Revolut og Wise (tidligere Transferwise)

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Har tidligere sett på Revolut for banktjenester når man reiser etter at en bekjent anbefalte den.
A Radically Better Account

Banks will charge you when you spend or transfer money abroad. We’re not about that, and that’s why over two million people have switched to Revolut.
Ser Dinside skriver om Revolut i dag.

Revolut lanseres i Norge
Kan den nye appen erstatte banken din?

Revolut ble nylig lansert i Norge, en britisk tjeneste som lar deg åpne en appbasert konto på et par minutter. Deretter får du tilgang på forskjellige tjenester for pengeoverføringer, veksling og betaling via et kontaktløst bankkort.
  • Sende gratis internasjonale pengeoverføringer.
  • Holde og veksle 24 valutaer i appen til markedets beste kurs.
  • La deg handle avgiftsfritt i over 150 valutaer med et kontaktløst MasterCard eller Visakort.
  • Kjøpe og selge kryptovalutaer.
  • Kjøpe rimelig smarttelefon- og reiseforsikring.
Når man ser på Revolut tilbys det forskjellige pakker hvor Standard nok kan være noe begrensende.

Skjermbilde 2018-09-24 kl. 10.59.28.png

Noen her inne som har erfaring med tjenesten fra Revolut eller eventuelle konkurrenter?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

tdr skrev: 24 sep 2018, 11:01 Har tidligere sett på Revolut for banktjenester når man reiser etter at en bekjent anbefalte den.



Ser Dinside skriver om Revolut i dag.

Revolut lanseres i Norge





Når man ser på Revolut tilbys det forskjellige pakker hvor Standard nok kan være noe begrensende.


Skjermbilde 2018-09-24 kl. 10.59.28.png


Noen her inne som har erfaring med tjenesten fra Revolut eller eventuelle konkurrenter?
jeg vet ikke om jeg skal legge ut enda mer informasjon av meg selv for betalingstjenester..gratis er det ihvertfall ikke, da selger de informasjon om deg til andre helt sikkert..sikkert vel og bra for mange andre som har det behovet..
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#3

Har ingen erfaringer selv, men ser det er flere som har brukt det på forumet insideflyer.no er også beskrevet i flere artikler der.

Har personlig brukt Transferwise en del det siste året og er godt fornøyd med de. Oversiktlig og grei tjeneste for overføring av penger til thai konto.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Har nå benyttet Revolut en god periode og må si meg fornøyd med dette. Ingen gebyrer på varekjøp og bedre kurs på handel i utenlandsk valuta. Vært en del på "harryhandel" og ingen gebyrer der heller.

Kortet fungerer i realiteten som et debitkort, men må si at det gir meg mye bedre kontroll på dagligøkonomien enn ved bruken av det vanlige Visa-kortet mitt.

Det er også lett å budsjettere ulike kategorier og man får grafisk fremstilling i app om både hvor mye man har brukt og hvordan man ligger an i forhold til budsjettet. Greit når man ønsker ta kontroll på hva man bruker pengene til. Det er jo ofte alt for lett å kjøpe "bare litt ekstra" i matvarebutikken.

For netthandel er det også mulig å benytte virtuelle kort som kun er tilgjengelig i app for bruk til den type handel.

For hver gang kortet benyttes kommer det en umiddelbar varsling på transaksjonen i app.

Man kan også sperre kortet i appen, og også låse opp sperring selv.

Påfylling skjer via andre kort eller bankoverføring.

Uttak av penger i bank er gratis, men dessverre er det lave uttaksgrenser før det koster penger. Det kan jeg leve med siden betaling direkte ikke koster.

Overføring og betaling til andre land skal være blant de rimeligere. Har ikke fått testet det ut da jeg ikke fikk godtatt kontonummer i Kasikorn Bank som jeg tastet inn. Mulig at tallformatet må være annerledes, selv om jeg har forsøkt flere. Oppgitt fra mottaker er i formatet 012-3-45678-0. Med eller uten bindestreker får jeg feilmelding.

Kan gi kortet en absolutt anbefaling for de som ønsker kontroll.

Pr nå har Revolut en kampanje som kan gi nye kunder og meg NOK 100,- ved bestilling, . Så benytt gjerne DENNE LINKEN for å registrere dere hos Revolut :oops:
You'll get 100 NOK after they've verified their identity, topped up their account via bank transfer or card and ordered a physical Revolut card.


