Video av tiger som blir slått i Thailand vekker harme verden over

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

En kan jo tenke seg, når urinvånere som kan uttrykke seg med ord og følelser, hvor mistilpasset de er samfunnet menge generasjoner etter at de har blitt sivilisert, og noen vil kanskje kalle de temmet og lever i fangenskap. De har ihvertfall ikke valgt det moderne liv selv. Noen tilpasser seg, men for svært mange er det noe som aldri vil bli bra!

Hva med oss selv? Er vi lykkelige i den moderne levestilen? Eller bare henger de fleste seg på uten å tenke? Selvfølgelig søkt spørsmålstilling, men jeg er nyskjerrig på om noen har gjort seg noen tanker.

Husdyrhold i matproduksjon er jo en utfordring i forhold til dyrevelferd også, men vi ser igjennom fingrene vedrørende det også av egoistiske hensyn.
Sist redigert av Phay den 29 des 2017, 14:15, redigert 1 gang totalt.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#12

Jeg tror helt klart det å øke bevisstheten rundt dyrehold hjelper. Det ser vi ikke minst i Norge, der det knapt er sirkuser igjen. Dopa tigere har nok folk reagert på lenge, men at elefantene har det så ille tror jeg er ganske nytt. Jeg visste det ikke. Ikke før jeg var på Nature Elephant Park i Chiang Mai for noen år siden, der vi blant annet ble vist videoer (som er noe av det verste jeg har sett) om hva elefanter gjennomgår for å bli føyelige. De siste årene har det for øvrig også i Thailand vært økt fokus på spesielt elefantenes tilværelse. Dette er en direkte konsekvens av det negative fokuset på elefantridning internasjonalt. Nå er det snart like vanlig å advare mot elefantridning i Thailand, som det er å advare mot tuk-tuk-sjåførene som sier at Grand Palace er stengt. Det er klart at dette påvirker bransjen som arbeider med dyr. De er nødt til å tilpasse seg turistenes nye etiske bevissthet dersom den negative omtaler ikke skal ødelegge dem.

Jeg ville i hvert fall aldri i verden turt å legge ut en tigerselfie på Facebook i dag. Da hadde jeg fått tyn. Og det er nettopp fordi sånt ikke regnes som greit lenger.

Men vi i vesten har nok litt mer tid til å tenke på dyrehold enn hva f.eks. kinesere på tur har ...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#13

Phay skrev: 29 des 2017, 13:39
Hva med oss selv? Er vi lykkelige i den moderne levestilen? Eller bare henger de fleste seg på uten å tenke? Selvfølgelig søkt spørsmålstilling, men jeg er nyskjerrig på om noen har gjort seg noen tanker.
Unabomberen skrev et helt manifest om det der. :) Framgangsmåten for å bli hørt var ganske sinnsyk, men han spådde vel nærmest samfunnet vi lever i nå.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#14

Noodle skrev: 29 des 2017, 14:15 Jeg tror helt klart det å øke bevisstheten rundt dyrehold hjelper. Det ser vi ikke minst i Norge, der det knapt er sirkuser igjen. Dopa tigere har nok folk reagert på lenge, men at elefantene har det så ille tror jeg er ganske nytt. Jeg visste det ikke. Ikke før jeg var på Nature Elephant Park i Chiang Mai for noen år siden, der vi blant annet ble vist videoer (som er noe av det verste jeg har sett) om hva elefanter gjennomgår for å bli føyelige. De siste årene har det for øvrig også i Thailand vært økt fokus på spesielt elefantenes tilværelse. Dette er en direkte konsekvens av det negative fokuset på elefantridning internasjonalt. Nå er det snart like vanlig å advare mot elefantridning i Thailand, som det er å advare mot tuk-tuk-sjåførene som sier at Grand Palace er stengt. Det er klart at dette påvirker bransjen som arbeider med dyr. De er nødt til å tilpasse seg turistenes nye etiske bevissthet dersom den negative omtaler ikke skal ødelegge dem.

