Tigging blant backpackere er skammelig oppførsel som er forbudt i Thailand og ødelegger godvilje mellom kulturer

Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#11

PiTa skrev: 19 jul 2019, 18:25 Legger inn en video om nød, fattigdom og bostedsløse rundt jernbanestasjonen Hualamphung i Bangkok. Er fra Fb-siden, på thai: Share a smile.
Håper det kommer frem - videoen ligger langt fremme - og andre videoer.

https://www.facebook.com/Share-a-smile- ... dQ&fref=nf

Annen video: THAILAND: GAP BETWEEN RICH AND POOR WIDENS
[https://www.youtube.com/watch?v=Cq-H5dS0C0o][/youtube]

Klong Toey - svært område. Al Jazeera skriver at Thailand har høyeste forskjell mellom fattig og rik, i verden.
https://www.youtube.com/watch?v=RLKAImfBjsI
At det kommer noen som sklir ut av forskjellige grunner av turister tror jeg ikke er av så stor betydning for å løse disse problemene iThailand.
Turisme medfører også noen som av forskjellige årsaker ikke når "siste bussen hjem"det ser vi her hjemme også, når jeg tenker på hvilken mengde det er av turister I Thailand så er nok gruppen tilsvarende større.
Men selv uten disse begpackere så tror jeg ikke nok ikke fattigdomsproblemet og fordelingspolitikken var løst i Thailand.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#12

kan du tro at thai bath er en ærlig valuta når du ser slik fattigdom? Slikt ser man mye overalt i bangkok...3.40 kurs mot NOK..latterlig..
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#13

Kolami skrev: 20 jul 2019, 10:01 kan du tro at thai bath er en ærlig valuta når du ser slik fattigdom? Slikt ser man mye overalt i bangkok...3.40 kurs mot NOK..latterlig..
Blir jo litt ved sden av men allikevel,
Kikket litt på denne veksten, og eksporten, fks bilindustrien sammenlignet med risen, nogenlunde samme andel av gpd.
Men om en ser litt mere på det så ser en en stor forskjell i hvor mange som blir sysselsatt og har sitt utkomme direkte og indirekte av det.
Så en nedgang på 1 prosent merkes nok mere for flere om det gjelder riseksport kontra bilindustri.
Handelsoverskudd har de jo også.
Så kursen gjør det nok dyrere for den jevne Thaier å leve, samtidig med hva jeg betrakter som en veldig skjevdeling i samfunnet av midler,
En skjevdeling som jo har vokst de senere år..
Høye tall på eksport styrker jo bath, men om det er utenlandske investeringer så skal en vel ikke nødvendigvis konkludere med at det er penger som kommer den jevne Thai tilgode.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#14

Wood1958 skrev: 19 jul 2019, 19:27 At det kommer noen som sklir ut av forskjellige grunner av turister tror jeg ikke er av så stor betydning for å løse disse problemene iThailand.
Turisme medfører også noen som av forskjellige årsaker ikke når "siste bussen hjem"det ser vi her hjemme også, når jeg tenker på hvilken mengde det er av turister I Thailand så er nok gruppen tilsvarende større.
Men selv uten disse begpackere så tror jeg ikke nok ikke fattigdomsproblemet og fordelingspolitikken var løst i Thailand.
At noen sklir ut er ikke uvanlig, og får liten betydning for oss andre utlendinger.
Men når 80 blir arrestert i Bangkok, i tillegg til alle andre som oppholder seg ulovlig, og har blitt fokusert på å rydde opp i den siste tiden, med mange arrestert, i overfylte fengsler. Så blir dette et samlet problem for politiet, i tillegg til å håndheve den nye tiggerloven.
Thailand vil jo helst bli kvitt disse begpackerne, og erstattet dem med pengesterke turister, som legger igjen mye penger
Uansett budsjettets størrelse, ser det ikke ut som sittende regjeringer har brukt mye tid og krefter på å bli kvitt slum og fattigdom.

Jeg bare postet den videoen på å se ting litt i sammenheng og perspektiv mellom fattigdom i Thailand, og tiggere fra relativt sett langt rikere og velutviklet land, de fleste tiggerne kommer fra. Som thaiene mentalt ikke klarer å akseptere, eller respektere.
En thai vil, kulturelt sett, alltid se opp til og respektere en som er mer velstående enn en selv. Derfor blir det et lite klæsj å se "mer velstående", som oppfører seg som hjemløse tiggere.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#15

PiTa skrev: 20 jul 2019, 17:39 At noen sklir ut er ikke uvanlig, og får liten betydning for oss andre utlendinger.
Men når 80 blir arrestert i Bangkok, i tillegg til alle andre som oppholder seg ulovlig, og har blitt fokusert på å rydde opp i den siste tiden, med mange arrestert, i overfylte fengsler. Så blir dette et samlet problem for politiet, i tillegg til å håndheve den nye tiggerloven.
Thailand vil jo helst bli kvitt disse begpackerne, og erstattet dem med pengesterke turister, som legger igjen mye penger
Uansett budsjettets størrelse, ser det ikke ut som sittende regjeringer har brukt mye tid og krefter på å bli kvitt slum og fattigdom.

