Film- og serietråden

Her diskuterer vi litteratur, tv-programmer, film, konserter, kunst, musikk mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#81

På listen av serier jeg har tenkt å få sett i nærmeste tid er Tsjernobyl som går på HBO.

Etter å se hva folk mener om denne blir det nok første serie jeg starter på.



«Chernobyl» setter IMDb-rekord

Mandag ble den siste episoden av HBOs miniserie om katastrofen i kjernekraftverket Tsjernobyl utenfor den lille byen Pripjat i Ukraina gjort tilgjengelig på strømmetjenesten HBO.

Nå har «Chernobyl» historiens høyeste poengsum på filmdatabasen IMDb, med hele 9,7 av 10 mulige. Summen er basert på brukeranmeldelser. Dette skriver blant annet The Economist.

Poengsummen slår både seerfavoritter som «Breaking Bad» og «Game of Thrones», som har henholdsvis 9,5 og 9,4 poeng.

Det er flere hundre tusen som har stemt, ifølge Forbes. På andreplass ligger dramaserien «Band of Brothers».
Anmeldelse hos Dagbladet: «The Walking Dead» blir karnevalssminke i forhold til dette - Terningkast 6
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#82

Ser mye, kanskje altfor mye film og serier. Har startet med å notere ned hver serie og film jeg ser, da jeg ofte endte opp med å se noe jeg ikke husket jeg hadde sett, før jeg var litt ute i filmen/serien.

American Horror Story er vel en av seriene hvor de overgår seg selv med vold. Ble litt voldsomt til tider, men måtte se ferdig alle 7 sesongene på Netflix. Litt annerledes serie...
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#83

Så Chernobyl i løpet av helgen og den kan absolutt anbefales. Godt skildret og mye var slikt man så for seg systemet i Sovjetunionen hvor det ble gjort mye for å hemmeligholde og ufarliggjøre ulykken.

Interessant og ikke uventet at selv i dag blir serien møtt med stor kritikk fra russisk hold. Også nesten morsomt at NTV, en russisk TV-kanal skal lage en egen alternative versjon av hendelsene hvor de blander inn en CIA-agent som skulle ha ankommet byen Pripjat der dette skjedde i forkant av ulykken.



Ekspert: - Dette frykter Russland

Russiske medier raser etter HBO-serien «Chernobyl». Russland-ekspert er ikke overrasket.

Serien «Chernobyl» fra HBO har blitt en hit. Miniserien om katastrofen ved kjernekraftverket Tsjernobyl i gamle Sovjetunionen fikk historiens høyeste poengscore hos filmdatabasen IMDb.

Ikke minst skal serien ha blitt godt mottatt hos vanlige russere, ifølge Moscow Times, som skriver hvordan serien er blitt «en slags nasjonal sensasjon».

Men russiske medier raser mot serien, slik Dagbladet tidligere har omtalt. Blant annet avfeier avisa Argumenty i Fakty serien som en «karikatur og ikke sannheten», skriver Moscow Times.

Mens den populære avisa Komsomolskaya Pravda (KP) skal i en kommentar ha rettet mistanke mot konkurrenter av det statlige atomkraftsenteret Rosatom, som de mener kan ha brukt serien for å sverte landets rykte som en atomkraft-nasjon.

Kritikken overrasker ikke Jakub M. Godzimirski, Russland-ekspert og seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

- Det handler om hvordan man skal kontrollere sin egen historie. Russland er veldig opptatt av å framheve de positive sidene og underkommunisere de negative sidene, sier Godzimirski, som ikke selv har sett serien, men uttaler seg på bakgrunn av omtale.

- Det som skjedde rundt Tsjernobyl er ikke russerne stolte av, fordi det viste russernes udugelighet og undergravde deres troverdighet. De mistenker at når Vesten nå forteller historien, er det en del av en russofobi, sier forskeren til Dagbladet.

- Veldig mange russere har sett serien, og den kan vekke minner og få seerne til å trekke linjer til dagens situasjon, hvor myndighetene kontrollerer informasjonen og bruker tv til å distribuere propaganda, sier han.

- Dessuten er det trolig de yngre som i størst grad ser serien. Det er den gruppen regimet frykter mest, fordi de er minst opptatt av informasjonen som kommer fra offisielle kanaler, sier Godzimirski.

Skylder på CIA

Mye av striden har stått rundt i hvilken grad HBO-serien er tro mot historien slik den virkelig skjedde.

Det er nå kjent at NTV, en statsfinansiert russisk tv-kanal, planlegger en ny serie om Tsjernobyl. Denne versjonen skal filmes i Hviterussland, og tar seg friheter med historien, ifølge The Guardian:

En beskrivelse av serien forteller hvordan plottet dreier seg om en CIA-agent som er sendt til byen Pripjat, i nærheten av kjernekraftverket, og en russisk agent jakter på ham. Rent oppspinn, skriver avisa.

- De vil legge skylda på Vesten, men en slik serie kunne de laget for lenge siden hvis det ønsket å fortelle historien, sier Godzimirski.

Etter å ha sett HBO-serien, konkluderer atomfysiker Nils Bøhmer slik:

- Veldig mye av det tekniske og av hendelsesforløpet er riktig, sier Bøhmer til Dagbladet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#84

Lasta ned Tschernobyl serien selv men ikke sett enda. Så ferdig hele Vietnam dokumentaren på Netflix forrige uke. Var utrolig bra.

Ellers har jeg begynt å se Designated Survivor, mest for kicks da jeg hater ultra-patriotiske USA serier (som 24 feks). Men er jo litt interessant handling så jeg henger med enda (episode 4).

Har vel 40 terrabyte med film og serier der jeg kanskje har sett 20% :lol: Pluss abonement på Netflix og Amazon Prime.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#85

denne tv serie er bra
Highland: Thailand's Marijuana Awakening 2017 det er 3 epo av den
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#86

det er en rekke filmer om drug kartell i mexico
yankee på netflix har 25 episoder
der Ana Layevska spiller « wolf»
temmlig rå film

https://youtu.be/jYUei07acR4

engelsk tekstet
Vedlegg
80F4226B-78A0-41B6-BA72-0A4B65D4DA04.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#87

en annen serie om medin karteller
med stevan murpy
https://youtu.be/RNWAKZzgbp4
« narco»
om « chapo»
Vedlegg
D78B300A-2EDA-447B-A85C-33B19418058D.jpeg
56BBAEDB-805C-40CB-9EC6-C8384FE6952E.jpeg
18821108-4207-43E3-AEE8-8BEA85BB6049.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#88

spennende film
Vedlegg
1A3C173F-6826-4F33-B3F4-4CD8B88B2BA9.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#89

en film serie
med katolske kardinaler og mafiaen
Vedlegg
B1F6F736-1E22-4A81-8324-E740BFF8F7EC.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#90

en spennend serie spansk om bankrøveri
texta på norsk i norge
Vedlegg
49988661-E690-4228-A777-8A3E09D7038C.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Kulturhjørnet»