Gardemoen

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#1

Er det en av de mest utrivelige ankomst flyplass i verden eller no?

De bygger u,t og nå er det blitt utrivelige passkontrollører, taxfree er supertrist, køsystem til kassa, ansatte som ser ut til å misstrives med det nye opplegget..og bagasjen tar fortsatt 40 min++, alltid trangt i ventehallen etter tollen..

Er det bare meg eller er det noe galt med hele opplegget når man ankommer Gardemoen..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Har hørt folk skvetter fordi passkontrolløren smiler og er hyggelig, mens jeg går for passlesemaskinen, så det vet jeg ikke noe om lenger. Taxfreen passerer jeg elegant, og det samme ventehallen. Norwegian har som kjent ikke prioritet på bagasje (virker ihvertfall slik) men jeg har tid, alltid god tid når jeg reiser med Norwegian, og forventer ikke at alt skal gå på skinner.

Om dette var noe til hjelp :D God tur
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#3

Kolami skrev: 12 mai 2018, 21:40 Er det en av de mest utrivelige ankomst flyplass i verden eller no?

De bygger u,t og nå er det blitt utrivelige passkontrollører, taxfree er supertrist, køsystem til kassa, ansatte som ser ut til å misstrives med det nye opplegget..og bagasjen tar fortsatt 40 min++, alltid trangt i ventehallen etter tollen..

Er det bare meg eller er det noe galt med hele opplegget når man ankommer Gardemoen..
Det er bare deg ;)

Det eneste jeg irriterer meg over noen ganger er passkontroll ved ankomst, har bare opplevd å bruke passmaskinene to ganger tror jeg. De er aldri åpen om morgenen når jeg kommer med Thai Air....
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Sist jeg ankom OSL var ingen av de automatiske avlesningsmaskinene for pass i drift og ved ankomst få passkontrollører tilstede. Flere luker ble åpnet underveis men så nesten ut som flere av kontrollørene helst ville vært et annet sted.
Fra jeg viste passet hadde jeg 19 minutter til boarding på flyet videre, og jeg måtte finne kofferten og få den levert til SAS for å få den med. Havnet i tillegg på gate ved den midlertidige terminalen.
Heller ingen tid til å handle evt taxfree da.

Forbante meg sjeldent mye den morgenen, og da hovedsaklig på passkontrollen, burde være slik a de er godt nok bemannet når et fullt Thai fly lander! Treg passkontroll er dessverre ikke noe nytt på OSL.

Foruten slike problemer synes jeg flyplassen er helt grei. Kunne kanskje vært flere rullefortau tilgjengelig for de som sliter med avstandene.
Og som flyplasser flest er det alt for dyrt på serveringssteder, at vi er i høykostlandet Norge gjør jo ikke dette noe bedre.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Sist jeg skulle reise så gikk jeg forbi passkontrollen 3 timer før flyet skulle ta av, og i tillegg så ble det en time forsinket også. Svettet litt da jeg forsto at loungen var på andre siden, men fikk tak i en som kunne guide meg tilbake ved en annen Norwegian skranke. Prøvde først å ringe Norwegian, men fikk en danske på tråden som mente det bare var å gå ut igjen, og etter gjentatte forsøk på å fortelle han at det ikke var så lett, så fikk jeg bare beskjed om å finne noen selv. Ikke så mye hjelp å få der, men det ordnet seg. Fikk noen fine timer i loungen med mat og drikke.
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#6

Synes ting funker bra på Gardermoen. Tidligere kunne det være litt kø ved passkontrollen ut av landet, men det var før ombyggingen. Etter ombyggingen har jeg ikke opplevd kø i det hele tatt. Inn i landet har jeg heller aldri opplevd problemer. De siste to gangene har jeg brukt den automatiske registreringa. Det har fungert som det skal.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#7

Verdens største flyplass , litt norsk.

https://www.msn.com/nb-no/reise/nyheter ... spartandhp
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#8

Litt off topic, men når vi er inne på flyplasser, jeg ville helst ha sluppet å ta av fra denne:

https://www.abcnyheter.no/reise/inspira ... e-flyplass

Ellers har man flyplassen på St. Maarten, hvor rullebanen er så kort at man må lande nærmest mulig starten av den. Og der er det en strand..

https://www.youtube.com/watch?v=mIIHJdnsASA
Sist redigert av Thaibreak den 13 mai 2018, 13:18, redigert 1 gang totalt.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#9

Gardermoen er en flyplass det er en stor fordel å unngå om man skal videre med innenlands fly i Norge, og ønsker å slippe å vente på å få sin bagasje og sjekke den inn på nytt på innenlandsflyet.
Reiser man f.eks med thai airways har de fortsatt ikke greid å få til at bagasjen går direkte dit man skal med innenlandsflyet.
wiking
Innlegg: 441
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#10

INKOGNITO skrev: 13 mai 2018, 13:12 Gardermoen er en flyplass det er en stor fordel å unngå om man skal videre med innenlands fly i Norge, og ønsker å slippe å vente på å få sin bagasje og sjekke den inn på nytt på innenlandsflyet.
Reiser man f.eks med thai airways har de fortsatt ikke greid å få til at bagasjen går direkte dit man skal med innenlandsflyet.
Jeg er enig. Men kommer litt ann på hvilke flyselskap og muligens hvor man kommer fra. Når jeg var på min første tur til thailand i fjor sommer brukte jeg emirete(feil skrev men men) kom jo fra Dubai når jeg landet på gardemoen- jeg måtte jo hente begasjen, sjekke inn på nytt og igjenom sikkerhets sjekk med bagasjen min-jeg skulle jo til Trheim. Men når jeg fikk besøk fra ei fra thailand- hadde jeg bestilt Norwegian bangkok-oslo-trheim. Ho fikk bagasjen helt frem til trheim.

Ps: noen har fortalt meg at flyselskap har plikt til å sende baggasjen helt frem- så om man ikke henter den så skal det komme fram. Det er bare noe jeg har hørt veit ikke om det er rett.
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «I lufta»