Jeg bare postet den videoen på å se ting litt i sammenheng og perspektiv mellom fattigdom i Thailand, og tiggere fra relativt sett langt rikere og velutviklet land, de fleste tiggerne kommer fra. Som thaiene mentalt ikke klarer å akseptere, eller respektere.
En thai vil, kulturelt sett, alltid se opp til og respektere en som er mer velstående enn en selv. Derfor blir det et lite klæsj å se "mer velstående", som oppfører seg som hjemløse tiggere.
Ikke vet jeg helt, bodde 10 år iDk (Alborg en by med den gang ca 280 000 ) hver helg kom de ca 5000 Norske og Svenske på weekendtur.
Hver mandag endel arresterte for nasking da de skulle skaffe seg penger til en ny billett på ferga hjem, socialkontoret i Fredrikshavn ble etterhvert nødt til å ansette en i halv stilling for å hjelpe folk hjem.Dit kom det 5000 i uka, Bkk 500 000 i måneden.
Sto på turistmarkedet i Oslo , hver sensommer så en de som ikke dro hjem med familien, neste sommer kom de som regel gåemde med noen av den harde kjernen fra plata ,med en tom kopp fra 7 eleven foran seg.
Så som før nevnt , det er nok en side av et turistbilde som igunn ikke er så bra, men tror det ikke går vekk .
Også som før nevnt, igrunn bare bra om de får justert sitt syn på at farranger er alle like rike.
Om de sliter med å akseptere at verden er slik er jo igrunn litt synd, kanskje mest for de selv.
Når det kommer til respekten som jo går oppover utfra sosial status og position osv, så er jeg ikke helt sikker på hvor dypt den reelt sitter kontra
angsten for konsekvensene med å ikke vise respekten, .(og hva som da ikke blir vist og sagt bak ryggen på de samme personer)
Endel av disse ting er jo kanskje en årsak til at ting er som de er i Th også.
Nå er det jo en økende forståelse for hva et demokrati er så kanskje slikt også endres med tiden.Selv om jeg ikke har så stor tro på at det blir i mitt liv, he ,he

Kanskje blir dette å dytte 2 svakere grupper opp mot hverandre, uten at noe blir gjort for å forbedre for noen av de.
Men ønsker en god helg
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#16

Og en positiv side ved dette om de får opp øya.
Nå har vi jo som kjent noe i Norge som heter bygdedyret.
Åpenbart også i Thailand.
Kjenner ei som trodde hun hadde fått lottorekka. Møtte en farrang som oppførte seg som millionær når han var i Thailand.
De giftet seg og hun kom hit.
Det var vist langt unna hva hun trodde, så det varte ikke så mange år.
Nå sitter hun i Bkk, hjem til bygda kan hun ikke dra. Der har hun mistet ansikt,om de får vite at hun ikke lykkes i dette farrangekteskapet.så da heller en anonym tilværelse uten familie og sosialt nettverk i Bkk
Slike skjebner kan det jo også bli litt mindre av
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#17

Wood1958 skrev: 20 jul 2019, 19:55 Og en positiv side ved dette om de får opp øya.
Nå har vi jo som kjent noe i Norge som heter bygdedyret.
Åpenbart også i Thailand.
Kjenner ei som trodde hun hadde fått lottorekka. Møtte en farrang som oppførte seg som millionær når han var i Thailand.
De giftet seg og hun kom hit.
Det var vist langt unna hva hun trodde, så det varte ikke så mange år.
Nå sitter hun i Bkk, hjem til bygda kan hun ikke dra. Der har hun mistet ansikt,om de får vite at hun ikke lykkes i dette farrangekteskapet.så da heller en anonym tilværelse uten familie og sosialt nettverk i Bkk
Slike skjebner kan det jo også bli litt mindre av
Det gjennomsyrer samfunnet og alle lider under mange skrullete former for "ikke miste ansikt" syndromet. Vel, det er jo hovedproblemet i Thailand mener jeg. Dette er noe de virkelig må kvitt.

Selv thaier forstår ikke hvorfor i mange situasjoner.

Men det at dattera selger seg til tusen menn i Pattaya og en mor i en landsby i Isaan kan sprade rundt på risjordene og vise den nye rikdommen er jo sjukt. Hele verden vet jo at det ikke er noe å skryte av.

Men i thailand så er verden veldig annerledes.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#18

Nå er jo ikke nødvendigvis det å ikke nå" Siste bussen hjem"et problem som begrenser seg til backpackere men skjer også i det såkalte" gode lag", en av de voksende aktører på det Kinesiske turistmarked er jo cruisebåter.

https://www.telegraph.co.uk/china-watch ... -holidays/

Om båtene etterhvert begynner å dra innom Thailand så blir det kanskje "pierunners "der også

https://www.google.com/search?client=ta ... you%20tube
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#19

