hvor går turen etter thailand

chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#1

står den på 3,30 da har jeg tapt nye 4000 b i fra aug til sep hvis den står 3,30 i sep dett blir bra innen jan har jeg ikke noe i gjen så juli blir vel siste mnd min i thai da går visa min ut kan bli jan neste år vi for se

hvor går turen danmark, gibaltar, polen,ukrane murlig brazil for se hva flytte lasset mitt koster først
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Det ser ut som Thailand kan bli for dyrt for svært mange fremover, og oppdatert visapraksis kan gjøre det enda vanskeligere for expats i Thailand fremover. Så hva er de gode langsiktige alternativene?

Ting som må vurderes, er forutsigbarhet, valutaøkninger i forhold til Nok, og ikke minst strategisk beliggenhet i forhold til fremtidige uroligheter, og ikke minst for de av oss som fortsatt har noe i Norge, så spiller reisevei også en vesentlig rolle.

Phillippinene er ett godt alternativ, men reiseveien er kronglete synes jeg, og så har man Kina som presser både Phil, Vietnam og Kambodsjia.

Syd Amerika frister mindre og mindre og usikkerheten der politisk må også vurderes der.

Det er ikke lett å vurdere ett nytt land for min del, så jeg håper virkelig den norske krona styrker seg med tiden, og de faktisk gjør en innsats med visumpraksisen, så det blir enklere for oss.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

nå er det er krona som er svak,
samme hvor en bor
ingen forstår hvorfor den svake krona
mot all valuta,
ere rejeringa i norge som har skylda!
€$£ erjo kostbar som f,
nå må norges bank ta ortlige grep!
detta svir for mange,
ingen vits og flytte!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#4

Hva bed Burma? :roll:
Hvordan er prisnivået, på drivstoff, land/bolig, leilighet? Kan og får man lov å kjøpe?
Jeg regner med mat er billig. Helserelaterte greier... hvordan er doktorer og sykehus?

Likeledes Laos. Nært familien min i Ubon. Kun en stripe med Mekong i båt og så en time i bil.

Kjør debatt!
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

MrDemongas skrev: 02 sep 2019, 17:43 Hva bed Burma? :roll:
Hvordan er prisnivået, på drivstoff, land/bolig, leilighet? Kan og får man lov å kjøpe?
Jeg regner med mat er billig. Helserelaterte greier... hvordan er doktorer og sykehus?

Likeledes Laos. Nært familien min i Ubon. Kun en stripe med Mekong i båt og så en time i bil.

Kjør debatt!
Burma er vel hakket verre diktatur enn Thailand, med innskrenket bevegelsefrihet for utlendinger, noe man ikke finner I Thailand. I Thailand kan man relativt trygt bevege seg alene over hele landet, mens det ikke er tilfelle i hverken Burma, Kambodsjia eller på Phillippinene.

Laos har jeg liten kjennskap til i det store og hele, men det er ikke lenge siden de åpnet grensene sine for mer åpen turisme. Infrastrukturen er det dårlig med ref bekjentskaper som har kjørt sykkel i landet. Thailand har en negativ side, og det er rot i visa systemet, men fortsatt billig for min del inntil videre. Kan leve med helt ned til 2,50 baht pr krone, men da er det slutt for min del, selv om jeg kan tøye den helt ned i to, men da begynner jeg å gå på det jeg burde ha igjen som reserve, og jeg må låse dagens sum på 800 000,- baht i en bank. Hva den blir om noen år er vanskelig å spå, men alternativet er jo å gifte seg pga visum praksisen.

Nå har jeg thai kjæreste, og regner med å være sammen med henne i fremtiden, og ta henne til ett annet land i Asia eller Europa er uaktuelt, så da blir det hjem til Norge eventuelt om Thailand blir for vanskelig. Grunnen til at jeg ikke vil forholde meg til ett 3. Land, er at jeg mener Thaier har det best i sitt eget land.
🌞
wiking
Innlegg: 441
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#6

riflefish skrev: 02 sep 2019, 16:44 nå er det er krona som er svak,
samme hvor en bor
ingen forstår hvorfor den svake krona
mot all valuta,
ere rejeringa i norge som har skylda!
€$£ erjo kostbar som f,
nå må norges bank ta ortlige grep!
detta svir for mange,
ingen vits og flytte!
At krona er svak skyldes nok en del av den handelskrigen vi ser mellom USA og Kina og smitte effekten som den medfører. Litt bra for oss som har litt lån i Norge - tvilsomt at det kommer noe ny rente heving i Norge. Ellers er det jo noen som mener at dem som styrer med valutta ikke skiller mellom Norge og Sverige - dem ser skandinavia som en helhet. Og Sverige går jo ikke så bra - dermed smittes den Norske Krone av svak Svensk Økonomi. Og når det er uro i verdens økonomien som rømmer dem småe valutta som den Norske er.

