Black March 2020 - Styrke 10 skjelv i alle markeder

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

Det blir spennende å se ihvertfall hva som skjer fremover, og det er jo mange uheldige omstendigheter og ikke minst sammenfallende omstendigheter som kan komme i kjølvannet av viruset og det som nå foregår.

Nytt viktig valg i Usa Kina som virkelig har våknet, og ikke finner seg i å bli tråkket på lenger, Saudia Arabia som føler ny makt, Israel nyter å leve under vingene til Trump, og Putin har kapret nye terretorier, så krigen har eskalert.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#12

Utpåtur skrev: 17 mar 2020, 11:21 "Lav rente er egentlig uinteressant da de fleste har lånt til pipa og litt til." - det er jo nettopp da at lav rente betyr mye.

Det har ikke vært prod. for mange nye boliger - og det er ikke sammenlignbart med 80.tallet da inflasjonen var enorm - og man endret skattereglene i løpet av krakket. Da var det også skapt enorme bobler på mange fronter som sprakk.
Lav rente er uinteressant når folk allerede har lånt max og boligmarkedet er dyrt. Vi kan kalle det "Peak credit". Kjøpeviljen vil minske og boligmarkedet kjøles ned. Problemet er når prisene begynner å gå ned og folk sitter med negativ balanse på huset sitt. Mer lån enn hva man kan forvente å få. Dette var ett av problemene midt på 80 tallet.

En av grunnene til at disse lånepakkene som sentralbankene nå har utlyst er jo at markedene allerede sliter med alt for mye gjeld. Så mer gjeld løser ingen verdens ting.

Jeg vil påstå det er bygd for mye i Trondheim ihvertfall. Kanskje andre steder også. Folk sleit med å selge bolig før corona-trollet stakk hull i giga-boblene. Og jeg ser ikke helt hvordan det vil bli bedre.

NAV har altså i løpet av 5 dager nå mottatt ca 45.000 søknader om dagpenger. Det er vel ca 2% økning i arbeidsledigheten i løpet av 5 dager. Og vi er fortsatt i unnarennet og ikke kommet over hoppkanten enda. Dette kommer til å bli meget stygt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#13

Et tiltak man kan ta er å søke om avdragsfrihet- får bedre likvitets situasjon. Det vil man nok få. Men det er verre å få utvidet huslånet sitt selv om man har kjempe sikkerhet. Har man får liten inntekt vil man ikke få utvidet sitt huslån. Selv om en huslån utvidelse ikke utgjør noe på totale avdrag og renter. :D
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

En annen ting som kan skape problemer for det norske boligmarkedet er alle fremmedarbeiderne som er i Norge og som eier eller leier bolig. Om arbeidsmarkedet skranter og norske krona går videre ned så reiser mange hjem. Det er en effekt vi ikke hadde på 80 tallet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#15

Drar seg til dette. Allerede 84.000 nye arbeidsledige/permitterte på -1- uke.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/WbAKvd/ ... -siste-uke
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

RobertX skrev: 17 mar 2020, 13:54 En annen ting som kan skape problemer for det norske boligmarkedet er alle fremmedarbeiderne som er i Norge og som eier eller leier bolig. Om arbeidsmarkedet skranter og norske krona går videre ned så reiser mange hjem. Det er en effekt vi ikke hadde på 80 tallet.
Leiemarkedet går først tenker jeg...uten å spesifisere mer akkurat nå--
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#17

wiking skrev: 17 mar 2020, 13:09 Selv om en huslån utvidelse ikke utgjør noe på totale avdrag og renter. :D
Her er det et triks jeg må ha gått glipp av. Forklar hvordan i h..... man kan utvide et lån uten at renter og avdrag øker. Et sånt lån vil jeg gjerne ha. :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

SomLao skrev: 17 mar 2020, 18:57 Her er det et triks jeg må ha gått glipp av. Forklar hvordan i h..... man kan utvide et lån uten at renter og avdrag øker. Et sånt lån vil jeg gjerne ha. :D
forlenge nedbetalingen
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#19

riflefish skrev: 17 mar 2020, 19:19 forlenge nedbetalingen
Det kan du. Men låner du mer, må du betale tilsvarende mer i avdrag. Og låner du opp, øker du renteberegningsgrunnlaget, og total renteinnbetaling øker. Og jo lenger løpetid du har, jo mer renter må du betale. Sagt på en annen måte: skal du unngå renter og avdrag, skal du ikke låne. Skal du allikevel låne men vil minimere renter og avdrag, må du nedbetale så fort som mulig. Låner du mer og/eller forlenger løpetiden øker både renter og avdrag. Dessverre.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Det blir som sagt på godt norsk "Som å pisse i buksa"
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»