Wood1958 skrev: 20 jul 2019, 18:37 Ikke vet jeg helt, bodde 10 år iDk (Alborg en by med den gang ca 280 000 ) hver helg kom de ca 5000 Norske og Svenske på weekendtur.
Hver mandag endel arresterte for nasking da de skulle skaffe seg penger til en ny billett på ferga hjem, socialkontoret i Fredrikshavn ble etterhvert nødt til å ansette en i halv stilling for å hjelpe folk hjem.Dit kom det 5000 i uka, Bkk 500 000 i måneden.
Sto på turistmarkedet i Oslo , hver sensommer så en de som ikke dro hjem med familien, neste sommer kom de som regel gåemde med noen av den harde kjernen fra plata ,med en tom kopp fra 7 eleven foran seg.
Så som før nevnt , det er nok en side av et turistbilde som igunn ikke er så bra, men tror det ikke går vekk .
Også som før nevnt, igrunn bare bra om de får justert sitt syn på at farranger er alle like rike.
Om de sliter med å akseptere at verden er slik er jo igrunn litt synd, kanskje mest for de selv.
Når det kommer til respekten som jo går oppover utfra sosial status og position osv, så er jeg ikke helt sikker på hvor dypt den reelt sitter kontra
angsten for konsekvensene med å ikke vise respekten, .(og hva som da ikke blir vist og sagt bak ryggen på de samme personer)
Endel av disse ting er jo kanskje en årsak til at ting er som de er i Th også.
Nå er det jo en økende forståelse for hva et demokrati er så kanskje slikt også endres med tiden.Selv om jeg ikke har så stor tro på at det blir i mitt liv, he ,he

Kanskje blir dette å dytte 2 svakere grupper opp mot hverandre, uten at noe blir gjort for å forbedre for noen av de.
Men ønsker en god helg
Neppe noen større forståelse av hva demokrati er, om de ser noen "rike" faranger som oppfører seg som tiggere. Kanskje de er velstående så det holder.Demokratiet i Thailand kommer til å fungere dårligere enn det har gjort noen gang - kanskje i flere tiår fremover, etter juntaen kuppet 150 plasser i overhuset, etter forandring av grunnloven.
Og hvordan er vår sittende regjering? En gjeng med fascistiske globalister, som kun jobber for at alle skal få kjøpe av oss til gunstigste pris, vi må betale langt dyrere for, kun for høyrepopulismens skyld - og raserer norsk, skog, som burde være unødvendig skog, der DEN ikke er viktig, men kun pengene. De har vist at de er villige til å drite i grunnloven der det passer dem. Som at de skal få Norge inn i EU, enda folket har sagt nei, 2 ganger.kog, Folket sier nei - men regjeringen står på i motsatt retning, selv med folkeavstemminger, i deres disfavør. Er EU en demokratisk organisasjon? Langt i fra. De skal overstyre og bestemme selv hva vi skal gjøre, ennå vi ikke er medlem i EU. Er det et sånt slags demokrati vi vil vise frem til thaier, lærer de like mye ved å fatte hva som skjer her, og på hvilken måte.
Politisk svakhet og mangelfullt demokratisk system Skaper i lengden mest usikkerhet, forvirring, og misnøye - akkurat det samme som skjer i Norge disse dager.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#20

PiTa skrev: 24 jul 2019, 22:32 Neppe noen større forståelse av hva demokrati er, om de ser noen "rike" faranger som oppfører seg som tiggere. Kanskje de er velstående så det holder.Demokratiet i Thailand kommer til å fungere dårligere enn det har gjort noen gang - kanskje i flere tiår fremover, etter juntaen kuppet 150 plasser i overhuset, etter forandring av grunnloven.
Og hvordan er vår sittende regjering? En gjeng med fascistiske globalister, som kun jobber for at alle skal få kjøpe av oss til gunstigste pris, vi må betale langt dyrere for, kun for høyrepopulismens skyld - og raserer norsk, skog, som burde være unødvendig skog, der DEN ikke er viktig, men kun pengene. De har vist at de er villige til å drite i grunnloven der det passer dem. Som at de skal få Norge inn i EU, enda folket har sagt nei, 2 ganger.kog, Folket sier nei - men regjeringen står på i motsatt retning, selv med folkeavstemminger, i deres disfavør. Er EU en demokratisk organisasjon? Langt i fra. De skal overstyre og bestemme selv hva vi skal gjøre, ennå vi ikke er medlem i EU. Er det et sånt slags demokrati vi vil vise frem til thaier, lærer de like mye ved å fatte hva som skjer her, og på hvilken måte.
Politisk svakhet og mangelfullt demokratisk system Skaper i lengden mest usikkerhet, forvirring, og misnøye - akkurat det samme som skjer i Norge disse dager.
Skal nok være enig i mye her.
Nå har vi allikel en såkalt demokratisk prosess ved valg .
Allianser lages mellom partier for å sitte med makt.
Så det blir jo forhandlet mellom partier .(gi og få på saker)
Så mange enkeltsaker blir nødvendigvis ikke slik som velgere håpet og stemte på.
Men en får håpe demokratiet utvikles videre til beste for de fleste.
Både i Th og her også sameksistens globalt
En del av bilde er vel også Thai kultur hvor en ikke nødvendigvis skal være åpen om sin egen økonomiske situation ,så en heller går nedenom fremfor å kunne be om hjelp,Og deretter kan få hjelp.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»