Eldre risikerer millionregning

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Det ser ut som mange på passe på og sikre at de har rette forsikringer ved reiser, og ikke minst sjekke begrensninger i forhold til underliggende sykdommer.

Å utvide forsikringer for lengre reiser er ofte kostbart og med eventuelle underliggende sykdommer kan man ruineres hvis man ikke er forsikret godt nok. Dessverre er det alt for mange som reiser bort lenge med manglende dekning for reisen.


- Eldre risikerer millionregning
Reiser du utenlands med med eksisterende eller underliggende sykdom, risikerer du å bli sittende med regningen for behandling og hjemtransport selv – selv om du har reiseforsikring og legen har gitt klarsignal. Nå advarer forsikringsselskap etter at reiseskadene er på full fart oppover.

If og Europeiske Reiseforsikring forteller at de nå opplever stor pågang i antallet reiserelaterte henvendelser – spesielt dersom man ser i forhold til samme periode i fjor. Og det er aldersgruppen fra 60 og oppover som generelt står for rundt halvparten av utbetalingene knyttet til sykdom på reise. Andelen øker i takt med alderen.

Nå advarer forsikringsselskapet mot det de kaller en økonomisk fallgruve for reiselystne:

Forverring av kjent eller underliggende sykdom kan være unntatt i forsikringsvilkårene – noe som betyr at du risikerer å bli sittende med hele regningen selv.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#2

Synes at problemet med at forsikringsselskapene ikke dekker eksisterende eller underliggende sykdom er ekstremt viktig,
iallfall for meg og sikkert for mange andre.

Spurte legen om jeg kunne dra til Sørøst-Asia eller eventuelt Tenerife, men fikk til svar at jeg måtte ta dette opp med forsikringsselskapet
for å få tillatelse. Altså utenom fastlegens kompetanse område.
Riktig det tdr skriver at dette kan bli en meget kostbar affære.
(Eneste trøsten er at private legesentre både i Thailand og på Filippinene iallfall er minst like gode leger som de norske.)

Tenker hardt på en tur til Filippinene.
Pr i dag blomstrer forresten både covid og dengue der, så jeg vil uansett se det litt an.
Spørs om ikke graden av kols kan være avgjørende for min del.. Mulig at det går an å tegne en annen type reiseforsikring .

Noen som har praktisk erfaring med forsikringsselskap om dette ?

Er selvfølgelig klar over at dette er noe en hver må undersøke individuelt.
Lydia Nalen
Innlegg: 57
Registrert: 10 feb 2021, 19:12

#3

gunners skrev: 23 apr 2023, 11:56 Synes at problemet med at forsikringsselskapene ikke dekker eksisterende eller underliggende sykdom er ekstremt viktig,
iallfall for meg og sikkert for mange andre.

Spurte legen om jeg kunne dra til Sørøst-Asia eller eventuelt Tenerife, men fikk til svar at jeg måtte ta dette opp med forsikringsselskapet
for å få tillatelse. Altså utenom fastlegens kompetanse område.
Riktig det tdr skriver at dette kan bli en meget kostbar affære.
(Eneste trøsten er at private legesentre både i Thailand og på Filippinene iallfall er minst like gode leger som de norske.)

Tenker hardt på en tur til Filippinene.
Pr i dag blomstrer forresten både covid og dengue der, så jeg vil uansett se det litt an.
Spørs om ikke graden av kols kan være avgjørende for min del.. Mulig at det går an å tegne en annen type reiseforsikring .

Noen som har praktisk erfaring med forsikringsselskap om dette ?

Er selvfølgelig klar over at dette er noe en hver må undersøke individuelt.
Tror nok du kan reise til Tenerife. Der bruker du Europeisk helsetrygdkort som du får fra Helfo.
Det kortet gjelder i EU/EØS området.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#4

Takk for svar, Lydia
Jeg har et slikt europeisk helsekort.

Skal informere når jeg har hatt kontakt med forsikringsselskapet.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»