Hei

hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#1

Mann.
Midtlivskrise.
Plutselig singel.
Reist mye i Sørøst-Asia i snart 20 år. Landet som står mitt hjerte nærmest er Thailand.
I et annet liv var jeg på asiaforum.

Hvis alt går som planlagt vil jeg fra neste år tilbringe et års tid i Thailand og omegn for å fullføre en roman. Når det røyner på kan det derfor hende at jeg trenger råd om visum.

Interesser: Historie, kultur, politikk, samfunn.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#2

hemalainen skrev: 28 des 2018, 12:56 Mann.
Midtlivskrise.
Plutselig singel.
Reist mye i Sørøst-Asia i snart 20 år. Landet som står mitt hjerte nærmest er Thailand.
I et annet liv var jeg på asiaforum.

Hvis alt går som planlagt vil jeg fra neste år tilbringe et års tid i Thailand og omegn for å fullføre en roman. Når det røyner på kan det derfor hende at jeg trenger råd om visum.

Interesser: Historie, kultur, politikk, samfunn.
det med visa begyne med, hvor gammel er du??
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

hemalainen skrev: 28 des 2018, 12:56 Mann.
Midtlivskrise.
Plutselig singel.
Reist mye i Sørøst-Asia i snart 20 år. Landet som står mitt hjerte nærmest er Thailand.
I et annet liv var jeg på asiaforum.

Hvis alt går som planlagt vil jeg fra neste år tilbringe et års tid i Thailand og omegn for å fullføre en roman. Når det røyner på kan det derfor hende at jeg trenger råd om visum.

Interesser: Historie, kultur, politikk, samfunn.
Å gi eksakte råd er vanskelig, men vi kan jo nevne ting som er positivt her (og negativt);

Positive:
1. Mengder av damer som gjerne vil bli kjent med deg og ha et forhold med deg (uansett hvor ung eller gammel du måtte være). Jo bleikere du er jo bedre :-) Hvit hud er gude-gave i Thailand.
2. Mat. Absurde mengder og utvalg i rimelig og god mat. Og frukt....mmmm....fersk nydelig frukt overalt.
3. Klimaet. Litt avhengig av hvor i landet du vil bo. Cha-Am/Hua Hin og sørover er stabil temperatur rundt 25-30 året rundt, bare mye regn i perioder. Litt mer variert lengre nord. Mye vind i omådet også, noe jeg liker spesielt godt. Vind, sjøluft, 25-30 grader....paradis på jord.
4. Smilende hyggelige mennesker (så lenge du også smiler litt).
5. Pengene strekker mye lengre enn hjemme i Norge.
6. Kan være bajas 7 dager i uka, 24 timer i døgnet.
7. Billig å bo om du ser deg litt rundt. Det som er ute på AirBnB og internett er som regel overpriset. Bo på et hotell og se deg rundt. Allier deg med en lokal kjentmann som kan hjelpe deg å finne bosted.
8. Perfekt base om du vil reise litt rundt i Asia og se deg rundt.

Negative:
1. Mange av nevnte damer er mest opptatt av økonomien og lommeboka di. Vær svært forsiktig med å gi bort penger og bli "sponsor". Vanlige faresignaler; 1. Store tatoveringer. 2. God engelsk. 3. Banner mye på engelsk. 4. Gir stadige hentydninger om ett eller annet hun eller familien trenger eller som er ødelagt og må repareres. Jo flere av de signalene du oppfatter jo værre er det :-) Vær forsiktig og bruk aldri mer penger enn du har råd til å tape.
2. Mat. Vær litt påpasselig med håndvask før spising etter du har vært og ruslet feks på kjøpesenter. Man tar gjerne på rekkverk etc og tar med seg bakterier på hendene. Immodium er en livredder når man sitter der med rau-foss.
3. Klimaet. Pass på at boligen du leier har aircon og kjøp deg minst 1 vifte.
4. Ikke ta med deg norske vaner og temperament til Thailand. Om du føler du blir lurt så ikke begynn å kjefte og smelle. Vær rolig og behersket.
5. Det er utrolig mye mer å bruke penger på her enn i Norge om man er ute og flyr på byen.
6. Bajas. Her er det ingen som leker barnehagetante og stopper deg om du har dårlige vaner. Her kan du drikke deg ihjel om du ikke klarer å moderere deg. Og de som leker med narkotika kan få en stygg overaskelse om de blir tatt av politiet. Det er brutale fengselsstraffer her og fengsel-standarden er noe av det værste du kan tenke deg.
7. Det er vanskelig å få oversikt over leiepriser til å begynne med. Eiendomsmarkedet er mindre oversiktlig enn i Norge. Og for guds skyld ikke kjøp deg bolig i Thailand nå. Ræva kurs og høye priser gjør at det er en dårlig deal. Samtidig må man ha tunga beint i munnen i forhold til eierskaps-regler. Her er det IKKE som i Norge. Utlendinger får ikke eie jord her.
8. Korrupsjon. Her er det åpenbar korrupsjon rundt om overalt. Enkelte steder verre enn andre. Så følg reglene og vær litt forsiktig.
9. Trafikken. For guds skyld, bruk hjelm! Og skaff deg thai førerkort om du skal være her en stund. Tar 2 dager å fikse førerkort både bil og MC.
10. Lureri. Her er det et vell av kjeltringer. Og noen av de værste er andre utlendinger. Så styr unna prosjekter med lett-tjente penger. Og lån aldri bort penger. Uansett hvor ille gråtehistorier du får servert.

