No passport required: Phuket Immigration confirms ‘passport on person’ not required despite ’Operation X-Ray Outlaw Fore

Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#1

PHUKET: Phuket Immigration has confirmed there is no need for foreigners to carry their passports at all times, despite the ongoing ‘Operation X-Ray Outlaw Foreigner’ crackdown on illegal foreigners netting 300 foreigners in Phuket last month alone.
Read more at https://www.thephuketnews.com/no-passpo ... wCcTIrb.99

https://www.thephuketnews.com/no-passpo ... 3VePlLX.97
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

PiTa skrev: 17 nov 2018, 09:43 PHUKET: Phuket Immigration has confirmed there is no need for foreigners to carry their passports at all times, despite the ongoing ‘Operation X-Ray Outlaw Foreigner’ crackdown on illegal foreigners netting 300 foreigners in Phuket last month alone.
Read more at https://www.thephuketnews.com/no-passpo ... wCcTIrb.99

https://www.thephuketnews.com/no-passpo ... 3VePlLX.97
Dette har ikke vært et absolutt krav heller, det har holdt med en kopi, enten i form av papirkopi eller en kopi av alle vitale sider (ID og siste stempel) på mobiltelefonen.

Men godt å få det bekreftet i det minste, selv om dette har vært oppe og bekreftet fra forskjellige hold tidligere.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#3

....has confirmed....
Så det er kanskje ikke noen ny lov - mer en påminner om at politiet ikke pålegger turister å gå rundt med passet på seg, men heller ta en kopi.
Var litt usikker på det, selv om jeg har vært oppmerksom på at en iallfall har blitt minnet på viktigheten av å alltid ha med seg en kopi.
Om det er noen reell lovendring er de isåfall ny.
Det som er sikkert er at politiet ikke har lov til å ta beslag i passet om en ikke har brutt noen lover - allikevel krever de fleste utleiere av mopper og motorsykler passet som garanti. Dette har de ikke lov til å gjøre, som de er klar over når jeg påpeker det, men krever det allikevel.
Sier jeg kan bare melde passet stjålet og få et nødpass på ambassaden, så å ta beslag i passet er ingen garanti for noe som helst.
De bare smiler.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#4

tar meg passet selv om jeg går på butikken du vet aldri hva som skjuler seg på neste sving :mrgreen:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

PiTa skrev: 18 nov 2018, 16:01 ....has confirmed....
Så det er kanskje ikke noen ny lov - mer en påminner om at politiet ikke pålegger turister å gå rundt med passet på seg, men heller ta en kopi.
Var litt usikker på det, selv om jeg har vært oppmerksom på at en iallfall har blitt minnet på viktigheten av å alltid ha med seg en kopi.
Om det er noen reell lovendring er de isåfall ny.
Det som er sikkert er at politiet ikke har lov til å ta beslag i passet om en ikke har brutt noen lover - allikevel krever de fleste utleiere av mopper og motorsykler passet som garanti. Dette har de ikke lov til å gjøre, som de er klar over når jeg påpeker det, men krever det allikevel.
Sier jeg kan bare melde passet stjålet og få et nødpass på ambassaden, så å ta beslag i passet er ingen garanti for noe som helst.
De bare smiler.
Jeg fikk bekreftet hva immigrasjonen krever "the hard way" for noen år siden da jeg ble stanset i en rutinesjekk utenfor et kjøpesenter i Bangkok, og måtte vise passet mitt. To immigrasjonsoffiserer kom bort til meg og ba om å få se passet. Jeg spurte om det var et krav, og de sa nei, men de ville se en kopi av et slag. Sa jeg ikke hadde det heller (for jeg hadde på den tida overstay..), så de tok meg med tilbake til bilen deres (som var full av nigerianere forresten), og ba om fullt navn og nasjonalitet. På den måten kunne de ringe inn til sentralen deres og få bekreftet om jeg hadde gyldig visum eller ikke. Dersom jeg hadde det, hadde de latt meg gå videre.
Jeg ga dem navnet mitt, men de stavet det feil (uten noen ytterligere hjelp fra meg pga. overstayen..), og de fikk ikke noe ut av telefonsjekken. Jeg håpet da at de lot meg gå, men nei da.. Da fikk de mistanke om overstay. Jeg tilbrakte to uker på IDC i Bangkok.

Det har vært oppe flere ganger både før og etter dette, at faranger må kunne vise til en kopi av pass og stempel (visumgyldighet) av ett eller annet slag. Via telefon eller papir. Det har alltid blitt bekreftet fra diverse immigrasjonshold at å ha med seg selve passet ikke er et krav.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#6

Da er det greit med ID kort som vi kan få. Litt mindre å drasse på enn passet. Men det holder jo med en kopi av passet, men da må og sidene med feks. gyldig visa og gyldig 90 dagers rapport.

