Oppretholde en god helse

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

et tema som angår alle,

vil el tro

først og fremst morsjon og

riktig kosthold uten nikotin

og hydrokarboner

er mye og

tenke på

en sak om dette

på thai vista under,

men så var det dette med vitaminer!

de målte på

meg selv om jeg bor i solen

var det for lite vitamin D

vel spuser d vitami

og omega 3 kapsel! selvom jeg

spuser mye fisk.,
.
veit ikke lenge en holder" koken"

så lenge så bra..

nok medisin ,, intillegg

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... paign=news
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Dette med D-vitaminer er litt interessant. Jeg satt og leste om det for noen uker siden. Jeg ser enkelte anbefaler dagsdoser på oppi 5000 enheter (husker ikke om det var microgram eller hva det var) mot Helsedirektoratets anbefaling på 20-30 enheter. I Norge gikk de så langt som å forby vitamin-produkter med 3-5000 enheter.

Har jo hørt at 20-30 enheter som anbefales i Norge ikke viser det spøtt utslag på blodmålinger og dermed sansynligvis har svært liten eller ingen effekt. Mens med oppe i 5000 enheter så ser man positivt utslag på blodmålingene.

Så her ser det ut for at det trengs mer og bedre forskning.

https://www.vitamindcouncil.org/how-muc ... al-levels/
Her varierer det altså fra 3000 til 10.000 som maks øvre grense for inntak pr dag.

Da må man klø seg i hodet av Helsedirektoratet i Norge. Og det norske folk er vel betydelig mer utsatt når det gjelder mangel på D vitamin pga solforholdene her gjennom året.

EDIT:
http://blog.vitaminddrops.com/iu-mean-vitamin-d-label/

1000 IU (international unit) = 25 microgram

Fra apoteksider (norske anbefalinger);
Voksne menn og kvinner

10-74 år: 10 mikrogram*
Over 75 år: 20 mikrogram*

Altså 400 IU er norsk dags-anbefaling.

Kan man ta for mye vitamin D?

"Grensen før øvre tolerable langvarige daglige inntak av vitamin D er beregnet til 50 mikrogram/dag. Øvre tolerabelt inntaksnivå representerer et daglig inntak folk flest kan ha hele livet uten at det oppstår risiko for helseskade."

Så her er norske anbefalinger utrolig avvikende fra hva som anbefales av andre kilder.

10.000 IU er altså 250 mikrogram eller 5 ganger "maksdose" anslått i Norge, og 25 ganger mer enn hva apotekene anbefaler av inntak.
Sist redigert av RobertX den 02 des 2017, 10:16, redigert 1 gang totalt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Det er snakk om internasjonale enheter, og en må ikke forveksle det med helserådet anbefaling på 20 mikrogram, som tilsvarer ca 800 internasjonale enheter. Selv så gikk jeg på 5000 ie i en lang periode for å nå optimale nivåer. Selvfølgelig sjekket meg gjevnlig i samarbeide med legen.

Når det kommer til opptak, så man selv sjekke seg jevnlig hvordan nivåene forandrer seg over tid, og eksponering av solen. Noen tar opp d-vitaminer lett, mens andre ikke, og så kan det være tarmfloraen, og andre bærere det er mer eller mindre av. Altså vitaminer og mineraler må ha såkalte bærere eller hjelpere for å opptaes optimalt.

D-vitaminer, c- vitaminer, B-12 spesielt, da det er vanskelig å taes opp i kroppen er essensielle for god helse, og med andre ting. Derfor er anbefalingen å mase på legen gjevnlig eller ta saken i egne hender og gå privat for å få kontroll og se utviklingen for sammenligning bakover.
🌞
Moo Ping
Innlegg: 33
Registrert: 22 okt 2017, 07:17

#4

Etter å ha lest tråden har jeg gjørt følgende. Kjøpt inn løpesko til 1300 kr. Må være så dyre slik at jeg får darlig samvittighet om jeg ikke bruker de. Har også kjøpt inn annet utstyr til løping. To sett med varmetøy under løpedrakten, samt hansker og lue. Men har altså ikke begynt ennå. Solen "snur vel" 22 desember og tenkte at det var en god tid å starte, men da er julen her, så regner med at det blir 1 januar. Jeg er klar.

Videre har jeg kjøpt manualer. Og sist men ikke minst begynt med en superdrikk hver morgen når jeg står opp. Presset sitron i lunket vann.Har vel ikke spesielt trua på dette, men det kan vel umulig skade tenker jeg.

Greier jeg å gjennomføre noe jeg har nevnt ovenfor er jeg fornøyd, Når vekten viste 100,7 kg er det på tide og forhåpentlig ikke for sent. Ca 20 år siden jeg trente regelmessig......Men steike hvor store planer jeg har hatt i disse årene...
Nap
Innlegg: 61
Registrert: 22 okt 2017, 12:33

#5

Moo Ping skrev: 02 des 2017, 11:10 Etter å ha lest tråden har jeg gjørt følgende. Kjøpt inn løpesko til 1300 kr. Må være så dyre slik at jeg får darlig samvittighet om jeg ikke bruker de. Har også kjøpt inn annet utstyr til løping. To sett med varmetøy under løpedrakten, samt hansker og lue. Men har altså ikke begynt ennå. Solen "snur vel" 22 desember og tenkte at det var en god tid å starte, men da er julen her, så regner med at det blir 1 januar. Jeg er klar.

Videre har jeg kjøpt manualer. Og sist men ikke minst begynt med en superdrikk hver morgen når jeg står opp. Presset sitron i lunket vann.Har vel ikke spesielt trua på dette, men det kan vel umulig skade tenker jeg.

