Oppretholde en god helse

kinamann
Innlegg: 7
Registrert: 19 sep 2020, 05:36

#51

Utpåtur skrev: 24 sep 2020, 08:44 "kinamann"; hva tenker en gammel marathonløper om den nye "ultra"-trenden - der man løpet 160km eller mer - i et døgn eller mere? Ref. og vinterens utskeielser på ski der man gikk 520km i ei økt - 32 timer... Innen sykling er det Everesting - eller Trenching - hvor man tar 8848 høydemeter i ei økt - sykler eller 10.000m som dypeste havet - eller legger de sammen og får nærmere 20.000 høydemeter i ei økt. Så er jo største climb et tema - på Strava blir man sammenlignet med andre - så det gir inpirasjon til å forsøke seg på steder med ekstremt lange stigninger for å ha noe på recorden... og lengste turen selvsagt.
Hei! Vedr. f.eks. 24-timersloep saa var jeg loepsleder for det 1. loepet i Norge i 1985, og det samme for
det Internajsonale loepet 1986, bege paa Hoenefoss Stadion. Jeg ville gjerne loept sjoel men noen maatte
jo vaere loepsleder ogsaa, haha. Eleanor Adams fra Nottingham satte like godt V-rekord og ga meg etterpaa
en flott gave, til " verdens beste loepsleder" .. Det lever jeg paa ennaa, hahaha..
Helt greit ogsaa med lengre loep for veltrente personer, alle loeper jo paa egen risiko osv. og det skjer sjelden
noe alvorlig. Hjerteekspertene paa Riksen ga meg beskjed om aldri aa loepe noe i 1977, de oppdaget at jeg
hadde hjertefeil . " Brugadas syndrom " - som kan foere til plutselig doed ogsaa for unge, friske og aktive p.
I 1980 debuterte jeg paa marathon paa norsk rekord klasse over 40 aar. Saa alt er mulig .

De skigutta sist vinter var jo ekstreme paa lengden men ogsaa gjennomtrente karer, og de har nok ikke tatt
skade av det. Det med aa bestige de hoeyeste fjell er galskap, aa traakke paa fryste lik paa vei mot toppen,
det er jo det de gjoer og det vet de - det har ikke noe med idrett aa gjoere. Det er egoisme /galskap.

Jeg er som nevnt 81 aar, maatte slutte med marathon etter at jeg ble nedkjoert bakfra av en tankbil.
Har siden bygget meg opp sjoel, med litt plastikk i ene kneet og ny v. hofte, mens prolapsen gjoer at ryggen
aldri blir god. Flere operasjoner ikke aa anbefale. Men de siste 8 aar har jeg syklet 3 - 5 timer. opptil
4 til 6 dager i uka hele aaret, og holder meg i meget god form. For sikkerhets skyld har jeg levert dobbel dose
blod nesten aarlig, slik at alt er blitt kontrollert , og alle 50 punktene paa legeattesten viser meget god helse.
Kan jo tillegge at jeg ennaa har tilgode aa ta min foerste roeyk eller oel, og det har mye av aeren for min
helsesituasjon. VI maa forresten vise godkjent legeattest for aa faa oppholdstillatelse her i Kina. Hvordan
er det i Thailand ? Desverre er det 70-aars grense for foererkort her, men kona kjoerer bra og vi kommer
oss dit vi vil paa aldeles supre veier ogsaa i fjellene opp til 4000 m.
God helg til alle ! hilsen kinamann i Chengdu.



er
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#52

24-timers løp. Det er sånt snakk - eller kanskje mer presist praling - som virker dirkete demotiverende for alle dem som ikke trener. Velger heller å ta det som en munter påminnelse om at jeg må pelle meg av gårde til butikken, sikre meg en six-pack og få den inn i kjøleskapet fort som fy. Dette til tross for miserabelt vær med regn og sterk vind. Kanskje lurt å ta bilen ? :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»