Coronavirus 2020

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#151

Imponerende engasjement Wood. Prøver ikke å lese for mye om, og passer på min egen hygiene her nede, men, det er jo ett stort men, med tanke på hygienen og de mulighetene de aller fleste lokale kan ivareta den. Det er desverre både på opplæring og vaner det skorter på slik sett, og det vil ta mang såpe opera til å få de til å forandre de.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#152

Dette,var triste tall å se, jeg tror ikke det roer mye ned hvor angst brer seg, Samtidg så undrs jeg over slikt som den kinesiske hær.
Den er jo både,stor og sikkert bra utstyrt. Hæren ble satt tidlig inn, har sikkert feltsykehus om det skulle være,akutt, sikkert også sanitetspersonell som kunne bemannet de sykehusene, som er bygd.
Jeg er heller ikke så,sikker på at det skulle være så store,sprik faglig sett mellom , Norsk, Engelsk, Amerikansk og Kinesiske leger om de skulle drøfte farlighetsgraden av viruset.
Noen mener det er hauset opp av pressen, men jeg er ikke så sikker på om de som vedtar disse tiltakene eller mangel på de nødvendigvis lar,seg hause opp av pressen , pga 27 døde Kinesere for en influensa sin skyld.Men en får bare håpe det bedrer seg. Og kurvene snur rette vei.
2020-02-13 01.12.07.png
Sist redigert av Wood1958 den 13 feb 2020, 01:53, redigert 1 gang totalt.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#153

Phay skrev: 13 feb 2020, 01:15 Imponerende engasjement Wood. Prøver ikke å lese for mye om, og passer på min egen hygiene her nede, men, det er jo ett stort men, med tanke på hygienen og de mulighetene de aller fleste lokale kan ivareta den. Det er desverre både på opplæring og vaner det skorter på slik sett, og det vil ta mang såpe opera til å få de til å forandre de.
Ja du får passe på , hold deg,frisk, jeg spurte min kjære oom hvordan de behandlet de syke i Thailand,
Tung medisinering svarte hun, jeg spurte ikke om med hva når det nå ikke finnes noe medisin. :D
Det er jo også nevnt mørketall i Thailand, det er jo nå også diskusjoner mellom engelske myndigheter og Thai myndigheter,
En engelsk fange har blitt syk, og han har nettopp,blitt overført fra Thai fengsel. Så pass på overstay,he he
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#154

En viktig sak som jeg må si at jeg egentlig ikke har tenkt så mye på. Dette er informasjon som bør ut i de fleste kanaler.

Her vises det jo at det finnes rutiner for å håndtere fare rundt eventuell smitte, men det nytter lite hvis alle sitter i kø på legevakt eller hos fastlege ved mistanke om at de er syke.


Frykter du at du er corona-smittet? Ikke oppsøk lege
Om du har vært i Kina de siste 14 dagene og har symptomer på luftveisinfeksjon, skal du ikke oppsøke lege: – Ring først, sier smittevernoverlege Eli Sagvik i Trondheim.

Legevakten i Trondheim ble onsdag ettermiddag delvis stengt, da det viste seg at en av de ventende var kommet for å bli undersøkt for det nye coronaviruset – som nå har fått navnet covid-19.

– Da det ble oppdaget at en person oppfylte kriteriene for testing, ble vedkommende tatt ut av venterommet for prøvetaking, sier smittevernoverlegen.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#155

Så får en bare håpe dette kommer med i nyhetene i morgen, Som et tidligere innlegg så var det vare de med lungebetennelse som kanskje ble testet.og fikk diagnose
Nå har det vært opptelling av gamle saker og alle skal telles med, noe som sikkert gir flere tilfeller,og flere friskemeldte. Så forhåpentlig blir det samme viruset mindre farlig , sånn tallmessig.
Det hadde jo en fin kurve , og det var vist ikke så mange nye tilfeller i går. (1508)så sånn sett fin utvikling allikevel
Med nye diagnosesystemer så er selvfølgelig viruset det samme, men tallene kan nok endre seg .
Sitat er fra meteren med en pressemellding på kinesik
2020-02-13 04.22.06.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#156