Høres ut som du kan få et strålende opphold i Thailand med ro og fred til å skrive boken du ønsker.

Lykke til!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Kunne vært interessant å høre dine erfaringer om Thailand, hvor du trives, og hvilke andre destinasjoner du har reist til.

Beachen eller Chang Mai?
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#5

hemalainen skrev: 28 des 2018, 12:56 Mann.
Midtlivskrise.
Plutselig singel.
Reist mye i Sørøst-Asia i snart 20 år. Landet som står mitt hjerte nærmest er Thailand.
I et annet liv var jeg på asiaforum.

Hvis alt går som planlagt vil jeg fra neste år tilbringe et års tid i Thailand og omegn for å fullføre en roman. Når det røyner på kan det derfor hende at jeg trenger råd om visum.

Interesser: Historie, kultur, politikk, samfunn.
Hei sann singel ja. Ikke jeg som skal gi deg noen råd om å leve i Thailand ett år, for jeg er her bare på ferie med kona og ungene 1-2 ganger i året de siste 7 årene. Men jeg var nysingel når jeg dro hit første gangen, dog etter et kort forhold, og før det var jeg mer eller mindre singel i ti år, så jeg var helt utenfor på det norske kjøttmarkedet. Jeg var heldig å traff ho jeg trengte å treffe og vi har det bra i dag. Men poenget mitt var en erfaring jeg har fra Norge og to nysingle menn jeg vet om som dro til thailand, og i kjærlighetssorg traff "kvinnen i sitt liv". I all hast ble det gifte mål og kvinnene ble røsket ut av sitt gode liv og i disse tilfellene gode jobber med utdannelse, for med lovnader om mulighetene i det norske samfunnet jeg vet lite om, og som viste seg å ikke stemme. Og gubbene våknet etterhvert opp og fant ut at de hadde gjort en feil og at det var for sent å snu, damene kunne ikke sendes tilbake til Thailand, jobbene deres var det ikke lett å få tilbake og utdannelsen deres var lite verdt i Norge. Nå går disse damene rundt og er ulykkelige og har det slett ikke bra. Var bare det jeg ville advare mot. Men du har kanskje en større selvinnsikt og selvdisiplin enn disse to gubbene.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Å ta med thai kvinner til Norge er en utfordring i seg selv pga klimaet og at de da er langt fra familien. Thai er veldig familiekjære mennesker og det er vondt å se de når savnet er på det verste. Så man må være litt obs på dette og at de selv er klar over det. Man bør nok påregne minst 1-2 besøk tilbake i Thailand pr år så de får treffe familien.

Det er ingenting galt med det heller, men bare noe man må være litt bevisst.

Så bruk tid og ta heller dama over på besøk i lengre perioder i Norge om det er mulig i forhold til jobben hennes i Thailand.

