Inspirasjonstråden!

Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#81

Kom over denne en dag for en stund siden, og jeg har jo alltid begynt dagen med litt Bøying og tøying samt lette øvelser litt som denne i forenklet utgave og er en god start på dagen.

Grei video å følge i forhold til din intensivitet og styrke. Litt hver dag gjør mye på lang sikt.


https://youtu.be/QvbpeETBoGg
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#82

Jeg har ikke tenkt å etterape denne karen men dæven for en atletisk fyr! Her snakker vi vel perfekt kroppsvekt/styrke ratio. Helt sykt å se noen av videoene.

Men av og til er det inspirerende å se slike videoer også :)

https://www.youtube.com/watch?v=ovgRFDRxkFE

Dette er helt sjukt:
https://www.youtube.com/watch?v=LH6acDN02Sw
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#83

RobertX skrev: 23 jun 2020, 02:31 Jeg har ikke tenkt å etterape denne karen men dæven for en atletisk fyr! Her snakker vi vel perfekt kroppsvekt/styrke ratio. Helt sykt å se noen av videoene.

Men av og til er det inspirerende å se slike videoer også :)
Øvelsene er jo de samme om du heter Ronaldo og er fra Portugal og er en av verdens kjekkeste menn eller om du heter Robert og kommer fra Trøndelag ;-) Same same and not different.

Det er jo Utførelsen i forhold til din fysikk, disiplinen og strukturen som er viktig og ikke hvor nære du er kroppsidealet.

Han du linker til er jo uoppnåelig for de aller aller fleste, så jeg nøyer meg med å si kjenn dine begrensninger, og det var ett uttrykk Arne Næss brukte og hadde som ett av sine mantraer. Måtehold, nøkternhet også videre for å spe på med noen selvfølgeligheter.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#84

Phay skrev: 23 jun 2020, 03:21 Øvelsene er jo de samme om du heter Ronaldo og er fra Portugal og er en av verdens kjekkeste menn eller om du heter Robert og kommer fra Trøndelag ;-) Same same and not different.

Det er jo Utførelsen i forhold til din fysikk, disiplinen og strukturen som er viktig og ikke hvor nære du er kroppsidealet.

Han du linker til er jo uoppnåelig for de aller aller fleste, så jeg nøyer meg med å si kjenn dine begrensninger, og det var ett uttrykk Arne Næss brukte og hadde som ett av sine mantraer. Måtehold, nøkternhet også videre for å spe på med noen selvfølgeligheter.
Hehe det er sant, men det er utrolig fascinerende å så. Dette var utenkelige øvelser for 20-25 år siden. Eller kanskje 10-15 år siden.

Det er jo 100% sant at vi må alle gjøre vårt beste ut fra våre forutsetninger, og ikke sette uoppnåelige mål. Det jeg fant var løsningen for motivasjon var å sette meg del-mål. Jeg hadde et langsiktig mål, men når jeg jobbet med å gå ned i vekt var det fokus på 5 kilo om gangen. Komme seg ned til 120, 115, 110, 105, 100 og så 95 som var hovedmålet.

Viktig å føle litt progresjon når man prøver å få tak på helsa og komme i bedre form. Men samtidig skal man ikke ta i for mye. Ikke stresse med det. Roe ned og jobbe målbevisst. På sikt ønsker jeg å prøve mer Yoga og se om jeg får mykt opp ryggen litt uten å gå på noen ny ryggsmell. Men først er det blodsukker og vekta.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#85

Phay skrev: 23 jun 2020, 01:47 Kom over denne en dag for en stund siden, og jeg har jo alltid begynt dagen med litt Bøying og tøying samt lette øvelser litt som denne i forenklet utgave og er en god start på dagen.

Grei video å følge i forhold til din intensivitet og styrke. Litt hver dag gjør mye på lang sikt.
Veldig fine øvelser det der. En ting som slo meg når jeg så den var hvor sinsykt god kroppsbeherskelse Ronaldo har. Men kanskje ingen overraskelse når man tenker på at han var en av verdens beste fotball-spillere.

