Tenker du over hva du spiser og hvor du spiser?

Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#11

Den eneste gangen jeg kan huske å ha fått rennaræv og sykdomsfølelse etter restaurantbesøk i Norge, var på Burger King på Oslo S i fjor. Men det å få en på MacDonalds og en på Burger King, er egentlig greit. Nå spiser jeg aldri mer på noen av dem. 😁

Man skulle tro sånne var trygge, men det tror jeg ikke de er. Det er alt for mange som hater jobben sin som jobber der. De er stressa, overarbeida, underbetalte og drittlei, så jeg synes ikke det er rart Mattilsynet ofte avdekker krisetilfeller i denne typen hurtigmatkjeder.

Da stoler jeg mer på hun gamle gatemat-kona som har laget den samme retten på det samme stedet i Bangkok i 30 år. Hun vet hva hun gjør, har stolthet i det hun driver med, og det er derfor thaiene flokker rundt henne.

Se Street Food-serien på Netflix. Jeg digger de folka der, men det er viktig å skille mellom de som bryr seg og de som verken vet noe om mat eller hygiene og som bare har skaffa seg en trillevogn og reste-kjøttet fra et marked. Thaiene som bor eller jobber i området vet, så følg køen.

Jeg har spist en del skjell i Thailand, men der er jeg påpasselig med å spise det på fine restauranter. Skjell er man gjerne forsiktig med i Norge også. Samme med rå fisk. Jeg blir nesten uvel når jeg ser hvor mye rå fisk de selger på diverse markeder på gata, i 30+ varmegrader. Jeg vet ikke hva det har å si for hygienen, men som glad i rå fisk, vet jeg hvor viktig det er at sushien er behandlet riktig på forhånd, og at den holder rett temperatur når den serveres. 30+ varmegrader og en eller annen tralle uten kjøleanlegg, er meget feil for rå fisk, og jeg skjønner ikke at folk verken tør eller har lyst.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#12

Når en ser de bruker plasthansker og tar imot penger, og gjenbruker hanskene, så blir jeg enda mer skeptisk. Ikke alltid hansker er ett godt tegn på go hygiene heller.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#13

Phay skrev: 17 jul 2019, 21:15 Når en ser de bruker plasthansker og tar imot penger, og gjenbruker hanskene, så blir jeg enda mer skeptisk. Ikke alltid hansker er ett godt tegn på go hygiene heller.
😂👍

det har jeg til gode og se!!

men på cafe. http://www.aubonpainthailand.com/en/cafe-menu.html

kjøper jeg brød også bestiller opp litt i blandt og ok sandwitch mm der cafen er ok
men de som lager til « smørbrød» driver ikke m penger betaler forøvrig m qr code
der,
samme på « wine connection» og
« grey hound» stort set der jeg spiser + « S&P» trivlig betjening og en kan se på kjøkknet
på seafood resturangen «
mooken « også bank i bordet har ikke hatt mage trøbbel på utallige år da jeg besøker venner på jomtien ere frokost bufe på « danmark» vel det finbes plasser som er mere appetitlige enn andre !
resturanger i « central» bygg der har Central
egen kontrol,på de som for drive der,
gatematen har jeg sakt « mitt om»
lite hygglig og se rotter løpe rundt!
og rotte feller joda en nabo borti soien driver og lager gate mat, han spurte om jeg hadde rottefelle, jeg fant fram en på lazada til 110 bath, men han skulle jo ikke drepe de men fangevde i rottenur og slippe de løs,
😳 merklig tanke gang ,
det dreper ikke selv dyr ( rotter) men spiser
jo kjøtt fra slaktern, hmmm,
har vel noe med budda og gjøre?,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#14

råtte problemet i bangkok skyldes mye
åpne kloak klonger og folk dumper matrester de flokker seg rundt « gate kjøkkener»
https://forum.thaivisa.com/topic/103964 ... -to-blame/



har sett nok av disse infeksjons spredra
i thailand,
det er et stort problem m rotter!
og de er over alt der det er matrester
Vedlegg
9296D4B9-F4B3-47F7-B47F-6AE2902C8C80.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#15

en skal ikke blåse av dette for råtter de er virklig et problem,
vel dette er ikke de rottene de spiser up contry

men

en av grunnene til ivertfall jeg holder meg unna gatemat,


https://www.chiangraitimes.com/rats-bri ... ngkok.html
Vedlegg
2F2ECA71-AFD7-41A5-B6F9-3C1AB542598D.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#16

riflefish skrev: 18 jul 2019, 06:52 en skal ikke blåse av dette for råtter de er virklig et problem,
vel dette er ikke de rottene de spiser up contry

men

en av grunnene til ivertfall jeg holder meg unna gatemat,


https://www.chiangraitimes.com/rats-bri ... ngkok.html
Det var ikke mye hyggelig lesning selv om artikkelen er 8. år gammel og referer til Thailands største oversvømmelse på 70. år.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#17

sikry skrev: 18 jul 2019, 07:52 Det var ikke mye hyggelig lesning selv om artikkelen er 8. år gammel og referer til Thailands største oversvømmelse på 70. år.
jeg bare fant en artikkel,
nok a disse typer rotter ja
døm er over alt der det er matrester
aldri likt se dyra som dr ei plage,
myndightene har mislykka og få
has på de , det er for mye « gjemmesteder»
og de yngler værre en kaniner!
husker det var « skudd premie på de»
10 bath pr hode!
råttegift har ikke hjulpet noe sålenge
at byen bare vokser,
men da en ser de klatre rundt på talerkner
de skal selge mat på,
ækkno rart ivertfall at jeg vegrer meg
og spise « street food»
og sålenge det ikke er ortlige søplekasser
danser dissa rottene i glede!😳😂🇹🇭
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

