Levekostnader i Thailand?

Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Levekostnader i Thailand er like dyrt som i Norge om man skal ha samme standard? Det er ett interessant spørsmål som det må finnes ett svar på!

Er det like dyrt å bo i Thailand som Norge om man har norsk standard som utgangspunkt?
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#2

hvis eks bo i bangkok,pattaya,hua-hin puckhet osv der det er turisme er det dyrt å bo må du ut med bra med penger for bo bra, hvis du vil bo bra oppi isan er det half av prisen, gjelder mat så er det ca 25% dyrere i bkk en det er i pattaya
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

chelsea skrev: 31 jan 2019, 11:14 hvis eks bo i bangkok,pattaya,hua-hin puckhet osv der det er turisme er det dyrt å bo må du ut med bra med penger for bo bra, hvis du vil bo bra oppi isan er det half av prisen, gjelder mat så er det ca 25% dyrere i bkk en det er i pattaya
Frukt og grønnsaker opplevde vi dyrere i Isan på siste tur, enn det vi finner i Hua Hin på markedene her. Men, norsk levestandard får man ikke i Isan er min påstand.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Regnet kjapt på det her nå for to personer i Thailand i Baht!

Thai style en måned 13 000,-
Husleie, strøm, vann 6 000,-
Mat 6 000,-
Diverse som såpe, bensin, også videre 1 000,-

Norsk style en måned inkludert to flasker vin i uka, og gå ut en gang i uka til middag. 30 000,-
Husleie strøm, vann 16 000,-
Mat 12 000,-
Diverse 2000

Så kommer jo forsikring, årsavgifter, visumkostnader også videre i tillegg.
Sist redigert av Phay den 31 jan 2019, 12:18, redigert 1 gang totalt.
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#5

Tror dette er omtrent umulig å svare på. Det er helt etter hvordan man lever og styrer sin økonomi. Det jeg vet er at HELE minstepensjonen går med KUN til husleie i en vanelig blokk i Oslo. Men så er spørsmålet hva er vanelig? En minstepensjonist bygger ett bra hus utenfor turiststedene også i byene, har bil og motorsykkel. I Norge måtte nok sosialen støtte til, og hus og bil etc. hadde ikke en minsteåensjon hold til.

A.H.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

En minstepensjonist fra Norge kan nok ha et helt normalt liv og leve godt her i Thailand. Men i Norge blir det vist bare værre og værre. Privatiseringen av strømmarkedet kommer nok til å ta livet av flere med dårlig råd framover. Sykt at nordmenn som er fullstendig avhengig av strøm for oppvarming blir flådd slik som nå.

Her betaler jeg ca 3300 baht pr måned nå men bruker mye elektronikk og svømmebasseng pumpa drar endel. Omtrent som strømmen jeg hadde i Norge på sommerstid med 4-roms leilighet og fjernvarme til oppvarming.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Tror nok vi kan være enige om at det er bare fantasien som stopper en når det kommer til levestandardard i Thailand versus Norge. Skal man ha luksus, bo i Bangkok, eller kun de fineste plassene og kun import varer, unger på privatskoler også videre, så er Thailand svinedyrt i forhold til Norge. Men ett funkis hus som oppussingsobjekt rundt Midstuen i Oslo, 130m2 boflate, og ca 450m2 tomt, 5 minutter unna banen, så må man fort ut med 10 millioner +.

30 000,- i måneden er det jeg føler vi trenger som to personer, men vi bruker nesten det dobbelte enkelte måneder. Andre igjen bruker 100 000 i måneden og synes det må være såpass, og det som single.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#8

jeg bet for 75 kvm 15000 b 5 min med bil til on nut bts bet ca 2000 b i strøm i mnd 1300 for internett har igjen penger når jeg får trygden lever bra der jeg bor er ikke topp standard med ok
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Phay skrev: 01 feb 2019, 04:28 Tror nok vi kan være enige om at det er bare fantasien som stopper en når det kommer til levestandardard i Thailand versus Norge. Skal man ha luksus, bo i Bangkok, eller kun de fineste plassene og kun import varer, unger på privatskoler også videre, så er Thailand svinedyrt i forhold til Norge. Men ett funkis hus som oppussingsobjekt rundt Midstuen i Oslo, 130m2 boflate, og ca 450m2 tomt, 5 minutter unna banen, så må man fort ut med 10 millioner +.

30 000,- i måneden er det jeg føler vi trenger som to personer, men vi bruker nesten det dobbelte enkelte måneder. Andre igjen bruker 100 000 i måneden og synes det må være såpass, og det som single.
Jeg er sikker på at grønnsaker og frukt fortsatt blir sett på som luksus i Norge...jeg hører enda idag at mange sier at det er dyrt med grønnsaker og frukt..men jeg synes ikke det..jeg tror pasta pizza og mye annet dyrere og ikke minst usunt..

Det er en av de tingene jeg setter pris på i Thailand..at det er billig..Macro selger veldig billig..synes jeg..og det ser ikke så sliten ut som det gjøre på markeder bigc tesco etc..og ikke dyrere enn Tops etc
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#10

macro er mye billigere eks big c, macro har mere ting som er farlang mat big c har nuddels paradise veldig lite farlang mat på big c
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»