Lyd og anlegg - snadder for øret

Her diskuterer vi litteratur, tv-programmer, film, konserter, kunst, musikk mm.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Driver selv og utforsker bruk av hodetelefoner til film nå. Å ha et stort surround-anlegg blir litt for mye å dra rundt på, så jeg har valgt den mer mobile løsningen med hodetelefoner :-)

Det som er spesielt er at det nå er kommet mer fokus på virtuell surround rettet mot hodetelefoner. Dolby Atmos finnes i en egen PC utgave. DTS X Headphones har et tilsvarende opplegg. Og det høres jo veldig bra ut!

Historisk sett så har jeg brukt et BOSE satelittsystem med 5.1 lyd. Masse sprut og heftig dynamikk. Men ikke noe man kan dra på med om man vil ha et greit forhold til naboene. En aktiv sub er jo også noe som virkelig får det til å svinge.

Utforskningen av hodetelefonene startet mens jeg var i Hua Hin og jeg brukte mine BOSE noice cancellation klokker. Bra lyd på de så jeg begynte å se på bitrates og kvaliteten jeg fikk via Spotify og hva mobilen kunne gjøre (Samsung Note 8). Det viste seg da at det var flere innstillinger jeg kunne justere opp og lyden ble plutselig utrolig deilig og hypnotiserende :-D Spotify sin maks bitrate er 320 kb/s. Jeg vurderte da å handle meg et par trådløse BOSE noice cancellation klokker av siste modell, men fant da ut at Blutooth har begrensninger (320 kbps 2-kanals) på trådløs overføring som jeg ikke likte.

Det som ansees som "lossless" eller full oppløsning musikk er ca 1400 kbps (1,4 mbps).

Så etter mye rot og kos med musikk på turen var det å hente fram mine nedstøvete Sennheiser HD650 hodetelefoner når jeg kom hjem. Og begynte å plukke opp researchen igjen. Koblet hodetelefonene rett på PC hodetelefon utgang og lyden var med en gang meget god.

Men det store spørsmålet var, kan den bli bedre? :-D Så jeg bestemte meg for å bestille meg en SoundblasterX G5 ekstern lydkort med 7.1 virtuall surround for hodetelefoner og med innebygd hodetelefon-forsterker. Den har nemlig også en optisk linje inn som jeg skal teste å koble opp mot Bluray spiller, og kan brukes uten å koble til PC.

Så bestemte jeg meg for å kjøpe noe jeg satt og vurderte lenge når jeg var i Thailand. Jeg fant nemlig ingen forhandler av denne modellen, men mistenker at det sikkert finnes mindre forhandlere i Bangkok som selger slikt ala norske Hifi Klubben. Uansett, jeg bestilte meg et par Sennheiser HD800S hodeklokker til den nette sum av 12500 kr fra en Oslo butikk. De kom i går.

De ble koblet opp på samme måte som HD650 rett i PCen og lyden var meget god. Hakket bedre enn 650 som også er veldig gode.

Men den store halleluja oppdagelsen kom når jeg oppdaget strømmetjenesten Tidal. De leverer nemlig audio kvalitet på ca 1100 kbps. Og det var jaggu som honning på ørene! Helt utrolig bra! Så jeg kommer til å si opp Spotify premium til 129 kr og hopper til Tidal full Hifi premium til 199 kr. Fantastisk kos å sitte og slappe av med. Men jeg mangler jo fortsatt hodetelefon-forsterkeren! Og den kommer i dag :D Så jeg gleder meg virkelig til å eksperimentere med den.
Senn800S.jpg
Senn800S2.jpg
Senn800S3.jpg
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#2

Jeg heldigvis ikke noen forhold til min nabo :mrgreen: så jeg har 9.2 eller 9.1.2 atmos ny forsterker å ny tv, det med atmos må jeg sette opp på front høytalere skal kjøpe med sånne jeg kan ha itaket det blir 7.1.4 eller 9.1 4
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Ja å sette opp noe slikt i en leilighet i Thailand så ville jeg vært alvorlig bekymret for om naboene har skytevåpen :lol:

Derfor jeg begynte å forske på hodetelefon løsning.

Sjekk ut Smyth Realiser A16 som skal komme i år. High End virtual surround som kan kopiere lydbildet på et eksisterende anlegg. Profilen kan lagres og deles med andre som en datafil.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Forøvrig kan du vel kjøpe teleskopstang løsning så du slipper å skru? En stang som står på gulvet som en lampe omtrent.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

Jeg har Sennheiser HD 569. De er er helt greie. Problemet er jeg har bruker den på laptopen som jeg forflytter meg rundt på og da får jeg ikke helt den lyden jeg vil ha..men det funker..bruker de til å høre på Nrk sine radiosendinger mens jeg driver med noe annet..musikk..filmer etc når min kjære har tven for sine thaidrama..konstant grining og skriking er ikke helt min greie..

Jeg kjøpte mine her

https://www.munkonggadget.com/

på Paragon.

