Vaksine mot denguefeber

Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#1

I dag leste jeg en tråd om denguefeber på norsk Thailandforum. Viste seg at flere av medlemmene der hadde vært igjennom sykdommen, noen hadde hatt den flere gange, noe som betyr at risikoen er mye større enn det jeg har regnet med tatt medlemstallet på det forumet i betraktning. Så blir det nevnt vaksinen som har kommet og at det nå er mulig å få den på Bangkok hospital. Det påståes at vaksinen ikke virker på de som har passert 45 år, men for ungene våre som ikke har valgt selv å reise på ferie til Thailand skal jeg sørge for vaksine på Bangkok hospital i mars når vi ankommer hvis dette er tilfelle. Det sies at det er informasjon på sykehusets nettsider, men denne infoen finner jeg selvfølgelig ikke.
Sist redigert av tdr den 22 jan 2018, 16:52, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret fra kun store bokstaver i overskrift
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Har opplevd to personer har fått det mens vi har oppholdt oss på samme sted i Thailand, og begge gangene var det Koh Tao det skjedde med to turer mellomrom. Så det skjer, men risikoen er svært liten. Mulig jeg har vært igjennom en eller to, uten å ha merket det noe særlig, for det er flere varianter, og en blir ikke like hardt rammet av de forskjellige.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

Linka under er matnyttig!

Beste måten og holde myggen unna erjo og

Ungå den! Den biter jo mest i skumring og kveld!


https://www.thaitravelclinic.com/blog/t ... et-it.html
Vedlegg
AE2EA247-FB69-472B-9C56-A4EEF3BFA97A.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#4

Takk for link til artikkel. Denne artikkelen er fersk og faktisk skrevet av kommersielle interesser, så jeg er nokså overbevist. På den annen side, hvis jeg kunne tegne en forsikring som virket i 65%av tilfellene mot sykdom i thailand, så ville jeg tegnet den uansett om den var dyr. Når det gjelder unger er det jo vanlig for oss nordmenn å ikke løpe noe risiko. Så artikkelen sier meg ikke noe fornuftig om hvorfor jeg ikke skal vaksinere ungene mine når vi kommer til thailand, bortsett fra at de alle er under 9.
Jeg regner med at det er endel interresse for dette temaet all den tid det er 14000 mennesker som dør av dengue hvert år i thailand. Altså er det nesten like farlig som å kjøre motorsykkel i Bangkok.
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#5

jern45 skrev: 21 jan 2018, 10:54 Takk for link til artikkel. Denne artikkelen er fersk og faktisk skrevet av kommersielle interesser, så jeg er nokså overbevist. På den annen side, hvis jeg kunne tegne en forsikring som virket i 65%av tilfellene mot sykdom i thailand, så ville jeg tegnet den uansett om den var dyr. Når det gjelder unger er det jo vanlig for oss nordmenn å ikke løpe noe risiko. Så artikkelen sier meg ikke noe fornuftig om hvorfor jeg ikke skal vaksinere ungene mine når vi kommer til thailand, bortsett fra at de alle er under 9.
Jeg regner med at det er endel interresse for dette temaet all den tid det er 14000 mennesker som dør av dengue hvert år i thailand. Altså er det nesten like farlig som å kjøre motorsykkel i Bangkok.
Om en stoler på det som står der sier den mye fornuftig, og konklusjonen er ganske enkel og klar.

Er du turist bør du ikke ta vaksinen da den ikke er effektiv nok som beskyttelse, om du ikke har hatt dengue tidligere, selv om bivirkningene er små. Serotype 1 og 2 er svært lite farlige, selv om nr. 2 er litt farligere enn nr. 1.
Vaksinen er langt mer effektiv i forhold til serotype 3 og 4, som er den farligste varianten - den kalles også Dengue Hemorragic Fever, også kalt Break-bone Fever, med sterke smerter og blødninger, mm. Men DHF har ikke en dødelighet på mer enn 30% - vanlig DF, Dengue Fever har en dødelighet på under 1%. En langt lavere dødelighet enn malaria.
En må heller ikke gi vaksinen til barn under 9 år: This group of children will get less benefit of the vaccine and may have more chance to develop severe disease.
Så - vaksinen bør helst gis til lokale innbyggere i utsatte områder i alderen mellom 9 og 45 år, og turister som har vært smittet tidligere. Resten får gjøre som de selv ønsker og velger.
Det var omtrent det jeg fikk ut av dette. Etter en del år i Thailand har jeg aldri tatt noen vaksiner eller forebyggende, men så har jeg heller aldri vært syk, som jeg vet om. Får jeg dengue er det ikke noe å gjøre - får jeg malaria finnes det medikamenter - får jeg andre ting får jeg ta det som det kommer der og da. Slik tenker jeg, og sånn forholder jeg meg til det. Ikke så mye annet å gjøre. Har en datter som har hatt dengue minst 2 ganger da hun var mindre.
Dødeligheten av dengue feber er egentlig ikke spesielt høy.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#6

riflefish skrev: 21 jan 2018, 09:44 Linka under er matnyttig!

