Refusjon av kansellert reise!

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Venter nå på 4. Uka om å få tilbake pengene for kansellering av billetter for 3 personer. En person i reisefølget ble syk før avreise, og vi avbestilte billettene med tilhørende avbestillingsbeskyttelse som vi hadde kjøpt.

Denne artikkelen er 5 år tilbake i tid, og det ser ut som Norwegian ikke har forbedret seg nevneverdig på disse årene.

https://www.dinside.no/reise/svaert-tre ... n/61253467

Andre erfaringer med de forskjellige flyselskapene?

Vi har snakket med kundebehandler på tlf, som først mente min kjæreste fra Thailand ikke hadde rett på refusjon, da hun ikke var i familie fordi jeg hadde adresse i Norge, og hun i Thailand. Jeg måtte henvise henne til min flyhistorikk (som viser pendling fra og til Norge i perioder) og si at jeg ikke hadde rett på utflytting fra Norge, men selv om jeg hadde adresse i Norge var bosatt i Thailand. Det tok 5 minutter så var hun tilbake igjen, og godkjente saken mot å sende legeerklæring med tilhørende opprettet saksnummer. Men vi venter nå enda på å tilbakeføring.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Min erfaring med flere selskap er at de bruker lang tid med ulike oppgjør.
Sist var med SAS og det tok 7 uker før ting var på plass.

Norwegian har jeg kun hatt et problem med, og det var en ødelagt koffert hvor jeg umiddelbart fikk rekvisisjon på ny.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Jeg ringte kundeservice idag, og da var det bare noen tastetrykk, så var saken ferdig, og overføring sendt. Da er det på konto før helgen regner jeg med.

Men nytt for meg, var at hun påsto at kjæresten min måtte være i familie selv om alle billetter var kjøpt samlet, og alle hadde betalt Norwegian sin avbestillingsforsikring. Glad jeg tok den ekstra kostnaden samlet hos de, og ikke satset på hver og en av våres individuelle reiseforsikringer. Ser for meg tidsaspektet og saksdokumentasjonen vedrørende tilbakebetaling.
🌞
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#4

Kona bestilte en t/r -billett til Filippinene med Emirates via Travelis Reisebyrå for ca 7 måneder siden med avgang 20 april.
Så kom corona krisen for fullt med kansellering av flyreisen. Vi har full årlig reiseforsikring hos Gjensidige hvor jeg har vært en god kunde ganske mange år og har alle mine forsikringer. Nok om det. Vi kontaktet reisebyrået og fikk beskjed om at vi kunne bruke billetten til en tilsvarende reise to år fremover. Det var vi ikke interessert i. (Tror også at Emirates planlegger å kutte ut reiser fra Norge). Vi ville ha pengene tilbakebetalt, men reisebyrået sa klart fra at det lot seg ikke gjøre. Så kontaktet vi Gjensidige og fylte ut nødvendige skjemaer for at det skulle utbetale reisen. Selskapet burde jo kunne søke regress hos reisearrangøren. Lang ventetid, og så kom svaret. Ingen penger å hente der, da de ikke utbetalte for pakkereiser hvor vedkommende kan få refundert utlegget hos andre. Deretter ble det vist til lov om pakkereiser i paragraf 22, 23 og 24. Saken ferdigbehandlet. Svaret fra forsikringsselskapet gjorde meg forbannet. Jeg dikterte da hva hun skulle svare: "Saksbehandler burde slå opp i Norsk Leksikon og se definisjonen på hva pakkereiser. Og det omfatter ikke tur/retur billett. Hvis selskapet heller driver ballsparking tilbake og dermed avslutter saken kan jeg godt forstå hvorfor Gjensidige har overlevd i 200 år. Vi kommer derfor til å overføre alle våre forsikringer til et annet selskap." Undertegnet med mitt navn. Svar tilbake: "Forsikringer må sies opp av forsikringsinnehaver." Pussig at de dytter en t/r billett under pakkereiseloven. Nå er jeg ikke på noen måte ferdig med denne saken. Reisearrangøren skal kontaktes på nytt. Men i bakhodet svirrer en aldri så liten mistanke om at det til syvende og sist er den lille mann/kvinne som blir sittende igjen med svarteper. Det er ikke pengene, ca 6.800 som har spesielt stor betydning, men prinsippet om at loven skal være lik for alle. Er nok ganske mange som ikke har fått refundert det de har krav på.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#5

