Store kjeder stopper bruken av plastposer

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Neste uke vil flere store kjøpesenter og kjedebutikker innen dagligvare stoppe å gi ut plastposer for en dag.

Texaco Lotus tar dette videre og vil heretter kun tilby poser av papir i sine rundt 2000 butikker.
De vil også oppfordre kundene til å bruke gjenbruksposer av tøy.

Vi får håpe at flere blir inspirert av Tesco Lotus og drar dette videre for å redusere det enorme problemet med forsøpling plastposer skaper.





TESCO LOTUS TO DROP DISPOSABLE PLASTIC BAGS NEXT WEEK
While all malls and grocery chain stores will stop offering disposable plastic bags for one day next week, one of the nation’s biggest retailers is taking it a step further.

Starting Dec. 4, Tesco Lotus will replace the plastic bags it offers customers with paper at all of its roughly 2,000 stores. The store will also encourage customers to bring their own cloth bags.

The move coincides with a one-day campaign by several department and convenience store chains on Thailand’s Environment Day in an effort organized by the environmental ministry. The participating firms include 7-Eleven, Central, Makro, Foodland, Robinson, Big C and Tops.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

tdr skrev: 26 nov 2018, 11:50 Neste uke vil flere store kjøpesenter og kjedebutikker innen dagligvare stoppe å gi ut plastposer for en dag.

Texaco Lotus tar dette videre og vil heretter kun tilby poser av papir i sine rundt 2000 butikker.
De vil også oppfordre kundene til å bruke gjenbruksposer av tøy.

Vi får håpe at flere blir inspirert av Tesco Lotus og drar dette videre for å redusere det enorme problemet med forsøpling plastposer skaper.





TESCO LOTUS TO DROP DISPOSABLE PLASTIC BAGS NEXT WEEK

høres bra ut!

👍
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Det er flere som følger etter..jeg ser at man ikke lenger gir sugerør automatisk når man kjøper drikke feks hos 7eleven maxvalue etc..

Som jeg har nevnt tidligere ang. Malaysia og 7Eleven så må man betale for plastikkpose..

Anyway, hva med alle utsalgssteder av mat, drikke og snacks som har disse små plastikkposene? Det er vel der problemet ligger.. :?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

En bra og målbar effekt av stans i utlevering av plastposer på 7-11.

På kun en måned er det blitt delt ut over 100 millioner færre plastposer på utsalgsstedene.
I tillegg til store besparelser på miljøet blir de innsparte pengene donert til Siriraj Hospital som mottar over 20 millioner Baht for denne perioden.



A reduction of 100 million+ plastic bags at 7-eleven stores in one month
More than 100 million plastic bags have not bee used at Thailand’s 7-eleven stores in the past month, valued at more than 20 million baht.

CP All Public Company, the sole operator of 7-Eleven convenience stores in Thailand, announced its intention to reduce and, eventually, to eliminate the use of single-use plastic bags at all their stores throughout the country.

Read more about that program HERE.

Siamrath news is reporting that 102,323,402 plastic bags have been rejected or unused between December 7 to January 13. The savings, some 20,464,681 baht, will now be donated to Siriraj Hospital.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Stein 61
Innlegg: 12
Registrert: 14 des 2017, 17:35

#5

Dette er flotte nyheter!
Bare å håpe på at det kan spre seg ut til andre aktører i mat/dagligvare virksomheter også.
Selv prøver jeg å bidra med det lille jeg kan ved å nekte å ta imot plastposer for den minste ting.
Har "ambisjoner" mht å gjøre noe med forsøplingen (plast generelt) i landsbyen når jeg på sikt blir å tilbringe halve året her.

Ser jo at dette er et ledelses anliggende.( poyeban mv) Noen landsbyer i omeng er nærmest fri for plast utenfor husene,- selv om veggene er av rustent bølgeblikk.....
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#6

Jeg også sier mai ao til plastposer om det ikke er nødvendig - og 7eleven har vel hatt dette som en ikke helt gjennomført policy en stund allerede.
På Makro får en ikke noen poser i det hele tatt, men må evt. kjøpe eller medbringe selv.
Har lest at store deler av plasten i havene kommer fra Afrika og Asia, uten at jeg vet at dette faktisk stemmer - men høres ikke usannsynlig ut.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

PiTa skrev: 16 jan 2019, 05:48 Jeg også sier mai ao til plastposer om det ikke er nødvendig - og 7eleven har vel hatt dette som en ikke helt gjennomført policy en stund allerede.
På Makro får en ikke noen poser i det hele tatt, men må evt. kjøpe eller medbringe selv.
Har lest at store deler av plasten i havene kommer fra Afrika og Asia, uten at jeg vet at dette faktisk stemmer - men høres ikke usannsynlig ut.
fillipinene og thailand er blant verstingene..
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#8

Kolami skrev: 16 jan 2019, 06:48 fillipinene og thailand er blant verstingene..
Og ikke for å glemme Indonesia.
https://borgenproject.org/tag/plastic-p ... indonesia/
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Her er verstingene med forurensing av plast som ender opp i havet:
  • Kina
  • Indonesia
  • Filippinene
  • Thailand
  • Vietnam
Bra at Thailand er i gang med noen tiltak. Hva som eventuelt gjøres i andre land har jeg lest lite om.



Five Asian Countries Dump More Plastic Into Oceans Than Anyone Else Combined: How You Can Help

It’s just one sliver of the massive pollution problem in Asia. China, Indonesia, Philippines, Thailand, and Vietnam are dumping more plastic into oceans than the rest of the world combined , according to a 2017 report by Ocean Conservancy.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

er innom seven ofte da jeg sykler

seinest i går

så bare « resirkulære» påsar

« døm» ska vel bruke opp

plastpåsane først?

men nå ere 11000 seven i

seven i thailand
Vedlegg
CB5BE3E4-539A-47D9-9DB3-FC2387A9EE49.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»