Når det gjelder direkte overføring av penger ender jeg nok opp med å benytte Transferwise som [mention]Nomade[/mention] anbefalte. Registrerte meg for lang tid tilbake, men har ikke endt opp med å gjøre noen transaksjoner der ennå.

Ser etter å ha lest på ulike fora at de skal være de kanskje beste når det gjelder pris. Det vil si minste kostnadene for overføring.
Transferwise kjører fast gebyr og ikke noen skjulte kostnader ved overføringer.

Ser også at mange expats ser ut til å benytte Transferwise som raskeste og gunstigste løsning for overføring av midler til konti der de bor.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Ett par ting?

Om en har visa eller mastercard, så får man deres kurs, og ikke revolut sin ved kjøp?
Overføring til feks Thailand, så tar jo mottagerbanken gebyr uansett?


Mener du å bruke Revolut som ene og alene hovedbank? Hva med Brexit?
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Påslag på 1% av thai valuta? Og 0,5% på over 50k i måneden? Er det kun for summer over 50k eller gjelder 1% uansett på Thai baht? 30 000,- nok i måneden, så blir det 300,- nok i gebyr? + at banken i thailand har ett lite skjult gebyr også.


Hvilken valutakurs får jeg?
Interbank-vekslingskursen er den dynamiske kursen som banker bruker til å bytte valutaer seg i mellom. Det er en sanntidskurs, og derfor vil den konstant endre seg i appen vår og på nettstedet. Vi får disse kursene fra tredjeparter, for eksempel Morningstar og Currencycloud.

Hvis du veksler valutaer på ukedager (ma.–fr. UTC), får du interbank-vekslingskursen uten noe påslag på alle valutaer bortsett fra thailandske baht og ukrainske hryvnja, som har et påslag på 1 %, med et lite gebyr på 0,5 % for alt over kr50,000 hver måned.

I helgen (lø.–sø. britisk tid) er de oppgitte satsene låst for å beskytte mot svingninger. Dette betyr at det er påslag på:



https://www.revolut.com/no-NO/help/kom- ... gKd3vD_BwE
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#7

du for ikke noe bedre kurs med kortet der ;)
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#8

Phay skrev: 21 sep 2019, 04:36 Ett par ting?

Om en har visa eller mastercard, så får man deres kurs, og ikke revolut sin ved kjøp?
Overføring til feks Thailand, så tar jo mottagerbanken gebyr uansett?


Mener du å bruke Revolut som ene og alene hovedbank? Hva med Brexit?
Overfører NOK til Revolut kortet og får dermed deres kurs ved betalinger.

Å overføre penger til Thailand har jeg ikke fått prøvd ennå så hvordan det virker vet jeg ikke. Akkurat på slikt anbefaler de jeg finner Transferwise som gir laveste gebyrer og ettersom jeg har lest tar ikke lokal bank gebyr.

Etter det jeg har forstått er metoden Transferwise visstnok benytter til overføringer er en slags overføring hvor penger overføres «samlet» og de da distribueres fra lokale konti slik at mottakerbank ikke oppfatter dette som transaksjon fra utlandske konti og dermed ikke utløser gebyr lokalt.

Jeg benytter Revolut som et tillegg til min bank og overfører mitt antatte budsjett for handel pr måned og bruker Revolut til all varehandel og til noen betalinger av nettjenester som Adobe og Netflix. Synes jeg har mye bedre oversikt der enn med mitt vanlige Visa-kort og trekkes heller ikke gebyrer for hver transaksjon.

Hvis jeg ønsker betale i utlandet med lokal valuta kan jeg sette opp veksling på tidspunkt med god kurs slik at jeg har tilgjengelig f.eks. 20000 THB i kortet som er vekslet til en bedre kurs enn dagskurs. Betaling lokalt vil da trekkes fra mine THB i stedet for NOK som eventuelt også er tilgjengelig i kortet.
Jeg har satt opp et varsel på et kursmål for veksling, så får vi se om det nås.

For de som driver med spill hos utenlandske spillselskap vil jo dette være noe det norske bankvesenet ikke kan kontrollere. Har en venn som måtte forklare sine transaksjoner begge veier til spillselskap og ble nektet dette fra banken.

Når det gjelder Brexit skal Revolut innehar de lisens innenfor hele EU og har sikret dette via bankavtaler.

How would Brexit affect me?