gunners skrev: 23 mai 2020, 18:02 Kona bestilte en t/r -billett til Filippinene med Emirates via Travelis Reisebyrå for ca 7 måneder siden med avgang 20 april.
Så kom corona krisen for fullt med kansellering av flyreisen. Vi har full årlig reiseforsikring hos Gjensidige hvor jeg har vært en god kunde ganske mange år og har alle mine forsikringer. Nok om det. Vi kontaktet reisebyrået og fikk beskjed om at vi kunne bruke billetten til en tilsvarende reise to år fremover. Det var vi ikke interessert i. (Tror også at Emirates planlegger å kutte ut reiser fra Norge). Vi ville ha pengene tilbakebetalt, men reisebyrået sa klart fra at det lot seg ikke gjøre. Så kontaktet vi Gjensidige og fylte ut nødvendige skjemaer for at det skulle utbetale reisen. Selskapet burde jo kunne søke regress hos reisearrangøren. Lang ventetid, og så kom svaret. Ingen penger å hente der, da de ikke utbetalte for pakkereiser hvor vedkommende kan få refundert utlegget hos andre. Deretter ble det vist til lov om pakkereiser i paragraf 22, 23 og 24. Saken ferdigbehandlet. Svaret fra forsikringsselskapet gjorde meg forbannet. Jeg dikterte da hva hun skulle svare: "Saksbehandler burde slå opp i Norsk Leksikon og se definisjonen på hva pakkereiser. Og det omfatter ikke tur/retur billett. Hvis selskapet heller driver ballsparking tilbake og dermed avslutter saken kan jeg godt forstå hvorfor Gjensidige har overlevd i 200 år. Vi kommer derfor til å overføre alle våre forsikringer til et annet selskap." Undertegnet med mitt navn. Svar tilbake: "Forsikringer må sies opp av forsikringsinnehaver." Pussig at de dytter en t/r billett under pakkereiseloven. Nå er jeg ikke på noen måte ferdig med denne saken. Reisearrangøren skal kontaktes på nytt. Men i bakhodet svirrer en aldri så liten mistanke om at det til syvende og sist er den lille mann/kvinne som blir sittende igjen med svarteper. Det er ikke pengene, ca 6.800 som har spesielt stor betydning, men prinsippet om at loven skal være lik for alle. Er nok ganske mange som ikke har fått refundert det de har krav på.
Jeg hadde også billett med Emirates Bangkok -Norge som ble kansellert. Billetten var bestilt direkte hos Emirates og etter beskjed om kansellering fikk jeg to alternativer. Det ene var rett til ny reise på strekningen i 2 år, det andre, tilbakeføring av utlegget mitt til kreditt kortet.
Jeg valgte det siste. Da er det vel nokså klart at både Travelis og alle andre som selger billetter for Emirates også kan få dette alternativet.
Men at useriøse billettselgere finner på de mest fantastiske bortforklaringer, eller bare unnlater å svare på henvendelse også, for urettmessig å underslå penger er ikke noe nytt. Derfor, bestill direkte av flyselskapet, så sant mulig. Eller, i hvert fall, unngå disse mest useriøse.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#6