A.H.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#7

Arild Holtet skrev: 20 nov 2018, 00:25 Da er det greit med ID kort som vi kan få. Litt mindre å drasse på enn passet. Men det holder jo med en kopi av passet, men da må og sidene med feks. gyldig visa og gyldig 90 dagers rapport.

A.H.
Har et slikt rosa ID kort , tviler på om det holder. Kan ha overstay for det.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#8

sikry skrev: 20 nov 2018, 06:12 Har et slikt rosa ID kort , tviler på om det holder. Kan ha overstay for det.
Det kan du jo. Så kopi av 90 dagers rapport og Visa er nok trygt å ha i lommeboka. Men passet kan ligge trygt i safen hjemme.

A.H.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#9

Arild Holtet skrev: 20 nov 2018, 00:25 Da er det greit med ID kort som vi kan få. Litt mindre å drasse på enn passet. Men det holder jo med en kopi av passet, men da må og sidene med feks. gyldig visa og gyldig 90 dagers rapport.

A.H.
Thai ID-kort har passnummeret ditt, slik at om det skulle knipe (som i mitt tilfelle), så kan det ringes inn og få sjekket status. De drar deg ikke med inn til IDC dersom de sjekker og klarerer deg.

Men sant som sikry sier, ID-kortet viser jo ikke overstay. Og det er det de i hovedsak er ute etter.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#10

Thaibreak skrev: 19 nov 2018, 12:30 Jeg fikk bekreftet hva immigrasjonen krever "the hard way" for noen år siden da jeg ble stanset i en rutinesjekk utenfor et kjøpesenter i Bangkok, og måtte vise passet mitt. To immigrasjonsoffiserer kom bort til meg og ba om å få se passet. Jeg spurte om det var et krav, og de sa nei, men de ville se en kopi av et slag. Sa jeg ikke hadde det heller (for jeg hadde på den tida overstay..), så de tok meg med tilbake til bilen deres (som var full av nigerianere forresten), og ba om fullt navn og nasjonalitet. På den måten kunne de ringe inn til sentralen deres og få bekreftet om jeg hadde gyldig visum eller ikke. Dersom jeg hadde det, hadde de latt meg gå videre.
Jeg ga dem navnet mitt, men de stavet det feil (uten noen ytterligere hjelp fra meg pga. overstayen..), og de fikk ikke noe ut av telefonsjekken. Jeg håpet da at de lot meg gå, men nei da.. Da fikk de mistanke om overstay. Jeg tilbrakte to uker på IDC i Bangkok.

Det har vært oppe flere ganger både før og etter dette, at faranger må kunne vise til en kopi av pass og stempel (visumgyldighet) av ett eller annet slag. Via telefon eller papir. Det har alltid blitt bekreftet fra diverse immigrasjonshold at å ha med seg selve passet ikke er et krav.
Vet ikke hvordan slike celler er i Bangkok, men har sittet i en sånn selv ikke alt for mange dager.
Var ikke noe morsomt - var cellesprinkler der en kunne se ut porten og på folk som gikk forbi på gaten. Måtte sove rett på gulvet, og feite rotter kom om nettene og rotet i maten. Fikk salmonella etter jeg slapp ut.
Officeren var grei nok, men ble sur da jeg ymtet frempå om korrupsjon da han ville ha penger for åfortelle hvordan jeg kunne slippe unna situasjonen, som jeg visste fra før.
Han lekset opp hvor mye av lønna han måtte bruke for å holde "butikken" åpen, med å betale telefonregningene og andre utgifter.
Fikk også høre om to rasende unge nordmenn som tidligere hadde holdt på å rive ned ytterveggen, som var ganske tynn.
Ble litt mer ydmyk og sa unnskyld. Han minnet meg på at jeg satt i VIP-avdelingen, og skulle være glad til.
Han lurte på om jeg ville bytte innkvartering, og tok meg med til et enkelt murhus der arresterte folk fra nabolandene satt - det var stappfullt av folk som hang ut av gitrene, men allikevel smilte. Jeg fikk sjokk, og lusket etter ham tilbake, der jeg satt helt alene etter at et par andre var løslatt. Bl.a en forretningsmann fra Taiwan, som var lite blid etter å ha sittet der i 20 dager. En delegasjon fra landet hans kom og var enda surere - de skjelte og smelte, og kjeftet de thai overordnede ut etter noter, etter å ha holdt en landsmann, som besøkte Thailand jevnlig, kun på grunn av noe de oppfattet som en bagatellmessig misforståelse.

En kan oppleve ufrivillige erfaringer, og lære litt om det virkelige livet i deler av det thailandske samfunnet - men det er ikke alltid like morsomt, og en bør helst unngå det....om mulig...
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»