Enig med Jern der.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#7

Etter snart 20 år med reiser og stor forkjærlighet for historie kjenner jeg Thailand godt. Jeg har mange venner i Thailand. Min siste samboer var norsk, men jeg har vært i forhold med thaier. En av mine beste venner er en ekskjæreste fra Thailand. I tillegg til kunnskaper om landet forutsetter det en viss årvåkenhet og et minimum av selvinnsikt før man involverer seg med thailandske kvinner. Mange legger dessverre fra seg begge deler på grensen. Når kunnskaper om landet begrenser seg til hva de hører av kona eller kjæresten eller av andre utlendinger som heller ikke kjenner landet under overflaten, går det galt, og som en over er inne på er det ofte den thailandske kvinnen som blir sittende igjen som den største taperen.

Men det er et annen tema. Det jeg søker er et år for meg selv. Uten å involvere meg med noen.

Inntil nylig var tanken å bosette meg i Bangkok, men da jeg tilbrakte to uker der i høst ble jeg for første gang kraftig plaget av luftforurensing. Nå leser jeg igjen at lufta i byen er direkte helseskadelig, og at landets myndigheter tror det fungerer å fyre av vannkanoner i Lumphini Park. Det kan derfor være at Chiang Mai er en bedre base. Da jeg ikke er avhengig av å bo et sted permanent, og jeg er usikker på hvordan de stadig mer uforsonlige Visum-reglene vil bli praktisert det året jeg ser for meg i Asia, kan det være at jeg veksler mellom Thailand, Vietnam og Malaysia. Det er ikke viktig for meg å bo i Thailand. Klima, prisnivå og behovet for et avbrekk fra Norge, er det som trekker meg til Asia. Jeg er dermed fleksibel.

Jeg er bymenneske. På bygda går jeg på veggen etter en uke. En by med gode flyforbindelser er det jeg ser for meg. Da har jeg Sørøst-Asia innen rekkevidde hvis jeg vil ha en langhelg.
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#8

Ja det ser ut som at ts er en reisevandt kar, som ikke vil la seg vippe av pinnen av alle fristelsene som finnes i utlandet ved første øyekast. Lykke til med flytting og bokprosjekt.
Sist redigert av Anurak den 29 des 2018, 12:48, redigert 1 gang totalt.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Chiang Mai har perioder med ræva luftkvalitet også, bare så du er litt obs på det. De driver og svir av åsene rundt og risåkrene. Jeg var der i November 2015 og August 2016 og var ikke imponert av luftkvaliteten. Anbefaler en av kystbyene.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#10

Jeg begynner i Bangkok. Hvis det går etter planen reiser jeg sent i regnsesongen. Da er ikke luften på sitt verste. Jeg har et stående tilbud om å få låne leilighet rett utenfor Chinatown. Balkong og utsikt over elva til hyggelig pris de månedene de ikke bruker leiligheten selv. Jeg starter derfor der. Etter det tror jeg at jeg tar ting på sparket.

Jeg skulle ønske jeg likte meg i kystbyene, men det gjør jeg ikke. Etter at jeg for snart 10 år siden tilbrakte en måned rett utenfor Pattaya var jeg nære ved å bli kurert for Thailand. Det er til dags dato den eneste gangen jeg har sett fram til å reise hjem. Det var også siste gang jeg tilbrakte mer enn en natt i Pattaya/Jomptien. Hua Hin har jeg aldri likt. Det er kanskje det stedet jeg har vært i Thailand hvor det minst av alt føles som om jeg er i Thailand. Jeg liker strandstedene på østkysten og i sør, men kun i kortere perioder. For 15 år siden kunne Phuket vært et godt utgangspunkt for et lengre opphold, men i dag er de mest kjente strandstedene i denne delen av landet ødelagt av masseturisme og grådighet. De sier det ble ryddet opp etter kuppet i 2014, men det er verre enn noen gang. Jeg kom nylig hjem fra Phuket. Denne gangen var det røde flagg og svømmeforbud over store deler av Patong Beach fordi de som leier ut jetski har tatt kontroll over stranda. Vi må derfor svømme på oppmerkede områder. Alt annet er for jetski og speedbåter. Vannet var dessuten så guffent at vi ikke så våre egne føtter.

Hvis jeg trenger å stresse ned er det få steder som er bedre egnet enn en av de mindre strendene på Koh Chang i regntiden. Kyststripen overfor Khao Lak er fortsatt fin. Men hvis jeg primært var ute etter sol og bad ville jeg nok utforsket andre land i regionen.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»