Boeing 747: 50 år i tjeneste

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I dag er det hele 50 år siden et av tidenes mest ikoniske fly hadde sin første kommersielle flyvning.

Boeing 747 med sitt særpregede utseende er for mange symbolet på tiden som gjorde reiser med fly til noe for alle.

Det store flyet var for mange drømmen å få oppleve og jeg husker selv første tur i et slikt. Singapore til Kuala Lumpur i 1998 med Singapore Airlines. Det føltes enormt innvendig i forhold til alt annet jeg hadde flydd med. Konfigurert til korte reiser så relativt dårlig plass til beina. Ble brukt til de mange daglige flights mellom nevnte byer.
Husker det gjorde spesielt inntrykk da jeg skulle ut av flyet og måtte gå trappen ned. Den gamle flyplassen i Kuala Lumpur hadde ikke gate med direkte inn/utgang som er vanlig i dag.

Dajeg kjøpte billetter var ikke noe vits å bestemme avgang, noen av veiene. Med så mange flyvninger de hadde per døgn gikk det i snitt mer enn et fly i timen. Var bare møte på flyplassen så fikk vi plass på første ledige. Nesten som å ha en bussbillett. Returen gikk med en 747 fra Malaysia Airlines.

Ruten SIN-KUL er faktisk verdens mest travle med hele 30187 flyvninger årlig!
Kilde: Forbes


Boeing 747: Flyet som endret verden feirer 50 år
«Luftens dronning» skapte problemer på flyplasser verden rundt da hun inntok kommersiell luftfart. 50 år senere nærmer en æra seg slutten.

22. januar 1970 kom et Boeing 747 inn for landing på Heathrow utenfor London etter å ha gjennomført sin aller første kommersielle flyreise – nesten ett år etter det tok til vingene fra Everett nord for Seattle.

For passasjerene om bord var den offisielle jomfruturen en delt opplevelse, avreisen fra New York var nemlig blitt utsatt med syv timer grunnet tekniske problemer.

For de som skulle ta flyet tilbake til The Big Apple, ventet det en fem timers forsinkelse etter at det oppsto komplikasjoner med mekanismen som åpner flydørene i tilfelle nødsituasjon. Forsinkelsen resulterte i at 36 passasjerer ble overført til andre flyvninger, mens de resterende 117 pent måtte smøre seg med tålmodighet.

Til tross for en noe kronglete start, regnes Boeing 747 i dag som et av lufthistoriens største ikoner – en flytype som selv de av oss som aldri har satt seg i et flysete eller nærer utstrakt fascinasjon for flymaskiner kjenner til.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «I lufta»