In the event of a No Deal Brexit, we have set up a licensed entity in the EEA (Revolut Payments UAB) to continue providing services to all customers based in the EEA.

This means that regardless of the outcome of Brexit, you will continue to have your account with Revolut if you are based in the EEA. The funds in your account will be safeguarded at a Tier 1 European Bank.

As a result of moving you to our new European entity, we will be releasing new terms and conditions and we will give prior notice through emails and the app if these are applicable to you.

Unfortunately, if you are based in the EEA and submitted your driving licence during the verification process, you will need to submit your passport or national ID as due to local laws our European entity cannot legally accept a driver’s licence as a valid form of ID.


How Revolut is prepared for Brexit

We are prepared for no deal

Last year, we set up a new European entity (called Revolut Payments UAB) in preparation for a no deal outcome back in March. Because this entity is based in Europe, it will have the ability to passport permissions around the EEA, whatever the outcome of Brexit.

We will switch most of our EEA-based customers over to this new European entity in the event of a no deal. This means you’ll remain able to use all the great Revolut features you know and love. That said…


Når det gjelder kurs har jeg selv erfart at alle transaksjoner jeg har gjort i utenlandsk valuta har gitt bedre kurs enn hva betaling med mitt vanlige Visa-kort.

Hvordan tjener Revolut penger?

Dette er jo et spørsmål mange lurer på.

- transaksjoner: som med betalinger med andre kort får Revolut en fee pr betaling på mottakersiden
- gebyrer fra de som betaler for dyrere kort
- gebyrer ved overføringer for de som har business kort
- gebyr ved kontantuttak over limit
- gebyr som skal sikre de mot valutasvingninger på uttak i helger
Med mere.

Stort sett det samme som vanlige banker. Med et høyt volum av kunder utgjør dette mange transaksjoner og penger i kassa.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Phay skrev: 21 sep 2019, 04:46 Påslag på 1% av thai valuta? Og 0,5% på over 50k i måneden? Er det kun for summer over 50k eller gjelder 1% uansett på Thai baht? 30 000,- nok i måneden, så blir det 300,- nok i gebyr? + at banken i thailand har ett lite skjult gebyr også.


Hvilken valutakurs får jeg?
Interbank-vekslingskursen er den dynamiske kursen som banker bruker til å bytte valutaer seg i mellom. Det er en sanntidskurs, og derfor vil den konstant endre seg i appen vår og på nettstedet. Vi får disse kursene fra tredjeparter, for eksempel Morningstar og Currencycloud.

Hvis du veksler valutaer på ukedager (ma.–fr. UTC), får du interbank-vekslingskursen uten noe påslag på alle valutaer bortsett fra thailandske baht og ukrainske hryvnja, som har et påslag på 1 %, med et lite gebyr på 0,5 % for alt over kr50,000 hver måned.

I helgen (lø.–sø. britisk tid) er de oppgitte satsene låst for å beskytte mot svingninger. Dette betyr at det er påslag på:



https://www.revolut.com/no-NO/help/kom- ... gKd3vD_BwE
Til vanlige uttak benytter jeg mitt vanlige Visa-kort grunnet begrensninger på uttak som er lave hos Revolut.

Jeg benytter kortet til betalinger direkte.

Som du sier vil kursen hele tiden endres, men som forrige innlegg viser har jeg mulighet til å veksle i appen til en kurs jeg finner akseptabel. Har ikke testet dette ut ennå.

Betalinger jeg har gjort fra kortet i utenlandsk valuta har vært i tillegg til NOK; EUR, SEK og USD. Sjekket på betalingstidspunkt og samtlige ga bedre kurs enn min vanlige bank gjorde. Heller ikke noe gebyrer ved disse betalingene belastet mitt kort.

Til overføringer er nok som nevnt Transferwise et bedre valg. Skal teste ut disse i helgen for overføring av depositum til bank i Thailand.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#10

Gjorde en overføring for depositum med Transferwise i går til konto i Kasikorn Bank.

Sammenlignet med ulike banktjenester og kom mye bedre ut enn ved annen overføring.
Både bedre kurs og gebyrer gjorde at jeg sparte flere 100 NOK. Sjekket også tjenester som eks Western Union og der ville de vært omtrent 400 NOK dyrere.

Overføringen var gjort på 12 timer. Ingen lokale gebyrer i Kasikorn Bank.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»