er ikke nytt for noen, men thaimyndighetene værer at Usa kan tvinge Thailand til å unngå Kina for å finne andre handelspartnere eller ta konsekvensene med handel med Kina..

Greia er at Usa prøver å stenge råvaretilgangen til Kina..geopolitikk..

..Og det var snakk om å gå inn i en ny handelsblokk..jeg har glemt hva den heter..men jeg husker chile og japan i denne blokken..så listen ser ikke så usannsynlig ut som denne https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_Partnership
Så det var noen webinarer for en stund tilbake om TH sin posisjon . Nå har jo også den Amerikanske ambassadøren til Trump reist hjem.
Biden har også en annen holdning til flere ting som kan spille inn.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#252

Kan være Vietnam også passerer de på rissektoren også i år.

http://www.bangkokpost.com/business/205 ... ce-in-2021
2021-01-26 00.27.23.png
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#253

Det overrasket meg også at thailand importerte mye ris, i hovedsak fra india.
Samtidig skrev de og at mangel på containere skapte vansker for eksporten.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#254

tar en utgangs punkt i olje, gass, og ngl
i norsjøen
var siste dagene i 2020 på ca

2 135 000 fat
met dagens pris på 61 ~ $ pr fat
og prisen på dollar 8,44 nok
blir regnestykket slik
~ 2235000fat x 61$ fat x kursen 8,44
vil verdien av olje og gas produksjonen pr døgn bli
:( 512 nok fatet)
x2135000 = 1 093 120 000
mao ca 1 miliard pr døgn
da royaletien er 70% ( olje skatt)~
alle tall er ~
så gpr det inn ca 700 000 000
syv hundre milioner pr døgn
men en ser tydlig at prisen på olje og gass
ikke har den store innvirkningen på kronekursen
norsk olje og gass og ngl er da ca 366 miliarder
pr år
ps oljefondet går har en osilerende stigende trend

til sammenligning har norsk fiske eksport
passert 110 miliarder
tyskland er vår største handels partner
hvor vi selger varer og tjenester for
163 miliarder
ps dette tilsvarer 13% av norsk eksport


https://www.innovasjonnorge.no/no/verkt ... ortmarked/

ps norges import eksport er~ lik
på ca 13 hundre miliarder,

men i tillegg er avkstningen på oljefondet



Solid avkastning for Oljefondet i 2020
Torsdag legger Oljefondet frem resultatet for 2020, og fasiten ble en avkastning på 1.070 milliarder kroner,

#
Utviklingen av petroleumsindustrien i Norge har ført til at landet vårt også har blitt en stor eksportør av tjenester i olje- og gass-sektoren til utlandet.
Norge er en liten og åpen økonomi med lang tradisjon for handel med andre land. I 2019 solgte Norge varer og tjenester til verden for totalt 1296 milliarder kroner (eksport), mens vi kjøpte varer og tjenester for 1239 milliarder kroner (import). Det er oljen som gjør at Norge har et handelsoverskudd med resten av verden, uten denne er Norge en netto importør.

så det står ikke så dårlig til med landet
Vedlegg
4F1C6C77-D8A0-4EF2-8812-7EC5EA7E44D6.jpeg
BBE6BAE7-5E2B-4EA9-9119-5FB8AD21D5BE.jpeg
85D21FA9-CE33-470A-9375-672A53CDFFA8.jpeg
5E6968DA-88D3-46B9-9E4A-0F2175726D41.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#255

for og korigere min " analyse"
https://www.regjeringen.no/no/statsbuds ... id2768898/

men fortsatt er avkastningen fra oljefondet
over 10%
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#256

10% ?? det er fordi krona har ramlet i verdi. Målt i Euro og Dollar så har verdien av fondet gått ned.
Erna Solberg har bestemt seg for å slakte landet og økonomien. Bare forpliktelsen "vi" (de) har påtatt seg med innnvandring av multidysfunksjonelle koster mer enn hele Pensjonsfond Innvandring. Det blir ikke en eneste krone utbetalt til nordmenn og våre etterkommere. Vi betraktes som skaffedyr.
Utgifter til stat og kommuneadministrasjon er dobbelt opp av Sverige og Finland. Vi er noen fjøsnisser som har stelt oss slik.
Avgiftsnivået på alt av varer og tjenester er skyhøyt over alle land i verden. Våre gamle ligger i sin egen avføring på sykehjem mens de smittes av kinaviruet pga ambulerende hijabkledde stelledamer.
Om hundre år ligger landet brakk. Oslo er en egen autonom enklave og hovedstaden er i Trondheim.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#257

MrDemongas skrev: 11 feb 2021, 09:38 10% ?? det er fordi krona har ramlet i verdi. Målt i Euro og Dollar så har verdien av fondet gått ned.
Erna Solberg har bestemt seg for å slakte landet og økonomien. Bare forpliktelsen "vi" (de) har påtatt seg med innnvandring av multidysfunksjonelle koster mer enn hele Pensjonsfond Innvandring. Det blir ikke en eneste krone utbetalt til nordmenn og våre etterkommere. Vi betraktes som skaffedyr.
Utgifter til stat og kommuneadministrasjon er dobbelt opp av Sverige og Finland. Vi er noen fjøsnisser som har stelt oss slik.
Avgiftsnivået på alt av varer og tjenester er skyhøyt over alle land i verden. Våre gamle ligger i sin egen avføring på sykehjem mens de smittes av kinaviruet pga ambulerende hijabkledde stelledamer.
Om hundre år ligger landet brakk. Oslo er en egen autonom enklave og hovedstaden er i Trondheim.
å ere du har fått i deg😳

finn et land i verden som har bedre økonomi,
rassistisk oppgulp , burde vi ikke poste på AN🧐

by the way, til eldre jeg blir desto mere setter jeg pris på og være norsk,
ps ikkså lett og få med seg pensjon ut heller for
svenska

https://youtu.be/XIKKCAOHDhA
Vedlegg
F3E59B5C-A353-4083-A3DC-E86CF770EBE9.jpeg
Sist redigert av riflefish den 11 feb 2021, 12:11, redigert 2 ganger totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#258

Du får lære deg å argumentere - da kan vi snakkes.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#259

MrDemongas skrev: 11 feb 2021, 11:48 Du får lære deg å argumentere - da kan vi snakkes.
dette du ramser opp ,
er bare gørr ,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#260

Jeg vil ikke komme med noen karakteristikker om deg, men jeg vil påberope meg fakta og dit samfunnet er på vei. Jeg er gift med ei fremmedkukulurell. Har bodd i tropiske land før du fikk av deg kortebuksene. At du ikke tåler at andre har synspunkter enn det du selv holder deg med, det viser bare at du er tildels innskrenket og utkrenket. Og jeg holder IKKE din dyslektsi opp mot det. Jeg har aldri kritisert et eneste ord eller bilde du har postet her eller andre steder. Om du en eneste gang gjentar at jeg kommer med rasistiske oppgulp, da skal vi snakkes.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»