Jeg ville i hvert fall aldri i verden turt å legge ut en tigerselfie på Facebook i dag. Da hadde jeg fått tyn. Og det er nettopp fordi sånt ikke regnes som greit lenger.

Men vi i vesten har nok litt mer tid til å tenke på dyrehold enn hva f.eks. kinesere på tur har ...
Her blir det veldig mye synsing basert manglende kunnskaper eller subjektive oppfatninger. Hva vet du eller jeg om hva som er bra for en elefant? Før i tiden ble elefanter bla brukt til knallhardt arbeid , feks tømmerfrakt, skogrydding og til og med i krig. Skulle det å gå gå sakte omkring med en turist eller to på ryggen 2-3 timer for dagen være så fælt? Hva er alternativet? At de går for lut og kaldt vann sannsynligvis. De fleste bikkjeraser trenger til sammenligning både stimulering, mosjon og enkelte «arbeidsoppgaver». Ser bort fra type framavlede misfostre ala lommehunder av typen frøken Hilton bærer rundt på innime innspilling av sexteiper.
Hold av denne type «hunder» er i mine øyne mere dyremishandling enn at en elefant rusler rundt med en turist på ryggen.

Vi holder dyr bare for egen fornøyelse, hund, katt, kaniner, hamstere, kanarifugler osv - er det etisk og moralsk riktig?

Hva med å holde dyr for egen matauk som Phay nevner? Er det helt plettfritt moralsk og etisk? Hva med pelsdyr som holdes i et nettingbur på under 1 kvm HELE dets levetid - bare for at noen rike fruer skal få pelskåpene sine og moteslavene skal få pelskanten på de ekstremt overprisede Canada Goose jakkene sine?

Hva med kyllinger som aldri ser dagens lys, ditto griser og andre husdyr? Kvalfangst skal vi ikke drive med, det er liksom fyfy. Kvalen lever et helt og totalt fritt liv i 20-30 år og blir avlivet svært humant. Men det er alikevel tilsynelatende svært betent for verdenssamfunnet. Men kyllinger som holdes i titusenvis i mørke rom (de blir mindre stresset i mørket må vite) og blir foret med antibiotikatilsatt fór - det gafler vi i oss titt og ofte.

Hva med melkekuer i Thailand, det omsettes mye melk og yoghurtprodukter ol i Thailand og dermed må landet ha mange melkekuer. Men jeg har til dags dato ikke sett ei eineste melkeku i Thailand. Og jeg har susa rundt på landsbygda på moped titusenvis av km. Men jeg har kjørt forbi svære fjøs hvor det lukte umiskjennelig kumøkk. Får disse kuene noen gang se dagslys og beite på enga?

Nei her er det mye dobbeltmoral, manglende kunnskaper og «ikke se skogen for bare trær» holdninger ute og går.
No one here gets out alive...
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#15

มังคุด skrev: 29 des 2017, 18:49 Før i tiden ble elefanter bla brukt til knallhardt arbeid , feks tømmerfrakt, skogrydding og til og med i krig. Skulle det å gå gå sakte omkring med en turist eller to på ryggen 2-3 timer for dagen være så fælt? Hva er alternativet? At de går for lut og kaldt vann sannsynligvis.
Ja, selvfølgelig er det beste alternativet at elefantene tusler "for lut og kaldt vann" rundt omkring i skogen (naturen) :)

:mrgreen:

...
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#16

LoYou skrev: 29 des 2017, 19:51 Ja, selvfølgelig er det beste alternativet at elefantene tusler "for lut og kaldt vann" rundt omkring i skogen (naturen) :)

:mrgreen:

...
Ja du tror vel at et dyr som er oppvokst i fangenskap vil klare seg helt fantastisk alene om det ble sluppet fri i naturen....
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#17

Det med elefantene er ikke synsing. Du kan enkelt Google dette selv. Jeg har ikke greie på elefanter, men de som skriver om dette har selvfølgelig det. Det er disse jeg baserer meg på. Ikke «hva jeg tror». Jeg har selvfølgelig ingen forutsetninger for å tro verken det ene eller det andre om elefanter, men de som arbeider i organisasjonene som det blant annet vises til i Dagbladet-artikkelen, støtter seg på vitenskapen og hva man vet om elefanter og andre dyr. De sitter ikke og «tror» verken det ene eller det andre om hva elefanter tåler eller ikke tåler.