gunners skrev: 23 mai 2020, 18:02 Kona bestilte en t/r -billett til Filippinene med Emirates via Travelis Reisebyrå for ca 7 måneder siden med avgang 20 april.
Så kom corona krisen for fullt med kansellering av flyreisen. Vi har full årlig reiseforsikring hos Gjensidige hvor jeg har vært en god kunde ganske mange år og har alle mine forsikringer. Nok om det. Vi kontaktet reisebyrået og fikk beskjed om at vi kunne bruke billetten til en tilsvarende reise to år fremover. Det var vi ikke interessert i. (Tror også at Emirates planlegger å kutte ut reiser fra Norge). Vi ville ha pengene tilbakebetalt, men reisebyrået sa klart fra at det lot seg ikke gjøre. Så kontaktet vi Gjensidige og fylte ut nødvendige skjemaer for at det skulle utbetale reisen. Selskapet burde jo kunne søke regress hos reisearrangøren. Lang ventetid, og så kom svaret. Ingen penger å hente der, da de ikke utbetalte for pakkereiser hvor vedkommende kan få refundert utlegget hos andre. Deretter ble det vist til lov om pakkereiser i paragraf 22, 23 og 24. Saken ferdigbehandlet. Svaret fra forsikringsselskapet gjorde meg forbannet. Jeg dikterte da hva hun skulle svare: "Saksbehandler burde slå opp i Norsk Leksikon og se definisjonen på hva pakkereiser. Og det omfatter ikke tur/retur billett. Hvis selskapet heller driver ballsparking tilbake og dermed avslutter saken kan jeg godt forstå hvorfor Gjensidige har overlevd i 200 år. Vi kommer derfor til å overføre alle våre forsikringer til et annet selskap." Undertegnet med mitt navn. Svar tilbake: "Forsikringer må sies opp av forsikringsinnehaver." Pussig at de dytter en t/r billett under pakkereiseloven. Nå er jeg ikke på noen måte ferdig med denne saken. Reisearrangøren skal kontaktes på nytt. Men i bakhodet svirrer en aldri så liten mistanke om at det til syvende og sist er den lille mann/kvinne som blir sittende igjen med svarteper. Det er ikke pengene, ca 6.800 som har spesielt stor betydning, men prinsippet om at loven skal være lik for alle. Er nok ganske mange som ikke har fått refundert det de har krav på.
Du har rett. Det er ofte sånn «kunden» sitter igjen med svarteper.
Men om gjensidige forsikring er noe bedre en andre veit jeg ikke.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#7

gunners skrev: 23 mai 2020, 18:02 Kona bestilte en t/r -billett til Filippinene med Emirates via Travelis Reisebyrå for ca 7 måneder siden med avgang 20 april.
Så kom corona krisen for fullt med kansellering av flyreisen. Vi har full årlig reiseforsikring hos Gjensidige hvor jeg har vært en god kunde ganske mange år og har alle mine forsikringer. Nok om det. Vi kontaktet reisebyrået og fikk beskjed om at vi kunne bruke billetten til en tilsvarende reise to år fremover. Det var vi ikke interessert i. (Tror også at Emirates planlegger å kutte ut reiser fra Norge). Vi ville ha pengene tilbakebetalt, men reisebyrået sa klart fra at det lot seg ikke gjøre. Så kontaktet vi Gjensidige og fylte ut nødvendige skjemaer for at det skulle utbetale reisen. Selskapet burde jo kunne søke regress hos reisearrangøren. Lang ventetid, og så kom svaret. Ingen penger å hente der, da de ikke utbetalte for pakkereiser hvor vedkommende kan få refundert utlegget hos andre. Deretter ble det vist til lov om pakkereiser i paragraf 22, 23 og 24. Saken ferdigbehandlet. Svaret fra forsikringsselskapet gjorde meg forbannet. Jeg dikterte da hva hun skulle svare: "Saksbehandler burde slå opp i Norsk Leksikon og se definisjonen på hva pakkereiser. Og det omfatter ikke tur/retur billett. Hvis selskapet heller driver ballsparking tilbake og dermed avslutter saken kan jeg godt forstå hvorfor Gjensidige har overlevd i 200 år. Vi kommer derfor til å overføre alle våre forsikringer til et annet selskap." Undertegnet med mitt navn. Svar tilbake: "Forsikringer må sies opp av forsikringsinnehaver." Pussig at de dytter en t/r billett under pakkereiseloven. Nå er jeg ikke på noen måte ferdig med denne saken. Reisearrangøren skal kontaktes på nytt. Men i bakhodet svirrer en aldri så liten mistanke om at det til syvende og sist er den lille mann/kvinne som blir sittende igjen med svarteper. Det er ikke pengene, ca 6.800 som har spesielt stor betydning, men prinsippet om at loven skal være lik for alle. Er nok ganske mange som ikke har fått refundert det de har krav på.
Vet ikke om det er noe hjelp å hente fra Forrukerrådet?

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/
torbus

#8

Jeg vet ikke hvor store forskjeller det er mellom forsikringsselskapene, men jeg har gode erfaringer med Frende. Ikke bare svarer de lynrask på mail også i disse tider (jeg tok kontakt et par uker ut i pandemien, og fikk svar på timen), men de var behjelpelige da et hotell i Praha ikke ville gi meg igjen penger i april, og ga meg pengene etter et par mailutvekslinger. De sa også at de ville hjelpe meg dersom Ticket.no ikke tilbakebetalte pengene for sommerens flytur til Bangkok med Qatar (men Ticket.no tok seg av det, så ikke noe problem).