En mulighet som kan komme selv om jeg ikke har noe tro på det er at Den Norske bank setter opp renten for å trekke til seg utenlansk valuta slik at Krone kursen stiger. Men dette har jeg ikke noe tro på - når verdens økonomien er inne i en turbelent periode - med begynnene nedgang i verdens økonomien. :geek:
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Om kronekursen går under 3 blank så blir det hjemreise juli neste år. Selge alt som bør selges og så sende resten til Norge som flyttelass.

Broderen tilbydde meg å låne hus i Las Vegas, men jeg tipper dollaren også er for sterk om bahtkursen går så langt ned.

Et alternativ er selvsagt Vietnam, men er skeptisk.

Vi får se.

Hjem til Norge og vente på bedre tider er vel det mest sansynlige.

Jeg klarer meg nok egentlig fint helt ned mot 2,5 i kurs, men jeg er ikke den som liker å snu på krona.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

RobertX skrev: 03 sep 2019, 04:55 Om kronekursen går under 3 blank så blir det hjemreise juli neste år. Selge alt som bør selges og så sende resten til Norge som flyttelass.

Broderen tilbydde meg å låne hus i Las Vegas, men jeg tipper dollaren også er for sterk om bahtkursen går så langt ned.

Et alternativ er selvsagt Vietnam, men er skeptisk.

Vi får se.

Hjem til Norge og vente på bedre tider er vel det mest sansynlige.

Jeg klarer meg nok egentlig fint helt ned mot 2,5 i kurs, men jeg er ikke den som liker å snu på krona.
Er Usa ett godt alternativ for å bosette seg, eller for en periode? Costa Rica er det eneste Alternativet innenfor Usa´s "stater" eller deres Kontroll. Men reiseveien er også der kronglete og lang. Kroatia, kan være ett alternativ, som Portugal. Men som nevnt over, jeg ønsker ikke ett tredjeland som samboeren min må forholde seg til, da jeg også ønsker å reise hjem, som vi ønsker å oppholde oss sammen med hennes familie i Thailand. Da blir det fort mange steder å måtte forholde seg til. Ikke minst så skal samboeren trives dit hun kommer også. Så det blir fort mange hensyn å ta.

På Phil har jeg inntrykk thaier blir sett ned på, på samme måte som thaier ser ned på burmesere og cambodiere.

Når alt kommer til alt, så overlever en jo godt på landsbygda for 1/3 av summen en må ut med på turistrelaterte plasser i Thailand.
🌞
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#9

Kona har hus i thailand, så det blir nok ikke noe «etter» thailand for våres del.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#10

Phay skrev: 03 sep 2019, 09:10 Er Usa ett godt alternativ for å bosette seg, eller for en periode? Costa Rica er det eneste Alternativet innenfor Usa´s "stater" eller deres Kontroll. Men reiseveien er også der kronglete og lang. Kroatia, kan være ett alternativ, som Portugal. Men som nevnt over, jeg ønsker ikke ett tredjeland som samboeren min må forholde seg til, da jeg også ønsker å reise hjem, som vi ønsker å oppholde oss sammen med hennes familie i Thailand. Da blir det fort mange steder å måtte forholde seg til. Ikke minst så skal samboeren trives dit hun kommer også. Så det blir fort mange hensyn å ta.

På Phil har jeg inntrykk thaier blir sett ned på, på samme måte som thaier ser ned på burmesere og cambodiere.

Når alt kommer til alt, så overlever en jo godt på landsbygda for 1/3 av summen en må ut med på turistrelaterte plasser i Thailand.
Pleide å være i Costa Rica om vinteren på begynnelsen av 90tallet , den gang var det ok men det var før Bush tro til og endret litt på det politiske.
Så vet ikke hvordan det er nå en generasjon senere.
Sist redigert av Wood1958 den 03 sep 2019, 18:55, redigert 1 gang totalt.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»