Air Asia, ødelagt bagasje

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#1

Ankomst Hua Hin fra Kuala Lumpur fredag. Et stykk godt klemt koffert. Den så litt sliten ut, tålte ikke den korte reisen stakkars.
Denne gangen hadde jeg ikke kjøpt forsikring på bagasjen utenom på reisen, av flyselskapet. Så vi må nok kjøpe ny koffert, for egne penger.
Tror det er ganske «lost case» å gjøre noe videre. Prøvde å si at de (flyselskapet) var ansvarlige, og ikke vår reiseforsikring som skulle belastet. Men de gjentok selvfølgelig at vi skulle ta det med forsikringsselskapet vårt. Fikk bekreftelse/kvittering på ødelagt koffert av flyselskapet, men det hjelper lite.
Air Asia er et billig selskap, reiste med de i fjor, men da hadde jeg kjøpt dyrere billetter og forsikring var inkludert (mener jeg å huske)
Denne gangen tok vi de billigste billettene. Forøvrig, greit å reise tur retur Hua Hin/Kuala Lumpur. Kjekt fra HuaHin, litt mer kø og kaos i KL.
Snakket med forsikringsselskapet mitt, og det er kun flyselskapet som kan dekke kofferten, som vi i grunn visste. Ingenting ble skadet av det som var i kofferten, så det er greit nok.
Ifølge forsikringsselskapet, skulle vi ha krav på dekning av ny koffert av flyselskapet i følge loven, og Forbrukerrådet hadde tips på hvordan vi kunne gå frem. Jeg trodde jeg skulle daue...
Tror ikke det hjelper så mye likevel, og hadde aldri trodd at jeg burde kjøpt en forsikring utenom, for bagasjen på fly. Men kanskje derfor det er et billig selskap. Leste ikke de små linjene kanskje. Ikke noe krise, men greit å vite senere.
F01F200D-5BDE-460E-BAC6-DFFE7BB5D929.jpeg
A825B25D-D245-4AF0-9296-F4040F433C25.jpeg
3FC3769E-3BA4-42BB-95DA-18F1D299765B.jpeg
DAFF2C0C-C1AD-4AC1-ADC1-8247E853CA13.jpeg
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Til tross for at Air Asia er et lavprisselskap har du samme rettigheter når det gjelder skadet bagasje som ved reiser hos dyrere selskap. En av utfordringene når slikt skjer er ofte mangel på profesjonalitet på staben som behandler slikt på bakken. Uansett må man sørge for å få registrert skade ved ankomst slik at man kan ta dette videre. Det finnes et standard utformet skjema som brukes av flyselskap internasjonalt.

Selv har jeg vel tre ganger fått ny koffert eller dekt kostnad ved ødelagt koffert:
  • SAS: flytur fra Evenes til Oslo med en rimelig koffert. Fikk ny (og bedre) ved ankomst på OSL.
  • Norwegian: samme rute. Fikk beskjed om å ta ødelagt koffert med til en Morris butikk i Oslo for å se om den kunne repareres. Det kunne den dessverre ikke, men fikk dekt NOK 1000,- ved kjøp av ny. Var håndtaket for å bruke som trillekoffert som ble ødelagt. Fant en grei erstatning til en veldig god tilbudspris, men ville heller hatt den som ble ødelagt.
  • Qatar Airways: rute BKK-DOH-OSL, min siste koffert fra siste skade fikk samme type skade som forrige; Håndtak for trilling. Skrev skjema. SAS hadde handling på skranke. Ville gi meg ny der, men anså det de hadde som billige alternativ og de hadde kun sort koffert. Sa nei takk. Jeg klarer meg hjem på siste etappe. Vil også helst ha en koffert som vises litt mer enn en sort på bagasjebåndet.
    Tok litt lengre tid å få refusjon. Qatar måtte ha kvittering og satt med begrenset kvittering da siste koffert stort sett var betalt av Norwegian. Klart få kvittering på fullpris fra Morris og Qatar betalte ut fullverdi på 2 år gammel koffert så jeg fikk mye mer enn jeg betalte. Med tanke på at det i tillegg var bonusreise med Qatar tjente de heller lite på meg på den turen :)

Fra Air Asia sine sider når det gjelder skader og annet når det gjelder bagasje:

My Baggage Is Delayed, Missing Or Damaged, What Should I Do?


