Det norske boligmarkedet - Tiiiiiiiiiimbeeeeeeeer!!!!

INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#21

Phay skrev: 07 jul 2018, 12:59 Nordea utgikk for min del, de er ikke med i bankgarantifondet enda!

Rettelse de har filial medlemskap.
Og det innebærer? :D
Utpåtur skrev: 07 jul 2018, 13:18 Rådgivere i banker - vel de rådet jo ikke så veldig godt tidligere - lurte folk inn i dårlige investering de selv hadde store inntekter på.
Havner i rettsaker stadig vekk . Sunn skepsis. F.eks at det finnes et smutthull der man kan ta ut aksjegevinster helt uten beskatning - høres tvilsomt ut, er det lovlig?

Når man ser på Barcoderekka - bare internasjonale regnskapsbyråer og rådgivere - så bør det jo ringe en bjelle - noen tjener masse penger på finansakrobatikk - og det er ikke du og jeg - og heller ikke staten.
Visst er det lovlig, om det gjøres på riktig vis, og vet hvordan tilpasse de regler som gjelder, og det kan du være helt sikkert at Norske myndigheter sjekker. Men igjen, noe som ikke så mange makter å lete seg frem til hvordan utføres, men som topp jurister sitter og leter seg frem til, på full tid, om du er en kunde også banken tjener såpass på at man tilbys sånn for å holde på disse kundene.
Jeg er klar over at banker i ugangspunktet er selgere, om de kaller seg rådgivere aldri som mye.
Men tror du behandler alle sin kunder likt, og pleier de på samme måte?

Se f. eks om du greier å få deg opptatt i private banking systemet deres, og får ta del i de privilegier det innebærer.

Men jeg forstår da at banken også tar sin del av kaka når jeg går inn i investeringer de anbefaler.

Likevel får man oppfølging og tilbud til å ta del i langt mer gullkantede investeringer enn den grå massen av deres kunder får, eller i det hele tatt høre om.
Det er en grunn til at Nordea er kåret til beste bank på dette området i årevis.

Men som som kunde i den ordinære saueflokken der, vil jeg ikke påsto noe er spesielt bra, utover lav kurtasje ved aksjehandel på nett, da. gjerne.
De tar godt vare på de de ser seg best tjent med å ta godt vare på, de andre melker de kynisk og uhemmet, som andre banker,
og enkelt damer vi har hørt mye om. :lol:
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#22

Utpåtur skrev: 07 jul 2018, 17:05 Ja det forklarer jo hvorfor du blir hissig når noen antyder at aksjemarkedet er oppblåst... Trumps skattereform er jo nettopp et dopingskudd rett i blodåra på dette markedet, så jeg ville ikke følt meg helt trygg.

Spørs hva slags investeringer man har, men jeg tror det er større mulighet for å tape i finansmarkedet enn eiendomsmarkedet her i Norge.

Har man nok penger så bør man jo spre risikoen - det er endel solide aksjer som garantert kommer tilbake hvis det kommer et ras.

Det er når banken vil ha deg med på opplegg du selv ikke skjønner bæret av det bør ringe ei bjelle....
Jeg er pessimist med hensyn til både finansmarkedet og boligmarkedet fremover. Enkelte sektorer vil nok ha en økning, men totalt antar jeg at vi får en nedgang. Alt går nok ikke til helvete likevel. Opp- og nedturer må man regne med i markeder, men å stole på Nordea som noen gjør er i beste fall naivt. Det er oppskriften på å tape investeringer:)
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#23

Utpåtur skrev: 07 jul 2018, 17:05 Ja det forklarer jo hvorfor du blir hissig når noen antyder at aksjemarkedet er oppblåst... Trumps skattereform er jo nettopp et dopingskudd rett i blodåra på dette markedet, så jeg ville ikke følt meg helt trygg.

Spørs hva slags investeringer man har, men jeg tror det er større mulighet for å tape i finansmarkedet enn eiendomsmarkedet her i Norge.

Har man nok penger så bør man jo spre risikoen - det er endel solide aksjer som garantert kommer tilbake hvis det kommer et ras.

Det er når banken vil ha deg med på opplegg du selv ikke skjønner bæret av det bør ringe ei bjelle....
Tror jeg skjønner det jeg trenger av dette etter å ha levd av mine investeringer i årevis.
Og oppblåst er det vel alltid noe som er på børsen, bare at man noen ganger skal være mer enn god for å si hva det er.
Men antar at du var en av de som forutså hvilke muligheter til fet avkastning på børsen Trump, Mister President, ville bli? :lol:
Har da fått med meg den også.
Trygg skal nå vel aldri være, fingeren er på salgs avtrekkeren hele tiden den, bare at jeg nok skal nok være ute lenge før noe korrekt varsel kommer på asianet, når bare den riktige tiden er inne, sånn cirka. :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#24