Beste måten og holde myggen unna erjo og

Ungå den! Den biter jo mest i skumring og kveld!


https://www.thaitravelclinic.com/blog/t ... et-it.html
Feil, feil, feil! Dengue-mygga som heter Aedes er aktiv og stikker på dagtid i motsetning til de fleste andre myggtyper.

http://www.thailandstidende.com/compone ... enguefeber
No one here gets out alive...
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

มังคุด skrev: 22 jan 2018, 05:56 Feil, feil, feil! Dengue-mygga som heter Aedes er aktiv og stikker på dagtid i motsetning til de fleste andre myggtyper.

http://www.thailandstidende.com/compone ... enguefeber
Den jager nok mest i skumringen!

Myggen tåler ikke den enorme solvarmen

Men i skygge og i skog etc bitern nok,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#8

มังคุด skrev: 22 jan 2018, 05:56 Feil, feil, feil! Dengue-mygga som heter Aedes er aktiv og stikker på dagtid i motsetning til de fleste andre myggtyper.

http://www.thailandstidende.com/compone ... enguefeber
Takk for litt hjelp med oversettelse. Unger kan altså utvikle alvorlig sykdom pga vaksinen slik jeg tolker den setningen du har gjengitt på engelsk. Ikke noe mer om det. Kan virke litt som det er tenkt veldig stort når denne artikkelen ble skrevet. Alle turister sett under et eller befolkningen sett under ett, hvordan kan vaksinen virke inn på statistikken? Jeg er ute etter mer individuell informasjon: kan vaksinen minske risikoen for at mine barn får sykdommen, hva slags bivirkninger er det her snakk om "severe desises". Egentlig er jeg overrasket over hvor lite informasjon det finnes om dengue og hvor lite folk er opptatt av det. Hvis tallene som gjengies i tråden stemmer og det er bare 1% som får sykdommen som dør, da er det 140000 som får sykdommen hvert år, og mange av de blir enda sykere neste gang de får sykdommen.
Folk ser rart på meg når jeg kler på ungene langarma genser, bukse og sko på ettermiddagen og har på de myggolje. Tenker de at jeg er paranoid? mulig, jeg tenker mitt om de som ikke gjør det.
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#9

Ja, du virker en smule paranoid i forhold til det her, for å være ærlig, og overdoserer det en del.
Har aldri sett hverken turister eller innfødte som overbeskytter ungene sine p.g.a dengue.
De færreste får det - og får du det blir de fleste friske igjen.
La barn være barn, og ikke tenk så mye på det du heller - da slipper andre å bli pådyttet dine egne bekymringer.
I regntiden sprøytes det i alle byer og større steder mot mygglarver, som har en god effekt i å holde bestanden nede så mye at det hindrer mange i å bli smittet - men kan allikevel bli noen ekstra utbrudd med 2 - 5 års mellomrom.
Da kan sykehussalene fylles av barn, og har vært der selv med syke barn i flere dager, men så ingen som var så syke at de døde.
Dødsprosenten for de med Dengue Fever er under 1% - mens de med Dengue Hemorragic Fever kan ha en dødsrate på inntil 30 %. Det er en betydelig forskjell på de to variantene. DF er mest for de som har det for første gang - da er det så godt som ufarlig, mens ved senere smitte 2ndre gange osv. kan en få DHF som har verre symptomer og kan være farligere med en viss dødsprosent.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

jern45 skrev: 22 jan 2018, 06:37 Takk for litt hjelp med oversettelse. Unger kan altså utvikle alvorlig sykdom pga vaksinen slik jeg tolker den setningen du har gjengitt på engelsk. Ikke noe mer om det. Kan virke litt som det er tenkt veldig stort når denne artikkelen ble skrevet. Alle turister sett under et eller befolkningen sett under ett, hvordan kan vaksinen virke inn på statistikken? Jeg er ute etter mer individuell informasjon: kan vaksinen minske risikoen for at mine barn får sykdommen, hva slags bivirkninger er det her snakk om "severe desises". Egentlig er jeg overrasket over hvor lite informasjon det finnes om dengue og hvor lite folk er opptatt av det. Hvis tallene som gjengies i tråden stemmer og det er bare 1% som får sykdommen som dør, da er det 140000 som får sykdommen hvert år, og mange av de blir enda sykere neste gang de får sykdommen.
Folk ser rart på meg når jeg kler på ungene langarma genser, bukse og sko på ettermiddagen og har på de myggolje. Tenker de at jeg er paranoid? mulig, jeg tenker mitt om de som ikke gjør det.
Mat forgiftning er nok mere « relevant»,,

Jeg vaksinerer meg kun mot infulensa

Den kan væra tøff nok

For gamlinger og barn!

Men det er flere « strain».

Fikk svineinfulensa for tre år siden

Den var tøff!

Selv med rask behandling m tamiflu!

Lykke til m ferien 🌹
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»