Bureau of Cooperative Health 50 Animal Disease and Insect Management Area Office in Bangkok Both in the market, including private stores
Dr. Wanthanee Wattanana, Deputy Permanent Secretary, Bangkok Discusses the control of environmental sanitation And disease management of animals and insects in Bangkok In the case of more than 1 million cases of rat population growth in Bangkok, the reason for catching snakes Enemies of the animals are releasing nature, causing the ecology of animal control to change. It is believed that this issue has little effect because the urban ecology is different from ecology in the wild, animals and insects, leading to the world, especially rats in urban areas. The main principle is that the food is left behind in the restaurant market without storage. Well, it will be a source of food for me to come in. Increase breeding
Which the health office Cooperated with 50 district offices to manage the environment Both in the market, including private stores, requesting cooperation By the staff to give advice. In addition, there are frequent traps in the sewer system. The situation at this time has not yet been reported that there is an increase in the number of outbreaks. In the case of public houses, it is recommended to take care of the cleanliness and not leaving any food residues by Bangkok. Garbage according to time, not having residual waste as well If the public finds a large number of mice, the 1555 will send the staff to manage.
In the area of ​​the outer area, including the public park of Bangkok, Mrs. Suwanna Chung Rungrueng, Deputy Permanent Secretary of Bangkok, said that in controlling animals according to the natural cycle, Bangkok tries to maintain balance that can be controlled. Within the park area of ​​Bangkok For example, Lumpini Park will control the number The amount of gold is 400, it can balance. Control other animals According to the natural cycle In other areas in the community or residence The houses of our people cannot be controlled. But if notified Will hurry to catch immediately, both the gold and the snake and the rat
If during any time found a lot of gold Have a lot of catch The number of snakes will increase as the snakes catch rats. According to the natural cycle, however, in solving the problem of mice invading past houses, Bangkok has given importance to waste collection. By publicizing the waste to the dumping point in time to prevent waste Is a food source for mice Which is now less of a problem Get more cooperation from the people
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#19

Minner på om forumsreglene.

Ren sitering av tekst uten kildehenvisning er ikke tillatt. Kilde skal linke til innhold.
Ved kopiering av deler av tekst, hele tekster er ikke tillatt, må man ha noe å si om dette selv.
Lov om åndsverk begrenser adgangen til ren kopiering av andres innhold og det å ikke bruke kildehenvisning.
Asianet.no kan i verste fall bli stilt ansvarlig og som eier av nettstedet vil det si at undertegnede blir ansvarliggjort.

Ved sitering av tekst fra andre skal det være tydelig og sitat fra menylinje brukes:

Illustrasjonen under viser tydelig hvordan man siterer tekst.

Bilde
Hvis ikke reglene følges når det gjelder kopiering av innhold fra andre nettsteder og korrekt henvisning til kilder vil slike innlegg bli skjulte ved senere brudd. Det vil også kunne gis advarsler for slike brudd, selv om det ikke er ønskelig. Det er bedre at dere følger regelverket.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#20

riflefish skrev: 18 jul 2019, 10:36 Bureau of Cooperative Health 50 Animal Disease and Insect Management Area Office in Bangkok Both in the market, including private stores
Dr. Wanthanee Wattanana, Deputy Permanent Secretary, Bangkok Discusses the control of environmental sanitation And disease management of animals and insects in Bangkok In the case of more than 1 million cases of rat population growth in Bangkok, the reason for catching snakes Enemies of the animals are releasing nature, causing the ecology of animal control to change. It is believed that this issue has little effect because the urban ecology is different from ecology in the wild, animals and insects, leading to the world, especially rats in urban areas. The main principle is that the food is left behind in the restaurant market without storage. Well, it will be a source of food for me to come in. Increase breeding
Which the health office Cooperated with 50 district offices to manage the environment Both in the market, including private stores, requesting cooperation By the staff to give advice. In addition, there are frequent traps in the sewer system. The situation at this time has not yet been reported that there is an increase in the number of outbreaks. In the case of public houses, it is recommended to take care of the cleanliness and not leaving any food residues by Bangkok. Garbage according to time, not having residual waste as well If the public finds a large number of mice, the 1555 will send the staff to manage.
In the area of ​​the outer area, including the public park of Bangkok, Mrs. Suwanna Chung Rungrueng, Deputy Permanent Secretary of Bangkok, said that in controlling animals according to the natural cycle, Bangkok tries to maintain balance that can be controlled. Within the park area of ​​Bangkok For example, Lumpini Park will control the number The amount of gold is 400, it can balance. Control other animals According to the natural cycle In other areas in the community or residence The houses of our people cannot be controlled. But if notified Will hurry to catch immediately, both the gold and the snake and the rat
If during any time found a lot of gold Have a lot of catch The number of snakes will increase as the snakes catch rats. According to the natural cycle, however, in solving the problem of mice invading past houses, Bangkok has given importance to waste collection. By publicizing the waste to the dumping point in time to prevent waste Is a food source for mice Which is now less of a problem Get more cooperation from the people

her er kilden

http://www.spo.moph.go.th/spo/

men jeg har oversatt fra thai til engelsk

på google
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Asiatiske restauranter og forretninger»