Oppretholde en god helse

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#41

En ting som slo meg med en gang når jeg leste den artikkelen var at ordet KOSTHOLD er ikke nevnt en eneste gang.

Jeg er stort sett enig i at de som nevnes er gode ting å strebe etter. Men det er ikke forklart HVORDAN man skal oppnå disse effektene. Kostholdet er essensielt i å oppnå mye av dette.

En annen ting som ikke er nevnt er STRESS. Stress utløser kortisol i kroppen og er absolutt ikke bra. En hverdag med senkede skuldre er viktig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#42

Jeg har veldig sans for denne svensken :D Forklaring om kortisol:

https://www.youtube.com/watch?v=sI7m6qhGWi0
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#43

Svensker er ikke troverdige kilder om dagen Robert :D

RobertX skrev: 21 jun 2020, 10:50 En ting som slo meg med en gang når jeg leste den artikkelen var at ordet KOSTHOLD er ikke nevnt en eneste gang.

Jeg er stort sett enig i at de som nevnes er gode ting å strebe etter. Men det er ikke forklart HVORDAN man skal oppnå disse effektene. Kostholdet er essensielt i å oppnå mye av dette.

En annen ting som ikke er nevnt er STRESS. Stress utløser kortisol i kroppen og er absolutt ikke bra. En hverdag med senkede skuldre er viktig.
Det er belyst fellesnevnere i innlegget som Genetikk, fedme og diabetes, men dette er jo ett kort utdrag av en større forskningsprosjekt. Forøvrig så leser man
De som har høy inntekt holder hjernen i større grad ung. Dette fordi det gir mulighet for å få godt helsehjelp, sunn ernæring og at de jobber lengre.
🌞
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#44

RobertX skrev: 21 jun 2020, 10:50 En ting som slo meg med en gang når jeg leste den artikkelen var at ordet KOSTHOLD er ikke nevnt en eneste gang.

Jeg er stort sett enig i at de som nevnes er gode ting å strebe etter. Men det er ikke forklart HVORDAN man skal oppnå disse effektene. Kostholdet er essensielt i å oppnå mye av dette.

En annen ting som ikke er nevnt er STRESS. Stress utløser kortisol i kroppen og er absolutt ikke bra. En hverdag med senkede skuldre er viktig.
Det handler om å være kreativ og å ha noe å gjøre.(jobb) Så hode holder seg aktiv.(holde negative tanker ute). Som selvstendig nærings drivende er hverdagen utfordrende og det er alltid prosjekter og jobber i hode som skal bearbeides.
Så må man ha «gulroten» som i mitt tilfelle har vært feriereiser til thailand.
spise og sove godt(mye søvn er viktig).og litt trening følger også med.
Når «hode» er på plass så går egentlig alt av seg selv. Du blir bare positiv og motivert.
Da skjønner kroppen selv hva den bør spise/ikke spise, og forteller meg at nå må jeg trene eller hvile.
Det jeg prøver å si er at det mentale må være på plass. hjelper ikke å tygge maten 30 ganger da. noe jeg aldri har gjort.(tror jeg). så må du være «glad i deg selv». få selvtillit.
Og stress er som du sier ikke bra.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#45

CAT skrev: 25 jun 2020, 22:58 Det handler om å være kreativ og å ha noe å gjøre.(jobb) Så hode holder seg aktiv.(holde negative tanker ute). Som selvstendig nærings drivende er hverdagen utfordrende og det er alltid prosjekter og jobber i hode som skal bearbeides.
Så må man ha «gulroten» som i mitt tilfelle har vært feriereiser til thailand.
spise og sove godt(mye søvn er viktig).og litt trening følger også med.
Når «hode» er på plass så går egentlig alt av seg selv. Du blir bare positiv og motivert.
Da skjønner kroppen selv hva den bør spise/ikke spise, og forteller meg at nå må jeg trene eller hvile.
Det jeg prøver å si er at det mentale må være på plass. hjelper ikke å tygge maten 30 ganger da. noe jeg aldri har gjort.(tror jeg). så må du være «glad i deg selv». få selvtillit.
Og stress er som du sier ikke bra.
Det med å tygge maten har mange fordeler, spesielt om man er overvektig, og det står beskrevet i linken jeg la til over. Men vi har jo alle ett valg hvordan vi vil tilnærme oss den kunnskapen som er tilgjengelig, og velger selv hva som er viktig for oss. Det er liksom vi har all verdens mulighet til å gjøre noe bra for oss selv på alle mulige måter, men, mange faller utenfor allikevel, og greier ikke å gjøre noe med det på egen hånd. Men så er det å finne frem i jungelen, finne ett opplegg som man stoler på, føler gir den rette motivasjonen, og så gjøre det 100 %, og ikke vingle mens man utfører delmålene, og så til slutt når hovedmålet.