Egentlig ville jeg ha audio technica men de hadde ikke den modellen jeg vil ha i Thailand den gangen...
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

RobertX skrev: 10 apr 2018, 10:13 Ja å sette opp noe slikt i en leilighet i Thailand så ville jeg vært alvorlig bekymret for om naboene har skytevåpen :lol:

Derfor jeg begynte å forske på hodetelefon løsning.

Sjekk ut Smyth Realiser A16 som skal komme i år. High End virtual surround som kan kopiere lydbildet på et eksisterende anlegg. Profilen kan lagres og deles med andre som en datafil.
Det er ikke billige saker ;)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Tror det var lurt å kjøpe de i Norge jeg :-D Pakker de i håndbagasjen når jeg reiser;

https://www.munkonggadget.com/product/% ... _1418.html

72000 baht for HD800S.

Ser jo de faktisk har mine gode gamle HD650 også til oppunder 20.000 baht.

Vær obs på at båndbredden du får ut fra PCen din kommer an på hva som er satt opp i software/lydinnstillingene. Usikker på hva NRK sender i men om man fikler litt og ser på innstillingene kan man fort se om PCen er satt opp med for lav oppløsning.

Om du har lyst å blåse 200 kr og har WIndows 10 så anbefaler jeg å kjøpe Dolby Atmos (Studio) for Windows. Det gir en fenomenal forbedring på lyden også.

Vurderer sterkt å kjøpe en Sennheiser HDV820 Hodetelefon forsterker også. Men 21.500 kr.... Litt drøyt. Men om noen betaler feit overpris for leiligheten så kanskje hehe...
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#8

Da har jeg fått det lille eksterne lydkortet til PC og fått plugget sammen.

MILDE HIMMEL for en lydforskjell! Dynamikken er jo helt uforlignelig. Har aldri hørt makan! Lyden er så detaljert og presis at det er pur nytelse å sitte og kose seg med musikk.

Nå vurderer jeg sterkt å kjøpe en ekstern bluray spiller til PC så jeg kan få testet litt blåfilm gjenom PC og den virtuelle 7.1 surrounden skikkelig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

RobertX skrev: 10 apr 2018, 12:15 Tror det var lurt å kjøpe de i Norge jeg :-D Pakker de i håndbagasjen når jeg reiser;

https://www.munkonggadget.com/product/% ... _1418.html

72000 baht for HD800S.

Ser jo de faktisk har mine gode gamle HD650 også til oppunder 20.000 baht.

Vær obs på at båndbredden du får ut fra PCen din kommer an på hva som er satt opp i software/lydinnstillingene. Usikker på hva NRK sender i men om man fikler litt og ser på innstillingene kan man fort se om PCen er satt opp med for lav oppløsning.

Om du har lyst å blåse 200 kr og har WIndows 10 så anbefaler jeg å kjøpe Dolby Atmos (Studio) for Windows. Det gir en fenomenal forbedring på lyden også.

Vurderer sterkt å kjøpe en Sennheiser HDV820 Hodetelefon forsterker også. Men 21.500 kr.... Litt drøyt. Men om noen betaler feit overpris for leiligheten så kanskje hehe...
Jeg burde vel strengt tatt gjøre det for å få bedre lyd..

..for en som er glad i hifi..så er du nok ikke den første som bruker alle spenna på akkurat det..jeg hadde en kompis som var blakk konstant..kjøpte mye dyr hifi på hifiklubben..electrocompaniet, denon etc etc
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

Har også en kompis som lever tilnærmet minstepensjon i Norge. Han også har brukt mye av pengene sine på et solid kvailtets-anlegg.

Det gir jo en eksepsjonell virkelighetsflukt fra et liv som kanskje ikke har så mye å by på lenger.

For meg er det stor kos å "gjenoppdage" musikk og hvor fantastisk det kan høres ut. Uten at jeg har noen frykt for at naboene klikker i vater. Og jeg har jo råd til det.

Har også vært på besøk hos en som jobbet for gamle Soundgarden i Trondheim. Han hadde kjøpt anlegg for flere hundre tusen med arvede penger. Byttet stadig ut til noe bedre og etter en stund var han blakk. Men du verden for et anlegg! Han leide et hus sammen med et par kompiser så det var ikke noe klaging på lydnivå :-)

Man må ha litt forstand og ikke handle det dyreste bare fordi det er dyrt og derfor må være det beste. Man må teste litt og se at det er noe man liker og så handle innenfor budsjett.

Mine nye Sennheiser HD800S til 12.500 kr er jo nedsatt ganske mye i pris sansynligvis pga det kommer en ny modell i løpet av året.

Se litt på lydkvaliteten du får fra PC'en. Om du ikke har justert noe før tipper jeg de står på "basis" instillinger som gir litt mager lydkvalitet.

Etter jeg begynte å rote med Tidal og 1100ish kbps lyd så høres også høykvalitets Youtube filer litt "matte" ut i lyden. Fantastisk deilig med fyldig og kraftfull musikk på øret!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Kulturhjørnet»