Dagens nyheter!

Svar
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#51

Lokale myndigheter i Pattaya har lagt ut overvåkingsbilder fra trafikken, til skrekk og advarsel.

Først må jeg advare mot sterke scener.

Samtidig er det vanskelig å se denne videoen uten å stille seg spørsmål ved mange av sjåførenes fullstendige mangel på å lese trafikkbildet. Det er så mye stupid kjøring i videoen under at det er vanskelig å tro det jeg ser. Dette er ikke for-fort-kjøring, men mennesker som skader seg og dør (vil jeg tro) fordi de ikke engang ser seg til høyre eller venstre, eller som helt overser trafikklys, selv om de er nødt til å se at det står en haug med biler og mopeder og venter på å kjøre.

Heller ikke verdens beste og mest fornuftige sjåfører kan være trygge på å unngå ulykker blant trafikanter som dette.

https://m.youtube.com/match?v=9QSZj5_0FTo&feature=youtu.be.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#52

Noodle skrev: 08 mar 2018, 13:35 Lokale myndigheter i Pattaya har lagt ut overvåkingsbilder fra trafikken, til skrekk og advarsel.

Først må jeg advare mot sterke scener.

Samtidig er det vanskelig å se denne videoen uten å stille seg spørsmål ved mange av sjåførenes fullstendige mangel på å lese trafikkbildet. Det er så mye stupid kjøring i videoen under at det er vanskelig å tro det jeg ser. Dette er ikke for-fort-kjøring, men mennesker som skader seg og dør (vil jeg tro) fordi de ikke engang ser seg til høyre eller venstre, eller som helt overser trafikklys, selv om de er nødt til å se at det står en haug med biler og mopeder og venter på å kjøre.

Heller ikke verdens beste og mest fornuftige sjåfører kan være trygge på å unngå ulykker blant trafikanter som dette.

https://m.youtube.com/match?v=9QSZj5_0FTo&feature=youtu.be.
Phuuu! Det skjer så raskt!

Bare bra og poste slik !

En påmindelse!

Dægærn og utsatt en er

På en tohjuling!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#53

Mange fæle situasjoner her ja. Og felles for de fleste i denne videoen er at de skjer i lyskryss. Og vi vet alle hvorfor.
Det kjøres altfor ofte på rødt lys. Vi gjør det sikkert flere ganger selv også, ved å følge på forankjørende bil eller moped. Vi ser det daglig, alt fra et par biler, til en rekke på 6-7 biler/mopeder som skynder seg over på klink rødt lys. Går det bra med han foran deg, så er det bare å følge på liksom..

Og i motsatt ende, står det biler og mopeder som har fått grønt lys. Problemet er bare at det ikke er kjøregrønt før veien er fri, og det er klart. Først da kan man kjøre..

Å stå på retten i Thailand, er en klar årsak til mange ulykker. Det er altfor mange som tror de klarer å komme seg over før det er grønt for de kryssende.

Vi faranger får bare ha øynene med oss. Være konsentrert, og forutse trafikken bedre enn her. Stoppe ved rødt lys, og se i alle syv retninger når vi krysser en vei, også på grønt. Alle disse ulykkene her kunne og burde vært unngått ved å være litt forutseende. Kanskje med et par unntak, hvor høy fart mot rødt lys er årsaken. Kan være vanskelig å se dem komme.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#54

Jeg synes ofte det verste med videoer som den over er uforutsigbarheten. Det er for eksempel ikke mulig å gardere seg mot en som kommer i 70 km/t og kjører rett inn i en kryssende kø. Hvem tenker i det hele tatt på at det kan skje? Det ligger en video på Norsk Thailand Forum nå (fra i dag, tror jeg), som viser en mopedist som kommer fra venstre, meier inn i en intetanende mopedist, ikke spesielt hardt, men nok til at han velter, ruller under en tuk-tuk og dør. Jeg vil ikke dele linken, da den intetanende gutten som inntil dette plutselig skjedde sikkert ante fred og ingen fare, på tre sekunder ble forandret til en død femtenåring.

Det triste er at det aller meste sannsynligvis kunne vært unngått med trafikanter som behersket det mest elementære av forståelse for trafikken. Videoer som den over viser et betydelig antall trafikanter med fullstendig fraværende vurderingsevne. Det minner mest om en flokk små barn på sykkel for første gang. De har ikke utviklet seg nok til å bedømme verken situasjoner, egne handlinger eller risiko ennå, og sykler som de føler for uten tanke på noe som helst.

Nå som alle har fått dashbord-kameraer og videoer som dette legges ut nesten daglig, er det i hvert fall ikke vanskelig å tro på den svært dystre statistikken. Det er bare nitrist at ikke noe gjøres. Kampanjer som dette er sikkert bra, men det hjelper sannsynligvis ingenting når risikovurderingsevnen til så mange mennesker ikke ser ut til å være utviklet.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#55

Utrolig mange pickuper som er innvolvert? og disse knællertene er jo toast, da de hverken ser til høyre eller venstre..men når det er sagt, når jeg er ute å trener så opplever jeg at thaier sjeldent ser for seg høyre eller venstre når de krysser gata eller vei..de bare går rett ut veibanen...og deres liv er avhengig av at andre følger med...
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#56

Ikke rart at mange pickups er involvert, det er jo thailands fremste farkost på 4 hjul ;)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#57

🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#58

Nomade skrev: 08 mar 2018, 16:23 Ikke rart at mange pickups er involvert, det er jo thailands fremste farkost på 4 hjul ;)
Hehe..det er for enkelt..Sleng opp statistikk kontra andre typer biler..jeg tror neppe at det er tilfeldig pga antall pickuper, da de rareste thaiene kjører akkurat 130HK pickup...når jeg ser de gå ut av pickupen går de som en buffalo..så det er neppe tilfeldig..
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#59

Kolami skrev: 09 mar 2018, 04:41 Hehe..det er for enkelt..Sleng opp statistikk kontra andre typer biler..jeg tror neppe at det er tilfeldig pga antall pickuper, da de rareste thaiene kjører akkurat 130HK pickup...når jeg ser de gå ut av pickupen går de som en buffalo..så det er neppe tilfeldig..
Jeg tror de kjører pickup forde det er mest hensiktsmessig for de p.g.a arbeide etc. og ikke minst at de får plass til hele familien på planet. ;)
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#60

Og den desidert mest populære pick-upen i Thailand er jo Toyota Hilux, og den bilen er livsfarlig! https://youtu.be/xoHbn8-ROiQ
No one here gets out alive...
Svar

Gå tilbake til «Generelt»