Med unntak for det ene hotellet i Praha, har samtlige jeg har vært i kontakt med vedrørende pandemien, i forbindelse med to ulike reiser, vært meget behjelpelige. 



Aktørene jeg har gode erfaringer med er Frende, Norwegian, Ticket.no (med et lite forbehold om at pengene fra dem ennå ikke har kommet inn på kontoen), Agoda, Bangkok Airways, to hoteller i Thailand (som egentlig ikke pliktet å betalte tilbake noe som helst, men gjorde det).

Spesielt imponert er jeg kanskje over Agoda, som ikke bare sørget for å kontakte samtlige hoteller de har med å gjøre, for at de kunne ordne en pandemi-avbestillings-knapp i appen til kunder som allerede hadde betalt hoteller som normalt ikke kunne avbestilles, men de var også behjelpelige med kommunikasjonen med det vanskelige hotellet i Praha. De beklaget veldig da hotellet ikke bare nektet å tilbakeføre pengene, men ga meg et så shitty tilbud at det trolig hadde kostet meg ekstra penger dersom jeg hadde godtatt det.

(Tilbudet fra Roma Hotell i Praha gikk ut på at jeg i stedet for nettene jeg hadde betalt for i april, kunne få velge nye datoer, men med et par elendige forbehold. Det ene forbeholdet var at mine nye netter måtte brukes før mars i 2021. Dette i en tid hvor hele verden var i ferd med å stenges ned på ubestemt tid. Det andre forholdet var at jeg fastsatte datoene der og da. Jeg kunne altså ikke vente og se om Tsjekkia i det hele tatt åpner innen mars neste år. Det siste forbeholdet var at jeg (også der og da) måtte betale mellomlegget dersom nettene jeg valgte var dyrere enn de jeg hadde betalt for. For moroskyld sjekket jeg, og alt jeg søkte på var nettopp det. Dersom jeg godtok tilbudet ville jeg altså overført mer penger til dem enn de jeg allerede hadde betalt dem, så jeg tror knapt jeg har opplevd maken til forsøk på å forsøke å tyne kundene for penger).

Men dette tok altså Frende seg effektivt av.

I tilfellet til Gunners ville jeg kontaktet Forbrukerrådet. Det er sannsynligvis mange som er i lignende situasjoner akkurat nå. Jeg kan vanskelig forstå at de kan slippe unna med å definere en flyreise som en "pakkereise".
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#9

CAT skrev: 24 mai 2020, 09:38 Du har rett. Det er ofte sånn «kunden» sitter igjen med svarteper.
Men om gjensidige forsikring er noe bedre en andre veit jeg ikke.
Et Norsk forsikringsselskaps avgjørelser kan man i hvert fall klage videre inn til forsikringsklagenemnd om man mener det er grunnlag for det.
Etter å ha hatt reiseforsikring gjennom World Nomads noen år, og for første gang sendt et relativt beskjedent krav, vel 20000thb til de, vet jeg i hvert fall at de aldri mer skal kjøpes forsikring av. Et lite kutt som det ble betennelse i krevde antibiotika og noen gangers sårbehandling på sykehus for å bli kurert.
Men maken til krav om dokumentasjon, krav om lege erklæring betalt av forsikringstaker, krav om innsyn i alle legejournaler, trenering, og ukevis mellom svar, skal man lete lenge etter.
Og når de så har fått alt de spør om, finner de på ytterligere dokumentasjon, som burde vært helt unødvendig. F. eks. kopi av billett fra Norge og
deretter nytt krav om dokumentasjon om hvordan denne billetten ble betalt. Dette selv om forsikringen Hos W.N. ble tegnet etter 3mnd i Thailand. Alt bare for å trøtte ut forsikringstaker i håp om at han gir opp.
Fikk til slutt ut et beløp, men selvsagt med fradrag av egenandel tilsvarende ca 1000Nok.
Vil bare advare mot World Nomads, for her må man virkelig legge ned masse jobb for å få ut noe som helst, samt at jeg lurer på hvordan klagemulighetene er om de velger å gi totalt avslag. Prisen hos de har også økt betraktelig siden for vel et år siden.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

[mention]INKOGNITO[/mention]

Bare ett kort spørsmål, krevde de at du varslet de før behandling?

Hva var greia med dokumentasjonen?
🌞
Svar

Gå tilbake til «I lufta»