Les dette. Se videoene han snakker om. Se selv hva de gjennomgår.

Hva alt det andre angår har jeg verken lommehund eller annen fremmeavlet vestkantpynt, ikke ville jeg brukt pels, og vi lever heldigvis i et land der landbruket er godt kontrollert, men vi trenger nå engang kjøtt. Etter min oppfatning er det uansett en vesentlig forskjell på dyr brukt til mat, sånn både kylling og fe blir, og dyr som jaktes på for trofeets skyld, som plages i turistnæringen, hai som dør fordi noen kapper av finnene deres, eller pelsdyr som må lide i en farm for å bli luksusvesker.

At det ligger dobbeltmoral i å kritisere plaging av dyr fordi man selv spiser både egg og okse, er i beste fall en vanvittig overdrivelse. At det finnes menneskee som blir sjokkerte når noen slakter en hjort, som en debatt nylig viste da en kokk gjorde nettopp det, har lite med meg å gjøre. Jeg er fullstendig klar over at kjøttet jeg spiser er drepte dyr, men mens mat er nødvendig, er verken minkkåper eller fotballspillende elefanter det.

For øvrig tror jeg de fleste kjøttspisere er enige i at produksjonen av kjøtt bør foregå så humant som mulig.
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#18

Noodle skrev: 29 des 2017, 21:25 Det med elefantene er ikke synsing. Du kan enkelt Google dette selv. Jeg har ikke greie på elefanter, men de som skriver om dette har selvfølgelig det. Det er disse jeg baserer meg på. Ikke «hva jeg tror». Jeg har selvfølgelig ingen forutsetninger for å tro verken det ene eller det andre om elefanter, men de som arbeider i organisasjonene som det blant annet vises til i Dagbladet-artikkelen, støtter seg på vitenskapen og hva man vet om elefanter og andre dyr. De sitter ikke og «tror» verken det ene eller det andre om hva elefanter tåler eller ikke tåler.

Les dette. Se videoene han snakker om. Se selv hva de gjennomgår
Skal være ærlig å si at dette visste jeg ikke før nylig.
Har trodd at nyttedyr som elefanter har hatt det rimelig bra. Å prege dyr med vold trodde jeg de fleste forsto er lite effektivt. Det er så mange bedre alternativer. Kanskje elefanter er for lite domistisert. Nesten umulig å prege.
Paradokset er at kan de ikke brukes til noe nyttig, så vil de ikke vil være der mere.
Kommer ikke til å ride på elefanter mere kan jeg vel si. Synd for det er utrolig flotte dyr. Håper det er plass til noen asiatiske elefanter i det fri etterhvert. Kanskje en kan se de der,
Dyrevelferd er vel ikke hovedfokus i landene i Asia, det er vel noe en har sett i mange sammenhenger. Om det er tiger, hund eller elefanter.
Mvh
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#19

Misshandling av dyr i fangeskap er vel ikke noe så mange liker. Vel untatt de som tjener penger på det.

A.H.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Arild Holtet skrev: 30 des 2017, 01:28 Misshandling av dyr i fangeskap er vel ikke noe så mange liker. Vel untatt de som tjener penger på det.

A.H.
Vel, vi overser det glatt, fortsatt av egoistiske hensyn, så lenge veterinærer, og andre folk i bransjen forsikrer oss om at dyrene har det bra. Så det blir mer en etisk debatt ut av hva er det som egentlig er god dyreveldferd. Mislighold, misshandling og dyreplageri, pleier som regel å bli ryddet opp i så fort det blir alment kjent, men kan ta lengre tid uten hjelp fra forskjellige medier og annen ubehagelig oppmerksomhet.

Jeg spiser hval og annet kjøtt som er fått levd fritt og villt med stor glede.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»