Lounge på flyplassen

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

For mange som reiser bestilles ofte billigere billetter med lite eller dårlig opptjening av bonuspoeng og heller ikke tilgang til lounge på flyplasser. Samtidig er det nok mange som skulle ønske at de kunne tilbringe ventetiden før flyavgang i en lounge. Ofte må man med avgang fra internasjonale flyplasser møte tidlig og man vet aldri hvor lang køer ved både pass- og sikkerhetskontroll kan være. Det er greit å kunne vente noen timer i en rolig lounge i stedet for ved en travel gate.

Hvis man ikke har nok høy klasse hos flyselskapenes bonusprogram finnes det måter å få tilgang til ulike lounger.

Noen kredittkort gir tilgang, men det er gjerne kort av "høy" klasse. Eksempel på kort som gir tilgang til en del lounger er American Express Platinum, et kort som har høye årlige kostnader. Flere amerikanske kortutstedere har kredittkort som er utgitt i samarbeid med flyselskap og gir tilgang uten at man er nødt til å ha bonuskort direkte fra flyselskapene. Er gjerne lite aktuelle for oss nordmenn disse kortene.

American Express Platinum
American Express Platinum
Platinum-Card-from-American-Express-260x165.jpg (17.18 kiB) Vist 2652 ganger

En lettere måte er ofte å kjøpe tilgang for den tiden man ønsker å tilbringe i en lounge og mange større flyselskap gir passasjerer denne muligheten. Det kan gjøres direkte i noen lounger og også på ulike nettsider.

Andre tilbydere av loungetilgang:

Priority Pass har en medlemstjeneste som gir tilgang til flere 100 lounger verden rundt. Bestilling skjer via nettsidene eller ved app til iPhone

Eks på lounger:
BKK har 10 lounger man har tilgang til ved medlemskap i Priority Pass og Manilla har 4 lounger.
Standard pris for besøk i lounge med Priority Pass er €24, men noen av de dyrere medlemsklassene inkluderer et visst antall besøk.

Priority Pass - medlemskap
Priority Pass - medlemskap

Nettstedet LoungeBuddy lar deg bestille tilgang til lounge via nettsidene eller apper til iPhone og Android. Brukere kan gi omtaler av de ulike loungene noe som er gunstig for å velge riktig. Ikke noe medlemskap ut fra det som vises på nettsidene og tilgang kan bestilles direkte.

Eks på lounger:
BKK har 8 ulike lounger hvor tilgang kan kjøpes via LoungeBuddy og prisene pr i dag ligger på kr 256,-
Manilla har 2 stk med pris fra kr 138,-

NB: Ved en sjekk av app til LoungeBuddy ser jeg at deres Android app linker til appen Priority Pass. Det kan se ut som det er samme eiere som står bak.

Er det andre som har tips til rimelig tilgang til lounger for de som ikke flyr dyrere klasser eller har status på bonuskort som gir innpass?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#2

Med Thai sitt Royal Orchid Plus kort, kan man kjøpe tilgang til Thai Loungen for 6000 poeng. Har bare sølvkort selv, så trodde ikke jeg fikk adgang.
Men det var ikke noe problem.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Kan man bestille Osl lounge på gardemoen, eller kjøper man det direkte? Noen som har erfaring? Flyr økonomi denne gangen, og tenkte jeg skulle prøve å få tilgang før avreise.

https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/lounge/


I Bangkok fant jeg denne, men kan man kjøpe i resepsjonen der også?
https://www.sleepinginairports.net/airp ... lounge.htm

LOUNGE PASSES
» If you want to guarantee a seat during your layover or before a flight, you can buy a one time lounge pass for the time frame that you know you will be in the airport. Lounge passes can be purchased by any traveller regardless of airline or class of service. That means you don't even need to be flying on Air France or KLM to access the lounge when you purchase a pass.
- 24 hour advance purchase is required.
The online rate is £22.00 per person for 3 hours. » Buy a lounge pass
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Fra tidligere vet jeg at for tilgang til SAS Lounge må man bestille på nett på forhånd. Det står vel forøvrig også i den info jeg linker til under.

Når det gjelder OSL-Lounge som benyttes av en rekke flyplasser skal man kunne kjøpe tilgang på flyplassen. Har ikke forsøkt dette selv da jeg har hatt tilgang via bonuskort eller billett de gangene den har vært benyttet.

OSL - Lounge
OSL-Lounge

Perfekt sted for avslapning, lese en avis, eller nyte god mat og drikke i rolige omgivelser. Loungen gir adgang til møterom, PC-rom og trådløst internett, og kan benyttes av alle reisende mot en avgift på kr. 300,-. Åpningstid: kl. 05:30 - 20:30.
SAS Lounge benyttes av de som enten har en SAS Plus eller en Business billett med Widerøe eller et Star Alliance selskap/partners. Det er også denne loungen EuroBonus sølvkunder har adgang til i perioder av året. Dersom du kjøper deg adgang er det SAS Lounge man har tilgang til.
SAS Lounge Domestic finner du i innlandspiren ved gate A2. Loungen er 902 kvadratmeter stor og tilbyr flere nye innslag og opplevelser. Her får man adgang med EuroBonus Gold/STAR Alliance Gold, SAS Plus eller Business billett med Widerøe eller et Star Alliance selskap/partners. EuroBonus sølvkunder har adgang i perioder av året. Man har også muligheten for å kjøpe seg adgang for den aktuelle reisen (kun mulig på nett).
Hvis man har mange timer er det perfekt å slå i hjel noen timer i Loungen i stedet for å vente i de støyete avgangshallene.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#5

bare max 3 timer der hvis man er veldig tirlig ute som 3 å halv time må du vente halv time forann gaten
Svar

Gå tilbake til «I lufta»