INKOGNITO skrev: 07 jul 2018, 19:34 Tror jeg skjønner det jeg trenger av dette etter å ha levd av mine investeringer i årevis.
Og oppblåst er det vel alltid noe som er på børsen, bare at man noen ganger skal være mer enn god for å si hva det er.
Men antar at du var en av de som forutså hvilke muligheter til fet avkastning på børsen Trump, Mister President, ville bli? :lol:
Har da fått med meg den også.
Trygg skal nå vel aldri være, fingeren er på salgs avtrekkeren hele tiden den, bare at jeg nok skal nok være ute lenge før noe korrekt varsel kommer på asianet, når bare den riktige tiden er inne, sånn cirka. :D
Du lever litt sånn Olav Thon du da :D

Bruker litt tid på å finne de billigste Norwegian billettene er jo også en fin hobby, men alle monner drar, og siden du lever av investeringene dine, så må du jo ha gjort det veldig bra. Står respekt av det!
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#25

Utpåtur skrev: 08 jul 2018, 06:34 Det er vel å skaffe seg nok penger til å kunne drive med investeringer som er den vanskeligste jobben. Har man penger går det relativt greit ...tror jeg.
Det stemmer, den første millionen var et kav å få skrapt sammen, og hadde aldri en bil som jeg betalte over 5000kroner for og skrudde og sveiset rust på de selv frem til jeg var 40. Dyr bil er egentlig statussymboler for folk som synes de han fått lov å betale for lite skatt.
At folk i ungdommen absolutt skal ha fin bil er hovedgrunnen til at de aldri fikk noen penger å avse til å komme i gang og investere.

Men sikler litt på Tesla nå, eller kopien fra Kina, da betaler man tross alt for bilen og ikke mesteparten i statskassa.
Drøyer og forsøker time når avgifter skal opp.

Helt greit går det aldri, det handler om å gjøre mer riktig enn feil. Alle går på sine bomber i den bransjen, av og til.
Må være kynisk, kunne ta vare på penger, og ha litt teft, og evne til å sjå gjennom støyen til venstrevridde journalister som stadig vekk skriker ut sin uvitenhet i blekkene sine, som stort sett ikke stemmer, enten børsen er på bånn eller topp.

Har gått mer over på fond nå, og rådgivere og forvaltere som jeg vet er bra og kan sine ting.
Forvaltere som slår sin referanseindeks, stort sett, får holde heretter, får man ca 15% årlig i snitt, år etter år, er det ikke så galt det heller.

Alle avgjørelser får de aldri ta de kommer bare med forslag og det er opp til med å godta det de foreslår.
Hadde jo jobb hvor jeg tjente ganske bra også da, men etterhvert greide jeg meg godt uten.

Å holde på med risikofylte investeringer er omtrent som å gjøre bil på blank is, etter en viss erfaring kjenner man det som regel på ræva når det holder på å gå i grøfta.
Trenger ikke være så veldig smart, som f. eks. misterX, bare ræva er følsom. :D
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#26

INKOGNITO skrev: 08 jul 2018, 10:28 Det stemmer, den første millionen var et kav å få skrapt sammen, og hadde aldri en bil som jeg betalte over 5000kroner for og skrudde og sveiset rust på de selv frem til jeg var 40. Dyr bil er egentlig statussymboler for folk som synes de han fått lov å betale for lite skatt.
At folk i ungdommen absolutt skal ha fin bil er hovedgrunnen til at de aldri fikk noen penger å avse til å komme i gang og investere.

Men sikler litt på Tesla nå, eller kopien fra Kina, da betaler man tross alt for bilen og ikke mesteparten i statskassa.
Drøyer og forsøker time når avgifter skal opp.

Helt greit går det aldri, det handler om å gjøre mer riktig enn feil. Alle går på sine bomber i den bransjen, av og til.
Må være kynisk, kunne ta vare på penger, og ha litt teft, og evne til å sjå gjennom støyen til venstrevridde journalister som stadig vekk skriker ut sin uvitenhet i blekkene sine, som stort sett ikke stemmer, enten børsen er på bånn eller topp.

Har gått mer over på fond nå, og rådgivere og forvaltere som jeg vet er bra og kan sine ting.
Forvaltere som slår sin referanseindeks, stort sett, får holde heretter, får man ca 15% årlig i snitt, år etter år, er det ikke så galt det heller.

Alle avgjørelser får de aldri ta de kommer bare med forslag og det er opp til med å godta det de foreslår.
Hadde jo jobb hvor jeg tjente ganske bra også da, men etterhvert greide jeg meg godt uten.

Å holde på med risikofylte investeringer er omtrent som å gjøre bil på blank is, etter en viss erfaring kjenner man det som regel på ræva når det holder på å gå i grøfta.
Trenger ikke være så veldig smart, som f. eks. misterX, bare ræva er følsom. :D
Er ikke alle forunt å få en hel gate oppkalt etter seg , inkognitogaten Oslo. :D
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#27

sikry skrev: 08 jul 2018, 11:52 Er ikke alle forunt å få en hel gate oppkalt etter seg , inkognitogaten Oslo. :D
Dæven, har du sporet opp hvor jeg bor også :lol:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#28

Utpåtur skrev: 09 jul 2018, 11:00 15% avkastning i aksjer over tid er ekstremt bra - det er bedre enn boligmarkedet i selv større byer - men det må betales skatt som mange ikke gjør av boliggevinster.

