Har mistet tre pass - får ikke nytt

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Viktig å ta vare på passet. Kan få store konsekvenser hvis man skulle miste det på noe vis.



Har mistet tre pass - får ikke nytt
Terje Haaranes (42) mistet passet sitt tre ganger i løpet av fem år. Nå nektes han nytt pass av norske myndigheter.

– Situasjonen er fortvilende, sier Haaranes til VG.

Det første passet mistet 42-åringen fra Stavanger i 2012. Det andre forsvant i 2014, før Haaranes flyttet til Thailand.

Da han i september 2017 varslet den norske ambassaden i Bangkok om at passet var stjålet etter et barbesøk i Kambodsjas hovedstad Phnom Penh, var det slutt på tålmodigheten hos norske passmyndigheter.

- Ambassaden avslår din søknad om pass da vi anser at du ikke har oppbevart tidligere pass på en betryggende måte, heter det i vedtaket fra den norske ambassaden i Bangkok i oktober 2017.

Haaranes fikk utstedt et reisebevis for å kunne dra til Norge i desember 2017, og har siden oppholdt seg i Stavanger. Han er oppgitt over at han ikke får utstedt nytt pass.

– I Thailand har jeg en samboer som jeg ikke har sett på over ett år. I Norge har jeg verken bosted eller nettverk. Livet mitt er i Thailand, det er der jeg vil leve, sier han.

Politidirektoratet støtter ambassadens vurdering i saken, og har avslått klagen fra Haaranes. Ifølge direktoratet kan han ikke regne med å få innvilget en søknad om nytt pass før det har gått tre år fra siste tap. Det betyr at han må klare seg uten pass til september 2020.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Ouch! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Har heldigvis ikke for vane å miste passet eller å være skjødesløs med det (har vel en sammenheng der).

Passet er jo faktisk ikke vårt til eie.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#3

Hm, hva med at pass er eneste godkjente legimitasjon, pluss at skal hen ha ny bankID kreves det legitimering med pass.

...
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Svar

Gå tilbake til «Generelt»