Men finfin video. Kanskje jeg skal legge inn den økta etter svømming. Jeg har jo hatt problemer med å finne noen gode mageøvelser siden sit-ups er bannlyst nå. Skal prøve korsrygg-øvelsen også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#86

RobertX skrev: 23 jun 2020, 04:18
Viktig å føle litt progresjon når man prøver å få tak på helsa og komme i bedre form. Men samtidig skal man ikke ta i for mye. Ikke stresse med det. Roe ned og jobbe målbevisst. På sikt ønsker jeg å prøve mer Yoga og se om jeg får mykt opp ryggen litt uten å gå på noen ny ryggsmell. Men først er det blodsukker og vekta.
Delmål er viktig, og så oppfølgingsmål, der man lar seg slippe opp litt,, men så holde der man ender opp komfortabelt. Jeg greide ikke å holde 80 kg lenge, for jeg bygde jo litt muskler også jo lengre jeg trente, og muskler trenger litt fyll, så det å gå skrapet var ikke noe alternativ, men jeg kan jo ha gode perioder der jeg tar av litt også, og så falle litt tilbake. Ikke akkurat jojo men tilpasning kan man kalle det. Jeg ønsker ikke å ha så stort muskelvolum heller lenger, så jeg har justert øvelsene litt deretter også, men når man først har hatt en muskelstruktur, så er den der okke som så lenge man trener. Og har man mistet litt volum, så går det ikke lang tid før man har tilnærmet samme volum tilbake om man trener systematisk. Det er det som er fordelen med å trene mye som ung, man får muskelhukommelse.

En annen ting som det har væt diskutert lenge, og nå har konkludert med, er at om du ikke er spesielt vandt til å tøy og bøye fra før, så skal man heller ikke begynne i aldringen med det, men heller fokusere mer på bevegelse trening.

Kommet en del artikler om det i senere tid.

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-b ... en-effekt/

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/ ... ar-god-eff

Må legge til når det kommer til den tøyingen og bøyingen jeg gjør, så er det de samme øvelsene jeg har gjort i åresvis, og har holdt meg til de, så ikke noe ekstrem for å bli mykere. Ryggen for oss som blir eldre, har en tendens til å stive seg av, og bli til det bedre om man driver med måteholden trening som ikke utfordrer den på noe ekstremt vis, så man må tilpasse etter hva man har ;-) men smerter er ikke farlig, og for veldig mange er det det daglige som man har lært seg å leve med. Man må ikke frykte å gjøre ting fordi det er ubehagelig eller gjør litt vondt.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#87

Har fått mer og mer sansen for han er. Følger ikke slavisk, men har begynt å ta til meg noen av øvelsene han presenterer, noe han gjør veldig godt og grundig.



https://youtu.be/TdzrYvgvv3o
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#88

🌞
wiking
Innlegg: 441
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#89

Utpåtur skrev: 13 aug 2020, 14:39 Jeg har tenkt litt på syklingen ifht f.eks løping - ok det er mye lettere å sykle - så selv om du har noen ekstra kg og er i dårlig form så klarer du etter kort til å sykle ganske langt - og det er fin trening for kondis og styrke i beina - men bevegelsene er egentlig ikke naturlig og kamuflerer til en viss grad overvekt. Derfor er løping den utimate måte å trene utholdenhet på - da tar man kroppsvekta med i beregning. Har har du ikke plass er hoppetau et gammels triks mye brukt av boksere - det er ekstremt effektivt og en billig måte å trene på. Og spenst er undervurdert - det er en viktig del av totaliteten.
Tror nok det kan være lurt med sykling hvis man er overvektig. Å springe kan være tøft for en overvektig person, Men et alternativt kan være å gå og prøve å springe litt. Det viktigste er å starte forsiktig. Det er tøft å begynne å springe hvis man er utrent, :D
You Never walk Alone :D
wiking
Innlegg: 441
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#90

wiking skrev: 13 aug 2020, 22:56 Tror nok det kan være lurt med sykling hvis man er overvektig. Å springe kan være tøft for en overvektig person, Men et alternativt kan være å gå og prøve å springe litt. Det viktigste er å starte forsiktig. Det er tøft å begynne å springe hvis man er utrent, :D
ellers så er svømming et flott treningsform. Da bruker man de fleste av musklene.
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»