Så spørs det om man kan treffe krisene og klare å unngå store tap da - gjør man det så er jo alt bra. Eller som Oljefondet være svært langsiktig, da vi markedet på solide aksjer gå opp over tid - hvis det ikke skjer helt ekstreme ting som krig etc. Det er jo mye usikkerhet nå pga Trumps krumspring ifht handelskrig ...

Boligmarkedet - som dette handler om - det er ikke ute av kontroll på noen måte - men rente og arbeidsledighet er viktige faktorer. Det er dyrt å bygge og med høy € så blir det mindre import fra øst og mer egenproduksjon - som stabiliserer markedet. Regelverk i Norge ifht boligbygging er forbrukergunstig, så de fleste innser at juks ikke lønner seg.
Har jo hus både i thailand og Norge, samt hytte som er eid mer enn 4 år, som jeg bruker som egen bolig,som kan selges skattefritt.
Men mener du at bolig gevinster kan unnlates å betale skatt av om man ikke har brukt boligen som egen i minst 1år også?

Avkastning på aksjefond betaler man nå ikke skatt på så lenge ikke gevinsten innløses, og nå, etter nye regler, oppretter en aksjesparekonto.

Også skatteamnesti for dette ut året for tidligere opptjent avkastning.

Gevinster kan også realiseres så lenge midlene står på denne kontoen, enten som kontanter eller som nye investeringer.

Og som tidligere skrevet finnes muligheter til å få midlene ut av denne kontoen skattefritt også, om visse forutsetninger oppfylles.
Mulig jeg kommer med oppskriften når jeg selv har fått ordnet det.
Før det er det gjerne best å ligge litt lavt i terrenget så smutthullet ikke tettes.
Har regnet litt på det, og for meg vil det dreie seg om millionbeløp som da kan spares, som ellers ville gått rett i skatte sluket.
En grunn til at jeg ikke har innløst noe på årevis nå. :roll:
Men nå er alt samlet og flyttet til skattesparekontoen som Nordea ordnet for meg i 2017. :lol:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#29

INKOGNITO skrev: 09 jul 2018, 11:52 Har jo hus både i thailand og Norge, samt hytte som er eid mer enn 4 år, som jeg bruker som egen bolig,som kan selges skattefritt.
Men mener du at bolig gevinster kan unnlates å betale skatt av om man ikke har brukt boligen som egen i minst 1år også?

Avkastning på aksjefond betaler man nå ikke skatt på så lenge ikke gevinsten innløses, og nå, etter nye regler, oppretter en aksjesparekonto.

Også skatteamnesti for dette ut året for tidligere opptjent avkastning.

Gevinster kan også realiseres så lenge midlene står på denne kontoen, enten som kontanter eller som nye investeringer.

Og som tidligere skrevet finnes muligheter til å få midlene ut av denne kontoen skattefritt også, om visse forutsetninger oppfylles.
Mulig jeg kommer med oppskriften når jeg selv har fått ordnet det.
Før det er det gjerne best å ligge litt lavt i terrenget så smutthullet ikke tettes.
Har regnet litt på det, og for meg vil det dreie seg om millionbeløp som da kan spares, som ellers ville gått rett i skatte sluket.
En grunn til at jeg ikke har innløst noe på årevis nå mens profitten bare har ballet på seg så man nesten har får grå hår bare tanken på all skatt man kunne måtte ut med. :roll:
Men nå er alt samlet og flyttet til skattesparekontoen som Nordea ordnet for meg i 2017. :D

Og børsen nekter visst ogå å lytte til misterX sine dommedagsprofetier. :lol:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig ... sparekonto
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#30

Utpåtur skrev: 10 jul 2018, 11:37 Nei det er bare de som bor 1 år med bolig og 5år med hytte som kan ta skattefri gevinst.

Ref. det "skatteamnestiet" - litt rart å kalle det amnesti for du betaler skatt når du skal bruke penga uansett. Men du kan realisere gamle gevinster og reinvestere de i de 4mnd rest 2017 - hvorfor dette varer så kort kan man jo bare lure på.
Ja, minst 5år av de 8 siste år for hytte, ser jeg skrev 4 som er et for lite.
Fristen for å få investeringene registrert på aksjesparekonto var opprinnelig ut 2017 og ble så utvidet til ut 2018, om det blir ytterligere utvidet gjenstår jo å se.
Amnestiet går vel ut på at er ikke investeringer med gevister opptjent i årene forut for denne ordningen trer i kraft registrert og flyttet til denne spesielle kontoen, vil de bli skattet etter de gamle reglene, som sier at innløsning innebærer at det også automatisk utløser skatte plikt på gevinsten.

Sikreste måten å bli millionær på børsen sies det forøvrig skal å starte opp der med minst to eller flere, og om man kjører litt sånn Vollevik stil kan det bl enda værre også. :lol:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»