Damaged Baggage

If your baggage is damaged, you should immediately approach one of our friendly guest service officers BEFORE you leave the airport. Details of the damage to your baggage will be recorded and you will be offered immediate assistance, if necessary. Please note that damage to accessories and wear and tear may not be covered by us.

If your bag is damaged or delayed as a result of over-packing or unsuitable packaging, our liability will be reduced.

To avoid any unpleasant experience or further inconvenience during your trip, we would strongly recommend you to obtain adequate travel insurance cover before you fly.


Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
JD6620
Innlegg: 73
Registrert: 21 okt 2017, 20:24

#3

Air Asia skikkelig møkkasellskap, flydd med de en gang fra Bangkok til Cagayan de oro på Philippinene , aldri mer, kansellerte flighter og null informasjon , endte med at jeg kjøpte biletter med et annet flyselskap i Manila ellers tror jeg at jeg hadde sittet der enda
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#4

Ja da har jeg sjekket med air Asia support. Jeg er klar over at flyselskap normalt sett skal dekke kostnader ved ødelagt bagasje. Det har vi fått før, men da var det Sas/Thai. Air Asia har egne regler..
79DDA50D-4907-4982-98D2-CD0AEDC80A17.jpeg
F004DAC6-6475-4652-8BE2-386D098D6A7D.jpeg
Så da er vi like langt.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#5

Har skilt ut diskusjonen om kofferter i en egen tråd da det ikke er spesifikt for Air Asia.

Anbefalte kofferter
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Asiagirl skrev: 28 jul 2019, 04:28 Ja da har jeg sjekket med air Asia support. Jeg er klar over at flyselskap normalt sett skal dekke kostnader ved ødelagt bagasje. Det har vi fått før, men da var det Sas/Thai. Air Asia har egne regler..

Er jo merkelig at Air Asia ikke praktiserer det de selv sier på sine egne sider, ref innholdet jeg postet lengre opp.

Gjorde noen søk på Google og ser at de dessverre er kjent for ikke å forholde seg til det de selv sier.

Er jo ille når toppsjefen i Air Asia har gått ut og klaget når en kjendis gikk hardt ut mot denne politikken etter å ha fått ødelagt koffert.

‘He should know better’: Tony Fernandes says actor AC Mizal’s damaged bag not AirAsia’s fault

Toppsjefen har for såvidt rett i at det ikke direkte er Air Asia som forårsaket skaden i dette tilfellet, men det må jo allikevel være deres ansvar. Som passasjer kan man jo ikke begynne å forholde seg til underleverandører.

Men å være kjendis betyr noe:
“But our boys are in touch and we’ll see how we can help him,” he said.
Har også sett tråder på Google-søk hvor noen har fått erstatning. Så det er nok en del forskjellsbehandling her.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#7

Asiagirl skrev: 28 jul 2019, 04:28 Ja da har jeg sjekket med air Asia support. Jeg er klar over at flyselskap normalt sett skal dekke kostnader ved ødelagt bagasje. Det har vi fått før, men da var det Sas/Thai. Air Asia har egne regler..
79DDA50D-4907-4982-98D2-CD0AEDC80A17.jpeg
F004DAC6-6475-4652-8BE2-386D098D6A7D.jpeg
Så da er vi like langt.
Leit dette her AG, men også en påminnelse om hvor godt vi har det når det kommer til slike ting som forbrukerrettigheter.samt ansvar ,som vi (ofte) tar for gitt fra tjenesteleverandører.
Vet ikke med reiseforsikringen , men håper det ordner seg. Ser du nevner å ha fått tilbake før, det kan i den forbindelse være at ovennevnte selskaper følger Norske rutiner i Norge vet ikke helt om det samme gjelder når uhell skjer utenfor Norge, har hatt opplevelser med Fks Delta, som åpenbart hadde en helt annen forbrukerpolitikk i US i forhold til hva de ville yte i Norge.
Men håper du nyter turen allikevel,
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#8

Dette er ikke noe stort problem for meg, siden ingenting innvendig var ødelagt. Ser ut som den hadde blitt presset sammen av noe mekanisk, ikke pga av vekt av andre kofferter!! Eller at den har blitt slengt avgårde.
Men det er selvfølgelig litt kjipt at jeg ikke kjøpte bagasjeforsikring i tillegg. Så det er vel den viktigste informasjonen her, hvis man reiser med Air Asia.. hvis det i det hele tatt hadde hjulpet...?
Svar

Gå tilbake til «I lufta»