Ved første øyekast så sikkert" wow"
Men ser en litt etter,så er dødsraten 0.8 blandt de nye tilfellene. Og antal nye tilfeller med det gamle,system falt i forhold på gammel kurve så ok
Ville vel vært ca 28 januar.
Som Tdr skriver om rutiner vi har , vi har en flott beredskap, godt helsevesen som opplyser oss,
Så vi får,ringe om vi mistenker noe.
Om vi da får beskjed om å ta sofaen og se det an, for eventuelt ikke å bli smittet av andre med noe annet eller bruke unødvendig tid hos legen vet ikke jeg.Men regner at din lege er kvalifisert til å gi gode råd og ta gode valg for deg.
2020-02-13 12.53.15.png
Vedlegg
2020-02-13 12.54.00.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#157

Og mens pressen generelt i dag har skrevet mangt og meget om nye tall, skal en kanskje vente til de som jobber med å kartlegge årsaker og slikt finner ut litt mere.
Nytt system og mange gamle tall kom med nå.
Det nye er bla nå scannes lungene, men der går alt med , fks vanlig influensa, og eventuelt annet som jo må sorteres vekk.Men de fanger opp flere,tidligere og kan fange flere i personens nettverk , samtidig starte behandling før.Mike Ryan er WHOsin ekspert og et par intervjuer med han her om systemet, fordeler og bakdeler, står vel litt om utprøving av medisiner også.De vil nå ha med pasienter fra flere steder hvor det begynner å bli mange.
En avis har med noe og en annen litt annet.
Men ikke så mye i pressen ellers om disse ting.

https://www.nbcnews.com/health/health-n ... s-n1136596
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... emic-china
2020-02-14 00.01.18.png
2020-02-13 23.59.55.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#158

Ser sikkert værre ut en det er når en tar forbehold om de tingene som er nevnt i forrige innlegg, I dag kom jo de første evakuerte engelskmenne ut fra karantene, kanskje ut i et samfunn med mere angst enn det de ble evakuert fra?Tenker da resten av China
Var vist mellom 700 og 1000 hos legen i London i dag å testa seg.
Og med muligheter til å se de første Engelske eventuelt bli smittet i England av eventuelt Kinesiske turister og av Engelskmenn.
Samtidig er det nå 3 land til som har reisevarsel til Asiaregionen og 6 har til Singapore. Der er det vel snaut 50 smittede Who snakker for døve ører om at slikt ikke hjelper og at viruset ikke kjenner landegrenser.
Ingen hører heller på Kineserene som vel er de med den største erfaring fa slikt når de sier at vi bør ha fokus på å redde liv , men jeg ser fokus er mere på å jakte virus. England ruster opp fraktcontainere uten vinduer for å ha plass til karantenepasienter. Selv om kanskje resursene kan brukes bedre på de som utvikler kritiske faser av sykdommen fks.
2020-02-14 01.09.21.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#159

Så ser det ut til at de får sortert vekk endel av de syke med andre sykdommer, men har sikkert diskusjoner om hva som kom først , lungebetennelse eller virus i tallene, om de nå ikke venter med tall til de får sjekket tilfellene bedre
Men samtidig har sikkert bedre oversikt.Men dette er dagens tall dvs nye tilfeller.
2020-02-14 11.03.02.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#160

Og har en vært statistikkmateriale selv,så vet en nok at det ikke er lett å komme vekk fra de tallene senere.
WHO sliter vist med å få fjernet tall i Kina også.. dette er fra dagens tall.Så som det også fremgår er det små tall utenfor provinsen.
Men neppe på forsiden noe steder.så forbehold bør taes om dødstall også.
Fra meteren.
2020-02-14 11.46.00.png
2020-02-14 11.46.00.png (14.51 kiB) Vist 1620 ganger
2020-02-14 11.45.04.png
Sist redigert av Wood1958 den 14 feb 2020, 12:27, redigert 1 gang totalt.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»