For min del så har det vært enkelt når jeg først kom igang, men det er noe med å gjøre i riktig rekkefølge, ikke ha for store krav til seg selv, men nok til at man flytter sten for sten i steinrøysa, og stole på at man når hovedmålet til slutt.

Ting tar tid, det krever tålmodighet, og det å gå og veie seg hver eneste dag, kan være drepen, da mange står bom fast enten i begynnelsen etter å ha gått ned noen kg, før det løsner litt. Har man fulgt opplegget man har satt opp, så er det bare å fortsette for man vet jo at i teorien, så skal opplegget fungere, og da må man stole på det.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#46

Det var jo en interessant påstand, at forskjellige kroppstyper trenger forskjellig oppdeling av karbohydrater - protein og fett!

Jeg var jo en kroppstype med lite eller ekstremt lite fett før jeg ble syk, og endte opp dom overvektig. Da er basis kroppen det en var engang i tiden? Vel interessant uansett, men uansett så er jeg enig med at vi alle trenger karbohydrater men kanskje litt mindre i forhold når man er på diett, og som han sier er det totalen av kalorier som til syvende og sist som teller!

🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#47

Jaja, ikke for å spre det religiøse budskapet, men noe fornuftig står det i bibelen som selv enhver kan bekjenne seg til, og kanskje ta til seg 🤗😁

◄ Matteus 7:14 ►
for den port er trang, og den vei er smal som fører til livet, og få er de som finner den.
🌞
kinamann
Innlegg: 7
Registrert: 19 sep 2020, 05:36

#48

Utpåtur skrev: 03 jul 2020, 14:06 Temmelig logisk - en langdistanseløper har ganske annen kropp enn en tyngdeløfter eller bodybuilder - og mange varianter i mellom.

Trener man lange utholdenhetsøkter må man ha drivstoff påfyll eller stå stopper det opp - man merker det lukter amoniakk etter 1 time ca. da brenner man fett - men fortsetter man 2-3 timer til stopper det opp hvis man ikke inntar noe fuel.

Og trener man for å få muskler så må det inntas noe protein - men skal ikke mye til for å dekke behovet.

Og så må det være underskudd på kalorier hvis man skal gå ned i vekt. Men som nevnt før - det er forholdet mellom fett/muskler som betyr mest - ikke selve vekta - derfor er BMI tull i mange tilfeller.
Hei! jeg er nygammel her derfor litt sen reaksjon med spoersmaal til deg ettersom du nevner utholdenhet.
Bor du i Norge eller Thailand? Er du aktiv loeper ? Moro aa hoere fordi du prater litt om "paafyll" etter kort tid.
Jeg er sjoel eks. maratonloeper, bare 81 aar ung ennaa... Me talas att, ha en fin dag/kveld.
hilsen kinamann.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#49

leste et sted at japan har mest folk over 100 år , dem sa at det var over 15000 stk som var rundt 100 år, det jeg lurer på hva dem spiser for noe?? gress?? det må være et mysterium trur jeg :mrgreen:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#50

Utpåtur skrev: 24 sep 2020, 08:44 "kinamann"; hva tenker en gammel marathonløper om den nye "ultra"-trenden - der man løpet 160km eller mer - i et døgn eller mere? Ref. og vinterens utskeielser på ski der man gikk 520km i ei økt - 32 timer... Innen sykling er det Everesting - eller Trenching - hvor man tar 8848 høydemeter i ei økt - sykler eller 10.000m som dypeste havet - eller legger de sammen og får nærmere 20.000 høydemeter i ei økt. Så er jo største climb et tema - på Strava blir man sammenlignet med andre - så det gir inpirasjon til å forsøke seg på steder med ekstremt lange stigninger for å ha noe på recorden... og lengste turen selvsagt.
Er som å være på colafylla i en uke det der. Ikke sunt! :shock:
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»