Før syndfloden

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#21

gunners skrev: 22 okt 2020, 12:09 Det er vel ikke bare korona viruset og mikroplast i drikkevannet en bør bekymre seg for.
Forskere ved NORCE, Havforskningsinstituttet og NILU har funnet mikroplast i filet og lever i oppdrettslaks, villaks og fjellørret.
Fra før av vet vi at vi også får i oss små mengder av kvikksølv fra all fisk som kommer fra fra ferskvann i Sør-Norge.
Vi karte oss også før plasten ble oppfunnet.
Men bekvemmelighensyn og økonomiske interesser dominerer. Skal nok bli verre.
Kjekt at verden går "fremover". :(
På dette området virker det som om politikere og strutsen har mange likhetstegn.
yes!!!
Vedlegg
4F9BD7B5-90CB-42E0-A932-F6D9CD745573.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#22

Det antas at det nå flyter rundt 300 millioner tonn plast i havet.
Omtrent 15 prosent skylles på og blir liggende på strender, mens hele 70 prosent av plasten synker eller driver rundt i verdenshavene med strømmene.
Nedbrytings prosessen kan ta opptil 450 år.
Vi spiser gjennomsnittlig 2000 små plastbiter hver uke, og hvert år havner omtrent en halv kilo plast i maven.
Neppe særlig sunt. :(

(Vedlegg til Aftenposten torsdag 28. januar).

Bon appetitt !.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

MrDemongas skrev: 30 des 2017, 18:14 Det er forholdsvis enkelt å kompensere for stigende havnivå pga smeltende polis. Jeg har faktisk tatt verdenspatent på metoden.
Man tager en gravemaskin, eller noen millioner, samt noen gigantiske slam/stein og grussugere og begynner å grave ut havbunnen for å gjøre havrommet større. Massen fra havutgravingen legger man på land for å bygge ut nye hoteller, fabrikker, byer og racerbaner.
Når og hvis utviklingen reverserer tager man bare å legger massene tilbake i havet.
Det er sikkert flere problemer med metoden miljømessig, men jeg vil ta for meg en årsak som gjør det uhyre risikofyllt, og det er forflytninger av havsedimenter som inneholder tungmettaller og andre miljøgifter. Så lenge de ligger i ro, så er alt bra enn så lenge. Og de miljøgiftene vil vi ikke ha på land som igjen vil infisere grunnvannet.

En annen ting er når man begynner å rote opp havbunn, er at man mister livsviktig fauna som tar lang tid å bygge opp igjen. Det samme når man skal legge massen tilbake. Har jo vært katastrofe landet rundt der de har dumpet tunnelmasse rundt i sjøkanten og ødelagt fauna for mange 10 år. Først 20 år etter enkelte tunnelutbygginger på vestlandet begynte sjø ørretten å komme tilbake igjen.
🌞
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#24

Hvordan skal man klare seg uten plast, surfe på noen steintavler :roll:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
MrDemongas
Innlegg: 1014
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#25

Jeg prøvde meg på en vittighet. Det gikk dårlig.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#26

MrDemongas skrev: 29 jan 2021, 02:35 Jeg prøvde meg på en vittighet. Det gikk dårlig.
Håper ikke svaret mitt skuffet deg ;-)

:D

Var tidlig om morgenen, men det var ett godt forslag dog. Vi har jo teknologi til det
🌞
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#27

MrDemongas skrev: 29 jan 2021, 02:35 Jeg prøvde meg på en vittighet. Det gikk dårlig.
Slapp av. Erna, Rotevatn, MGD og klimahylekoret har en ny gjenbruksplan for oljeplattformene. De skal brukes til å drille enorme hull på havbunnen. Slik at verdens havene synker 1m. Drillene skal få strøm fra sjøkabler fra Geiranger da alle fossene der skal legges i rør innen 2030. Slik skal Norge redde verden igjen.
Phay får garantert jobb i på boredekket igjen.😆😆😆😆
Lucifer is back :evil: :twisted:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#28

MrDemongas skrev: 29 jan 2021, 02:35 Jeg prøvde meg på en vittighet. Det gikk dårlig.
Du må vel også kunne klage på noe sen respons på forsøket på vittighet. Dette postet du altså på tampen av 2017. Over 3 år etter, finner Phay at tiden endelig er inne for å svare ! Så vent til februar 2024 med å svare han. :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#29

SomLao skrev: 29 jan 2021, 11:26 Du må vel også kunne klage på noe sen respons på forsøket på vittighet. Dette postet du altså på tampen av 2017. Over 3 år etter, finner Phay at tiden endelig er inne for å svare ! Så vent til februar 2024 med å svare han. :D
Tråden kom til liv igjen av en annen, og det må nok en gang understrekes at det var en meget tidlig morgen her i thailand. Så først etterpå at den var fra fordumstid
🌞
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#30

Phay skrev: 29 jan 2021, 12:23 Tråden kom til liv igjen av en annen, og det må nok en gang understrekes at det var en meget tidlig morgen her i thailand. Så først etterpå at den var fra fordumstid
Ooooops ! Altså misforsto jeg hva slags treghet det var snakk om. Ganske enkelt morratrøtt. :D
Svar

Gå tilbake til «Generelt»