Greier jeg å gjennomføre noe jeg har nevnt ovenfor er jeg fornøyd, Når vekten viste 100,7 kg er det på tide og forhåpentlig ikke for sent. Ca 20 år siden jeg trente regelmessig......Men steike hvor store planer jeg har hatt i disse årene...
.......................................................................................................................................................

Det er vinter nå, så da regner jeg med løpe skoene er vanntette og har pigger? Hvis ikke blir føret en ekstra unnskyldning med påfølgende dårlig samvittighet.
- Kjøp deg en pulsklokke, helst såpass at den kan koples til pc-en. Da kan du se og sammenligne fra gang til gang osv. Det gir inspirasjon!
- Du er jo ingen "fjærvekter"? - så start forsiktig, kanskje mest gåing i begynnelsen? (Kanskje andre i familien blir med?)

God tur og lykke til!
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Moo Ping skrev: 02 des 2017, 11:10 Etter å ha lest tråden har jeg gjørt følgende. Kjøpt inn løpesko til 1300 kr. Må være så dyre slik at jeg får darlig samvittighet om jeg ikke bruker de. Har også kjøpt inn annet utstyr til løping. To sett med varmetøy under løpedrakten, samt hansker og lue. Men har altså ikke begynt ennå. Solen "snur vel" 22 desember og tenkte at det var en god tid å starte, men da er julen her, så regner med at det blir 1 januar. Jeg er klar.

Videre har jeg kjøpt manualer. Og sist men ikke minst begynt med en superdrikk hver morgen når jeg står opp. Presset sitron i lunket vann.Har vel ikke spesielt trua på dette, men det kan vel umulig skade tenker jeg.

Greier jeg å gjennomføre noe jeg har nevnt ovenfor er jeg fornøyd, Når vekten viste 100,7 kg er det på tide og forhåpentlig ikke for sent. Ca 20 år siden jeg trente regelmessig......Men steike hvor store planer jeg har hatt i disse årene...
Altid verdt et forsøk! Men om det feiler, så vit at alt du trenger å gjøre er å følge med på kostholdet og korrigere det litt for å gå ned i vekt. I løpet av de 3 månedene jeg har holdt på så har jeg gått -1- tur (var i midten av september når det var nydelig vær her) og vært på treningssenteret nøyaktig 2 ganger. Det handler ikke om å presse seg til trening men å korrigere kostholdet. Klarer man en kombinasjon er nok det optimalt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Moo Ping
Innlegg: 33
Registrert: 22 okt 2017, 07:17

#7

Har vel egentlig ikke problemer med vekt. Matchvekt er kanskje 93-95 kg. Så det er der jeg bør ligge. Heller ingenting som plager meg.

Planen er å ikke røre kostholdet. Spise som jeg alltid har gjort og heller se om jeg går ned de ekstra kiloene når jeg begynner å røre litt på meg.

Var f. F.eks på muay thai trening i fjor i Bkk. Chakri Gym i Sukhumvit Soi 39. Oppvarming var å hoppe tau i 5 min!!!!!!!!!Like før jeg daua. Så målet er rett og slett å komme i god form. Planer om en litt lengre muay thai camp har jeg også , 2-3 uker, men slik det er nå er det nyttesløst.
Oxygen
Innlegg: 6
Registrert: 01 des 2017, 20:44

#8

Var i knallform for mange år siden før jeg ødela et kne. Brukte etterfølgende mange år på å bygge ned formen. Det gikk særdeles lett.

Tok tak sist vår, og begynte med enkle gåturer. Supplerte med sykling, og brukte et år på å bygge en noenlunde grunnform. I år føler jeg det har løsnet litt, og turene er noe man ser frem til, og ikke gruer seg til.

Det er viktig å nå det punktet, og jeg tror det kommer lettere om man har realistiske utgangspunkt.

Skulle en tur på fjellet i dag, men kuling og snøslaps som pisket i ansiktet når man kom til toppen gjorde at det ble vendereis. Får se hva morgendagen bringer.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Har som mål å være i god form til sommeren. Vekten bør ligge litt under 90, tror jeg, men viktigere er det at livvidden reduseres, og at jeg strammes opp muskuløst. Var i OK form på rundt 90 kilo før jeg hadde to uker i varmere strøk nå. I dag veide jeg 93. Ikke galt i det hele tatt. Det går tross alt unna et tresifret antall øl og masse usunn mat når jeg er på tur. Hadde min første treningsøkt i morges, noe som også gikk overraskende bra.

Er således ved ganske godt mot.

Hva kosthold angår er eneste målet å få i meg nok proteiner, samt holde meg på rundt 2500 kcal, noe som er lett. Dette justeres eventuelt ved behov. Jeg følger ingen diett. Er glad i både kylling og brød.

Hva vitaminer angår: etter at jeg slutta med ekstra tilskudd har jeg nesten ikke vært forkjøla. :)
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#10

VG om DNA-tester for å kartlegge hva den enkelte bør spise.

Her (krever abonnement).

Men her er teaseren:
– Dette er bortkastede penger, lyder konklusjonen til professor i ernæring Bjørn Steen Skålhegg ved Universitetet i Oslo. Han er opptatt av at det er mye vi ikke vet om kroppens 20 000 gener.

– Det er i seg selv helt usannsynlig og helt umulig å si hva du skal spise basert på DNA-sekvensen din. Det kan du ikke, rett og slett. Vi kan altfor lite, konkluderer Skålhegg.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»